“Versöhnung jetzt!”

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door willempower »

@jabob65
Dat ze in een ontslapen dienst bidden voor mensen die heel bewust , mijn moeder, heb ik ze verboden .
Hebben ze niks mee te maken , ze hebben geen respect voor andere visie en die bewust kiezen voor een ander geloof .

Zouden ze ook gebeden hebben voor de mensen die ze zelf uit de kerk gezet hebben ?
Deze zouden toch branden in de hel .Nu na de laatste visie van Leber zal het wel helemaal zo zijn .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

@Jabob65
@willempower
@all

Wie van kindsbeen af "nieuw-apostolisch" is geweest en opgroeide met veel meer lieve ooms en tantes dan het "in de wereld om ons heen" voor anderen is weggelegd, zal door een diep dal gaan indien blijkt dat de "Godsgezanten" (en dan niet zo maar de gewone, maar de echt hoge) heel andere prioriteiten stellen dan men in "het werk Gods" van ze zou verwachten. Wie had toch kunnen denken dat sommigen schaamteloos zouden liegen dat het gedrukt staat? Wie had er rekening mee willen houden dat juist dezen het spoor nog eens volkomen bijster zouden zijn? (...) Toch bevinden wij ons nu in die situatie. De ellende is domweg in de hand gewerkt doordat betrokkenen het logisch vinden dat ieder hoger bij ze opkijkt dan zijzelf bij anderen. Men kreeg het bij "lagere dienaren" voor elkaar dat dezen op zó'n manier op de gemeenteleden inpraatten, dat van kerkelijke ambtsdragers méér goddelijk heil wordt verwacht naarmate zij "hogere dienaren" zijn; "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" wel te verstaan. Natúúrlijk stort zo'n kaartenhuis in elkaar.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

@all

Wat het onderwerp "verzoening" betreft, heeft de Nieuw-Apostolische Kerk eerst een intern probleem op te lossen. Zonder een "kloppend zelfbeeld" kun je wel een aantal ceremoniële handelingen voltrokken willen zie, en daarmee in "UF Spezial" goede sier maken, maar als het allemaal niet écht is; als het alleen voor de Bühne is, om geestelijk geweld (!) wit te wassen, om maar weer te willen imponeren; dan is het armoe troef.

In de Nieuw-Apostolische Kerk worden gelovigen vermurwd en tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat dezen zich dat laten welgevallen. Men hangt een denksysteem aan dat enkel en alleen bestaat bij de gratie van ongelijkwaardige verhoudingen. In niet mis te verstane bewoordingen: zulke godgeklaagde waanzin komt níet voort uit het evangelie van Jezus Christus. Het staat een ieder vrij hier laconiek tegenover te staan...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door Jabob65 »

@BEE, precies, maar men is niet voor niks nieuw-apostolisch, de mensen hebben een kerkgenootschap gekozen dat goed bij hun karakterstructuur past, als je nieuw-apostolisch bent, dan wordt er bv geen beroep gedaan op je rede, je kunt als het ware lekker achter over leunen en domweg achter bepaalde mensen en denkbeelden aanhobbelen.

Zou de kerkleiding zich anders opstellen, dan zouden veel leden van de NAK dat helemaal niet prettig vinden.

Dus dan vraag ik mij af hoe je zou kunnen verwachten dat de leden van de NAK, of zelfs het middle management enig tegenwicht zou bieden...?
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door Jabob65 »

Zoals Kant het verwoordt:

Imanuel Kant, Wat is verlichting?

1) Verlichting is het uittreden van de mens uit de onmondigheid die hij aan zich zelf te wijten heeft. Onmondigheid is het onvermogen zich van zijn verstand te bedienen zonder de leiding van een ander. Men heeft deze onmondigheid aan zich zelf te wijten, wanneer de oorzaak ervan niet in een gebrek aan verstand, maar in een gebrek aan vastberadenheid en aan moed ligt, zich van zijn verstand ligt, zich van zijn verstand zonder de leiding van een ander te bedienen. Sapere aude! Heb de moed je van je eigen verstand te bedienen! is derhalve de zinspreuk van de verlichting.

