Addergebroed

Zie bericht Moderator op "di 08 maart 2011, 16:23"
Forumregels
Houd het taalgebruik altijd netjes. Beledig nooit andere gebruikers. Vermijd ook onnodig grievende of discriminerende opmerkingen.
Berichten van wie zich hierbij misdraagt worden verwijderd van het forum. Plaatsing geschiedt na voorafgaande toetsing.

Eigenaren en/of moderators van het forum zijn nimmer aansprakelijk voor schade, in welke vorm dan ook, voortvloeiend uit gebruik daarvan.
Gesloten
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Addergebroed

Bericht door BakEenEi »

Gnosis schreef:(...)
Laat ons niet proberen de kerk te veranderen, het lukt ons niet m.i. blijft er weinig over van het instituut kerk algemeen.

(...)
Blijf blij en gelukkig,

HH
@Gnosis

De Nieuw-Apostolische Kerk bevindt zich in een transitie. Het ideologische gehalte van de geloofsleer wordt van ca. 30% versneld opgevoerd naar 90%. Een totalitair regiem oefent de macht uit. Met godsdienst heeft het allemaal bitter weinig meer van doen. Met veel propaganda organiseren de regenten gedurig hun eigen "applaus". Wanneer men de plank lelijk misslaat, zoals het door miljoenenverliezen op het ogenblik in Nederland het geval is, wordt wél de Kamer van Koophandel ingelicht maar aan "de aangesloten leden" wordt niets verteld. Die worden op deze manier niet alleen dom gehouden doch hun goedheid, hun vertrouwen en vooral hun geloof worden ernstig misbruikt. Bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland is geen enkele leidinggevende daardoor nu nog geloofwaardig! Men zou zich kapot moeten schamen! Vanuit de periferie is er van tevoren ongelofelijk vaak gewaarschuwd tegen wat er de laatste jaren uiteindelijk allemaal verschrikkelijk is misgegaan, maar door de kadaverdiscipline in deze organisatie heeft het desondanks zover kunnen komen. Hoe zuur het voor "de basis" ook is; ieder had de "eigen verantwoordelijkheid" ook daadwerkelijk moeten nemen!!

Doordat mij als "politiek waarnemer" in de achterliggende 25 jaar niet veel is ontgaan, wilde ik mijn inzichten via het Internet met anderen die het aangaat (!) delen want het was voor mij volkomen duidelijk: dit loopt faliekant verkeerd af... Wie er wat aan gehad heeft, kan de Nieuw-Apostolische Kerk nu misschien verlaten zonder daarbij het gevoel te hoeven krijgen aan het werk Gods de rug te hebben toegekeerd want zo is het namelijk niet: het werk Gods gaat dóór, maar niet op basis van een menselijk denksysteem dat het kennelijk moet hebben van list en bedrog.

Het nieuw-apostolische koorboek dat ik had heb ik een keer uitgeleend, zodat ik nu aan de hand van de Duitse versie ervan even in een andere taal omschakel... Ik dacht namelijk zojuist aan lied 69 "Der Herr gibt dem Müden Kraft". Daar komt dus geen enkel omhooggetakeld opperhoofd aan te pas. Lieve broeders en zusters, ziet u dan niet dat in de Nieuw-Apostolische Kerk de zaken op hun kop zijn gezet? "Dienaren" dienen er in hoofdzaak hun "meerderen" (op de ambtsladder). Dat klopt echt niet!

Groet,
BakEenEi (goddank nog altijd blij in het geloof)
Less Is More
herder_in_(on)ruste

Re: Addergebroed

Bericht door herder_in_(on)ruste »

Fred L.L. Wierlingk schreef:Bijgaand het oude concept met een nieuw gezicht.
Geen gezichtsverlies echter want iedereen kent deze kerk en met name de Nederlandse gebiedskerk vanaf 1998 tot haar aanstaande sluiting als een kerk met de financiele planning als focus.
Van een opportuun evangelisatie netwerk met familietrekjes en vriendelijke kerkjes is deze organisatie in de voernoemde periode getransformeerd tot een bedrijf compleet met president, voorzitters, juridische conflicten en leuke praktische bv kantoorkerkjes aan de rand van het plaatselijke industriegebied.
Wel dient opgemerkt te worden dat de demografische ontwikkelingen er oorzaak van zijn dat het binnenkort lege bv's blijken te zijn echter dat scheelt weer aanzienlijk in exploitatiekosten en onderhoud.

Juist daarom dit nieuw produkt. Bestel nu en profiteer van de enige valuta ter wereld die vanwege haar ambivalente gezicht op elk moment zowel stijgt als daalt net zoals het u uitkomt en daarmee altijd in uw voordeel! Door gebrek aan inspraak en aandeelhouders of ledenvergaderingen zijn er geen bedreigingen voor deze valuta.

