NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Discussie over de door de kerleiding geproclameerde exclusiviteit
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door zefyr »

In de afgelopen jaren is er veel heisa geweest omtrent de NAK-catechismus. Het heeft zelfs tot revolte geleid. Honderden (ex-)ambtsdragers (in ruste) en (ex-)gemeenteleden tekenden vorig jaar in het openbaar protest aan, vooral in Duitsland. Enkele priesterlijke ambtsdragers in Nederland, waaronder drie voorgangers deden ook een duit in het spreekwoordelijke zakje en hadden de moed zich achter dit initiatief te scharen. Gisteravond was het dan zover. De NAK-catechismus werd officieel geintroduceerd en toegelicht door stamapostel Leber en drie Europese districtsapostelen (Klingler, Koberstein en Schneider). Inmiddels is er al het een en ander over geschreven op diverse fora in Nederland en Duitsland.

Mijn eerste indruk is, dat het een klinische en steriele presentatie was. Vooral stamapostel Leber oogde gespannen. Frederike Gottschalk, een jonge deerne, interviewde bovengenoemde vier hoofdrolspelers. Was deze vrouwelijke moderator nodig om het tekort van het vrouwelijke element in het 'ambtslichaam' te compenseren? Mij viel op, dat de NAK vrijwel het thema 'wederkomst Christi' voor zichzelf claimde. Alsof ze het alleenrecht heeft op dit onderwerp. In mijn ogen verwart de opperste NAK-leiding dit met de wijze waarop ze dit thema exploiteert en uitvent. De NAK heeft in de afgelopen decennia namelijk bewezen, dat ze op een onnavolgbare wijze dit onderwerp tot speerpunt heeft gemaakt en dat ze dit onderwerp als een citroen heeft uitgeknepen. Het eindtijdprofiel van de NAK is tot absurde hoogten gevoerd, ondanks enkele pogingen in de afgelopen vijftien jaar de eindtijdkoorts in eigen gelederen te temperen. Dit heeft geleid tot tegenstrijdige ontwikkelingen; gas geven en tegelijkertijd afremmen... Het is ronduit onjuist, ja een aperte leugen!, dat de NAK-leiding stelt, dat de wederkomst Christi vrijwel alleen in de NAK aandacht krijgt. In andere kerken krijgt dit ook aandacht, alleen evenwichtiger en gedoseerder. Het is vaak in andere kerken meer in balans dan in vergelijking met de NAK, zodat ook andere elementen van het christelijk geloof en het evangelie tot z'n recht komen. Dat dit in de NAK achterwege blijft, is onverkort zorgelijk. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat de NAK nog steeds (helaas!) sektarische en fundamentalische tendenzen en componenten vertoont. Naar alle waarschijnlijkheid zal de NAK in de komende jaren (en mogelijk komende decennia) een moeizame oecumenische relatie (blijven) onderhouden met andere kerken... Haar eigen gecreeerde profiel - het lijkt wel een gouden kalf - staat in de weg.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Jabob65 »

Ja zefyr, het is me wat, het credo 'ik verwacht u dagelijks Heer' lijkt me wel typisch nieuw apostolisch al zullen er wel een aantal geloofsgemeenschappen zijn die zulks ook aanhangen.

In het tweede Jezus boek van Joseph Ratzinger schrijft hij, naar aanleiding van de eschatologische rede, onder andere het volgende:

Hij verbindt het geleefde heden en de mysterievolle toekomst aan elkaar. De wezenlijke 'gebeurtenis' is de persoon in wie het heden blijft , terwijl de tijd voortschrijdt. In deze persoon is het toekomstige al aanwezig. De toekomst zal ons in feite geen andere situatie brengen dan ons nu al geschonken is in de ontmoeting met Jezus.

Omdat de kosmische beelden zich concentreren in een persoon, in een persoon die hier en nu aanwezig en bekend is, wordt de kosmische context secundair en ook de vraag naar het 'wanneer' wordt minder belangrijk: de persoon 'is' in het verloop van de fysiek meetbare dingen, de persoon leeft in zijn eigen 'tijd', de persoon 'blijft'.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door ACE »

@Zefyr

Ik onderschrijf je observatie volledig. De krampachtige presentatie stijl van Leber, de lichaamstaal en gelaatsuitdrukkingen doen vermoeden dat hij de boodschap niet onder de knie heeft.
Hoe kun je een leugen tot waarheid transformeren?
Waar is het bestaansrecht van de NAK op gebaseerd?
Waarom staan de daden van de hoge heren haaks op de Boodschap?

