Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Bericht door Jabob65 »

@zefyr, het is misschien wel het best om maar telkens (naar goed protestants gebruik) een nieuwe kerk op te richten, zo kun je alles zo inrichten als je het prettig vindt en heb je nimmer last van een besmet verleden... 8-)
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Bericht door zefyr »

@Jabob65

Ik vind je reactie tamelijk ontwijkend en misleidend. Het is toch geen jezuietenstreek? In mijn optiek ligt de kern van het probleem o.a. daarin, dat het 'Rome' dikwijls ontbreken heeft aan een zelfreinigend vermogen, dienend leiderschap, nederigheid en integriteit. Het extreem centralistisch en narcistisch bestuursmodel van 'Rome' heeft helaas veel roet in het eucharistisch eten gegooid, waarvan we tot op de dag van heden de wrange vruchten plukken - zoals de repeterende breuken en schisma's in de christenheid. Met grote vertraging en terughoudendheid is 'Rome' soms op haar schreden teruggekeerd, maar veelal dempte 'Rome' de put, terwijl het kalf al verdronken was. Tragisch! Een vage kennis van mij woonde anderhalve week geleden ambtshalve de installatie bij van paus Franciscus. In het programmaboekje werd vermeld, dat deelname aan deze installatie een volle aflaat opleverde. Een van de voorwaarden is dat dit pas rechtsgeldig is naar canoniek recht, als men deelneemt aan de communie. Deze kennis - een trinitarisch gedoopt christen! - was het verboden aan deze communie deel te nemen. Hij was er niet rauwig om, want een aflaat is gewoonweg zwendel en boerenbedrog.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Bericht door Jabob65 »

@zefyr, George Steiner vertelde eens een mooi verhaal over de stad Rome, die is gebouwd op uiteindelijk allemaal eerdere steden en in zekere zin zijn die steden er nog steeds, zo zie ik het ook met mijn geloof, van origine ben ik nieuw-apostolisch en daar overheen is nu een nieuwe laag gekomen, in dit geval een nieuw geloof maar de oude stad is niet weg.

Veel is goed, veel is niet goed.

En zo kijk ik ook naar de RKK, ik zie het als een brede volkskerk, met een langdurige geschiedenis met zeer donkere perioden, maar toch ook wel met een sterk innerlijke kracht, en een groot theologisch denkvermogen, daarnaast is er ruimte voor pluriformiteit.

In de praktijk merk ik ook vaak dat men oog heeft voor hetgeen haalbaar is voor de mens..dit dus in relatie tot de (geloofs) norm, zo is het bv ook met 'het ter communie' gaan, het is ook niet zo verstandig om alles op de spits te drijven, de andere kant opkijken, is ook een kunst.

En dan kom ik weer terug bij het voorbeeld van George Steiner, het kan best moeilijk zijn om affiniteit te ontwikkelen met de stiel van deze kerk, de lichtheid van de innerlijke kracht.

Haha, een Jezuïtenstreek is het toch werkelijk niet.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Bericht door Jabob65 »

Maar alles gaat verder, dus wij gaan ook verder.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Bericht door BakEenEi »

Het heilsplan van God (3)
BakEenEi schreef:(...)
Wie in onze samenleving een langlopende verplichting aangaat en men verandert daarna tussendoor de regels; dan is dat "onbehoorlijk bestuur". Als kerkelijke ambtsdragers hetzelfde ervaren omdat de tot stand gekomen nieuw-apostolische catechismus op gespannen voet staat met het evangelie van Jezus Christus, hebben zij zonder meer het volste recht om de eigenmachtig optredende kerkvorsten daarop aan te spreken.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Di 02 Apr 2013, 18:46"
@all

Wat de doorslag geeft wanneer men vast wil stellen of het evangelie van Jezus Christus in een geloofsgemeenschap centraal staat, is ongetwijfeld de liefde van God die zich bewijst door onbaatzuchtigheid. Om deze "lakmoesproef" uit te voeren, hoeft men slechts te kijken naar (naasten)liefde zonder bijbedoelingen. Wordt deze liefde niet breed gedragen, dan is het zaak alsnog gelijke tred te houden met het "heilsplan van God".
  • O liefde, gouden zonneschijn
    voor 't arme mensenhart;
    O, dring met uwe gloed in mij
    en troost m' in alle smart.
    Het duister wijkt, de nacht vliedt heen,
    waar 't licht der liefde schijnt
    en zaligheid verdringt het leed,
    dat in de ziele schrijnt.

