kerkennacht 21-23 juni 2013

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: kerkennacht 21-23 juni 2013

Bericht door BakEenEi »

zefyr schreef:(...)
De aartsbisschop van Utrecht van de Oud-Katholieke Kerk, dr. Joris Vercammen hield bijna zes jaar geleden een boeiend betoog over de worsteling met (kerkelijke) instituties en de crisis in het Westers christendom.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1128059

(...)


Uit: Bericht in deze thread door zefyr op "Ma 10 Jun 2013, 21:45"
@zefyr
@all

Terugkomend op het bericht van Jabob65 waarin wordt verteld dat "de plaatselijke voorganger pr. H. Mulder mee voorgaat bij een PKN viering"; het zal -zoals altijd- wel weer allemaal ontzettend goed bedoeld zijn, maar districtsapostel Krause, sprekend vanuit "das Amtsverständnis", en de nieuw-apostolische catechismus laten er pertinent geen misverstand over bestaan dat kerkelijke ambtsdragers bij andere denominaties illegale dienaren zijn. In feite geldt als vanouds: in de Nieuw-Apostolische Kerk spreekt God zelf, en daarbuiten wordt er hooguit over Hem gesproken. De enige echte Godsgezant bij de PKN-viering is "pr. H. Mulder".

Zie in dit verband tevens mijn bericht op "Zo 02 Jun 2013, 14:03" in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem" en/of de "Open brief aan mr. P.A. de Lange inzake "het werk des Heren" van "wo 07 dec 2011, 14:04".

Groet,
BakEenEi


P.S. Voor wie het net als ik helemaal heeft gehad heeft met alle verwarring in de Nieuw-Apostolische Kerk, graag nog even dit: "Is Jezus in uw hart geboren nu? Dan is het goed!" (lied 89, gezangboek H.A.G.E.A., 1953)

N.B.
  • Wie is Jezus?
    [27] Jezus vertrok met zijn leerlingen naar de dorpen in de buurt van Caesarea Filippi. Onderweg vroeg hij aan zijn leerlingen: ‘Wie zeggen de mensen dat ik ben?’ [28] Ze antwoordden: ‘Johannes de Doper, en anderen zeggen Elia, en weer anderen zeggen dat u een van de profeten bent.’ [29] Toen vroeg hij hun: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ Petrus antwoordde: ‘U bent de messias.’ [30] Hij verbood hun op strenge toon om met iemand hierover te spreken.
    [31] Hij begon hun te leren dat de Mensenzoon veel zou moeten lijden en door de oudsten van het volk, de hogepriesters en de schriftgeleerden verworpen zou worden, en dat hij gedood zou worden, maar drie dagen later zou opstaan; [32] hij sprak hierover in alle openheid. Toen nam Petrus hem apart en begon hem fel terecht te wijzen. [33] Maar hij draaide zich om, keek zijn leerlingen aan en wees
    Petrus streng terecht met de woorden: ‘Ga terug, achter mij, Satan! Je denkt niet aan wat God wil, maar alleen aan wat de mensen willen.’
    [34] Hij riep de menigte samen met de leerlingen bij zich en zei: ‘Wie mijn volgeling wil zijn, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en zo achter mij aan komen. [35] Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij en het evangelie, zal het behouden. [36] Wat heeft een mens eraan als hij de hele wereld wint, maar er het leven bij inschiet? [37] Wat zou een mens niet overhebben voor zijn leven? [38] Wie zich tegenover de trouweloze en zondige mensen van deze tijd schaamt voor mij en mijn woorden, zal merken dat de Mensenzoon zich ook voor hem schaamt, wanneer hij komt in het gezelschap van de heilige engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader.’


    Uit: Marcus 8 (NBV)
Redactie schreef:(...)
Over "geloofsgenoten" gesproken...
  • [31] Intussen waren zijn moeder en zijn broers aangekomen. Ze stuurden iemand naar binnen om hem te halen. Zelf bleven ze buiten wachten. [32] Er zat een groot aantal mensen om hem heen, en die zeiden tegen hem: ‘Uw moeder en uw broers* staan buiten en zoeken u.’ [33] Hij antwoordde: ‘Wie zijn mijn moeder en mijn broers?’ [34] Hij keek de mensen aan die in een kring om hem heen zaten en zei: ‘Jullie zijn mijn moeder en mijn broers. [35] Want iedereen die de wil van God doet, die is mijn broer en zuster en moeder.’

