de NAK-vlaggen wapperen (nog), maar de geest is geweken

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
zefyr

de NAK-vlaggen wapperen (nog), maar de geest is geweken

Bericht door zefyr »

Praktisch apostolisch-zijn is ook de nieuw-apostolische nieren te proeven. Het smaakt helaas zuur en bitter..., maar laat u niet verzuren en verbitteren ;)

In Europa, vooral in Duitsland, Zwitserland en Nederland, is er tussen de NAK-leiding en de basis in toenemende mate ruis op de lijn ontstaan. Steeds meer leden haken af of zijn mentaal 'geemigreerd'. Men neemt aan minder activiteiten deel. Het bezoekersaantal van diensten daalt en daalt; het lijkt amper te stuiten. Het ledenaantal neemt af. Veel nieuw-apostolischen kiezen hun eigen spirituele weg en geven zelf vorm aan hun religieuze identiteit, waarbij niet geschuwd wordt uit niet-christelijke bronnen te putten. Gemeenten worden in grote getale opgeheven. Veel ambtsdragers leggen voor hun 65e levensjaar hun ambt neer, meestal na een periode van dispensatie(s). Met grote volharding werkt de NAK-leiding systematisch eraan uit de zogenaamde 'Sektenecke' te geraken. Het imago van een sekte probeert men van zich af te schudden, vooral in de media. Alles wordt uit de kast gehaald om als partner in het oecumenische discours serieus genomen te worden, tot heden vrijwel tevergeefs. De dialoog tussen de NAK en andere apostolische groeperingen is, vooral na het drama van '4 december 2007', nagenoeg stukgelopen en is zonder perspectief. In veel gemeenten heerst een geest van apathie en lethargie. Het heilige nieuw-apostolische vuur om te missioneren in het 'oude' Europa is vrijwel gedoofd. Men heeft alle energie nodig om het hoofd boven het water te houden. Ondertussen probeert men het NAK-profiel 'op te leuken' en 'scherper' neer te zetten. Dissidenten worden subtiel en diplomatiek aangepakt en gecorrigeerd, desnoods schuwt men straffe maatregelen niet, zoals bij apostel Gerrit Sepers, die (uiteindelijk) de eer aan zichzelf hield, nadat hem duidelijk was gemaakt dat voor zijn opvattingen, in casu het nieuw-apostolische apostelambt is niet heilsnoodzakelijk, geen plaats (meer) was in de NAK. De nieuwe NAK-catechismus heeft al veel stof doen opwaaien, vooral in de eerste helft van 2011 (districtsoudste T. Feil). In veel missiegebieden in het voormalige Oost-Europa, vooral de Balkan, is de ontwikkeling zorgwekkend. Op mondiaal niveau is de groei van het aantal leden al sinds een aantal jaren gestokt. Het lijkt erop, dat elk elan verdwenen is, ondanks 'window dressing' van de NAK-leiding. Het bureaucratiseringsproces is nauwelijks te stuiten in de NAK. De groei van interne regelgeving is adembenemend.

Ik kom (helaas!) tot de slotsom, dat de NAK ten dode is opgeschreven. De NAK zal nog verder marginaliseren en nog irrelevanter worden. De NAK is een bedreiging voor zichzelf geworden. Het is (te) gemakkelijk maatschappelijke ontwikkelingen (secularisatie, individualisering, hedonisme, demografische ontwikkelingen) aan te wijzen als zondebokken. Het is verleidelijk de neergang toe te schrijven aan de vermaledijde tijdgeest (Zeitgeist), dus externe factoren. De NAK-leiding is veelal geneigd causaliteit te verwarren met correlatie. Bij voorkeur legt ze een monocausaal verband tussen externe factoren en de stagnatie respectievelijk neergang. Daarmee wekt de NAK-leiding de indruk, dat haar geen blaam treft. De schuldvraag is daarmee helder beantwoord: 'Het ligt niet aan ons, maar aan de boze wereld!'. Blijkbaar lijdt de NAK-leiding aan een gebrek aan zelfreinigend vermogen en kritische zelfreflectie. De NAK lijkt steeds meer een zielloze organisatie te worden. Als een zombie beweegt ze zich voort. De NAK is een hobbelpaard geworden. Het beweegt wel, maar komt niet meer vooruit. Het geestelijk leven verdwijnt er (geleidelijk) uit, terwijl de facade (voorlopig) overeind blijft staan.

Dit brengt mij ertoe de grote Nederlandse historicus J. Huizinga te citeren: "De vlaggen wapperen, maar (de) geest is geweken."

http://www.nak.org/de/news/offizielle-v ... cle/16687/

Dit geldt niet alleen voor de drie NAK-vlaggen op de foto van bovenstaande link, maar waarschijnlijk ook voor de EU-vlag...
Jabob65

Re: de NAK-vlaggen wapperen (nog), maar de geest is geweken

Bericht door Jabob65 »

De NAK mag dan ten dode opgeschreven zijn maar er is nog één broeder die de strijd weigert op te geven, en dat is de fijne broeder die ex apostolischen stalkt met uiterst vreemde telefoontjes, belde hij eerst op ons vaste nummer, inmiddels belt hij me ook op mijn GSM. Uiterst hinderlijk.

Als ik het goed heb begrepen heeft mijn moeder laatst gebeld met oudste Bontjer over deze rare kerel en ook heeft ze hem zelf gesproken, hij zou dan beloofd hebben niet meer te bellen maar blijkbaar is de aandrang groter dan de rede.

Deze fijne broeder zou ook gezegd hebben dat ze een telefoonlijst hebben van ex apostolischen en hun missie is dan om deze mensen ervan te overtuigen dat ze toch vooral weer lid moeten worden van deze sekte.