Afbeelding


Inderdaad broeder! Hier gaat het ze om; geld! Want ome Theodoor J. de Bruijn heeft nogal wat geld zitten vergokken.
Peter het gnoompje heeft met zijn hese stem waarschijnlijk wel 'nee' geroepen, maar dat verstond ome Theo de Clown toch als een 'ja'.

Geld, daar draait het bij de Klene's en De Bruijn om. Is het u ook al opgevallen dat Nico Klene nooit meer als pressesprecher op de buis is te zien? ABN AMRO leest natuurlijk ook mee wat deze hobby-oudste zoal in zijn vrije tijd doet.

Stop gewoon met offeren; deze tollenaars zijn uw offer niet waard.
Een offer is ook iets doen voor de naaste, een goed doel steunen. Ik doe hiermee een oproep á la Gerrit Lakerman om de tegoeden die u bij de NAK heeft uit staan te bevriezen! Offer niet meer, of doe het geld van uw offer in het bloemenpotje in de gemeente zodat het geld in uw EIGEN gemeente besteed kan worden.
Gnosis
Berichten: 52
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 22:29

Re: Addergebroed

Bericht door Gnosis »

Beste Bak een ei,

Ik begrijp je volkomen, maar is het waard dat je zoveel pijn en verdriet hebt van wat er gebeurt in de Nak? Dit proces moet gebeuren om ons WAKKER te maken, niet de NAK is het doel, nee ons innerlijke verbinding met God, de hoogste van het Universum, dat is ons doel. Op mensen kun je helaas niet(altijd) bouwen.
Wat vandaag pech is , is morgen jouw en mijn geluk! Ons innerlijke "weten", ja, ons "GEWETEN" is meer waard dan datgene wat men ons probeert te vertellen in de Nak.
De Heilige Geest spreekt door die genen die hun ziel open hebben staan voor het innerlijk weten, Hij spreekt niet door het verstand, dat is maar een harde schijf.
Het woord "GEWETEN" zegt eigenlijk genoeg, het is een innerlijk weten die ons verder leidt.
In mijn vorig schrijven zei ik al, dat Jezus ons op ons hart wees. "Het Koninkrijk van God is in u!" en toch willen wij het zoeken in een instituut. Jezus heeft de kerk niet opgericht, ook dat waren mensen. Elke kerkelijk instituut is een deur, maar jij persoonlijk hebt de sleutel welke deur je open doet, maar je blijft rammelen aan de NAK deur en dat mag, natuurlijk, als je er maar gelukkig door wordt. Vroeger, in de jaren 60 kwamen je ouders regelmatig bij ons thuis in Ljouwert, we waren blij met elkaar, we konden delen maar die tijd is veranderd, niet allen door een kerk of iets dergelijk, nee ons innerlijk trekt naar het gene wat van boven is en waar wij van "innerlijk WETEN" dat we terug zullen keren naar wat ons verlangen is, gelijk aan GOD zijn en dan doet de Nak niet terzake het kan een wegwijzer zijn.
Aan het dienen van vele goedwillende priesters etc. merk je al dat er geen innerlijke wijsheid spreekt, op enkele uitzonderingen na.
Schuldgevoelens, angst etc worden zonder dat ze het misschien zelf weten verweven in de prediking. God maakt niet bang, een Vader doet zijn kind geen pijn, God heeft ons lief zoals we zijn, geen Apostel kan dat veranderen al menen ze dit wel.
Mag ik je aanraden het "Thomasevangelie" op te zoeken op het internet? Koop of haal het boek "Schatgraven in Thomas" van Bram Moerland en geniet van thuiskomen.
Ik voeg het "Aramese Jezusgebed" toe die gevonden is in 50 na Chr.:

[i]Het Aramese Jezus-gebed
Aramees was de taal die Jezus sprak. Je mag op goede gronden veronderstellen dat de Aramese versie van het Jezus-gebed dichter bij het oorspronkelijk door Jezus uitgesproken gebed staat dan het ‘Onze Vader’, zoals dat overgeleverd is in de kerkelijke traditie. God, als bron van alle zijn, is hier dus niet in de hemel, zoals in het kerkelijk ‘Onze Vader’ maar in het hart van de mens, het kenmerk bij uitstek van de gnostische christendom uit de eerste eeuwen. Dit Jezus-gebed benadrukt vooral de oorspronkelijke eenheid tussen God en de mens, en het wil die eenheid bevestigen, of herstellen waar die verstoord is geraakt.

