PINKSTEREN 2011

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

PINKSTEREN 2011

Bericht door basis »

De Pinksterdienst die Stamapostel W.Leber in Dresden heeft gehouden is aan mij persoonlijk voorbij gegaan.
Wel heb ik de reacties op (het weblog van) Glaubenskultur gelezen.
Overwegend negatieve reacties natuurlijk (wel te verwachten op een dergelijke kritische site).

Ik persoonlijk heb al jaren het gevoel dat de gewone broeders en zusters aan de basis deze übertragungsgottesdiensten liever aan zich voorbij laten gaan.
De cijfers van de afgelopen jaren laten dit ook duidelijk zien.
Vanuit mijn gemeente bezoeken vooral de ambtsdragers deze diensten (soms voorzien van echtgenote).

Aangezien het kerkgebouw van mijn gemeenschap niet over zo'n satelietschotel beschikt,
betekent een dergelijke uitzendingsdienst voor de meeste trouwe dienstbezoekers gewoon een vrije zondag,
de meesten reizen namelijk niet naar een andere stad om de dienst bij te wonen.
Van de rond de 45 regelmatige dienstbezoekers uit mijn gemeente zullen er hooguit 15 leden zulk soort diensten bezoeken.
Ik denk dat verhoudingsgewijs dit aantal wel aanzienlijk hoger ligt in de thuisgemeenten van díe steden waar het gebouw over een schotel beschikt.

Ik ben wel benieuwd naar de reacties op deze Pinksterdienst in Nederland.
Het schijnt dat de stamapostel nauwelijks het Pinkstergebeuren heeft aangeroerd.
Er is echter wel openlijk gesproken over de leegloop in de gemeenten.
Dit lijkt mij wel vrij nieuw om zo openlijk dit probleem aan te roeren in een dienst die wereldwijd gehoord en gezien wordt...
Het past in de tendens die ik al vóór Pinksteren meende te bespeuren dat dit probleem (van de leegloop) nu meer openlijk waargenomen en besproken wordt.
Feitelijk dus taboe-doorbrekend.

Stamapostel Leber heeft (mijns inziens helaas) geen duidelijk antwoord op de leegloop, dus ook geen oplossing voor het probleem aangedragen.
Wèl is tijdens deze dienst het einde der tijden als het ware verknüpft aan het leeglopen der gemeenschappen.
Met andere woorden:
De wederkomst is nabij want we zien dat het geloof steeds minder wordt en dat is immers voorzegd voor het laatst der tijden?

Dit maakt me altijd zó kwaad omdat het ieder gezond initiatief om er plaatselijk nog iets aan te veranderen doodt.
Het is immers de vervulling van een belofte-Gods: de gemeenten worden steeds kleiner omdat er ooit is gezegd "Zal ik nog geloof vinden als ik weder kom?"

En weer is een volledige U-turn gemaakt in de NAK :

Eerst was de NAK overduidelijk het Werk-Gods omdat het over de hele wereld groeide en bloeide en de ledenaantallen gestaag bleven toenemen.
Nu is de NAK het ware Werk-Gods juist vanwege het tegendeel: de gemeenschappen slinken nergens zo geweldig als bij de NAK dus het moet wel Gods-Werk zijn....

Schiet mij maar lek!
Gnosis
Berichten: 52
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 22:29

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Gnosis »

"Zal ik nog geloof vinden als ik weder kom?"

Er was eens een zuster die het op haar gemeende wijze zei: "als er veel leden afhaken is niet zo erg, want het zal maar een klein kuddeke zijn".
Ja, zo kan het ook!

Even over het bijbelwoord gesproken dat hier boven staat.
Het Griekse woord "PYSTIS" is / wordt vaak vertaald als "GELOOF", echter tot heden betekend het echter "VERTROUWEN".
Ook staat er in de bijbel " zal ik nog HET geloof vinden, let wel! HET.

Bijbelwoord ziet er nu zo uit: " Zal ik nog HET VERTROUWEN vinden als ik wederkom?" (bron: "Het christusperspectief" auteur Paul A.A. van Winden-isbn 90-5179-471-1)
Een doordenkertje.


Gnosis.
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Tosca »

@Gnosis,

Mijn beste Broeder, U schrijft:

Ook in de bijbel staat “ zal ik nog HET geloof vinden, let wel! HET.’’

