Oud-katholieken te Jorwert

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Plaats reactie
HenkNL
Berichten: 35
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 23:40

Oud-katholieken te Jorwert

Bericht door HenkNL »

Praktisch apostolisch-zijn is ook oog hebben voor wat andere forumdeelnemers voor kerkelijke activiteiten ontwikkelen buiten het apostolisch werkgebied.

Zefyr, beter bekend onder zijn echte naam P. v. H. te Fryslan, is actief als woordvoerder van de Oud-Katholieken in Jorwert (inderdaad de plaats van dat boek van Geert Mak). Aldus een artikel in het Friesch Dagblad: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=55696.

Een opmerkelijk bericht voor iemand die graag geen middel schuwt om zijn eigen anti-apostolische geluid in alle toonaarden te laten klinken. Lijkt me nu geen houding waar de oud-katholieken graag mee geassocieerd willen worden.
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Oud-katholieken te Jorwert

Bericht door Criticus »

HenkNL schreef:Lijkt me nu geen houding waar de oud-katholieken graag mee geassocieerd willen worden.
Die komen hier vast niet ;)
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Oud-katholieken te Jorwert

Bericht door Jabob65 »

@Henk, wat een voorbarige conclusie, niet alleen voorbarig maar ook zo intolerant.

Je bent toch toevallig niet Nieuw-Apostolisch? :-)
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Oud-katholieken te Jorwert

Bericht door Jabob65 »

Dat laatste is vanzelfsprekend net zo onzinnig als hetgeen onze Henk beweert...
Diderot
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 15:38

Re: Oud-katholieken te Jorwert

Bericht door Diderot »

Jabob65 schreef:Dat laatste is vanzelfsprekend net zo onzinnig als hetgeen onze Henk beweert...
Ik vind het helemaal niet onzinnig, wat HenKNL beweert.

Overigens vind ik de Oud-Katholieke Kerk best sympathiek. Dat kan natuurlijk aan hun Calimerocomplex (http://nl.wikipedia.org/wiki/Calimerocomplex) liggen.
Misschien vind ik daarom, ondanks alle onkunde, ondanks het hemeltergende geschutter en geklooi, ook de Nieuw-Apostolische Kerk nog best sympathiek. Het is natuurlijk triest, dat het Werk Gods een zielige (hooguit!) tien miljoen mensen op deze aardkloot weet te strikken. Een hele vette anderhalf promille van de wereldbevolking, haha! Daarbij is de tendens ook nog eens: dalend. Ook de NAK zal aan het Calimerocomplex niet ontkomen.

De achtergrond van deze sympathiegevoelens? Ik kan me wel vinden in hetgeen in "De zegen van de twijfel", op pagina 20, staat:
"In onze tijd overheerst een gevoel van dankbaarheid, dat de Kerk bij al haar onvermijdelijke interne moeilijkheden en haar krampachtig zoeken naar vernieuwing, toch nog voldoende 'geloofsgezag' heeft behouden om grote bevolkingsgroepen een levensachtergrond te kunnen bieden, die ze voor een rampzalig-snelle demoralisatie behoedt."

Mooier zou het natuurlijk zijn, als we slechts de ethische, morele, boodschap van het Christendom zouden blijven omarmen, en alle verdere bijgeloof (God, Jezus, Heilige Geest, wonderen, hiernamaals) zouden verwijderen. Maar goed, een groot deel van de mensheid wenst blijkbaar gaarne aan sprookjes vast te houden.

Diderot.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Oud-katholieken te Jorwert

Bericht door Jabob65 »

@Diderot, alsof Henk kan weten hoe de Oud-Katholieke Kerk tegen een woordvoerder van haar kerk aankijkt die kritiek heeft op een andere kerk...
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Oud-katholieken te Jorwert

Bericht door Redactie »

@all

Bij mijn laatste bezoek aan Jorwert, viel het mij op dat ook God er nog steeds welkom is...
  • Afbeelding Foto: TjerkB
Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
HenkNL
Berichten: 35
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 23:40

Re: Oud-katholieken te Jorwert

Bericht door HenkNL »

Het kozijn kan ook wel een verflaagje gebruiken....zelfs in Jowert.
Plaats reactie