Inhoudelijk heeft 4-12-12 bevestigd dat de NAK is verworden tot een sektarisch instituut van schriftgeleerden die alleen hun eigen optekeningen als heilig handboek hanteren.
Het heeft alles van een sekte en je identificeert je ermee of het is wegwezen!

Men verkondigt de wederkomst, maar het economische model getuigt van een lange termijn strategie.

Kortom, Sinterklaas (vergeef mij de metafoor) heeft flink wat (ver)strooigoed gebruikt om de kinderhand te vullen.

Groet,
ACE
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Jabob65 »

Persoonlijk zie ik wel goede elementen in de presentatie van de nieuwe catechismus, ook heb ik een algemeen beeld dat deze kerk zich wel in de goede richting ontwikkelt, niet alleen ten aanzien van de leiding van de kerk maar ook met betrekking tot de basis.

Natuurlijk zijn er pijnpunten, vooral op het gebied van de geschiedenis:

- De houding van de rol in de tweede wereld oorlog
- De boodschap van Bischoff
- De ontstaansgeschiedenis.

Maar wie weet, zal de kerk daar ook stappen in zetten.
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Lmg »

@ All,

De info-avond heeft opnieuw duidelijk gemaakt dat men vrijwel niets aan de leer wenst te veranderen.
Het optreden van Dr.Leber en de drie D.Apostelen is tot in detail ingestudeerd en was dus niet authentiek.
Deze heren hoeven niet meer naar de toneelschool.
Met name D. Ap. K uit Hannover is sinds langere tijd voor mij door de mand gevallen.
Ik ben in het bezit van een uitvoerig dokument waar D.Ap K het volledig mee eens is en kan onderschrijven.
De inhoud van dit dokument is een kerkleer welke nauwelijks overeenkomst heeft met de Nak catechismus.
Klinger werkt al vele jaren met een dubbele agenda en is daarin niet de enige.
Met Schneider in het stuurhuis vanaf pinksteren 2013 is er voor de Nak geen zee meer te hoog.

Groet Lmg
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Jabob65 »

Ik heb wel sterk de indruk dat de afstand tussen de basis en de leiding van de kerk enorm groot is, en steeds groter wordt, met andere woorden: het lijkt er op dat het de meeste broeders en zusters totaal niet geïnteresseerd zijn in een catechismus of iets dergelijks.

In Veendam werd dan o.a. een informatie-avond gehouden.

En de gemeenschap Veendam is best groot, daarnaast waren de broeders en zusters van drie andere gemeenschappen uitgenodigd.

Vandaag hoorde ik dat er 14 (!) broeders en zusters aanwezig waren, uit de drie uitgenodigde gemeenschappen was niemand gekomen....

Tja, de nieuwe catechismus is klaarblijkelijk een non issue.
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Lmg »

@ Jabob en Allen,

Veendam dus veertien aanwezigen, In de gemeente die ik heb bezocht telde ik 32 in een
kerkgebouw met ca 200 zitplaatsen. Op 4-12-2007 was ik ook in deze zelfde kerk, toen telde ik 90.
A.S Pinksteren 2013 treed St.Ap Schneider aan en hij zal wat Europa betreft De geschiedenis in gaan
als de Stamapostel van de vele onverkoopbare Nieuw-Apostolische kerken.
Onlangs las ik in een advertentie dat het Ap. Distr. NRW een ervaren Makelaar zoekt.
Alles heeft zijn tijd, Lezen wij in spreuken. Zelfs Johan Gottfried Bischoff had zijn tijd 1871- 1960.
Over tijd gesproken moet ik helaas zeggen dat de Leiding van de NAK de genadetijd niet heeft gebruikt.
De torenhoge opgebouwde schuld in geestelijke zin is niet meer af te lossen. Het gebedshuis staat onder water.

Lmg
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door zefyr »

@allen

In het jongste (premium)artikel 'Neuer neuapostolischer Dualismus, Eine erste Betrachung des NAK-Katechismus' (M. Koch, 8. Dezember 2012) van glaubenskultur.de wordt (waarschijnlijk terecht) opgemerkt, dat de NAK-catechismus een zeer ambivalent karakter heeft. Het lijkt erop, dat de NAK-leiding volhardt in haar gedragslijn geen eenduidig geluid te laten klinken. Dit fenomeen is reeds in 2004 door Katja Rakov in haar publicatie over de NAK aan de orde gesteld.

http://www.weissensee-verlag.de/autoren/rakow.htm
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012

Bericht door Redactie »

@all

Zojuist kwam bij ons het bericht binnen dat de nieuw-apostolische catechismus voorlopig niet leverbaar is:
  • Afbeelding
Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Plaats reactie