ex-apostolische Volkert van der Graaf is leven niet veilig

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

ex-apostolische Volkert van der Graaf is leven niet veilig

Bericht door zefyr »

Misschien kunt u het zich nog herinneren, dat Pim Fortuyn werd vermoord door Volkert van der Graaf, ex-lid van Het Apostolisch Genootschap. Kort na de moord op Fortuyn werd in Het Apostolisch Genootschap in Middelburg (Zeeland) een sussende brief voorgelezen aan de gemeenteleden, waaronder de moeder van Volkert van der Graaf. Na zijn puberteit heeft Volkert van der Graaf afscheid genomen van Het Apostolisch Genootschap. Onlangs werd bekend, dat hij zijn leven niet veilig is in Nederland. Ik ben benieuwd of Het Apostolisch Genootschap, de Nieuw-Apostolische Kerk of het Vaticaan hem een veilig onderdak biedt in het buitenland... Lees verder:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1010 ... buitenland
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: ex-apostolische Volkert van der Graaf is leven niet veilig

Bericht door Criticus »

zefyr schreef:Misschien kunt u het zich nog herinneren, dat Pim Fortuyn werd vermoord door Volkert van der Graaf, ex-lid van Het Apostolisch Genootschap.
Zeker ligt me dit nog vers in het geheugen en op het hoornvlies.

Alleen de verwijzing naar het AG komt me totaal niet bekend voor. Er werd gesproken over een "Apostolische Geloofsgemeenschap" maar nimmer over het Genootschap.

Is hier een bron van?
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Volkert van der Graaf ex-lid Het Apostolisch Genootschap

Bericht door zefyr »

@Criticus

Er is geen enkele twijfel over het feit, dat Volkert van der Graaf een ex-lid is van Het Apostolisch Genootschap (afgekort HAG). Zijn moeder woonde destijds de erediensten van HAG in Middelburg bij. Twee lidmaten van HAG hebben mij destijds onomstotelijk bevestigd, dat Volkert van der Graaf een ex-lid van HAG is. Het staat u uiteraard vrij om informatie in te winnen bij HAG teneinde mijn toelichting te verifieren.
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: ex-apostolische Volkert van der Graaf is leven niet veilig

Bericht door Criticus »

@zefyr

Het gaat me er niet om dit bij de instantie zelf te verifiëren, het gaat me er voornamelijk om dat er geruchten waren dat VvdG een apostolisch verleden zou hebben, en ik heb het complete internet in 2002/2003 binnenstebuiten gekeerd om er achter te komen welke tak er bedoeld werd.

Nergens, maar dan ook nergens stond ook maar één aanwijzing. Wel meen ik ooit "zendingskerk" te hebben gezien, maar ook dit is niet zeker.

Is het dan niet logisch dat een zo stellige uitspraak vragen oproept?
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: ex-apostolische Volkert van der Graaf is leven niet veilig

Bericht door basis »

Middelburg heeft bij mijn weten nog nimmer een gemeente van het apostolisch genootschap binnen haar grenzen gehad.

De moeder van die moordenaar volgde in Vlissingen (dichtbij maar toch echt niet hetzelfde...)

Overigens is direct op de 1e zondag na de moord op die arme Pim in alle gemeenten van het Apostolisch Genootschap een brief voorgelezen (die verder nooit is gepubliceerd bij mijn weten).
In deze brief werd nogal kort en bondig meegedeeld dat, om geroddel en verder geklets te voorkomen,
de apostel had besloten alle leden op deze wijze op de hoogte te brengen met het feit dat de vermoedelijke dader van de moord op Pim Fortuin een ex-broeder van ons allen was.
Er werd met nadruk gezegd dat Volkert van der Graaf (overigens werd zijn naam toen niet genoemd) al vele jaren geleden het Apostolisch Genootschap had verlaten.
Verder lag de nadruk vooral op de moeder van die engerd en dat we haar in liefde moesten "omstellen" na dit vreselijk voorval.

Er zullen in die weken wel weer vele begripvolle en ondersteunende kaartjes vanuit het hele Godsvolk richting Zeeland zijn gegaan, naar moe van der Graaf, die het toch ook allemaal niet kon helpen...

Zoals gebruikelijk binnen de apostolische traditie werd er weer zo'n héérlijke U-turn gemaakt:
Leden van het Apostolisch Genootschap troosten elkaar al vele jaren vanwege het vertrek van de bijna voltallige jeugd vanuit het Genootschap met de sussende woordjes:
"Ach, al komen ze niet meer in de dienst, ze raken het toch nóóit helemaal kwijt hoor! Ze blijven in hun hart toch altijd apostolisch!"
Ook de verzorgers (ambtsdragers) binnen het Genootschap doen hier altijd lekker aan mee:
"Ach, al komt uw zoon (dochter) niet meer in de dienst, hij (zij) hóórt er toch nog helemaal bij, onze deur staat ook altijd open!"

Natuurlijk heb ik dit alles over Vokert de Killer nooit gehoord hier goldt het tegendeel juist:
"Nee hoor die was al járen geen lid meer, nee die hoorde al héél lang niet meer bij ons, ik weet niet eens of die familie nog wel volgt hoor..."

En zo trekt de sekte van licht naar licht!

Overigens kan ik allen hier verzekeren dat het werkelijk Het Apostolisch Genootschap was waartoe Volkert van der Graaf behoorde,
overigens is dit ook in de tijd vlak na de moord door de Telegraaf en ik dacht de Haagse Post nog wel "onthuld".

Binnen het Apostolisch Genootschap goldt vanzelfsprekend na het voorlezen van de brief in de gemeenschappen het adagium:
Alles bedekken met de mantel der Liefde. ZWIJGEN DUS !!!
Het was de tijd van de opening van de luiken van het Apostolisch Genootschap, van het naar buiten treden met de 1e open-huis dagen in de plaatselijke gemeenten,
van het nog maar net geopende expositie-en documentatiecentrum, van de 1e gecentraliseerde persberichten over belangwekkende AG-gebeurtenissen,
de tijd van een nieuwe huisstijl en we wilden al die pogingen om salonfähig te worden en het verwerven van meer naamsbekendheid (uiteindelijk bedoeld om nieuw ledenpotentiëel aan te trekken)
natuurlijk niet verpest zien door een snotjong dat het allemaal verkeerd had begrepen en aan de haal was gegaan met die typische apostolische kindercult-liedjes zoals
"Ik mijdt wat schade brengen kan aan water lucht en grond"...

(zoals bekend was Volkert een fervent schapenwollensokkentype en kon hij héél slecht omgaan met het gezag maar had hij ook een vreselijke hekel aan ruzie en mensen die tweedracht zaaiden).

Ik durf de stelling wel aan dat de kindertijd binnen het Apostolisch Genootschap in de jaren zeventig en tachtig (Volkert is zo'n beetje van mijn generatie) wel genoeg is om een mens voor de rest van zijn leven te verknippen!
Ik ben daar zelf wel een héél goed voorbeeld van...
Als je dan daarnaast nog een paar psychische afwijkingen in je rugtasje hebt (en ik denk dat Volkert niet echt normaal is) ligt moord om de hoek!
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: ex-apostolische Volkert van der Graaf is leven niet veilig

Bericht door zefyr »

@basis

Je hebt gelijk. Mea maxima culpa! Het is niet Middelburg, maar Vlissingen.

Het is mij opgevallen, dat in HAG een sfeertje hing/hangt van geforceerde harmonie. "O,wat is het toch mooi en fantastisch wat wij doen." Het zelfbeeld staat volgens mij mijlenver van de werkelijkheid af (in de optiek van een kritische buitenstaander). Volkert van der Graaf is opgegroeid in een periode, dat HAG op een autoritaire, totalitaire en paternalistische wijze werd bestuurd. Apostolischen van velerlei snit hebben moeite met kritische zelfreflectie en het dragen van eigen verantwoordelijkheid. Gerrit Sepers heeft dit een aantal jaren geleden vlijmscherp geformuleerd: geestelijk concentratiekamp.
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: ex-apostolische Volkert van der Graaf is leven niet veilig

Bericht door basis »

Gerrit Sepers is een beste man.

Maar zeg nu eens:

Als jezelf net bent ontsnapt uit het concentratiekamp hebben dan de mensen die er nog inzitten er iets aan als je buiten de gracht heel hard staat te roepen:

"Hé hallo, Jullie zitten in een concentratiekamp, hoor!"

???

De ware held gaat terug en pakt zijn medegevangenen bij de hand en leidt ze uit naar frisse stromen en effene wateren en heldere beken....
Dàt heb ik ome Gerrit nou net niet zien doen...
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: ex-apostolische Volkert van der Graaf is leven niet veilig

Bericht door zefyr »

@basis

Een kenmerkend eigenschap van een geestelijk concentratiekamp is, dat men niet de vrijheid krijgt vrijuit te spreken, naar eer en geweten. Voor zover er ogenschijnlijk sprake is van speelruimte voor het vrije woord, wordt dit negatief gesanctioneerd. Kort en goed: repressieve tolerantie. De gedachtenpolitie is alomtegenwoordig en almachtig. Het interview met Gerrit Sepers in het nieuw-apostolisch jeugdblad eind negentiger jaren van de vorige eeuw was al heel riskant voor hem. Dit is hem destijds niet in dank afgenomen door de toenmalige districtsapostel G. Pos. Ik vind, dat hij moed heeft getoond in de NAK, voor zover ik dat kan beoordelen. Je kunt erover discussieren of het voldoende is geweest. Hij heeft een aantal malen rekenschap gegeven en verantwoording afgelegd in het Nederlandse dagblad Trouw. Ik roep in herinnering, dat deze krant in de Tweede Wereldoorlog is opgericht door het (gereformeerde) verzet. Dat hij uitgerekend in deze krant zijn opvattingen heeft geventileerd, is van grote symbolische betekenis (geweest). Ik heb van nabij meegemaakt, dat de psychische druk op hem, uitgeoefend door de nieuw-apostolische kerkleiding, immens was... De manoeuvreerruimte was voor Gerrit Sepers in de NAK miniem. Dit gold niet alleen destijds voor hem, maar bijvoorbeeld ook voor de Duitse districtsoudste Thomal Feill in onze dagen. De NAK-leiding eist uiteindelijk onvoorwaardelijke loyaliteit van de ambtsdragers met betrekking tot de aanvaarding en verkondiging van de geloofsleer. Ik ben Gerrit Sepers er dankbaar voor, dat hij kritische NAK-noten heeft gekraakt. Het hoge woord kon er pas uitkomen, toen hij het domein betrad van het vrije woord, namelijk buiten het geestelijk concentratiekamp.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: ex-apostolische Volkert van der Graaf is leven niet veilig

Bericht door Redactie »

@basis
@all

Buitengewoon indrukwekkend vind ik jouw berichten van "wo 29 jun 2011, 22:41" en "wo 29 jun 2011, 23:37" . Juist wat in sektes (!) gezonde mensen ziek maakt heb je tot in de kern weten te raken, zoals het (s)preken met dubbele tong, het ontbreken van "helpende hulp" voor wie nadenkt (!), de kunstgrepen die men aan de ambtelijke top nodig heeft om de buitenwacht te imponeren, enzovoort. Vreselijk, en wat feitelijk een gigantische leegte binnen zo'n gematerialiseerd denksysteem als het gaat om bronnen van kracht (!) voor hen die werkelijk "vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan" (Mat. 11: 28).

Zojuist las ik trouwens het volgende:
  • Treurenden bied ik troostrijke woorden:
    Vrede, vrede voor iedereen, ver weg of dichtbij
    – zegt de HEER –, ik zal genezing brengen.


    Uit: Jesaja 57: 18 (NBV)
Als je dat combineert met...
  • Hij antwoordde: ‘Vanwege jullie gebrek aan geloof. Ik verzeker jullie: als jullie geloof hebben als een mosterdzaadje, dan zullen jullie tegen die berg zeggen: “Verplaats je van hier naar daar!” en dan zal hij zich verplaatsen. Niets zal voor jullie onmogelijk zijn.’

    Uit: Matteüs 17: 20 (NBV
... is de rol van de zelfgenoegzame machtige (ver)leiders direct uitgespeeld want immers: "Ik, de Heer" (!) zal genezing brengen.

Ieder een fijne dag toegewenst!

Het WebTeam/BEE
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: ex-apostolische Volkert van der Graaf is leven niet veilig

Bericht door ACE »

@basis

Ik heb mij geheel zelfstandig uit het concentratiekamp begeven. De deuren staan open en niemand
hoeft zich gevangen te laten houden. Men laat zich echter gevangen houden door de angst prediking
en dogmatische leer die wordt verkondigd.
En het wordt alleen maar erger.
Ik ken er genoeg die de uitgestrekte hand afwijzen! Bang als men is (..)

Groet,
ACE
Martin laat je nadenken over de bekende principes van het Koninkrijk: Heb je vijand lief,
dien de mensen met wie je omgaat, geef meer dan mensen je vragen en keer hen ook de andere
wang toe. Het is een radicale levensstijl, die lijkt op verliezen maar uiteindelijk een grote winst
oplevert voor het Koninkrijk van God!

Een uitdagende prediking om totaal anders tegen het leven aan te kijken: met Gods ogen!

Martin Koornstra is de oprichter en leider van Royal Mission in Nederland
Plaats reactie