Als we in ons hart geraakt worden door wat ons in het hier en nu omringt, zowel de natuur, de kosmos als de medemens, dan is dat een intieme ontmoeting met het alomtegenwoordige goddelijke.
De ontmoeting met het goddelijke in het hier en nu, is ook in overeenstemming met God als 'de Aanwezige' in het Oude Testament. De openingszin in de Latijnse versie 'Onze vader die in de hemelen zijt' past niet in de toenmalige joodse voorstellingswereld, maar is later ontstaan onder invloed van de Griekse dualistische filosofie, die God transcendent, 'gans anders' gemaakt heeft, ver verheven boven de aardse werkelijkheid. Het is niet waarschijnlijk dat Jezus die opvatting kende, laat staan deelde.
De door de Aramese versie geïnspireerde Nederlandse tekst is van Bram Moerland.


Bron van Zijn, die ik ontmoet in wat mij ontroert,
Ik geef u een naam opdat ik u een plaats kan geven in mijn leven.
Bundel uw licht in mij - maak het nuttig.
Vestig uw rijk van eenheid nu,
uw enige verlangen handelt dan samen met het onze.
Voed ons dagelijks met brood en met inzicht.
Maak de koorden van fouten los die ons vastbinden aan het verleden,
opdat wij ook anderen hun misstappen kunnen vergeven
Laat oppervlakkige dingen ons niet misleiden.
Uit u wordt geboren:
de alwerkzame wil,
de levende kracht om te handelen,
en het lied dat alles verfraait, en zich van eeuw tot eeuw vernieuwt.


[/i]

groet aan allen, HH
herder_in_(on)ruste

Re: Addergebroed

Bericht door herder_in_(on)ruste »

herder_in_(on)ruste schreef:
Fred L.L. Wierlingk schreef:Bijgaand het oude concept met een nieuw gezicht.
Geen gezichtsverlies echter want iedereen kent deze kerk en met name de Nederlandse gebiedskerk vanaf 1998 tot haar aanstaande sluiting als een kerk met de financiele planning als focus.
Van een opportuun evangelisatie netwerk met familietrekjes en vriendelijke kerkjes is deze organisatie in de voernoemde periode getransformeerd tot een bedrijf compleet met president, voorzitters, juridische conflicten en leuke praktische bv kantoorkerkjes aan de rand van het plaatselijke industriegebied.
Wel dient opgemerkt te worden dat de demografische ontwikkelingen er oorzaak van zijn dat het binnenkort lege bv's blijken te zijn echter dat scheelt weer aanzienlijk in exploitatiekosten en onderhoud.

Juist daarom dit nieuw produkt. Bestel nu en profiteer van de enige valuta ter wereld die vanwege haar ambivalente gezicht op elk moment zowel stijgt als daalt net zoals het u uitkomt en daarmee altijd in uw voordeel! Door gebrek aan inspraak en aandeelhouders of ledenvergaderingen zijn er geen bedreigingen voor deze valuta.

Afbeelding


Inderdaad broeder! Hier gaat het ze om; geld! Want ome Theodoor J. de Bruijn heeft nogal wat geld zitten vergokken.
Peter het gnoompje heeft met zijn hese stem waarschijnlijk wel 'nee' geroepen, maar dat verstond ome Theo de Clown toch als een 'ja'.

Geld, daar draait het bij de Klene's en De Bruijn om. Is het u ook al opgevallen dat Nico Klene nooit meer als pressesprecher op de buis is te zien? ABN AMRO leest natuurlijk ook mee wat deze hobby-oudste zoal in zijn vrije tijd doet.

Stop gewoon met offeren; deze tollenaars zijn uw offer niet waard.
Een offer is ook iets doen voor de naaste, een goed doel steunen. Ik doe hiermee een oproep á la Gerrit Lakerman om de tegoeden die u bij de NAK heeft uit staan te bevriezen! Offer niet meer, of doe het geld van uw offer in het bloemenpotje in de gemeente zodat het geld in uw EIGEN gemeente besteed kan worden.


Beste broeder of zuster Gnosis,

Fijn dat u zo een ander wil helpen, een wegwijzer wil zijn!
U mag best weten, als ik zo lees wat u allemaal schrijft en wat u reeds heeft onderzocht; dan schaam ik mij.
Zonde dat ik nog niet zo vér ben, maar ik weet ook dat ieder zo zijn of haar eigen pad moet gaan.

Ik onderstreep dat we veel meer Gods' koninkrijk in ons zelf moeten zoeken, om die te vinden zou de NAK zelfs een sta-in-de-weg kunnen zijn. Ik hoop ook dat u begrip kunt opbrengen dat niet iedereen dat loslaten zo maar kan. Dat is me toch een proces, enfin, u kunt er zelf over mee praten. Toch zal iedereen zelf door dat proces heen moeten, voor mij zelve is dat proces nog maar een paar maanden oud!