    • Die liefde Gods, zo vaak miskend,
      die telkens weer zich tot ons wendt,
      die liefde Gods toont zich ook nu.
      Zij straalt voor mij, zij straalt voor U.

    Bron: Eerste couplet en refrein van lied 434, NAK-gezangboek
Misschien kan de inhoud van het onderstaande vers hierbij een handreiking zijn:
  • Slechts een méér erkennend leven
    kan een schoner uitkomst geven,
    voert van licht tot licht ons voort.
    Zijn wij zwak in dit ons pogen,
    God schenkt krachten uit de Hoge,
    sterkt ons door ‘t apostelwoord.
    Sterkt ons door ‘t apostelwoord.


    Bron: Tweede couplet van lied 183, gezangboek H.A.G.E.A. (1953)
Ikzelf denk dat de inbreng van broeders en zusters met de prachtige gave om bezielde gedachten neer te leggen in een liedtekst en/of om die welluidend te verklanken lang niet altijd op de juiste waarde is geschat...


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Bericht door Lmg »

@ Jabob 65,

Jij schrijf: Maar alles gaat verder,dus wij gaan ook verder.
Ik vrees dat jij opnieuw je er te gemakkelijk afmaakt, zeker ook in de ogen van @Zefyr.
Wie A zegt moet ook B zeggen, en dat heb ik bij jou nog steeds gemist in deze uitwisseling.

Groet Lmg
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Bericht door Jabob65 »

Nee LMG, ik maak me er niet gemakkelijk af, in tegendeel, ik ben zelfs openhartig.

Maar er komt een moment dat een mens 'het' moet loslaten, en de verbinding moet zoeken met 'ruimte en tijd'.

Ik heb duidelijk gezegd: veel is goed, veel is niet goed, dat geldt niet alleen voor de NAK maar ook voor de RKK, maar welk mens kan alle lasten dragen?

Eigenlijk doel ik niet eens zozeer op Zefyr maar het is me persoonlijk iets teveel van 'wie niet voor mij is, is tegen mij'....als we het over de oecumene hebben, dan kunnen we wel steeds de conclusie trekken dat de NAK onvoldoende opschuift richting ons maar wij kunnen ook zelf onze handen uitstrekken naar onze broeders en zusters van de nieuw apostolische kerk.

Ook dat is Christologie, en naar mijn mening de kern van het evangelie, dit komt onder andere goed naar voren in de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan, de vraag is niet of 'de ander' onze naaste is maar de vraag is of wij de naaste van 'die ander' willen zijn.

Kijk ook naar de voetwassing op witte donderdag van de nieuwe paus:

http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuw ... genen.html

De cynicus kan zeggen dat het symboolpolitiek is maar de jongeren zeggen: "de maatschappij heeft ons opgegeven, dank u dat u ons niet opgeeft'.

Vandaar dat ik zei: we gaan verder want alles gaat verder.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Bericht door ACE »

@Zefyr, LMG, all
Jij schrijf: Maar alles gaat verder,dus wij gaan ook verder.
Ik vrees dat jij opnieuw je er te gemakkelijk afmaakt, zeker ook in de ogen van @Zefyr.
Wie A zegt moet ook B zeggen, en dat heb ik bij jou nog steeds gemist in deze uitwisseling.
Ik vind je reactie tamelijk ontwijkend en misleidend. Het is toch geen jezuietenstreek? In
Is het mogelijk om - in tegenstelling tot de huidige communicatie stijl van respondenten op diverse fora - een dialoog voeren zonder persoonlijk te worden?
Anders trappen we in de ouderwetse val dat we de boodschapper afschieten ipv de boodschap te beoordelen.
En dan zijn we op dit forum geen steek beter als de NAK.

Groet,
ACE
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Bericht door Emile »

Jabob65, in een eerdere reactie op het forum gaf ik aan de nieuwe pausbenoeming niet zo interessant te vinden
en dat kwam omdat er een aantal meer opmerkelijke (Afrikaanse) kandidaten voor de witte rook waren.
Er is dus een meer progressieve paus benoemd.
De Afrikanen zouden trouwens conservatief zijn.
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Voor elkaar - met elkaar - gezamenlijk

Bericht door Jabob65 »

@emile, je hebt gelijk, maar omdat de nieuwe paus enigszins revolutionair is, wekte het toch nieuwsgierigheid, het viel mij ook op dat de landelijke (niet seculaire) pers er zoveel aandacht aan besteed heeft.
Plaats reactie