Sluiting NAK-Gemeenten

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Sluiting NAK-Gemeenten

Bericht door basis »

Friesland

Ik las op deze website dat het er nu op lijkt dat er in het district Friesland nogal wat veranderingen op komst zijn:
De beide gemeenten in Sneek zouden worden samengevoegd maar ook de gemeenschappen van Emmeloord, Steenwijk en Zwolle zouden als één verder moeten gaan.
Tevens zou Drachten verdwijnen van de NAK-landkaart.
Ik vind dit nogal onthutsend!
Ik weet natuurlijk dat beide gemeenten in Sneek al jaren samen in één kerk zouden passen.
En het is ook onhoudbaar dat als steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht nog maar één gemeente hebben dat je dan in een veredeld dorp met stadsrechten als Sneek nog 2 gemeenten zou laten voortbestaan. Dus dat is een inkoppertje. We wisten allang dat na Apeldoorn, Utrecht, Groningen en Hoogezand nu ook Sneek aan de beurt zou zijn. Jammer vooral vind ik dat ze natuurlijk het nieuwe(re) gebouw van Stadsfenne zullen behouden en het mooie oude en bijzonder sfeervolle gebouw van Sperkhem zullen verkopen. Gevoel voor historie is bij de NAK nou niet bepaald sterk ontwikkeld....

Veel schokkender vind ik het verhaal van Emmeloord, Steenwijk en Zwolle. Ik kan het me haast niet voorstellen: Zwolle een nieuwe kerk zoals te lezen in de krant maar wat dan te doen met het beeldige kleine kerkje van Steenwijk dat nog maar 5 jaar staat?
En Emmeloord: volgens mij nogal een jonge, levendige gemeente al zij het dan klein (dat zijn eigenlijk alle NAK-gemeenten).

En Drachten: dat is toch een flinke plaats met uitbreidende nieuwbouw-stadswijken?
Ik weet wél dat ook het Apostolisch Genootschap het al jaren moeilijk heeft in Drachten vanwege de grootte (kleinte dus eigenlijk) van de gemeenschap.
Er zijn 30 leden maar die hebben wel een erg mooi gebouwtje, is de NAK er daar dan nog kleiner?

Groningen

In het district Groningen zijn recentelijk nogal wat gemeenten verdwenen. De beide gemeenschappen Delfzijl en Appingedam zijn samengevoegd.
De beide stadsgemeenten Groningen-Zuid en Groningen-Noord zijn dezelfde weg gegaan net als Hoogezand-Gorecht en Hoogezand-Oosterpark.
Nu was een paar jaar daarvoor ook al de gemeenschap Groningen-Centrum en de NAK van Sappemeer verdwenen en de missie in Zoutkamp en in Winsum gestaakt.
Ook in het Drentse Zuidlaren werd door het district Groningen gepionierd en werd tweemaandelijks dienst gehouden in een gehuurd gebouwtje waarmee werd opgehouden.
Dit zijn dus 8 altaren die verdwenen!
Als nu Uithuizen aan de beurt is om te sluiten is dat aantal dus: 9
Uithuizen was één van de weinige gemeenten van de HAZEA in ons land die in 1946 geheel voor de stamapostel kozen en waar L.Slok geen voet aan de grond kreeg.
Reeds in 1927 werd hier dienst gehouden, het is toch triest dat dit ook straks voorbij is, de overgebleven kleine schare zal wel worden toegevoegd aan Delfzijl.

Drenthe

Ik heb echter ook nog zeer onlangs met iemand gesproken die van binnen uit zeer veel zorg had over de voortgang van de zéér kleingeworden gemeenten Stadskanaal, Winschoten en Tweede Exloërmond. Deze 3 gemeenten behoren tot het district Assen en alhoewel Stadskanaal in de provincie Groningen ligt bevindt het zich vlakbij het Drentse Tweede Exloërmond en aangezien dat gebouw op zondag nog maar rond de 30 mensen binnen heeft maar wel zitplaats bieden kan aan 200 lijkt de oplossing voor de hand te liggen, maar wat moet Winschoten dan? Dat ligt veel verder weg en zou dan bij Veendam in moeten.
In het district Assen werden al eerder Klazienaveen en Enschede opgeheven.

