voortekenen reorganisatie district Ljouwert

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

voortekenen reorganisatie district Ljouwert

Bericht door zefyr »

Gisteravond maakte de website van de NAK NL melding van een aantal mutaties met betrekking tot het voorgangerschap van een aantal nieuw-apostolische gemeenten in het district Ljouwert, zie verder: http://www.nak-nl.org/joomla/index.php? ... Itemid=746

Een paar weken geleden werd op deze website de opheffing respectievelijke samenvoeging van meer dan een dozijn nieuw-apostolische gemeenten in Nederland gedurende 2011-2012 bekend gemaakt. De onderhavige mutaties van het voorgangerschap in het district Ljouwert past in de geschetste situatie. De pionnen op het nieuw-apostolische schaakbord worden verplaatst...totdat de kerkleiding zichzelf schaakmat heeft gezet. :lol:
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: voortekenen reorganisatie district Ljouwert

Bericht door basis »

Zelf behoorde ik jarenlang (stiekum soms nog wel) tot de groep mensen die op een opleving hoopt...

Als ik echter de staat opmaak van de afgelopen jaren en zie wat er al is verdwenen en hoe dat vaak werd ingeleid (voorgangerswisselingen, 2 plaatsen "tijdelijk" onder 1 voorganger en steeds vaker dienstens tesamen met buurgemeenten) dan vermoed ik, zefyr dat ook ditmaal je wel gelijk zult hebben.

Nijmegen zal in de toekomst echt wel met Arnhem worden samen gevoegd, Winschoten bij Veendam en Stadskanaal bij Tweede Exloërmond.
Deventer dus met Zutphen. Uithuizen naar Delfzijl. Drachten zou ook worden opgeheven?
In Limburg komt ook een shuffle heb ik begrepen alleen zijn daar de broeders en zusters niet erg genegen mee te werken heb ik begrepen en dat kán soms een beletsel vormen.
Heemskerk zal wel naar Haarlem gaan en Purmerend bij Hoorn, Amstelveen bij Amsterdam in is ook nog een optie.

En als zich voor het gebouw in Hilversum ooit een koper aandient dan denk ik zelfs dat ze nog wel eens Hilversum kunnen samen voegen met Amersfoort.

Dat laatste zou overigens wel een erge nederlaag zijn t.o.v. de manier waarop na de splitsing in 1946 er zowel in Soest, Weesp, Bussum en Hilversum (kortom het Gooi) is gestreden voor "de waarheid".
Na alles wat in deze plaatsen de broeders en zusters zich hebben moeten ontzeggen na die scheuring en alles wat er in die 4 plaatsen is gedaan om toch weer een bloeiende gemeenschap van de grond te krijgen is het toch wel een treurige vaststelling om te moeten constateren dat het daar dan definitief voorbij is.
Ook in de gebieden waar vanouds de NAK wat meer aanhang had (Limburg en het hoge Noorden) gaat het inmiddels slechter en slechter...
Als ik elders op deze site lees dat Winschoten nog 10 actieve leden heeft dan moet je toch wel mededogen voelen met dat handjevol mensen...

Overigens hoorde ik binnen één week via mijn persoonlijke netwerk dat
1) het in Zeist niet zo slecht is als voorgesteld op de op deze site gepubliceerde lijst met dienstbezoekers maar dat er een redelijke opkomst is des zondags die aanmerkelijk hoger ligt dan hier gepubliceerd.
2) het in Froombosch/Kolham op zondag nog regelmatig voorkomt dat er 70 á 80 mensen zijn...en dat ook de woensdagdienst er trouw wordt bezocht.
Misschien een taak voor onze broeder Bauke-in-het-veld om eens te onderzoeken?

Nu dus weer Friesland: Emmeloord, Lemmer Sneek-Sperkhem; gegochel met voorgangers is nooit een goed voorteken geweest binnen de NAK...
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: voortekenen reorganisatie district Ljouwert

Bericht door Jabob65 »

@basis, op zich is er niks mis mee als je een beleid gaat maken naar aanleiding van teruglopend kerkbezoek, de parochie waar ik toe behoor, valt onder het Bisdom Groningen/Ljouwert en ook in de RKK is die kwestie essentieel, Bisschop De Korte heeft een beleidsplan geschreven en nodigt de diverse parochies uit om daar over na te denken en in het geval van de parochie waar ik toe behoor was er al een samenwerkingsverband tussen 5 parochies, maar zij hebben wel allemaal een eigen bestuur.

