Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragscode

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Jabob65 »

Wat maakt het eigenlijk uit wat Leber zegt, ik heb het gevoel dat het de meeste broeders en zusters een grote worst zal zijn...

Zelf hardcore nieuw-apostolischen die ik ken, hoor ik nooit over Leber, de meesten worden totaal niet meer vrolijk van aansluitingsdiensten en districtsdiensten...ze proberen er gewoon op lokaal niveau het beste van te maken, kijk bv naar gemeenschappen als Veendam, Hoogezand en Appingedam.

Mensen als Leber en Brinkmann zijn totaal passé...
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragscode

Bericht door Redactie »

@ACE
@zefyr
@Jabob65
@all

Niets wezenlijks staat er bij de "godenzonen" ter discussie, wat... logisch is voor wie het zich inbeeldt de wijsheid van God in pacht te hebben gekregen! Dan staat je in voorkomende gevallen immers nog maar één ding te doen: recht praten wat krom is. Dit gedrag is dus feitelijk normaal (!) voor personen die in een waan leven. Dan heb jíj je niet vergist, doch is het God die Zijn plan verandert. Of Hij heeft jou laten zien hoe Zijn verborgenheden nu nog nader te verklaren zijn. Dat ondertussen zielen het slachtoffer worden van emotionele verwaarlozing door "dienaren in wie men "zegenaars" moest zien, is eveneens... volstrekt logisch. Aan godsdienstwaanzin vallen er hooguit mensen ten prooi. Het maakt heel veel kapot. De "godenzonen" moeten het gedurig van kunstgrepen hebben om het aanzien waarop men ziekelijk kikt (!) nog op peil te houden.

Zolang 10.000 gelovigen geen kik durven te geven, zijn twee of drie bestuursleden er vanzelf met nog geen 10 paarden van te weerhouden in het hele leven compleet vast te lopen - door zulke waandenkbeelden!

(...)

Wij hebben op dit Forum vaak gesproken van een piramidespel, en van nog veel meer, om maar aan te geven dat indien zielen het "Vaderhuis" verlaten, er wel eens mag worden nagegaan of alles er nog wel in orde is. Een lieddichter voelde haarfijn aan wat de Psalmist had geschreven: "Waar liefde woont, gebiedt de Heer Zijn zegen. Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen, En 't leven tot in eeuwigheid." (naar Psalm 133).

Om op de klompen aan te voelen hoe er aldus in één regel méér kan worden meegedeeld dan in een handboek ter vermurwing van goddelijk leven, komt er één ding níet van pas: een valse "persönliche Einstellung". Dan immers zijn andere zaken belangrijker geworden dan de ware eenvoud die uitgaat van Jezus' woorden...
  • [34] Nadat de Farizeeën hadden vernomen dat hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen ze bij elkaar. [35] Om hem op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde: [36] ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ [37] Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. [38] Dat is het grootste en eerste gebod. [39] Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. [40] Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.

    Uit: Matteüs 22 (NBV)
De Nieuw-Apostolische Kerk is door gebrek aan ruggengraat bij dienaren, die hooguit het nut ervan inzagen om hun meerderen te ondersteunen, veranderd in een "vereniging van vrinden van de gestolde bezieling".

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Jabob65 »

Ook de coming man Jean Luc Schneider is geen factor, de beste man, inclusief piepstem, beweert dan dat de generatie die opgroeide tijdens het ijzeren regime van de NAK niet moet denken dat zij kunnen bepalen wat goed voor hen is, hoe durven zij tegen God op te staan, alles is en blijft (onverdiende) genade, zie het you tube filmpje van de dankdag van de oogst.

De mensen zijn niet gek hoor, ze hebben het best naar hun zin in de plaatselijke gemeente, maar ze hebben gelijktijdig hun buik meer dan vol van bobo's als Leber, Schneider en Brinkmann..
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door BakEenEi »

Jabob65 schreef:Ook de coming man Jean Luc Schneider is geen factor, de beste man, inclusief piepstem, beweert dan dat de generatie die opgroeide tijdens het ijzeren regime van de NAK niet moet denken dat zij kunnen bepalen wat goed voor hen is, hoe durven zij tegen God op te staan, alles is en blijft (onverdiende) genade, zie het you tube filmpje van de dankdag van de oogst.

De mensen zijn niet gek hoor, ze hebben het best naar hun zin in de plaatselijke gemeente, maar ze hebben gelijktijdig hun buik meer dan vol van bobo's als Leber, Schneider en Brinkmann..
@Jabob65

Zojuist heb ik dat filmpje, "Erntedank 2012 in Duisburg / Thanksgiving 2012 in Duisburg", even bekeken. In één woord: weerzinwekkend. Het is volkomen duidelijk uit welke hoek bij deze kerkvorsten de wind waait.

Dat het plaatselijke gemeenteleven in de praktijk zich aan hun invloed deels onttrekt, begrijp ik wel, maar voor mijzelf geldt dat ik met hun -weerzinwekkende- invloed helemaal níets meer van doen wilde hebben, en daar heb ik ook nog geen seconde spijt van gehad. Stamapostel Leber sprak van "Störfaktoren" welke in het geloofsleven de dankbaarheid tegenover God ondermijnen. Ondertussen sprak zijn lichaamstaal boekdelen. Ook trouwens bij Jean-Luc Schneider. Geen gezeur en heb in ons (!) toch eindelijk een onbegrensd vertrouwen - dát wilden ze ermee zeggen! "Unzufriedenheit, Neid, Vorwürfe... " Ik kan hun declamaties wel dromen. Deze mensen zijn door hun eigenwaan volkomen dolgedraaid. Voortdurend handelt het over "unterstützen" en over het "verbunden sein" met uitsluitend hoge(re) dienaren. Laten die nou net niet bestaan in Zijn werk!