    Uit: Marcus 3 (NBV)
Dát had stamapostel Leber er in Hilversum wel bíj mogen zeggen!

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Zo 28 Apr 2013, 14:56" in de thread "Brood des Levens" 1 augustus 1960
Less Is More
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: kerkennacht 21-23 juni 2013

Bericht door Emile »

Vroeger zei men wel: "In het vaderhuis zijn er voorbeelden en in andere kerken zijn er beelden of afbeeldingen".
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Diderot
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 15:38

Re: twee apostolische denominaties participeren in kerkennac

Bericht door Diderot »

zefyr schreef:Uit betrouwbare bron vernam ik vanavond, dat de Hersteld Apostolische Zendingkerk in Nederland (groep Schaap-Rijnders) in ieder geval in Haarlem en Utrecht zal deelnemen aan de kerkennacht 2013. Het Apostolisch Genootschap participeert ook in de kerkennacht 2013, o.a. in Alkmaar, Amersfoort, Den Haag, Enkhuizen, Hengelo, Arnhem en Nijmegen.

Op basis van een artikel, dat werd gepubliceerd via de website van de Raad van Kerken in Nederland, blijkt klip en klaar dat o.a. ook de NAK in Amersfoort is uitgenodigd om deel te nemen aan de kerkennacht. Het is aan de NAK-leiding om de uitgestoken hand aan te nemen.
Ik meen dat de NAK-gemeente Arnhem ook meedoet.

Diderot.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

kerkennacht 2012 - NAK Arnhem

Bericht door zefyr »

@Diderot (met of zonder puntje)

Bedankt voor jouw bijdrage in relatie tot de deelname van de NAK Arnhem aan de kerkennacht 2013. Is 'Arnhem' de enige nieuw-apostolische gemeente in Nederland die dit jaar deelneemt aan de kerkennacht? Is de deelname van de NAK Arnhem tot stand gekomen op instigatie van de plaatselijke voorganger? Is er sprake geweest van medewerking of tegenwerking van de landelijke kerkleiding?

http://www.kerkennacht.nl/arnhem/
Diderot
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 15:38

Re: kerkennacht 2012 - NAK Arnhem

Bericht door Diderot »

zefyr schreef:Is 'Arnhem' de enige nieuw-apostolische gemeente in Nederland die dit jaar deelneemt aan de kerkennacht? Is de deelname van de NAK Arnhem tot stand gekomen op instigatie van de plaatselijke voorganger? Is er sprake geweest van medewerking of tegenwerking van de landelijke kerkleiding?
Dat zijn allemaal goede en zeer valide vragen, maar ik heb daar helaas geen antwoorden op.
- Mijn 'buikgevoel' zegt dat e.e.a. toch minstens met de districtsvoorganger afgestemd zal zijn.
- Mijn 'buikgevoel' zegt ook dat de betreffende districtsvoorganger toch minstens even een afstemmomentje met zijn superieuren gehad zal hebben.
- Mijn 'buikgevoel' zegt daarom ook dat er waarschijnlijk van de zijde van de leidende personen van de NAK-NL geen bezwaren tegen deelname aan de Kerkennacht ingebracht zijn.

Tot zover mijn 'buikgevoelens'.

Diderot.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

NAK Arnhem & de kerkennacht 2013

Bericht door zefyr »

@Diderot (met of zonder puntje)

In dit geval hoop ik, dat het veelvuldige beroep op jouw '(onder)buikgevoel' niet leidt tot een maagzweer of nog erger... Uit jouw toelichting leid ik af, dat de beproefde methode van de zegenlijn nog steeds intact is.

Gisteren publiceerde de NAK NL op haar website een artikel met betrekking tot de deelname van de NAK aan de kerkennacht 2013 te Arnhem. Toevallige samenloop van omstandigheden?

http://www.nak-nl.org/site/index/nederl ... id-161.htm
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

kerkennacht 2013 Assen zonder NAK

Bericht door zefyr »

zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

eerste terugblik op kerkennacht 2013

Bericht door zefyr »

Plaats reactie