Hebben anderen nog last van deze zwakzinnige???
Noise

Bericht door Noise »

Ik zou bij deze een waarschuwing via dit medium geven dat je aangifte van stalking zult doen als je nog een keer word gebeld door deze persoon. Lijkt mij een goede en nette reactie op dit soort storende acties van de NAK-kant. De politie en telefoon aanbieder zullen gewoon met elkaar samenwerken om dit te laten stoppen.
NAK - Neemt Anderen Kwalijk.
Zij vernietigt een brug waar zij zelf onder staat!
Een simpele gewetensvraag aan NAK: ''Als jij een ander was, zou je dan bevriend met je zelf willen zijn..?''
Jabob65

Bericht door Jabob65 »

@noise, ja, je hebt eigenlijk wel gelijk, maar ik vind de man een beetje zielig, want hij is niet helemaal 100%, hij zingt soms keihard apostolische liederen en af en toe begint hij ook ineens heel erg hard te huilen...maar hij vecht voor de goede zaak want Leber heeft gezegd dat ex apostolischen die dood gaan volgens hem NIET verlost zijn.
Jabob65

Bericht door Jabob65 »

Eric engerd belde weer, en nu ook mijn moeder. Hij beweert dat hij van oudste Ep Bontjer een lijst heeft gekregen van ex leden en dat hij wil zorgen dat die mensen weer terug in de kerk komen, verder noemde hij nu de naam De Lange maar eerder heb ik wel eens de naam Dijkstra of Diekstra gehoord.

Het is een vreemde man die ook erg slecht zingt trouwens.
Noise

Bericht door Noise »

Ik vind het uitermate slordig, onprofessioneel en lasterlijk dat deze Broeder Bontjer prive gegevens doorspeeld. Hier zou ik ook zeker aangifte tegen doen. Bontjer maakt het zo erg Bont(jer).
NAK - Neemt Anderen Kwalijk.
Zij vernietigt een brug waar zij zelf onder staat!
Een simpele gewetensvraag aan NAK: ''Als jij een ander was, zou je dan bevriend met je zelf willen zijn..?''
Jabob65

Bericht door Jabob65 »

Als het zo is Noise, die man beweert dat maar het lijkt me niet een echt betrouwbare getuige! :-)
zefyr

brief NAK voor ex-nieuw-apostolischen

Bericht door zefyr »

@allen

Het is in het district Ljouwert al jaren genoegzaam bekend, dat herder/voorganger in ruste F. Mulder (Drachten) de taak heeft ex-nieuw-apostolischen en inactieve en kritische gemeenteleden te benaderen, contact te leggen en te bezoeken. Op een empathische en sympathieke wijze toont hij betrokkenheid en belangstelling voor deze speciale doelgroep. Met alle gemak van de wereld geeft hij grove fouten van de NAK-leiding toe. Hij maakt dit gebaar zeer genereus en gul. Hij geeft je het gevoel, dat hij je begrijpt en gelijk geeft. Uiteindelijk moet dit de weg effenen naar de schoot van de heilige moederkerk, het nieuw-apostolische apostolaat en de stamapostel. Aldaar voelt men zich dan bekocht, want dan blijkt klip en klaar dat het oude riedeltje nog steeds wordt afgedraaid...alleen geraffineerder dan ooit tevoren!

Naar analogie van bovengenoemd voorbeeld is het denkbaar dat districtsoudste in ruste Eppie Bontjer (Hoogezand) ook dergelijke activiteiten onderneemt. Het schijnt zo te zijn, dat men een lijst heeft met veel voorkomende thema's, onderwerpen en vraagstukken die bij ex-nieuw-apostolischen en kritische gemeenteleden leven. Door middel van een dergelijke lijst probeert men van tevoren zich voor te bereiden, zodat met tegenwerpingen dit ontzenuwd kan worden. Ik heb me laten vertellen, dat er momenteel een brief van de NAK-leiding circuleert, waarmee ambtsdragers (in ruste) ex-nieuw-apostolischen en kritische gemeenteleden benaderen. Deze brief wordt uitsluitend persoonlijk overhandigd na een gesprek. En dan nog schoorvoetend, want de NAK-leiding vreest dat deze brief via apostolischekritiek.nl wordt gepubliceerd.
Lmg

Bericht door Lmg »

@ All,

Van Herder ir Mulder is ook bekend dat hij zich meer als grote zorgen maakt
over de NAK.
En dan is dat geen gespeelde zorg maar authentiek.

Groet Lmg
zefyr

Bericht door zefyr »

@lmg

Het is niet uit te sluiten, dat herder in ruste Frits Mulder (Drachten) authentiek is in zijn gedrag en uitspraken. Desondanks is het beoogde doel de afgedwaalde schaapjes terug te voeren naar de heilige moederkerk, die haar kinderen stiefmoederlijk en bevoogdend behandelt en geestelijk vergiftigt.

Een paar dagen geleden waren veel Nederlanders ongevraagd getuige van de publieke huilpartij van de rooms-katholieke priester Antoine Bodar als gevolg van de recente massale kritiek op de rkk. Eertijds was hij acteur... Was het authentiek gedrag? Huilde hij vanwege het leed van de slachtoffers en/of vanwege de teloorgang van de rkk? Wie zal het zeggen?! Het wangedrag en wanbeleid van de rk-leiding is er niet door weggenomen. Het is dankzij de vasthoudendheid van de slachtoffers en de media dat de rk-leiding is ontmaskerd. De paus en de curie hebben nog geen traan gelaten. Dat laat ze over aan lagere 'goden'. De hoogmoed van deze club kent geen grenzen. Hun tijdshorizon drukt zich niet uit in jaren, niet in decennia, maar in eeuwen en millennia. Ooit zal de storm luwen... Het is zo doorzichtig!
Plaats reactie