Het is toch wel een erg trieste balans...waar stopt het?!
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: Sluiting NAK-Gemeenten

Bericht door basis »

Ik weet niet veel van Limburg af maar is het daar wellicht iets beter?
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Sluiting NAK-Gemeenten

Bericht door BakEenEi »

basis schreef:(...)

Het is toch wel een erg trieste balans...waar stopt het?!
@basis

Wat tekent zich opeens een zorgwekkende toestand af als er zo veel kerkgemeenten worden opgeheven! Ik krijg nu trouwens sterk de indruk dat "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" zich vooral overgeven aan symptoombestrijding. Men zou daarentegen eindelijk eens de oorzaak moeten aanpakken van de leegloop die er is ontstaan. Maar ja, dan moet onder meer het juist in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk zozeer ontwikkelde kastewezen worden afgeschaft...

Zie hieromtrent ook mijn bericht "op di 11 jan 2011, 20:00" in de thread "Praktisch apostolisch-zijn/Levend geloof".

Groet,
BakEenEi
Less Is More
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: Sluiting NAK-Gemeenten

Bericht door basis »

Gisteravond in mijn plaatselijke NAK-gemeente waren er 13 mensen aanwezig.
1 priester en 1 diaken, 6 zangers (er was geen organist maar dus wél een koortje) 1 kind, 1 gast en 3 overigen...
De dienst duurde inclusief avondmaal en zelfs het handen schudden na afloop slechts 40 minuten...
Toch ervoer ik het voluit als fijn om in de gemeenschap te zijn.
Omdat de organist ziek was had een zuster de moeite genomen om met een dwarsfluit de gemeentezang te begeleiden; en dat ging best goed.
Mensen worden, als alles steeds minder lijkt te gaan, wel creatief soms.

Natuurlijk komt er een gevoel van melancholie over je in een kerk met zeker ruimte voor 150 mensen als je er nog maar met 13 zit, er staan nota bene beneden alleen al net zoveel banken!
Iedereen kan dan een bank voor zichzelf nemen als het ware.

Toch was het woord dat werd gebruikt als leidraad voor deze dienst best een goed woord en bracht de priester het ook goed voor het voetlicht.
Je zou denken dat in een stad met 65.000 inwoners er toch wel meer dan 13 moeten zijn die het hadden willen horen?
Els
Berichten: 14
Lid geworden op: do 03 feb 2011, 15:31

Re: Sluiting NAK-Gemeenten

Bericht door Els »

basis schreef:Gisteravond in mijn plaatselijke NAK-gemeente waren er 13 mensen aanwezig.
1 priester en 1 diaken, 6 zangers (er was geen organist maar dus wél een koortje) 1 kind, 1 gast en 3 overigen...
De dienst duurde inclusief avondmaal en zelfs het handen schudden na afloop slechts 40 minuten...
Toch ervoer ik het voluit als fijn om in de gemeenschap te zijn.
Omdat de organist ziek was had een zuster de moeite genomen om met een dwarsfluit de gemeentezang te begeleiden; en dat ging best goed.
Mensen worden, als alles steeds minder lijkt te gaan, wel creatief soms.

Natuurlijk komt er een gevoel van melancholie over je in een kerk met zeker ruimte voor 150 mensen als je er nog maar met 13 zit, er staan nota bene beneden alleen al net zoveel banken!
Iedereen kan dan een bank voor zichzelf nemen als het ware.

Toch was het woord dat werd gebruikt als leidraad voor deze dienst best een goed woord en bracht de priester het ook goed voor het voetlicht.
Je zou denken dat in een stad met 65.000 inwoners er toch wel meer dan 13 moeten zijn die het hadden willen horen?
Hallo Basis,

Jij komt dus uit Assen begrijp ik? In onze gemeenschap was zondag doop en toen waren er 61 aanwezigen. Kun je nagaan, een doopdienst met familie en gasten er ook bij. Ja wis, Sneek zal samengevoegd worden, daar ben ik zeker van. Maar waarom wordt er dan niet openheid betracht, dan kunnen we alvast samen repeteren met koor of kunnen de kinderen van de zondagschool al samen komen.

Ik kan huilen, ja deze districts-apostel en apostel laten de kerk vergaan, verrotte. Ze voeren geen ene flikker, sorry voor het woord, uit om de sfeer er in te houden, om te begeesteren. Leiding? Je hoort niets, je ziet niets, de site van de NAK is al jaren dood, de site van de jeugdonline is sinds Düsseldorf een stille dood gestorven. De Bruijn gaat in de rust, geen grote hallen meer, geen RAI, jaarbeurs, maar gewoon in Hilversum, district Amsterdam ('zijn' district) mag erbij zijn, verder allerhande voorgangers en vriendjes van de Bruijn en dan zit de benedenzaal slechts vol, hupsakee, nodig er nog maar een district bij uit dan komt het balkon ook vol en denkt die ome Leber; Goh wat is het hier toch fijn. Die ouwe tang van de CA Greet Nijhof mag dan weer net doen of ze óók een districtsdienaarsvrouw is! Ze lezen hier wel mee hoor.

Voer de show maar weer op, 'oh wat zijn we blij', 'dankbaar is ons hart vervuld voor het feit dat onze stamapostel hier weer is, de gróótste Godsknecht op aarde! De drie K's, of K3 zit weer smachtend op een rij, de drie Klene's. Lieve mensen hoor, daar gaat het niet om, maar zo slaafs en zonder eigen lijn. Nico Klene is nooit meer op TV te zien, hoe zou dat nu komen>? Zou de ABN er schoon genoeg van hebben? Het kerkje spelen van deze oudste? De kaars is nog niet uit, maar Klene en De Bruijn hebben er hard aan gewerkt die bij iedereen te blussen.
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Sluiting NAK-Gemeenten

Bericht door Tosca »

@all,

Het wordt leger en leger in de Nieuw Apostolische Kerken.

En dan te bedenken dat de nog volgende Broeders en Zusters absoluut gerekend moeten worden tot de ‘’slapende leden’’.
De ‘’wakkere leden’’ laten van zich horen en wensen een verandering ten goede!

‘’Hartelijk geliefde district Dienaren Incl de Apostelen???’’ Hoelang wacht de ’’ bruidskerk’’ reeds op uw stem, waar is het wachten op? Ach, u wacht op de woorden die Jezus Christus Wat heb u met het mijne gedaan? Ik weet zijn antwoord reeds. Het zal luiden: ‘’Ga heen gij ontrouwe dienstknechten, ik ken u niet!’’ :oops:

Tosca
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Sluiting NAK-Gemeenten

Bericht door ACE »

@all

Zolang de macht in handen is van betaalde dienaren, verandert er niets!
Bovendien zijn de hartelijk geliefde broeders districtsdienaren niets anders dan 'klapvee'!
Onder de bezielende leiding van -straks- K3 en het slavenkoor, zal apostolisch Nederland
geheel van de kaart verdwijnen.
Voorwaar, een prestatie van formaat.
En ook tante Eucalipta van de CA, toucheert een vorstelijk pensioen.
Volgens mij zijn er alleen nog maar slapenden leden.

Groeten,
ACE
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Sluiting NAK-Gemeenten

Bericht door willempower »

@all

basis schreef:

Mensen worden, als alles steeds minder lijkt te gaan, wel creatief soms.
Natuurlijk komt er een gevoel van melancholie over je in een kerk met zeker ruimte voor 150 mensen als je er nog maar met 13 zit, er staan nota bene beneden alleen al net zoveel banken!
Iedereen kan dan een bank voor zichzelf nemen als het ware.

In Assen zijn ze creatief de banken worden omgebouwd tot slaapbanken
Als men in Assen een lastig persoon hadden dan schroomden ze er niet voor om daar een aanslag op te plegen , zoals ik al eerder uitgelegd en geschreven heb .
En dan te bedenken dat men daar door de leden eigenhandig een gebouw hebben neergezet (oude gebouw Hoogeveen )

Toen waren het nog hardwerkende leden met inzet .

Daarna hebben ze hun offergeld geplunderd en 3 jaar geleden kwamen ze nog bij mij bedelen omdat ze geen busje verf konden betalen voor de voordeur ,speciaal huisbezoek voor een busje verf schandalig .