In mijn archief bevinden zich vele bijbels --ook hele oude—Maar in geen van deze bijbels wordt het woordje ‘het’ in het groot en dus met nadruk geschreven.

In de Lutherse bijbelvertaling van 1907 staat bijvoorbeeld geschreven in Lucas 18 vers 8:
’’’Doch wanneer des menschen Zoon komen zal, zal hij dan ook het geloof vinden op aarde ?’’’’

In (Nieuw) apostolische kringen wordt gesuggereerd dat Jezus Christus met een uitdrukkelijk ’ HET’! het (Nieuw) apostolische geloof zou hebben bedoeld. Maar dat is beslist onjuist! Jezus bedoelde het geloof in hém als zoon van God! En zeer zeker niet een of ander kerkelijk genootschap! Maar heel simpel…Het christelijke geloof, waaronder het apostolische(…)

Jezus heeft ook gezegd: ‘’Niemand komt tot de Vader dan door mij’’
Maar de mens heeft dat naar zich toe getrokken…Zodat heden een mens zegt: Niemand komt tot Jezus Christus dan door mij! (Het Stamapostelambt)

En dan wel graag tegen betaling van 10% van uw bruto inkomen!
In Johannes 14: 15-31 lezen wij dat Jezus de Trooster heeft beloofd, dat is de geest der Waarheid!

Stamapostel Dr.Wilhelm Leber heeft ook in de achterliggende Pinksterdienst uitdrukkelijk het woordje ‘’Waarheid’’ vermeden. :( Dat zou ook wel heel merkwaardig klinken ''waarheid'' uit zijn ....mond.

Vriendelijke groet,
Tosca
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Gnosis
Berichten: 52
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 22:29

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Gnosis »

In de Lutherse bijbelvertaling van 1907 staat bijvoorbeeld geschreven in Lucas 18 vers 8:
‘’’’Doch wanneer des menschen Zoon komen zal, zal hij dan ook het geloof vinden op aarde ?’’’’


Tosca , je zegt toch hetzelfde als ik in dit bijbelwoord? Het geloof! Het staat niet met hoofdletters in de bijbel, maar het woord "het" staat er wel in.
Geloof is er genoeg, ook in sinterklaas, daarom is het m.i. ook verkeerd vertaald en zal dit " het vertrouwen " moeten zijn.
Lees het Marcusevangelie maar eens en vul elk woord "geloof" in met "vertrouwen". De tekst staat dan dichter bij de mens, vind ik.
Over het woord vertrouwen heb je niet gesproken, misschien komt dat nog?


Gnosis
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Tosca »

@Gnosis,

In (Nieuw) Apostolische kringen wordt het bijbelwoord Lucas 18 vers 8:

‘’’’Doch wanneer des menschen Zoon komen zal, zal hij dan ook het geloof vinden op aarde ?’’’’ Vaak gebruikt om aan te geven dat Jezus Christus met ‘het’ bedoelde de (Nieuw) Apostolische Kerk.
En dat is ten zeerste misleidend.

En tja, Geloof staat voor Vertrouwen! Maar…Als dat vertrouwen beschaamd wordt door een ‘Kerkleider’ die ook nog eens een ‘’onbegrensd vertrouwen’’ van de gelovigen=vertrouwelingen vraagt,
dan is die persoon vervallen tot ‘SEKTE LEIDER’

Met vriendelijke Groet,
Tosca
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Jabob65 »

Mijn vrouw en ik hebben het filmpje van Pinksteren bekeken dat op de site van de NAK geplaatst was en we vonden het afschuwelijk!

Sterker nog: we kregen er een lichamelijke reactie bij, mijn vrouw kreeg buikpijn en bij mij brak het zweet uit; we wisten niet dat het zo erg was, niet twijfelen, niet treuzelen, niet afwachtend zijn, enz. Steeds het verhaal wat je niet moet zijn en wat je wel moet zijn.

