herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door Emile »

Waarom wil de bejaarde priester B. te F. geen begravenis verzorgt door de Nak.
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door BakEenEi »

Emile schreef:Waarom wil de bejaarde priester B. te F. geen begravenis verzorgt door de Nak.
@Emile

Dienaangaande werd de voormalige districtsapostel al in 2010 vertrouwelijk geïnformeerd, maar hij had er schijnbaar geen boodschap aan, net als de huidige voorganger met die voorkennis, gezien diens "en plein public" in de betreffende kerkgemeente gedeelde verontwaardiging.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door Emile »

Vertrouwelijk is vertrouwelijk, maar meer helderheid in deze zaak zou makkelijk zijn en over B. te F. hangt ook nog eens een oordeel, poeh.
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door BakEenEi »

Emile schreef:Vertrouwelijk is vertrouwelijk, maar meer helderheid in deze zaak zou makkelijk zijn en over B. te F. hangt ook nog eens een oordeel, poeh.
@Emile

ACE raakte de kern van de zaak: "Geen hypocriet gedoe... " Immers, "Een beetje integer bestaat niet... " Kortom: hét thema op dit Forum.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Diderot
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 15:38

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door Diderot »

Vrienden (m/v)!

Het is zoals vriend 'BakEenEi' het zo treffend zegt, in een andere bijdrage in deze draad op dit kleurrijke forum:
"Een beetje integer bestaat niet".

Vandaar dat ik het erg jammer vind dat 'zefyr' zich niet heeft kunnen beheersen en de volledige naam van de betreffende Vg heeft onthuld. Ik snap dat 'zefyr' een authentiek gevoel van frustratie, verontwaardiging, misschien zelfs boosheid over des Vg's gedrag ervaart, maar desondanks had 'zefyr' m.i. (net zoals hij de zieke Pr.i.r. consequent met 'B. te F.' aanduidt) het bij de Vg ook bij diens initialen moeten laten.
zefyr schreef:Priester in ruste B., alhoewel ernstig ziek, is nog steeds in het land der levenden. Het is dus volstrekt prematuur om mededelingen te doen over de toekomstige gang van zaken omtrent de begrafenis van priester in ruste B.
Dat is m.i. niet helemaal waar. De eerste die over de begrafenis is begonnen, is namelijk de zieke Pr.i.r. zélf. Hij heeft daarover nagedacht, hij is tot een bepaalde conclusie gekomen, hij heeft dat aan de Vg meegedeeld.
Ik vind het verdedigbaar dat de Vg over de (ook door de Pr.i.r. blijkbaar verwachte?) begrafenis al iets aan de gemeente meedeelt. Wát de Vg dan meedeelt... Tja, daarover ben ik het met 'zefyr' eens, dat lijkt me zowel qua toon als qua inhoud (mate van detail) uiterst onhandig gedaan...
zefyr schreef:Herder/voorganger [JvdP] (64 jaar) is niet alleen oliedom, maar ook brutaal, arrogant en kortzichtig. Z'n denkraam is piepklein en fundamentalistisch 'geprägt'. Jouw hoop op enige verbetering is ijdele hoop.
Ik vind het jammer dat er zulke woorden gebruikt worden, over iemand die hier niet op het Forum schrijft. Eventuele conclusies over de Vg en zijn handelswijze kan iedereen hier prima zélf trekken...

Diderot.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door zefyr »

@Diderot (met of zonder puntje)

Jouw reactie komt op mij over als tendentieus, waardoor een 'valse' horizon ontstaat.

Mijn integriteit komt niet in het gedrang door de vermelding van de naam en toenaam van de onderhavige herder/voorganger op dit forum, want Jogchum van der Pal acteerde tijdens een openbare eredienst. Op dat moment maakt hij deel uit van het publieke domein. De kerkdiensten van de Nieuw-Apostolische Kerk zijn geen besloten vergaderingen. De voorganger van een nieuw-apostolische gemeente is bovendien in principe een publieke figuur. Op nak-nl.org, onderdeel van het publieke domein, worden regelmatig namen van (priesterlijke) ambtsdragers genoemd. De Nieuw-Apostolische Kerk voert een (actief) mediabeleid teneinde publiciteit te genereren. Kortom, jouw bewering is gebaseerd op drijfzand.

Ik bestrijd jouw opvatting over de rechtmatigheid van de procedurele gang van zaken. Priester in ruste B. te F. heeft na ampel beraad beslist geen gebruik te maken van de funeraire diensten van de NAK na z'n overlijden. Dit wordt door de familie B. in goed vertrouwen kenbaar gemaakt aan de leidinggevende ambtsdrager van de NAK Ljouwert. Pas na het overlijden van priester B. is de herder/voorganger gerechtigd de Leeuwarder nieuw-apostolische gemeenteleden te informeren. Dus in deze volgorde moet worden gehandeld door de herder/voorganger. Door juist de gang van zaken om te keren heeft herder/voorganger Jogchum van der Pal het ambtsgeheim geschonden. Punt.