2) Luiheid en lafheid zijn er de oorzaak van, dat een zo groot deel van de mensen, nadat de natuur hen reeds lang van de leiding door anderen heeft vrijgesproken (naturaliter maiorennes), toch graag het leven lang onmondig blijft; en dat het voor anderen zo gemakkelijk wordt zich tot hen bevoogders op te werpen. Het is zo rustig onmondig te zijn. Heb ik een boek dat voor mij verstand heeft, een zielzorgen die voor mij geweten heeft, een arts die voor mij het dieet beoordeelt enz., dan hoef ik mijzelf daar mee niet te bemoeien. Ik heb het niet nodig te denken, als ik maar betalen kan; anderen zullen de onaangename taak wel van mij overnemen.

Dat het grootste deel van de mensen de stap naar de mondigheid, behalve dat hij lastig is, ook voor zeer gevaarlijk houdt; daarvoor zorgen wel die bevoogders , die het oppertoezicht over hen in alle goedheid op zich genomen hebben.

Nadat zij hun huisdieren eerst dom gemaakt hebben en zorgvuldig verhinderden, dat deze rustige schepselen een enkele stap durfden te zetten buiten het looprek, waarzin zij ze opsloten, dan tonen zij hun nadien het gevaar dat hen bedreigt, wanneer zij proberen alleen te lopen. Nu is dit gevaar weliswaar helemaal niet zo groot, want zij zouden door een enkele te vallen tenslotte wel leren lopen; maar een voorbeeld van deze aard maakt toch schuchter en schrikt gewoonlijk van alle verdere pogingen af.

3) Het is aldus voor iedere individuele mens moeilijk, zich los te maken uit de hem bijna tot de natuur geworden onmondigheid. Hij is zelfs van haar gaan houden en is voorshands werkelijk niet in staat zich van zijn eigen verstand te bedienen, omdat men het hem nooit liet proberen. Stellingen en formules, deze mechanische werktuigen van een redelijk gebruik of veeleer misbruik van zijn natuurlijke gaven, zijn de voetboeien van een steeds voortdurende onmondigheid. Wie deze ook af zou werpen, zou toch zelfs over de smalste greppel alleen maar een onzekere sprong kunnen maken, omdat hij aan een dergelijke vrije beweging niet gewend is.
Daarom zijn er maar weinigen wie het gelukt is, zich door de eigen werking van hun geest van hun onmondigheid los te maken en toch een vaste gang te gaan.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

BakEenEi schreef:(...)
In de Nieuw-Apostolische Kerk worden gelovigen vermurwd en tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat dezen zich dat laten welgevallen. Men hangt een denksysteem aan dat enkel en alleen bestaat bij de gratie van ongelijkwaardige verhoudingen.

(...)
@all

Wat hier feitelijk aan de hand is, is niet niks. Dezelfde nonchalance en zelfvoldane gelatenheid wordt echter beschreven in Openbaring 3:
  • [14] Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: “Dit zegt Amen, de trouwe en betrouwbare getuige, het begin van Gods schepping:
    [15] Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm!


    (...)
    [17] U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt. [18] Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien. [19] Iedereen die ik liefheb wijs ik terecht en bestraf ik. Zet u dus volledig in en breek met het leven dat u nu leidt. [20] Ik sta voor de deur en klop aan. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal ik binnenkomen, en we zullen samen eten, ik met hem en hij met mij.

    Uit: Openbaring 3 (NBV)
Bij wat de zee der vergetelheid de laatste jaren "aan de strandvonderij" heeft prijsgegeven, hoeft niemand deskundig te zijn om te kunnen begrijpen dat de rotzooi bij de kerkleiding onder het tapijt vandaan komt. Ik hoor het stamapostel Wilhelm Leber op 15 mei 2005 nog zeggen: "Lassen wir es einander leicht machen - mit Gottes Hilfe!" En: "Ich will euch immer lieben!" Mooi, héél mooi gesproken. Dat zonder meer. Maar ja, op de "beslissende momenten" zou dat eerst nog maar moeten blijken. Toch had ook ik er alle vertrouwen in. Een maand of zes tot acht later stond het voor mij vast: dit gaat helemaal de verkeerde kant op. Gaandeweg liet het uitgestippelde beleid zich in perspectief plaatsen. Na alles wat mij in deze kerk eerder al was "geflikt", wilde ik mij niet nóg eens door deze of gene "een loer laten draaien". Het was voor mij... "haring of kuit". Van schijnheiligheid wordt niemand wijzer. Ik wilde niet over één nacht ijs gaan. Meten is weten. De "Einsichten und Erfahrungen" die zich hierna zouden aandienen, brachten een ontluisterende realiteit aan het licht.

