“Versöhnung jetzt!”

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

@all

Dat had ook Chris Boermeester wel zien zitten, dacht ik, toen ik gisteravond werd geattendeerd op het bovenstaande bericht. Enkele quotes uit een gesprek met hem op zondag 2 november 2008:
Redactie schreef:(...)
(...)
Apostel Boermeester vertelde mij een aantal dingen. In het kort... De dienst voor dienende broeders in 1955 waarin apostel Tjark Bischoff bekendmaakte dat de Boodschap van St.Ap. Bischoff nu voortaan in alle diensten moest worden verkondigd, was dé oorzaak van dé breuk. Wie hierdoor in gewetensnood kwam en dat dus niet kon waarmaken, raakte terstond z'n bediening kwijt. Verscheidene broeders, onder wie de vaders van thans in de GvAC oudste H. en apostel Den Haan, werden vervolgens geëxcommuniceerd. Al zijn heel wat ouderen die zo'n brief destijds hadden ontvangen nu overleden; de omstreden brieven zijn nog in het bezit van hun kinderen en voor dezen blíjft dit vanzelf een uiterst pijnlijke toestand. Door het overleg wat in de jaren '90 in Nederland tussen de verschillende apostolische stromingen op gang kwam, legde apostel Sepers dat probleem voor aan districtsapostel Pos. Hierna vertelde apostel Sepers dat apostel Pos desgevraagd hieromtrent had geantwoord dat de brieven, waarmee apostel Tjark Bischoff de ex-communicaties officieel had bekrachtigd, "als niet-geschreven" (!!) konden worden beschouwd. Apostel Pos wilde dit standpunt toen echter níet schriftelijk bevestigen. "Als zo'n ex-communicatie eerst schriftelijk wordt aangezegd, dan dient deze achteraf tevens op schriftelijke wijze te worden afgezegd," aldus Chris Boermeester, "maar dat weigerde men dus".

(...)
Enige tijd geleden had apostel Boermeester een dienst bezocht in de Nieuw-Apostolische Kerk in Den Haag. Bij de GvAC was er die dag geen dienst; in de NAK 's ochtends evenmin. Door een landelijke dienst voor ambtsdragers in Hilversum begon de NAK-dienst 's middags om 15.00 uur. Men had achterin de kerkzaal voor apostel Boermeester een gemakkelijke stoel neergezet en bij het Heilig Avondmaal, waaraan hij had deelgenomen, was de priester speciaal naar hem toe gekomen. "Ik zag het niet zo zitten, vanwege mijn handicap, stuntelig naar voren te lopen, maar spontaan liep de priester voor mij -om het avondmaal te bedienen- naar achteren." De voorganger zelf (waarschijnlijk A.V.) was toen op Malta, zo had apostel Boermeester begrepen. "Op de inhoud van de dienst had ik werkelijk niets aan te merken. Het zou een dienst kunnen zijn zoals die ook bij ons wordt gehouden. Alleen, wat de stamapostel betreft en zo, daar spreken wij niet over."

(...)
(...)


Uit: Mijn redactionele bericht op "Zo 04 Mrt 2012, 15:04" in de thread "Overlijden apostel Christiaan Boermeester (GvAC)"
Sinds ikzelf de Gemeenschap van Apostolische Christenen (GvAC) -vanaf Kerstmis 2007- beter leerde kennen, heb ik juist bij zielen, voor wie in de jaren '50 de "Trennung" tot een ernstig traumatiserende ervaring heeft geleid, nog nooit iets beluisterd wat te duiden zou zijn als een opgekropt haatgevoel of heimelijke vijandschap tegenover gelovigen in de Nieuw-Apostolische Kerk. Wel voelt het voor betrokkenen tot ieders verdriet nog altijd aan als wrange geestelijke ballast om te moeten leven met wat de impact was -en in de persoonlijke levenssfeer veelal ook nog steeds is- van de door de "Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff" aangerichte vervreemding ten opzichte van nagenoeg allen die de ongewenste bijwerkingen van de nieuw-apostolische geloofsleer destijds weliswaar hebben opgemerkt doch deze desondanks zwijgend hebben geaccepteerd. Men zou willen dat de nieuw-apostolische kerkleiding nu alsnog uit de doeken doet hoe het vroeger zover heeft kunnen komen, dat velen vanwege de gepredikte "Boodschap" in gewetensnood geraakten en ongenadig werden buitengesloten waarna duizenden anderen de Nieuw-Apostolische Kerk eveneens verlieten. Trouwens, lang niet iedereen sloot zich vervolgens aan bij de VAC/VAG/GvAC. Vaak ook door alle onvrede en spanningen die er in gezinnen waren opgetreden, werd het hele christen-zijn maar aan de wilgen gehangen. Vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk zou het nog decennia lang ontbreken aan mededogen.

