Beste ex-voorganger ACE en anderen,
U schreef;” Twee van de belangrijkste overleveringsfactoren zijn begrip en waardering Mijn aanname is dat het u ging om een kwaliteitsslag”
De reden om uit de Nak te stappen hebben daar gelukkig niets, maar dan ook helemaal niets mee te maken. Als het om kwaliteitsslag zou zijn gegaan hadden de brs. en zrs. niet zo genoten van de zang etc. Berekende kwaliteitsslag en bezield enthousiast dirigeren/ uitvoeren gaat nooit samen.
En hoe het kan dat de kerkleiding in Nederland een hekel heeft aan dirigenten/ organisten die willen excelleren is niet zo moeilijk te verklaren , denk ik.
Er is ooit een stamapostel geweest, ik denk Walter Schmidt, die in zijn tijd zei, dat er een aparte hemel voor dirigenten en organisten zal komen.
Dirigenten en organisten staan meer in de "picture" dan andere dienaren. Een goede dirigent gaat niet alleen voor de ambitie van de zangers/ cq kerkleiding, maar ook voor eigen ambitie. Als een dirigent geen eigen ambities meer heeft is het "een klinkend metaal" Ambitie wordt in de Nak anders uitgelegd, dan ben je niet deemoedig (een slaaf), want je moet klein blijven, ga je dingen doen die men niet mooi vindt wordt dat al snel uitgelegd "dat wil de Apostel niet". District Evangelist Y de Vries was een van de weinigen die ons openlijk steunde, en ook Ap. Sepers, later gaven wij, Leo K en ondergetekende dirigenten-cursussen waar we heel veel van hebben genoten. Maar zelfs dit gaf reden tot "wordt het niet te werelds, en we moeten eenvoudig blijven". Dienaren die de vooruitgang in de weg stonden (en nog staan)
De aandacht die een dirigent krijgt is vaak groter dan van de dienaren en dat steekt toch voor velen, want u weet ook wel, een spiritueel gezongen lied, met enthousiasme gedirigeerd en gezongen zegt soms meer dan een hele preek. Menigeen zei" na dat prachtige lied was voor mij de dienst al gewerkt, hadden we wel naar huis kunnen gaan".
Dat is dus, zoals u zegt, boven het maaiveld uitsteken. Br, Wierlingk had het over Leo K en ondergetekende. Wij hebben elkaar niet als concurrenten gezien, wij waarderen elkaars capaciteiten en nog, wij konden elkaar aanvullen, Leo met zijn conservatorium schoolmuziek en ik met verschillende dirigenten opleidingen inclusief ons eigen innerlijk leven. Dat leverde enthousiaste dirigenten op die veel konden bereiken in hun districten met de muziek en zang. Omdat we verstand van muziek hebben en dat uitdroegen werden Leo K. en ik dan ook vaak arrogant gevonden en dat hoorden we ook regelmatig, maar ach..................ze begrijpen niet wat een dirigent echt voelt en hoe wij werkelijk innerlijk zijn, daar laat ik het maar bij................
Ik kom terug het woord "ENTHOUSIAST". Het betekend " door een God bezeten of buiten zinnen zijn" en "hartstochtelijk, met geestdrift" dus uit God! Dus nooit gefaked!
Bedoelde u de Landelijke Muziek Commissie (LMC) of de Landelijk Muziek Adviseur (LMA) die sommige dirigenten terugfloot?
De reden van uittreding uit de Nak ligt op het geestelijk gebied en wel op het diep religieuse. Ik ben een blij persoon, maar wel diep serieus, ernstig en religieus. Ik ga graag de diepte in, de Gnosis ( het innerlijk weten) staat voor mij bovenaan vandaar dat ik vaak zeg" het Koninkrijk Gods is in ons" ons innerlijk weten (geweten) oftewel de Heilige Geest, die ons in alle waarheid lijdt. Voor degenen die willen weten wat Gnosis betekend (
http://www.brammoerland.com).
Het wakker worden begon op een nare manier, door onenigheid met een mede broeder, het welles en nietes verhaal, opziener er bij, apostel er bij etc. etc. Ik ga niet in details over het hoe en waarom, heeft geen zin en ik wil een ander daar niet mee belasten. We hebben uiteindelijk ook alles zelf toegelaten! En dat is het kardinale punt!
Hierdoor leerden we naar ons hart te luisteren, ontdekten we, dat we de weg zelf moeten gaan en niet degenen nalopen omdat de leer dat zegt, zelf voelen, de Vrijheid in Christus ervaren.
Ook hebben wij geen rancune tegen deze broeder en zijn familie (ik zou hen graag de hand willen geven), maar door dit gebeuren zijn we nog gelukkiger geworden en is ons dat overkomen waar we nu gelukkig in zijn.
De dag na afscheid in de Nak kregen we powerpoint-presentaties toegestuurd via de mail van mensen die we eens ontmoet hadden op een Forum. En wat denkt u? Vlinders, allemaal vlinders, vlinders geven de vrijheid weer, wij kwamen uit de gebondenheid van de cocon, wat een heerlijk gevoel, echt waar!! Wat vandaag Pech is , kan morgen ons Geluk zijn en dat hebben we ervaren. We komen nog wekelijks vlinders tegen.
br. Wierlingk,
Hamburg,01-01-1987, met het lied "U behoort ons leven , Heer" ,was een korte belevenis, maar wel een mooie belevenis en gezongen als mannenkoor.
Ik hoop dat dit iets duidelijker maakt wat ons gevoel en uittreding uit de Nak betreft.
Hartegroet, Harm Hijlkema (GNOSIS)