In de jaren '90 heb ik o.a. gelezen wat priester Erwin Meier-Widmer zoal had geschreven. Hij kraakte flink wat kritische noten, zonder dat ik daarbij het gevoel kreeg dat hij ongelijk had. Toch kon ik er destijds niet zo veel mee want je moest wel over héél veel inside-informatie beschikken om het juiste begrip te krijgen van de werkelijke ernst van de zaak. Achteraf bezien sloeg deze "roepende in de woestijn" terecht groot alarm.

Juist omdat ik weet welke barrières je moet doorbreken om met enige distantie scherp te kunnen waarnemen wat er zich voor je ogen afspeelt, heb ik bij alles wat ikzelf later zou schrijven nooit de illusie gehad dat geloofsgenoten onmiddellijk zouden inzien dat het "menens" is. Ik nam mij voor om de hele zaak liefst van meerdere kanten te belichten, terwijl ik hoopte dat elk bericht onderhand het laatste zou hoeven zijn. Ondertussen leerde ook de tijd wat er bij de kerkleiding achter de schermen angstvallig verborgen wordt gehouden. Velen spraken zich via het Internet uit over het nieuw-apostolische geloof. Telkens opnieuw bleek met name "psychische onderdrukking" er de oorzaak van te zijn dat zielen het in de kerk niet meer zagen zitten. Iedereen moet altijd alles maar zelf zien te verkroppen. Hooguit staken geestelijk verzorgenden de handen uit de mouwen om te bidden. Dat kunnen velen als de besten, bidden. En praten ook. Maar een meerdere in de organisatie tegenspreken, ho maar! Want iedereen weet wat daarvan komt: dan lig je er toch uit?

Goddank was ik dat stadium in het nieuw-apostolische feodale stelsel al gepasseerd. Ik neem hierbij geen blad voor de mond want in deze kerk word je gewoon levenslang gegijzeld door een aantal machtsfiguren.

[wordt vervolgd]


Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

BakEenEi schreef:(...)
In de jaren '90 heb ik o.a. gelezen wat priester Erwin Meier-Widmer zoal had geschreven. Hij kraakte flink wat kritische noten, zonder dat ik daarbij het gevoel kreeg dat hij ongelijk had. Toch kon ik er destijds niet zo veel mee want je moest wel over héél veel inside-informatie beschikken om het juiste begrip te krijgen van de werkelijke ernst van de zaak. Achteraf bezien sloeg deze "roepende in de woestijn" terecht groot alarm.

(...)
@all

Voordat iemand nu denkt dat alle wegen altijd ondoorgrondelijk zullen zijn, met inbegrip van Gods wegen; graag nog het volgende.

Wat het evangelie van Jezus Christus betreft; het is helemaal niet ingewikkeld...
  • Wanneer u echter het koninklijke gebod volbrengt dat de Schrift geeft: ‘Heb uw naaste lief als uzelf,’ dan handelt u juist.

    Uit: Jakobus 2: 8 (NBV)
Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 16-07-2013, 15.00 uur]
  • Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet.

    Uit: Johannes 14: 27 (NBV)
@all

Heel vaak heb ik mij afgevraagd waarom er in de Nieuw-Apostolische Kerk kennelijk amper over wordt nagedacht hoe individuele gelovigen de enorme hoeveelheid informatie kunnen behappen, waarmee men daar continu wordt bestookt. Het is alles bij elkaar genomen -wat door moet gaan voor geestelijke kost- zó veel dat, terwijl je één vraag zou stellen, er in de tussentijd alweer meerdere nieuwe opkomen. Trouwens, zelden zul je een geruststellend antwoord krijgen. De trein dendert alsmaar voort en wie onderweg uitstapt, is "verloren" want er komt geen volgende. Wie niet eet wat "God" voorschotelt, vraagt dus om moeilijkheden. (...)