Wat Chris Boermeester hierover in 2008 aan mij vertelde, gaf mij zeer te denken. Hij noemde de breuk met de Nieuw-Apostolische Kerk en de hartverscheurende gevolgen daarvan "het grootste trauma" in zijn leven. Toen ik voor deze problematiek in 2009 aandacht vroeg bij apostel Peter Klene en ook bij districtsapostel Armin Brinkmann, ontving ik van laatstgenoemde op 23 december 2009 een ontwijkend antwoord. In 2011 stelde ik de kwestie via het Netzwerk Apostolische Geschichte aan de orde bij twee leden van de NAK-Arbeitsgruppe Geschichte, doch beiden deden er totaal het zwijgen toe. Begin 2013 antwoordde districtsapostel Brinkmann desgevraagd dat hij rekening had te houden met de "Einheit im Apostelkreis" en dat hij daarom niet alsnog een inhoudelijke reactie wilde geven. En vorige week in Bottrop verdedigde een opziener nog het (ontwijkende) standpunt van zijn districtsapostel in 2009. Dáár ben ik trouwens enorm van geschrokken. Zoiets legt immers ook pijnlijk bloot hoe er binnen het kerkbestuur, waar in elke NAK-gebiedskerk opzieners en apostelen ingevolge de statuten lid van zijn, over deze hele aangelegenheid wordt gedacht en gesproken. Onmiddellijk realiseerde ik mij hoe districtsapostel Brinkmann op dit gebied naar buiten toe mooi weer speelt doch in werkelijkheid helemaal geen zin heeft om te bevorderen dat er gerechtigheid geschiedt. Het kan hem gewoon geen biet schelen hoe slachtoffers zich voelen; wat voor ellende ze al bijna 60 jaar lang dwarszit.

Dat er op de kerkvloer inmiddels anders tegen deze uiterst onverkwikkelijke geschiedenis aan wordt gekeken, zoals in Bottrop bij de Neuapostolische Kirche of in Hoorn, vind ik natuurlijk positief. Het zijn lichtpuntjes.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door willempower »

@bee
Dit geeft toch duidelijk aan dat de directeur van de nak bv. heel ver boven de kerkvloer staat .
Hij weet echt niet wat er leeft .
Zit in de gouden kooi , jazeker goud , want dat hebben de offeraars hem wel gegeven .
Hij weet niet wat er leeft bij de gewone kerkgangers
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

willempower schreef:(...)
Dit geeft toch duidelijk aan dat de directeur van de nak bv. heel ver boven de kerkvloer staat .
Hij weet echt niet wat er leeft .

(...)
@willempower
@all

En hij wíl zich eenvoudig ook niet realiseren wat er leeft want geheel andere belangen in "the company" prevaleren.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

BakEenEi schreef:(...)
Wat Chris Boermeester hierover in 2008 aan mij vertelde, gaf mij zeer te denken. Hij noemde de breuk met de Nieuw-Apostolische Kerk en de hartverscheurende gevolgen daarvan "het grootste trauma" in zijn leven. Toen ik voor deze problematiek in 2009 aandacht vroeg bij apostel Peter Klene en ook bij districtsapostel Armin Brinkmann, ontving ik van laatstgenoemde op 23 december 2009 een ontwijkend antwoord.

