vorkje prikken in Gebouw Irene (Utrecht), voorheen NAK

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

vorkje prikken in Gebouw Irene (Utrecht), voorheen NAK

Bericht door zefyr »

Gisteren frequenteerde ik in goed en aangenaam gezelschap het Polman's Huis (restaurant met grand cafe) in de Keistraat (hoek Jansdam) te Utrecht. Genietend van een zonnige dag, was ik tijdens de wandeling over het Janskerkhof verzonken in gedachten in de wetenschap dat ik binnen een paar minuten kerkhistorische grond zou gaan betreden. We waren onderweg naar een prachtig en sfeervol etablissement om een vorkje te prikken, dat voorheen in gebruik was als kerkgebouw van de Hersteld Apostolische Zendinggemeente in de Eenheid der Apostelen in Nederland en Kolonien, later genoemd Overzeese Gebiedsdeelen (thans NAK). Dit voormalige hersteld-apostolische/nieuw-apostolische kerkgebouw is nadien prachtig gerestaureerd en heeft thans dus een horecabestemming. Als culinaire omnivoor heb ik genoten van de heerlijke gerechten. Zie voor (historische) foto's verder:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 1950/81143
http://www.polmanshuis.nl

In Gebouw Irene kwam na de Tweede Wereldoorlog een heilige rest van de gedecimeerde HAZEA bijeen onder leiding van de zwaar geplaagde en (letterlijk!) doodvermoeide apostel Jan Jochems (van beroep onderwijzer), die uit alle macht probeerde het kleine kuddeke (zij die bij de stampostel bleven en dus niet meegingen met apostel Van Oosbree & Slok) door de woelige baren te leiden. Apostel Jochems was een irenisch ingestelde man, die wars was van separatisme en idolatrie. De kruitdampen in de Lage Landen waren amper letterlijk opgetrokken of er brak een kerkscheuring uit in de HAZEA. In de vijftiger jaren voltrok zich in dit kerkgebouw opnieuw een kerkscheuring vanwege de 'stamapostelbooschap'. Jammer dat de muren niet konden spreken, tijdens mijn bezoek. Misschien was het ook maar goed, want anders had het gerecht mij waarschijnlijk niet meer gesmaakt. Hoe ambivalent kan een mens zijn?! Ik kan een ieder aanraden dit etablissement te bezoeken!

Het centrum van Utrecht is buitengewoon de moeite waard te bezoeken. Op een steenworp afstand van het Gebouw Irene bevindt zich het hotel Pays Bays (Lange Jansstraat), tegenover het Janskerkhof. In dit hotel heeft apostel King-Church (Katholiek-Apostolische Kerk) en evangelist Symes in de vijftiger jaren van de 19e eeuw overnacht. Aan dezelfde straat bevindt zich het standbeeld van Sint Willibrord, de apostel der Friezen, die ons land heeft gekerstend (meer dan twaalf eeuwen geleden). Op nog geen vierkante kilometer in hartje Utrecht zijn dus enkele plaatsen van herinnering aanwezig, die vanuit kerkhistorisch (en culinair!) perspectief zeer boeiend zijn. Vanwege dit belang ontruk ik ze bij deze aan de vergetelheid. Dat is toch ook praktisch apostolisch-zijn?!
Els
Berichten: 14
Lid geworden op: do 03 feb 2011, 15:31

Re: vorkje prikken in Gebouw Irene (Utrecht), voorheen NAK

Bericht door Els »

In Utrecht heb ik ook een waardevolle herinnering. Mijn vader was in de jaren 60 en 70 priester en er was een grote dienarendienst in Tivoli te Utrecht, een houten gebouw toen nog. Ik mocht natuurlijk niet meer naar binnen en moest wachten in de auto. De diensten duurden toen nog wel een tijdje langer dan hedentendage.

Mijn vader reed toen vol trots ook langs het kerkgebouw met de mooie naam Irene, in welke prachtige schilderijen te zien waren. Een in mijn ogen ongekende pracht en praal, on-nieuweapostolisch. Maar wel reuzen zonde dat ook dit gebouw weg moest.Al voor de grote teruggang in dienstbezoeken die we nu meemaken was dat al in de grote steden aan de gang, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag, hier liep het al terug. Helaas? Ja! Helaas... hoe dit komt? Doordat dienaren boven broeders en zusters gingen en gaan staan.

Utrecht schijnt volgens de statistieken van dienstbezoek nu met Ljouwert de grootste apostolische kinderschaar op de been te kunnen brengen tijdens de ochtenddienst. Nog 20 jaar en dan zit ook dáár in Utrecht-Noord geen kip meer.
(Volgens de overlevering was dat toch de kerk waar Van Oosbree aan de apostel zei dat hij de stamapostel niet meer volgde op de stoep van die kerk in Noord? En het verhaal van die dienaren die een ingedeelde oudste de toegang weigerde omdat hij van de HAZEA was en niet van de NAK. En waar problemen zijn met de oude voorganger De Graaf en veel ruzies. Ook zit de grote Mattha-hari door toch? Greet Nijhof? De raadsvrouw van de districts-apostelen? Leuke gemeenschap lijkt me!
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: vorkje prikken in Gebouw Irene (Utrecht), voorheen NAK

Bericht door willempower »

@all
Ook ik ken tante Greet wel ze liegt alsof het gedrukt staat .
Heb al eens gebeld naar Residence Eimersstaete en wie neemt de telefoon op , tante Greet .
Gebeld naar een bv van de nak en wie neemt de telefoon op , tante Greet .
Daarna de nak gebeld , en niet meer raden maar wie neemt de telefoon op , .........
en vervolgens ontkent ze dat die allemaal op het zelfde adres zitten en zelfde nummer hebben .
Volgens mij kent ze de 10 geboden niet eens , gij zult niet liegen .
Kennelijk is het een goede volger van theoloog . :roll: :roll: :roll:
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Plaats reactie