Dus je kunt zo'n plaatselijke kerk en parochie niet zomaar opheffen, en daar gaat het ook helemaal niet om, waar het wel om gaat is het volgende:

Hoe kun je als mens op een prettige wijze maar ook op een zakelijke gezonde manier samen komen om je geloof te beleven...!

Mensen hebben elkaar nodig, maar als je als kerk te directief bent, dan werkt dat contraproductief, ik heb sterk de indruk dat bepaalde stromingen in de NAK nog steeds denken dat ze alles zo even over de bühne kunnen jagen en dat het domme volk het allemaal wel slikt, kijkt u vooral niet naar internet, als u vragen heeft, gaat u dan vooral naar een hogere ambtsdrager, und so weiter.

Ik vind dat niet verstandig. De discussies op internet zouden door de kerkleiding toegejuicht moeten worden, betrokken kerkleden, wat wil een mens nog meer!

Zelf ben ik bang dat ze het gewoon echt niet kunnen, men heeft veel te weinig zelfvertrouwen om kritiek aan te kunnen, en telkens zoekt men weer veiligheid in de conservatieve reflexen.
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: voortekenen reorganisatie district Ljouwert

Bericht door Lmg »

De gemeenschap Froombosch is in de laatste jaren ook
behoorlijk teruggelopen.
Op zondag zijn er circa 50 kerkbezoekers.
over 4 jaar is er geen Nak gemeente meer in Froombosch.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: voortekenen reorganisatie district Ljouwert

Bericht door willempower »

@ degene die het weet .
Van wie zijn de kerkgebouwen op dit ogenblik , er ligt beslag op een aantal maar is de rest ook al ondergebracht in een B.V.
Kunnen ze dan zo overgedragen worden aan Duitsland of is dat al gebeurt .
Of worden de B.V.'s overgebracht naar Duitsland ,wie kan het duidelijk uitleggen ?
De kerk in uithuizen word verkocht en is al 10 maal betaald door hun en nu word die zomaar ingepikt en verkwanseld , kan dat zomaar en moet men dit dan zomaar laten gebeuren om de verliezen te dekken die Theo en Klene veroorzaakt hebben ?
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: voortekenen reorganisatie district Ljouwert

Bericht door basis »

Volgens mij word alles overgeheveld naar de Duitse gebiedskerk en is de NAK Nederland organisatorisch straks nog slechts een lege huls.
Daar is dan ook niks meer te halen en ik vraag me af of een Nederlandse rechter uit een Duitse organisatie (KdöR) geld kan toewijzen aan een benadeelde partij...

Als er dan door een advocaat van de tegenpartij wordt doorgeprocedeerd op het feit dat de NAK-Nederland dit heeft gedaan om verdere beslaglegging te voorkomen kan de NAKI roepen:
"Maar dit was al jaren gepland"
De NAK-Nederland werd (immers) niet bij NRWF ingelijfd vanwege déze perikelen maar op al véél eerder vastgestelde reorganisatorische gronden.

Zo springen we er dan misschien nog nèt uit!
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: voortekenen reorganisatie district Ljouwert

Bericht door Lmg »

Basis

Mocht het financieel niet helemaal gaan lukken, kan de Bruijn toch wel bij
zijn ambtscollega Apostel Riemers van het Apostolisch genootschap te rade gaan.
Mede om dat deze beide ,,Gezondenen,, dit jaar in de rust gaan, is dit een gebaar
van vriendelijkheid en collegialiteit.
Overigens gaat waarschijnlijk ook Apostel Den Haan van de GVAC dit jaar in de rust.
Mijn indruk is dat de GVAC Nederland nadien vanuit het rijnland (Dusseldorf)
door Apostel Armin Gross zal worden verzorgt.
Of Armin Brinkmann en Armin Gross samen vanuit Nordrhein Westfalen op de
zondagen naar Nederland gaan reizen is nog een punt van bespreking.
Brinkmann rijd BMW 7 serie, Gross rijd Skoda fabia.
Doe mij maar de betrouwbare skoda.

Groet Lmg
Plaats reactie