(...)[


Uit: Mijn bericht in deze thread op "Vr 22 Nov 2013, 15:17"
@all

Naar aanleiding van het gesprek op 2 november 2008, waarover ik één van mijn nieuw-apostolische vrienden berichtte omdat deze belangstellend naar GvAC-apostel Chris Boermeester had geïnformeerd, wendde ik mij op 14 september 2009 in eerste instantie tot apostel Peter Klene die daarop geen enkele reactie gaf:
(...)
Vertrouwelijk doe ik hierbij aan jou een wat ingekorte kopie toekomen van een e-mailbericht dat ik vorig jaar op 2 november toezond aan omdat hij belangstellend had geïnformeerd naar GvAC-apostel Chris Boermeester. Toen ik deze enkele keren had ontmoet, schreef ik dat bewuste bericht. Ik zou je willen vragen: laat de inhoud eens onbevangen op je inwerken en als het kan, doe er ook echt wat mee. "Zeitzeugen" zoals Chris Boermeester zijn op hun hoge leeftijd immers mensen van de dag geworden. (...)
Bij "non respons" speelt er in de Nieuw-Apostolische Kerk in de regel "hogere politiek". In dit geval echter begreep ik dat niet goed want op de Europese Jeugddag had stamapostel Wilhelm Leber het onderwerp juist weer prominent op de agenda gezet. Dus: waarom zou men nu niet serieus werk willen maken van de (op zondag 24 mei 2009) in Düsseldorf onder groot applaus "en plein public" alvast gepropageerde verzoening?

Daarom wendde ik mij op 24 november 2009 tot districtsapostel Armin Brinkmann, die meteen de volgende dag reageerde:
(...)
herzlichen Dank für Ihre beiden Mails, die ich gestern Abend erhalten habe. Ich werde sie von einem vertrauenswürdigen Bruder übersetzen lassen und mich anschließend bei Ihnen wieder melden.

(...)
Maar ik hoorde niets meer. Ik wachtte tot maart 2010 tot ik hem aan zijn toezegging herinnerde. Het bleek dat een e-mail van 23 december 2009 nog niet naar mij was verstuurd. Die ontving ik toen alsnog. Met een Jantje van Leiden had de districtsapostel zich ervan afgemaakt. Zo maakte hij gewag van theologische aspecten die een rol zouden spelen en eerst nog de nodige aandacht verdienden. Néé dus! Zie mijn bericht op "Zo 17 Nov 2013, 14:36" in de thread "Lafhartige "verklaring" van Betonkopf Wilhelm Leber". Ik schreef terug dat ik het niet fijn vond dat er ontwijkend was gereageerd en ik vroeg om toch nog antwoord te mogen krijgen aan de hand van de beloofde vertaling van wat ik op 24 november 2009 al kenbaar had gemaakt. Opnieuw bleef elke reactie uit. Tot 21 februari 2013 in Oberhausen. Tussendoor had ik Armin Brinkmann (inmiddels was hij sinds 2011 ook bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland de bestuursvoorzitter) nog 10 keer vergeefs aan diens toezegging herinnerd. "Ja, het klopt dat u mij nog 10 keer heeft benaderd voor een reactie maar het was ondoenlijk om uw schrijven, dat bij elkaar bestond uit 40 pagina's, te vertalen, laat staan dit te beantwoorden", aldus de "Godsgezant". Dat was zijn antwoord, "afkomstig van de trone Gods" - en daar moest ik het mee doen. Het leek De Rijdende Rechter wel. Bij zielzorg ligt er in het "werk Gods" dus bepaald geen hoge prioriteit. Ik kon het weten, maar altijd blijft er een sprankje hoop. Ze hebben andere zaken aan het hoofd.

Zie verder mijn bericht op "Di 19 Mrt 2013, 14:10" in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem", zomede mijn bericht op "Za 22 Jan 2011, 20:01" in de thread "overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft".

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie