Oudejaarsavonddienst 2010

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Oudejaarsavonddienst 2010

Bericht door BakEenEi »

@all

Het kalenderjaar 2010 loopt nu ten einde. Hierdoor dacht ik terug aan de diensten op oudejaarsavond in de Nieuw-Apostolische Kerk (waarvan ik ongeveer 50 jaar lid was geweest toen ik de kerk verliet in 2007). Steevast begon dan één van de ambtsdragers tijdens de dienst wel over het opmaken van een balans, verwijzende naar het bedrijfsleven. Ik herinner mij dat dit voor mij de laatste keren dat ik op een oudejaarsavond "de gemeenschap" bezocht al bezwaarlijker werd om te verdragen. Er tekenden zich namelijk steeds meer ontwikkelingen af die mij verontrustten. Ontwikkelingen van bovenaf en schijnbaar onafwendbaar, want er viel niets tegen te doen - wát ik ook probeerde. Toch begreep ieder van de ambtsdragers met wie ik erover sprak, wat ik bedoelde. In beginsel was dat hoopvol, maar het ingewikkelde eraan was voor mij tegelijkertijd dat al dit begrip niets ervan afwendde waarover ik telkens opnieuw mijn zorgen had uitgesproken.

Aan één van de broeders had ik bijvoorbeeld een keer gevraagd: "Klopt het dat voor kinderen Gods 'de exameneisen' worden aangescherpt?" (...) "Ik zie namelijk dat de theorie intussen zulke vormen aanneemt, dat men bijna op HBO+ niveau geschoold moet zijn om te begrijpen wat 'de reine Jezusleer' voor ons allen omvat!" (...) "Gelden deze inzichten zoals die op het ogenblik in een catechismus worden uitgewerkt, ook met terugwerkende kracht voor hen die ons in de eeuwigheid zijn vooruitgegaan?" Het waren geen vragen die zich eenvoudig lieten beantwoorden, merkte ik wel. Ik moest het doen met een reactie die neerkwam op "Slechts vertrouwen, dat is al" en "Wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heren hand". Intussen begon ik meer en meer een discrepantie waar te nemen tussen "de verheven theorieën" en hoe het er in de praktijk werkelijk aan toe gaat onder ambtsdragers die deze theorieën uitdachten en oplegden.

Achteraf bezien heeft dat bij mij direct een proces van onthechting in gang gezet. Vele regels en voorschriften die men gedurig verordonneerde, heroverwoog en nader vaststelde, wederom heroverwoog en andermaal nader vaststelde, benauwden mij. Hoe viel dit toch allemaal te rijmen met de intimiteit tussen de Heer en al de Zijnen die bij Hem bekend zijn (vgl. 2 Tim.2: 19)? Met "God is dé Liefde"? (...) In de gemeenschap Hamburg-Blankenese waren er toen enkele ambtsdragers die moeite hadden met de afgekondigde leerstellingen. Het kostte ze de kraag maar een persvoorlichter hield vol: "Unser Stammapostel bemüht sich sehr, eine einvernehmliche Lösung der Verhältnisse zu erreichen. Das Band der Brüderlichkeit ist nicht zerschnitten, unsere Geschwister und die verantwortlichen Brüder gehen respektvoll und geschwisterlich miteinander um. Uns liegt momentan sehr viel daran, die Kommunikation untereinander aufrecht zu erhalten und die Gemüter zu beruhigen."

Een goed verstaander begreep onderhand dat er "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" geen afbreuk zou worden gedaan aan "de geschiedschrijving" voor zover die al had plaatsgehad. Dit maakte het debacle op 4 december 2007 (tijdens de -tweede- Europese Informatieavond) voor mij voorzienbaar. Daarom sprak ik ook daarover nog mijn zorgen uit, hoewel ik de kerk intussen had verlaten. Aan het kerkbestuur schreef ik namelijk op 18 oktober 2007: "Juist door St.Ap. Leber, in wie ik aanvankelijk alle vertrouwen had, is mij het geloof in de integriteit van de internationale kerkleiding uit handen geslagen. Waarschijnlijk maakt hij op 4 december a.s. diens fatale fout..." Hierna was het snel afgelopen met het begrip want kort daarop werden nieuwe berichten als SPAM geweigerd. Vervolgens bezocht ik op 4 december 2007 nog de Desinformatieavond. Hierna werd in de oudejaarsavonddienst de balans opgemaakt; zonder mij.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Oudejaarsavonddienst 2010

Bericht door willempower »

@all
Ook voor mij een goed jaar geweest , ik heb nu een officiële bevestiging gekregen van friendt Theo dat ik van de dodenlijst afgehaald ben en dit weet ik sinds enkele dagen via een mail van friendt Theo .
Ik kan dus met vertrouwen het nieuwe jaar in , wat ik wel hoop dat hij dat ook doorgegeven heeft aan zijn uitvoerende mensen , wel zo handig .
Wat ik wel raar vind dat er een lijst bestaat binnen de kerk .
Ik ging er vanuit dat het een kerk was vol met liefde en vriendschap als broeders en zusters onder elkaar gezellig toneelclub ons apostolisch genoegen .
Maar zelfs in de top gaan ze rollebollend over straat met elkaars stoelpoten wegzagen .
Geen middel schuwen ze om meer macht roem en rijkdom tot in Oostenrijk .
Persoonlijk wens ik iedereen die goed is voor een ander en de menselijke waardigheid hoog in het vaandel heeft een goed jaar toe .
Wens de kerkleiding veel rust toe en wel ingaande per direct ,dus opstappen , kan het jaar nog beter eindigen .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Plaats reactie