Het is -kort door de bocht- deze logica, die de gelovigen in een soort van geestelijk concentratiekamp gevangen houdt, zoals Gerrit Sepers de angstcultuur (!) typeerde waarvan hier in feite moet worden gesproken.

Nog los van de via dit Forum ook aangekaarte malversaties, waaraan bestuurders zich ongezien kunnen bezondigen doordat er in deze kerk nauwelijks enige transparantie wordt nagestreefd, vind ik dat men met de zojuist geschetste wanpraktijken bitter weinig respect toont voor ieders persoonlijke vrede want die wordt om de haverklap verbroken en geschonden. Inmiddels zijn "rust en vrede" er schaarse artikelen geworden.

Vrijwel altijd zal uit alle macht eerst de bal worden teruggekaatst indien iemand aandacht vraagt voor verontrustende zaken. Of kerkelijke ambtsdragers zich daarvan nu bewust worden of niet; je maakt als "dienaar" in de ogen van je "directe zegenaar" een slechte beurt als je iemands geweten niet hebt kunnen sussen. "Dienaren" moeten hun meerderen immers "ondersteunen". Dan val je ze niet lastig met gedoe op de kerkvloer. Voordat een brandende vraag zal zijn doorgeleid naar een districtsapostel, moeten er vanwege deze ontmoedigingstactiek dus vele hindernissen worden overwonnen. Elke opvolgende hogere dienaar zal zich weer even verbaasd tonen dat een incidenteel voorval blijkbaar niet al op een lager echelon als een bagatel mocht worden afgedaan. Wie de stenen des aanstoots niet overziet, is "een betreurenswaardig kwetsbaar zieltje".

Van het hier bedoelde kwalijk ontwijkende gedrag heb ik in de Nieuw-Apostolische Kerk zó enorm veel voorbeelden gezien, dat ik mijn uiterste best moest doen om er níet gemakshalve mee te willen leren leven. Dat heb ik echt bij mijn volle bewustzijn constant principieel geweigerd. Oei. Dan blijkt -tegen alle verwachtingen in- dat je géén kneedbaar type bent! Potverdorie nog eens aan toe, zeg. Hoe raken wij die man kwijt?

Zó werkt het bij deze Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI), het zogenaamde werk Gods. Ik kan onderhand nog maar één goede raad geven: zoek het element waarin God de Zijnen heeft geschapen - Zijn vrijheid.

Zie verder mijn berichten op "Di 26 Okt 2010, 18:00" in de thread "Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding" en op "Wo 27 Okt 2010, 21:38" in de thread "Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk".

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

@all

Vergist u zich alstublieft niet in de ernst van psychisch letsel bij zielen die door hun zegenaars als het ware werden gedumpt terwijl zij oprecht worstelden met een gewetensconflict vanwege benauwende leerstellingen die men te eerbiedigen kreeg, zoals in de tijd dat onder geloofsdwang consequent in elke dienst "de Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff" moest worden gepredikt. Hetzelfde doet zich echter voor als iedereen maar te eerbiedigen heeft dat "hogere dienaren" alleen op brandende vragen een antwoord geven wanneer zijzelf vinden dat er iets te beantwoorden valt. Je zult het maar op deze manier meemaken dat "zegenaars" zich op het standpunt stellen dat kinderen die vragen, worden overgeslagen. Ikzelf heb dat vele malen moeten ondervinden! Nog nooit echter heb ik iets te vragen gehad wat er niet serieus toe deed. Bovendien wilde ik beslist niet iemand zo maar lastigvallen. Meestal had ik mijn best gedaan om een situatie uiteen te zetten in een bericht, zodat men er in alle rust kennis van kon nemen. Nog nooit ook drong ik er op aan onmiddellijk te antwoorden. Desondanks was steevast het scenario "zij dronken een glas, zij pisten een plas en lieten de zaak zo als zij was". Het is echt iets vreselijks als zo'n vonnis zonder verdoving over je wordt voltrokken want doorgaans liep er ondertussen van alles en nog wat uit de hand. Ik zag het aankomen en probeerde te waarschuwen, maar dat stond "de dienstdoende Godsgezanten" pertinent niet aan. Werkelijk, ze hadden liever dat ik dood geboren was.