Dus de norm wordt even flink aangescherpt. Maar wat met de gelovige die zich niet zo senang voelt? Wat met hen die vol twijfel zitten, wat met hen die angstig zijn? Misschien moeten ze de kerk maar snel verlaten want dan wordt de kudde nog kleiner en kan Jezus Christus snel terugkomen om zijn bruid te halen. Want dat was ook de strekking van het verhaal, laten we maar blij zijn met de leegloop want zo wordt de schrift vervuld. En het liefst nog een paar oorlogen en aardbevingen erbij. En dan juichen wij, in weerwil van alle ellende want ons uur komt dan snel.

Wat een vreselijke man die Leber, echt, ik werd er beroerd van.

Niets gehoord over de boodschap van genade en erbarmen, niets gezien van het voorbeeld dat Jezus gesteld heeft: de voetwassing van zijn jongeren; een voorbeeld heb ik u gegeven.

Komt allen tot mij, Gij die belast, vermoeid en beladen zijn. Ik zal u rust geven.

NOT.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Jabob65 »

Vreemd is wel dat telkens als ik hier een bericht plaats we zo'n telefoontje krijgen, de persoon in kwestie zei de vorige keer dat hij Dijkstra heette en nu was het ineens Van Baren...

Echt hinderlijk is het niet maar wel wat onbeleefd.

Nieuw-Apostolischen zouden het toch moeten respecteren dat iemand niet meer naar deze kerk gaat?

Bovendien heeft Leber duidelijk gezegd dat het een teken van de eindtijd is dat de kudde kleiner wordt, vanuit dat idee zou het beter zijn dat deze broeder nog een paar mensen de kerk uitwerkt in plaats van dat hij pogingen doet om mensen terug te krijgen?
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Criticus »

Jabob65 schreef:Misschien moeten ze de kerk maar snel verlaten want dan wordt de kudde nog kleiner en kan Jezus Christus snel terugkomen om zijn bruid te halen. Want dat was ook de strekking van het verhaal, laten we maar blij zijn met de leegloop want zo wordt de schrift vervuld. En het liefst nog een paar oorlogen en aardbevingen erbij. En dan juichen wij, in weerwil van alle ellende want ons uur komt dan snel.
Bij "ons" werd altijd gesproken over de tekenen des tijds. Wat overigens wel erg moeilijk is, omdat deze tekenen in elke tijd voorkomen...

Ik blijf die bel-acties trouwens raar vinden. Ligt het er misschien aan dat het er duimendik bovenop ligt wie er achter bepaalde forumnamen zitten? Ik denk namelijk dat dat bij mij absoluut niet het geval is. Ik spreek verder ook totaal geen NAK-kers meer.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Jabob65 »

@Criticus, ja, het is allemaal wat tegenstrijdig, eerst kan de Heer niet komen omdat de laatste ziel nog niet gevonden is, en dan ineens is het juist weer een teken van de eindtijd dat de kudde alsmaar kleiner wordt.

Wellicht weten ze het zelf ook niet meer.

En dat bellen, de persoon in kwestie weet wie ik ben, en ik heb nog wel contacten met diverse nieuw-apostolische mensen en dat contact is ook goed te noemen, ik heb ook veel respect voor veel gemeenschappen maar wel de nodige problemen met de handelswijze van de kerkleiding maar dat hebben zij zelf ook.

Maar goed, we zien wel, de persoon in kwestie is niet onvriendelijk of zo, maar zit op een verkeerd spoor.
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Criticus »

Ja dat veranderen van theorie ken ik inderdaad. Ik heb ooit eens een verhaal van iemand gehoord die zeker wist dat de heer gauw zou komen aangezien we inmiddels (incl. Petrus en Schwartz) aan de 7e stamapostel toe waren. Toen deze stopte werd het verhaal dat Petrus dan waarschijnlijk niet een echte stamapostel was.

Bij de laatste wisseling had ik met deze familie al geen contact meer, maar ik weet zeker dat het verhaal nu is dat Schwartz ook waarschijnlijk nog geen “officiële” stamapostel geweest is.

Het regelmatig wijzigen van het verhaal naar aanleiding van veranderende omstandigheden heeft iets sektarisch. Ik kan de laatste tijd vaak de gedachte “hoe zouden mijn ouders deze situatie ervaren” maar moeilijk van me afzetten.

>> “de persoon in kwestie is niet onvriendelijk of zo, maar zit op een verkeerd spoor”

Dat vindt deze persoon van jou waarschijnlijk ook. Sorry, kon het even niet laten ;)
Plaats reactie