Dat terwijl Theo miljoenen in rook laat opgaan .
Nu zal er wel beslag op liggen .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Sluiting NAK-Gemeenten

Bericht door ACE »

@all

De uitnodiging voor de landelijke orkestdag is symptomatisch voor de NAK.
Het is alleen een zwarte bladzijde en de popup is direct geblokkeerd.
Daar zal een hoop volk op afkomen!

Groeten, ACE
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: Sluiting NAK-Gemeenten

Bericht door basis »

Vooruitlopend op het nieuws

Bauke opent zijn site vandaag met een aankondiging dat er binnenkort een artikel volgt over de te sluiten gemeenschap Uithuizen, in Baukes onnavolgbare stijl: binnenkort verwacht

Reeds een aantal weken geleden kreeg ik de informatie dat de gemeenschap Uithuizen zou verdwijnen.
Binnen de NAK horen we regelmatig dit soort nieuwtjes (Tiel, Leerdam, Vlaardingen, Hoogezand-Oosterpark en Groningen-Zuid, zo maar de "oogst" van één jaar) maar dit nieuws, Uithuizen raakt mij persoonlijk iets meer, gek is dat eigenlijk; hoe zoiets werkt.

Ik ben maar een paar maal in mijn leven in deze gemeenschap geweest in de Uithuizer oosterstationsstraat...
Maar in mijn familie klinkt de naam Uithuizen al jaren als een soort synoniem voor vasthoudendheid en onvermurwbaarheid.

De basis van deze gemeente werd gelegd in de jaren '20 en daarin speelde de familie van een aangetrouwde tante van mij een best wel grote rol.
Door offervaardigheid en trouw werd hier zo een gemeente gesticht op het Groninger Hoogeland in een toen nog vooral agrarische omgeving dicht bij zee.

Vlak voor de oorlog trok de familie van mijn tante er vandaan om elders brood te gaan bakken (bakkersfamilie), hun dochter kreeg kennis aan mijn oom (broer van mijn moeder) en die trouwden, spoedig erna had de splitsing in het Apostolische Werk plaats, overal koos men in grote getale voor Oudste Slok, behalve in delen van Friesland en de gehele provincie Groningen. De gemeente Uithuizen koos in haar geheel voor de stamapostel en volhardde hierin ondanks enkele mislukte pogingen van Slok-volgelingen die overkwamen uit Groningen-stad om een aantal gemeenteleden te bewegen tòch voor Slok te kiezen.

De oude vader van mijn tante (een zogenaamde èchte bijbelruiter) had inmiddels in Assen, toch (ondanks vele twijfels zijnerzijds) besloten om met apostel Slok mee te gaan. Maar natuurlijk waren er nog vele vriendschappelijke contacten met de oude gemeenteleden in Uithuizen.
Dit leidde ertoe dat hij van de zijde van de toenmalige apostel Slok, die weet had van zijn afkomstig zijn uit Uithuizen, een soort van spreekverbod kreeg; de vader van mijn tante mocht geen contact meer hebben met de oude mede-gemeenteleden uit Uithuizen vanwege kans op besmetting...

Bij ons in de familie werd het een triest verhaal; eigenlijk was de oude baas zo vertrouwd en vergroeid met de bijbel dat hij bij Slok en diens vrijzinnige Genootschap totaal out-of-place was, hij werd bovendien afgesneden van contacten met zijn oude vrienden...

De gemeenschap Uithuizen speelt in dit verhaal slechts een bijrol maar ik weet nog wel dat als dit verhaal soms in onze familie ter sprake kwam dat ondanks dat onze familie fervente Slok-aanhangers waren er toch met een zeker respect over deze NAK-gemeente Uithuizen werd gesproken, of dit nu kwam doordat het een beetje mede-opgericht was door een aangetrouwd familielid of doordat ze in hun geheel hadden gekozen voor de "tegenpartij" ergens was er iets in dat Groninger gevoel van vastberadenheid en onomkoopbaarheid dat zelfs de meest verstokte Slok-aanhanger met verholen bewondering deed kijken naar de gemeenschap Uithuizen.

Een gemeenschap die dus nu aan de beurt is om opgelost te worden in de nevelen van de tijd....

Ik wens de Nieuw-Apostolische broeders en zusters aldaar véél sterkte met het dragen van dit verlies!
Plaats reactie