apostel Faassen 40 jaar geleden overleden

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

apostel Faassen 40 jaar geleden overleden

Bericht door zefyr »

Het is dit jaar 40 jaar geleden, dat apostel Gradus Faassen is overleden. Gradus Faassen is meer dan 20 jaar werkzaam geweest als apostel op het eiland Java in het toenmalige Nederlands Oost-Indie (thans Indonesie). In 1914 werd hij door apostel Jacobs verzegeld. Door buren in Bandung was zijn interesse voor het apostolische werk gewekt. In hetzelfde jaar werd hij geordineerd tot diaken. Vier jaar later werd hij tot priester gewijd en in 1920 tot districtsoudste aangewezen. Vanaf 1928 was hij werkzaam als apostel op Java. Gedurende de Japanse bezetting werd hij en zijn gezin geinterneerd in een concentratiekamp. Na vele ontberingen - marteling en foltering - arriveerde hij in januari 1946 in Nederland, alwaar hij een verdeeld apostolisch huis aantrof. In 1945-46 voltrok zich namelijk in de HAZEA een scheuring, die velen traumatiseerde, tot heden. Vele jaren van juridische procedures, tot aan de Hoge Raad der Nederlanden, volgden. Op 9 januari 1950 werd hem amtsrust verleend. Districtsoudste Tan Biang Sing ofwel Tansahsami volgde hem in het apostelambt op. Een jaar later zou de vermaledijde 'stamapostelboodschap' opnieuw verdeeldheid zaaien onder de apostolischen. Ondanks alle strubbelingen, verdwazing en verdeeldheid bleef hij nieuw-apostolisch. Op 30 april 1971 overleed apostel Faassen op 90-jarige leeftijd.
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: apostel Faassen 40 jaar geleden overleden

Bericht door Lmg »

@all

Apostel Vaassen heeft ook nog een uitnodiging gehad in 50 er jaren van Lambertus Slok
om over te stappen naar het Apostolisch genootschap.
L.Slok wilde op die manier nog extra leden binnen hengelen.
Later is Apostel Vaassen nog een keer in Indonesie geweest op initiatief en kosten van
Apostel Tjark Bischoff.
Apostel Gradus Vaassen was een zware roker maar geen onrust stoker.

Lmg
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: apostel Faassen 40 jaar geleden overleden

Bericht door ACE »

@zefyr

Ik heb het genoegen gehad om samen met Apostel Faassen aan de Vecht te vissen.
Ik was toen een jaar op 10.
Hij ving achter elkaar voorntjes. Ik niets, maar was wel gevangen in zijn verhalen.
Daarna werden de voorntjes verwerkt in de bami kwa en nasi.
Heerlijk.

Zefyr, dank voor deze in memoriam.

Groet,
ACE
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: apostel Faassen 40 jaar geleden overleden

Bericht door Lmg »

All @

Treurig dat ik de naam Faassen met een V schreef.
Hiermee beterschap beloofd.

Lmg
Plaats reactie