Ik ben benieuwd - ik ben even naief en authentiek :lol: - of de NAK-leiding, na gedegen onderzoek, disciplinaire maatregelen zal treffen tegen herder/voorganger Jogchum van der Pal. Dat is zeer waarschijnlijk ijdele hoop!
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door ACE »

@zefyr

Deze VG heeft het recht op immuniteit verspeeld door een onhandig optreden.
Sancties van hogerhand zijn niet te verwachten. PK staat onder curatele en AB heeft geen recht van spreken.
Ziedaar het grande malheur en deficit van de NAK-nl

Groet
ACE
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door BakEenEi »

@all

Vanochtend werd ik geattendeerd op de onlangs verschenen memoires van pater Van Kilsdonk. In een recensie hierover in NRC Handelsblad herkende ik het "verraad" ...
NRC Handelsblad, 23 maart 2013
door Jannetje Koelewijn

Verraden jezuïet

Pater Van Kilsdonk werd studentenpastor in het Amsterdam van de jaren zestig. Seks voor het huwelijk en homoseksualiteit keurde hij goed, het celibaat noemde hij zinloos en ongezond. Alex Verburg schreef zijn biografie.

Een mediahype was het, een van de eerste in Nederland die door de televisie werd veroorzaakt – oktober 1962. Pater Jan van Kilsdonk, 46 jaar en al een beroemdheid in het Amsterdamse studentenleven, had in het deftige gezelschap van katholieke academici gezegd dat je best kritisch mocht zijn over bisschoppen en pausen. Dat waren ook maar mensen.
Ongehoord, in die tijd.
De camera's van de KRO waren erbij. Van Kilsdonk had geen benul wat daar de gevolgen van konden zijn. Diezelfde avond werden de beelden uitgezonden. Nederland had nog maar één net, maar er waren meer dan een miljoen huishoudens met een televisietoestel. De woorden die pater Van Kilsdonk had uitgesproken voor de leden van de Sint Adelbert-vereniging werden wereldnieuws.
En toen werd pater Van Kilsdonk afgezet. Hij las het op een ochtend in de Volkskrant, toen nog katholiek: het Heilig Officie in Rome eiste zijn ontslag. “Klopt dat?”, vroeg hij telefonisch aan de bisschop van Haarlem, onder wiens jurisdictie hij viel. “Ja”, zei die. “Dat klopt.” De Romeinse curie vond het hoogst gevaarlijk als deze pater zijn ideeën zou blijven verspreiden.
Een maand later werd hij na bemiddeling in Rome weer in genade aangenomen, maar tot op zijn sterfbed, in 2008, zou hij er gekrenkt door blijven – zegt Alex Verburg, de man die Van Kilsdonks memoires schreef. Ze zijn net gepubliceerd: Pater Van Kilsdonk. Raadsman in delicate zaken.
Verburg (1953): “Hij begon er meteen over, de eerste keer dat ik bij hem was. Ik wilde chronologisch te werk gaan en bij zijn jeugd beginnen, maar hij zei: pardon, mag ik even de regie? En toen begon hij over die Adelbert-rede en wat dat met hem gedaan had. In de gesprekken daarna is hij er minstens tien keer op teruggekomen. Soms zei ik: pater, dat hebt u toch al verteld? Nee hoor, zei hij dan. Toch wel, pater. O ja? Hij moest en zou erover praten.”
Wat hem vooral zo verdrietig had gemaakt: het verraad van de mensen van wie hij wist dat ze het met hem eens waren, maar die hem in het openbaar niet durfden te steunen of hem afvielen. (...)


Bron: http://www.alexverburg.nl/interviews.htm
Waarom stond er tijdens het betoog van herder J. van der P. te L. op 25 september jl. niemand op vanwege de onzuiverheid van diens verhaal?

Groet,
BakEenEi


N.B.
Al op pagina 16 van de Richtlijnen voor ambtsdragers van de Nieuw-Apostolische Kerk staat onder "1.2 Grondbeginselen van de ambtsuitoefening/1.2.1 Algemeen" uitdrukkelijk het volgende:
  • Absolute voorwaarde voor een gezegende vertrouwensrelatie tussen de ambtsdrager en de hem toevertrouwde zielen is volstrekte geheimhouding. Hiervan is hij alleen ontheven tegenover de ambtsdrager die hem voorgaat (zie 1.3.3).
En vervolgens op pagina 20:
  • 1.3.3 Verantwoordelijkheid
    Elke ambtsdrager is volledig verantwoordelijk voor de taken die bij zijn ambt horen. Over alle gebeurtenissen van wezenlijk belang in zijn arbeidsgebied informeert hij degene die hem voorgaat.
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door BakEenEi »



  • Ich grolle nicht (Ik draag geen wrok) ...
@all

"If music be the food of love, play on... " (Shakespeare)

Groet,
BakEenEi


P.S.
Gistermiddag besprak ik het voorval met mijn ernstig zieke vader. "Onverstandig en onbegrijpelijk," was zijn reactie, "maar laten wij er verder maar geen aandacht aan besteden." Zo ken ik hem, en zo heb ik hem altíjd gekend. Ikzelf vind het erg moeilijk om mij er overheen te zetten.
Less Is More
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: herder/voorganger schendt ambtsgeheim

Bericht door willempower »

@ all

Dat een voorganger zijns ambtsgeheim schend kan hij volgens de Nederlandse wet niet op aangepakt worden , is mij na googelen duidelijk geworden .
Hij komt de statuten niet na , maar das voor een ambtsdrager geen probleem , doen ook niet das alleen voor de bühne .
Dit soort volk heeft de maling aan de statuten zodra eenmaal een functie , haantjes gedrag .
Het niet navolgen van de statuten is dan omgekeerd evenredig aan de hoogte van de rang .
Je gooit van de verhoging wat bijbelteksten de lucht in , die je zelf niet nakomt en je bent er bijna .
Je bent er helemaal als je Brinkman ook nog in de kont kruipt . ;) ;)
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Plaats reactie