Daarom gaat het onderwerp van deze thread, "Versöhnung jetzt!", niet alleen "de dienaren" aan doch allen in de Nieuw-Apostolische Kerk die veel te gemakkelijk zich altijd maar hebben neergelegd bij het beloop van de gebeurtenissen. Niemand heeft mij horen zeggen dat er oppositie had moeten worden gevoerd. Mijn kritiek is eenvoudig dat in deze kerk zelfs een gezonde wisselwerking niet wordt getolereerd. Er wordt niet reëel "op ooghoogte" gecommuniceerd. Dat kan misschien lang goed gaan, doch wie het verstand niet op nul zet en de blik op oneindig, gaat er gegarandeerd vroeg of laat onderdoor. Slachtoffers "zakken door hun hoeven". Zoiets kan bijzonder verstrekkende gevolgen hebben. Als het schier onmogelijke van je wordt verlangd, wordt er op mensen roofbouw gepleegd. Natúúrlijk heeft dat ook zijn weerslag op gezinnen, op relaties! Wie dan als "hogere verantwoordelijke leidinggevende", pro forma staande in de geloofsgehoorzaamheid, een andere kant opkijkt, maakt door verwijtbare nalatigheid meer kapot dan velen lief is. Ik vind dat hiervoor aandacht had mogen zijn.

Om redenen van het bovenstaande heeft dit hele thema, verzoening, veel meer om het lijf dan het misschien op het eerste gezicht toeschijnt. Heus, het gaat bij de Nieuw-Apostolische Kerk niet alleen bergafwaarts doordat Nederland in snel tempo verder ontkerkelijkt. Er valt iets veel ernstigers vast te stellen:
BakEenEi schreef:(...)
In de Nieuw-Apostolische Kerk worden gelovigen vermurwd en tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat dezen zich dat laten welgevallen. Men hangt een denksysteem aan dat enkel en alleen bestaat bij de gratie van ongelijkwaardige verhoudingen. In niet mis te verstane bewoordingen: zulke godgeklaagde waanzin komt níet voort uit het evangelie van Jezus Christus.

(...)


Uit: Mijn bericht in deze thread op "Ma 15 Jul 2013, 12:12"
Het zou fijn zijn als het bewustzijn toeneemt dat er intussen wel eens aanleiding kan bestaan om met God weer in het reine te willen komen. In een bekend lied wordt gezongen:
  • Sta even stil, kom tot u zelve,
    hebt gij uw toestand overdacht?
    Nog is 't de tijd van Gods genade;
    zie dus dat gij Zijn wil betracht,
    zie dus dat gij Zijn wil betracht!
    Wil door de enge poort toch gaan
    en geef Gods Geest in u vrij baan,
    en geef Gods Geest in u vrij baan.


    Tweede couplet van lied 155, NAK-gezangboek
Mijn ervaring is dat het verhelderend kan werken om soms maar even wat afstand te nemen van een legpuzzel. Er valt méér te beleven. Navrant aan dit hartverscheurende thema -verzoening na een reeks van zware ongevallen met persoonlijk letsel, steeds op hetzelfde traject van de geloofsweg- is echter dat nu, na 50, 60 jaar, het ene vraagstuk tot klaarheid wordt gebracht terwijl het volgende zich alweer aandient. Als het op deze levensgevaarlijke geloofsweg eindeloos zó doorgaat, wordt er geen mens gered! Volgens mij kan ieder het best nu eerst dicht bij zichzelf blijven want het gaat hier absoluut niet om een soort van vredesverdrag tussen vertegenwoordigers van enkele religieuze organisaties. Het gaat om ieder persoonlijk! Laten wij ons geweten niet uit handen geven, al kan het voor sommige gelovigen verleidelijk zijn zich te laten meeslepen door wat er in een kerkbestuur wordt besloten. Wat écht "eerlijk en oprecht" is, valt niet op andermans klompen aan te voelen. Er moet een (a-politieke) oplossing worden gevonden die ons allen in Zijn werk de blik zal doen verruimen.