Zie ook mijn bericht op "Za 09 Jun 2012, 15:24" in de thread "zal NAK NL doop andere kerken volledig erkennen?"

Overigens vond ik wat er van de prediking op het filmpje staat eerder neerkomen op een aanklacht tegen ondankbaarheid c.q. een oproep tot dankbaarheid dan op enige blijk van dankbaarheid bij de "dienaren" zelf. En dan te bedenken dat er na afloop van de dienst door stamapostel Leber nog een soort van excuus werd aanvaard voor het verlies van op zijn minst 10 miljoen euro door toedoen van districtsapostel Brinkmann. Op de Dankdag voor Gewas en Arbeid nog wel... Dank je de koekoek!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Jabob65 »

@BEE, ja, het in onverteerbaar maar ook strategisch verbazingwekkend, want juist de groep die hij een flinke trap nageeft, behoort niet tot de primaire aandachtsgroep van de desbetreffende dienst..

Maar wellicht denkt de stamapostelhelper (!) dat hij de getrouwen er een plezier mee doet.

Wat ook te denken zet, is het volgende: want dergelijke zaken worden toch geredigeerd en men vindt het blijkbaar prima om zoiets in een samenvatting te tonen...
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Jabob65 »

En inderdaad BEE, wij behoren tot een aantal categorieën, in ieder geval:

- diegenen die uit het levensboek geschrapt zijn
- diegenen die met de rug naar het altaar gekeerd zijn
- de ondankbaren.

Maar slecht voel ik me er niet bij.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door BakEenEi »

@Jabob65

Ook mij valt het op hoezeer de regie geregeld schijnt te ontbreken. Treurig! Hét grote probleem in de Nieuw-Apostolische Kerk -vind ik- is het hele fenomeen van de oneigenlijke en gekunstelde meervoudige gezagsverhoudingen. Zo'n systeem, en dan ook nog met een in feite vergezochte koppeling naar het evangelie van Jezus Christus, móet wel een keer muurvast lopen.

Dat ik ontevreden ben over het bazige eenrichtingverkeer in de kerk die ik verliet, mag duidelijk zijn, maar ondankbaar in mijn geloof ben ik zeer zeker niet. Het heeft een tijd geduurd voordat ik mij voldoende onthecht voelde om weg te gaan, maar ik toen ik vertrok had ik er vrede mee. Ik wist ook direct dat het voorgoed zou zijn. Al met al werden het duur betaalde levenslessen.

Een ledenadministratie is natuurlijk heel wat anders dan wat er in Openbaring 13 of 21 te lezen valt over het "boek van het Lam". Ik heb mijn NAK-lidmaatschap destijds aangeboden aan de eerste de beste geëxcommuniceerde die zou menen er gelukkig mee te zijn. Niemand hechtte er waarde aan, zelfs de kerkleiding niet toen ik mij in het ledenregister liet uitschrijven...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Jabob65 »

@BEE, het is wat triestig voor al die goedwillende broeders en zusters maar er is weinig aan te doen. Ik heb op x moment de kerk ook verlaten maar dat is was vooral omdat ik de ideeënwereld die oa in uiting kwam in de prediking niet meer kon verdragen, bijzinnen als 'we kunnen niet uitsluiten dat God in een enkel geval buiten zijn ingestelde orde werkt.....' dat werd me allemaal net iets teveel, laat staan dat ik het als ambtsbroeder kon verdedigen.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door BakEenEi »

Jabob65 schreef:@BEE, het is wat triestig voor al die goedwillende broeders en zusters maar er is weinig aan te doen. Ik heb op x moment de kerk ook verlaten maar dat is was vooral omdat ik de ideeënwereld die oa in uiting kwam in de prediking niet meer kon verdragen, bijzinnen als 'we kunnen niet uitsluiten dat God in een enkel geval buiten zijn ingestelde orde werkt.....' dat werd me allemaal net iets teveel, laat staan dat ik het als ambtsbroeder kon verdedigen.
@Jabob65

Natuurlijk is het allemaal ontzettend triest wat nu ook anderen in de Nieuw-Apostolische Kerk te denken zal geven. Aan de andere kant: als de Heilige Geest een ieder in alle waarheid wil leiden, zou ik ter geruststelling willen opmerken: kijk nog eens naar lied 50 in het NAK-koorboek. Met Zijn werk en de Zijnen komt het heus goed, maar niet speciaal in de een of andere kerk... Laat niemand denken dat God afhankelijk zou zijn van het notariaat!

Groet,
BakEenei
Laatst gewijzigd door BakEenEi op vr 28 dec 2012, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Less Is More
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Jabob65 »

@BEE, helemaal mee eens, en de nieuw apostolische broeders en zusters die ik ken (veelal familieleden) redeneren ook zo, wat dat betreft kan de afstand tussen hen en de kerkleiding niet groter zijn..ik heb ook niet de indruk dat men erg veel zin heeft om de catechismus ter hand te nemen..
Plaats reactie