Neemt niet weg dat op organisatorisch gebied de NAK niet zomaar overal mee mag wegkomen!
Hoe vaak horen we wel niet over De Bruijn, of Klene, ach het is zo een lieve man en hij bedoeld het allemaal zo goed.

Nou, daar is bij mij twijfel over ontstaan. Achter goede bedoelingen schuilen menigmaal zeer kwade daden!

Groet ook aan u.
Fred L.L. Wierlingk

Re: Addergebroed

Bericht door Fred L.L. Wierlingk »

Op verzoek van velen introduceer ik een dag eerder dan gepland het volgende collecters item uit het portfolio van het Bischoff bedrijf.
Het is duidelijk dat de gebiedskerk Nederland, hoewel het lachen je soms vergaat, zich vanaf het altaar, bij monde van de kerkleiding, profileert als vrolijke grappige kerk waar menig preek kan concurreren met een zaterdagavond conferance.
Het kan geen toeval zijn dat dit pipo-de-clown-gedrag hand-in-hand gaat met de eerder besproken transformatie van; religieus bolwerk naar het 'lachertje' van de religieus nationale landkaart.
Omdat over 2 maanden de Stamapostel met nieuw elan deze gebietskirche Kdor een nieuwe Uberhauptmann in de persoon van DAP Brinkman (geen familie van de evenzo populaire en succesvolle Eelco Brinkman) zal presenteren heeft de huisdrukkerij gemeend om juist nu alvast de joker in te zetten.
Onder het mom van ons nationaal parool 'laat de leeuw niet in haar hempie staan' presenteer ik u met enige trots het vanaf heden te bestellen item:
"Waar d'Apostel'n voor Joker staan, pinkt Gods geest een traan' (op de welbekende melodie).
Weest er snel bij!

Afbeelding
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Addergebroed

Bericht door Jabob65 »

@all, zopas kregen wij het droevige bericht dat H. Kremer, priester in de gemeente Veendam, plotseling is overleden.

Ik ken deze broeder zeer goed het was een zeer aardig en betrouwbaar persoon, wel moet gezegd worden dat hij op een conservatieve wijze zijn geloof beleefde maar een ieder heeft recht op persoonlijke geloofsbeleving. Vroeger, toen ik nog naar de NAK ging, ben ik vaak met pr. Kremer op huisbezoek geweest, onder andere bij een zekere Tammo Mulder waar we elke donderdagavond naar toe gingen, na 'de arbeid' kregen we dan een stuk droge worst.

De dochter van pr.Kremer is getrouwd met de zoon van Theo de Bruijn zodat dit dramatische gebeuren ook een groot effect zal hebben op het gezin van Theo de Bruijn.
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Addergebroed

Bericht door Tosca »

Jacob,

Was Pr. Kremer nog actief? Is het mogelijk dat hij afgelopen Zondag de dienstleider was in Winschoten? Kan jij dat nagaan?

Groet, Tosca
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Addergebroed

Bericht door Jabob65 »

@Tosca, hij was nog actief als priester, maar ik weet niet of hij afgelopen zondag in Winschoten diende.
broeder aan de basis

rouw

Bericht door broeder aan de basis »

Inderdaad Priester Cremer was nog actief.

Hij was 11 dagen geleden nog op zondagochtend in Assen en hij heeft eergisteren plotseling tijdens een rouwdienst van een medebroeder uit de NAK een hartstilstand gekregen.
Je begrijpt dat dit voor de aanwezigen (en familie van de overledene) een traumatische ervaring was.
De gemeente Veendam is in shock!
Priester Cremer die 62 was diende veel in het hele district Assen.

Overigens is het een trieste constatering dat sinds de woensdagavonddienst gehouden door Apostel de Bruin in Veendam,
er in de 5 betrokken gemeenten zich inmiddels (in 1 week tijd dus) 4 sterfgevallen hebben voorgedaan...
Voor een kleine groep nog betrokken leden van circa 220 mensen is dit erg veel !
Aanstaande zondag is het Ontslapenendienst, de meeste mensen zullen wel begrijpen dat ditmaal er wel bijzonder naar wordt toegeleefd...

In de gemeente waar ik j.l. woensdagavond de dienst bijwoonde (17 aanwezigen,waarvan 6 van elders) sloeg het nieuws in als een bom en was er zeker sprake van oprechte betrokkenheid.
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Addergebroed

Bericht door Tosca »

Jacob,

De Priester dienstleider in Winschoten was kaal en in de 60. Weet je nu iets meer?

Groet, Tosca
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Gesloten