Laat de intentie zuiver zijn:
  • Vader, zie ons vol verlangen
    naad'ren voor Uw aangezicht;
    om weer krachten te ontvangen
    en 't ontkomen aan 't gericht.


    Eerste couplet van lied 240, NAK-gezangboek
Ten slotte, wie iets goed te maken heeft, doet er níet verstandig aan meteen om vergiffenis te vragen want dan zet je een slachtoffer al na twee seconden opnieuw voor het blok. Toon berouw, maar wel eerlijk en oprecht...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

@all

Wat in organisaties nogal eens een probleem oplevert is, dat medewerkers hun eigen functie legitimeren door steeds meer taken en bevoegdheden naar zich toe te trekken. Dit is precies waardoor in de Nieuw-Apostolische Kerk er twee gescheiden werelden zijn ontstaan. "Enerzijds zijn er 'de dienaren' en verder nog... de overigen", schreef ik hierover een keer, doch wie dan inzoomt, kan er niet omheen dat het toch nog iets genuanceerder in elkaar steekt. Er zijn namelijk hoge dienaren, broeders en zusters zonder een geestelijke bediening, en daartussenin zijn er de districtsdienaren. Dus: "de wereld van de wetenden en de wereld van de onwetenden", "waarbij de districtsdienaren (die hierdoor per definitie opportunisten moeten zijn) worden geacht de meest uiteenlopende realiteiten schaamteloos met elkaar te verbinden". Welnu, deze "werelden van verschil dreunen in hun voegen". Tot zover op dit punt de eerste bloemlezing uit eigen werk...

Niet zelden echter doet zich het opmerkelijke verschijnsel voor dat wanneer in een organisatie sommige functies zijn komen te vervallen, je ze vervolgens niet eens mist. Aangezien ik mij vrij lang in een positie heb bevonden, waarin ik het reilen en zeilen op de kerkvloer en op de echelons daarboven redelijk van nabij kon gadeslaan, begreep ik na verloop van tijd wel hoe het komt dat politieke keuzes geregeld botsen met inhoudelijke keuzes. De oplossingsgerichte manier van kijken op de kerkvloer en de praktische basale aanpak die daar zijn vruchten afwerpt, werd te pas en te onpas overruled door vogels van uiteenlopende pluimage in managementfuncties, die ieder voor zich van hun werk een soort van hobby probeerden te maken. Kortom, allengs viel er weinig meer samen te rooien want men streefde niet meer dezelfde doelen na.

Ik ben ervan overtuigd dat als alle 'hoge(re)' dienaren van hun voetstuk afkomen, de gemeenten op slag opleven, zo concludeerde ik op een gegeven moment. Later vond ik dat ik het nog wel iets duidelijker kon opschrijven: "De kerk zou ervan opleven als alle dienaren vanaf de districtsvoorgangers voortaan het altaar én de bestuursfuncties zouden mijden. Dan zouden de gemeenten op slag verlost zijn van de continue druk van bovenaf in de organisatie. Het normale moest maar weer eens normaal mogen zijn! Weg met de rangen en standen onder 'zegenaars'." Kortom: onnodig bestaat er een kloof tussen kinderen van één Vader.

Men heeft dus feitelijk een probleem gecreëerd dat er niet hoeft te zijn. In plaats van de hoofdzaak nu de hoofdzaak te laten zijn, worden misstanden van hogerhand afgedekt. De verantwoordelijken zijn dus niet verantwoordelijk. Dit is al het volgende probleem! Stilaan hebben op deze manier veel zaken uit de hand kunnen lopen. Eens te meer mag het duidelijk zijn dat districtsdienaren hier een dubieuze rol in vervullen.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie