Prachtig vernieuwde kerk in Groningen

Discussie over de onverwachte leegstand van de opgeleverde nieuwbouw
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Prachtig vernieuwde kerk in Groningen

Bericht door BakEenEi »

bernard schreef:Maar Bauke wat doe je dan nou?
Daniël spreekt over de grootste aartsleugenaar deze tijden, en je verwijderd dat omdat zoiets niet correct is volgens de forumregels.

Wat ik zo vreemd vind, is dat jij zelf deze uitdrukking ook gebruikt.
Zie citaat 19 januari 2009.

(...)
Daniël schreef:[moderator: tekstdeel verwijderd - zie forumregels]
Wanneer gaat Tosca zijn eigen beledigende woorden uit dit forum verwijderen?
Ik heb er al verschillende gevonden zie bericht van 21 jan 2009 ;

(...)
@bernard
@Daniël

Het toepassen van censuur is altijd discutabel, vind ik, want: waar begint het en waar zal het einde zijn? Alleen, als in forumdiscussies de tegenstellingen die er zijn (!) zó scherp worden aangezet dat a) ze aan de feiten niets meer toevoegen, b) de drempel om óók iets te zeggen voor nieuwe deelnemers door "het machtsverheffen in krachtig taalgebruik" hoger en hoger wordt, of c) het respect voor verre of nabije naasten minder wordt dan nul terwijl nul natuurlijk óók al niks is; dan kan ik mij tóch wel indenken dat een enkele keer de forumregels om de hoek komen kijken. Ikzelf heb er altijd moeite mee gehad als forumdiscussies, die écht ergens over gingen, als het ware inzakten wanneer de inhoud van berichten soms ronduit onaangenaam werd doordat er met stoten onder de gordel té veel "op de man" werd gespeeld. Nu wij de laatste tijd over diverse zaken hier levendig met elkaar aan de praat zijn geraakt, stel ik voor om de communicatie "welluidend" te houden! Dan kan op dit overigens unieke forum over het apostolische werk in Nederland er in de volle breedte van dat onderwerp spontaan van gedachten worden gewisseld over alle thema's die zich aandienen. Ik denk dat voortschrijdend inzicht (!) bij de "moderator" nu stilaan parten heeft gespeeld...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Prachtig vernieuwde kerk in Groningen

Bericht door Tosca »

@All,

Ja het taalgebruik is best heel belangrijk, ook ik heb mij wel bezondigd aan bepaalde krachttermen, bij nader inzien is dat niet goed, mijn excuus daarvoor.

Het Webteam heeft besloten ook op de website het taalgebruik aan te passen, laten we maar zeggen…het zal allemaal wat diplomatischer worden.
Dat kan best betekenen dat diplomatisch gevormde uitdrukkingen veel giftiger van inhoud kunnen zijn dan ‘’gewone uitdrukkingen’’

Als alles goed gaat zal de website en het Forum nog deze week worden overgezet naar een andere provider. (De programmeertaal is daar de oorzaak van)
De website is in een andere programmeer taal nagebouwd en zal dan ook op alle schermformaten leesbaar zijn.

Om het FORUM over te zetten is het noodzakelijk dat deze ongeveer 24 uur uit de lucht gaat. Het overzetten is op zich niet zo’n klus, maar alles wat er in zit moet ook overgezet worden. Het zou toch zonde zijn indien al het geschrevene verloren zou gaan.

Gisteren zag ik al een voorproefje van het “ nieuwe Forum ” met daarin de nieuwe Forum regels (Er waren tot nu toe geen regels.) Het wordt allemaal heel mooi en veilig.
De Moderator draaide op 06-12-2010 even proef.

Dus nogmaals mijn welgemeende excuus,

Met vriendelijke groet,

Tosca (Bauke)
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Gebruikersavatar
SYSOP
Berichten: 77
Lid geworden op: do 09 dec 2010, 19:00

door ATTA op di 07 dec 2010, 14:55

Bericht door SYSOP »

Re: Prachtig vernieuwde kerk in Groningen
door ATTA op di 07 dec 2010, 14:55
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ik was afgelopen zondag ook als gast bij die dienst in Groningen. Wat heb ik een respect gekregen voor apostel Klene. Hij sprak mooi en ik heb er met genoegen naar geluisterd. De man kwam erg integer op mij over. Ik kan me niet voorstellen dat als hij dé beweerdelijke snoodaard zou zijn, dat hij dan zo'n uitgebreide dienst zou houden en de mensen zo liefdevol had aangekeken. Helaas waren er waren maar weinigen die werkelijk naar hem luisterden. Wat een rumoer! Huilende kinderen. Mensen die maar niet ophielden met kuchen. Naar de w.c. liepen en zelfs weer terug. Nerveus heen en weer lopende broeders van dienst: raampjes open, schakelaartje indrukken. En dan die deuren: tijdens de hele dienst stonden ze uitnodigend open. Om weg te kunnen rennen? Tja, wat @basis schrijft, daar kan ik mij in het geheel niet in vinden. Deze 'poster' heeft wel een erg roze bril op. Nee, erg sfeervol was deze dienst niet. Jammer, hopelijk volgende keer beter. Misschien moet eerst de verf drogen.

Tja, en dan dit forum. Wat een malaise. Wat een azijnpissers zijn jullie! Komt dat soms door de drank? Want hoe later het uur, hoe meer zuur. Jullie waren en zijn toch allemaal getuigen van wat er is gebeurd? Wat willen jullie eigenlijk bereiken? Iets constructiefs? Nee? Laat het dan los!
Gebruikersavatar
SYSOP
Berichten: 77
Lid geworden op: do 09 dec 2010, 19:00

door BakEenEi op di 07 dec 2010, 16:06

Bericht door SYSOP »

Re: Prachtig vernieuwde kerk in Groningen
door BakEenEi op di 07 dec 2010, 16:06
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ATTA schreef:(...)

Tja, en dan dit forum. Wat een malaise. Wat een azijnpissers zijn jullie! Komt dat soms door de drank? Want hoe later het uur, hoe meer zuur. Jullie waren en zijn toch allemaal getuigen van wat er is gebeurd? Wat willen jullie eigenlijk bereiken? Iets constructiefs? Nee? Laat het dan los!
@ATTA

Inderdaad zie ik wat er gebeurt. Vreemd genoeg moet ik hierbij denken aan mijn jeugd:
  • Afbeelding
Groet,
BakEenEi


P.S.
Over "azijnpissers" gesproken; onterecht wordt er hier iets belangrijks over het hoofd gezien. Wie "nodig moet" hoeft nog niet meteen te worden getypeerd als hypochondrist, Neanderthaler, pessimist, querulant of hulp-Sinterklaas. Er is wat de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland) betreft namelijk sprake van een door velen pijnlijk gemiste meervoudige diagnose. Als in het natuurlijke leven mensen jarenlang met lichamelijke gezondheidsklachten hebben geworsteld en het zit volgens de geleerden "tussen de oren", of zo, dan raakt normaalgesproken ieder die dat meemaakt gedeprimeerd. In geestelijk opzicht ligt dit niet anders. Klachten nemen doorgaans niet zomaar vanzelf af. Spijtig genoeg is het door de jaren heen ook míjn ervaring dat de nieuw-apostolische kerkleiding weinig tot niets wil weten van "kritiek". Kritiek, hoe opbouwend ook, hoe uitvoerig toegelicht dan ook, hoezeer ook naar voren gebracht vanuit een intense betrokkenheid bij "het werk Gods"; deze "kritiek" beantwoordt men NIET en zeker NIET inhoudelijk; laat staan dat iemand zich verantwoordelijk toont voor zaken die faliekant verkeerd hebben uitgepakt. Helaas zal dan de wal het schip in volle vaart moeten keren, of binnenkort bijvoorbeeld door een strafaangifte wegens meineed tegen de voorzitter van het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland: de Rechtbank. Het kan zeker niemand wat schelen dat het bestuur wel eens behoorlijk onbehoorlijk kan hebben bestuurd - met alle gevolgen van dien. Wie zoiets moet bezuren of wiens waarschuwingen vooraf consequent door onverantwoordelijke verantwoordelijken in de wind zijn geslagen, wordt daar doorgaans niet zomaar vanzelf blij van...
Gebruikersavatar
SYSOP
Berichten: 77
Lid geworden op: do 09 dec 2010, 19:00

door basis op di 07 dec 2010, 22:12

Bericht door SYSOP »

Re: Prachtig vernieuwde kerk in Groningen
door basis op di 07 dec 2010, 22:12
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ik wil toch nog even reageren op ATTA die dus blijkbaar ook zondag in het vaderhuis aanwezig was.
Beste ATTA volgens U had ik een roze bril op...
Nou ja een apostolische bril in elk geval, want natuurlijk beleef je de dingen altijd vanuit je eigen positie en vanuit je eigen achtergrond.
Gelukkig bent U het met mij eens dat Apostel Klene een goede spreker is en nog leuker (zeker op dit forum ;) ) vind ik het dat U het woord integer gebruikt om hem te kenschetsen.
Dat de gemeenschap wat rumoerig en onrustig was heb ik ook wel gevoeld...
Ik kom zelf uit een gemeente waar ieder lachje en ieder kuchje voorafgaand aan de dienst zelfs al als storend wordt ervaren en de sfeer in mijn eigen gemeente is dan ook zeker veel gewijder te noemen, natuurlijk betreft het in Groningen best een grote gemeente (naar onze maatstaven zeker) en de bijna 200 mensen waren inderdaad nog niet allemaal even rustig toen de dienst aanving. En het geloop tijdens de dienst leverde tussen mij en mijn buurvrouw in de bank zelfs een grapje op toen ik haar (achter de hand) vroeg: "Is er een virale blaasontsteking aan het rondgaan in Groningen?"
Het was inderdaad opvallend hoevelen er tijdens de prediking en tijdens de zangmomenten in-en uitliepen, het leek wel een concert van Frans Bauer, wellicht is de grote geopende deur tussen zaal en hal daar ook mede debet aan?
Maar de sfeer was er beslist wel en ik heb een fijn en opbeurend moment in Gods huis beleefd die ochtend. Ik hoop natuurlijk dat U ook in de toekomst toch nog eens weer een dienst van de Nieuw-Apostolische kerk zult bezoeken.
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Prachtig vernieuwde kerk in Groningen

Bericht door Lmg »

Heropening vernieuwde kerk Groningen

Opvallend is dat er op de website Nak Nederland geen enkele melding is
gemaakt over de ingebruikname van de nog enige Nakkerk in de stad Groningen.
De inwijding van de eerste dienst na samenvoeging met de gemeente Groningen zuid
is gehouden door Apostel Klene.
Ik vermoed dat men bewust geen aandacht wilde geven aan deze gebeurtenis om
te voorkomen dat Peter Klene teveel daardoor in beeld zou zijn gekomen.
Graag verneem ik een reaktie hieromtrend van Br. Van Markus.

Fijne Kerstdagen gewenst Lmg
Els
Berichten: 14
Lid geworden op: do 03 feb 2011, 15:31

Re: Prachtig vernieuwde kerk in Groningen

Bericht door Els »

Lmg schreef:Heropening vernieuwde kerk Groningen

Opvallend is dat er op de website Nak Nederland geen enkele melding is
gemaakt over de ingebruikname van de nog enige Nakkerk in de stad Groningen.
De inwijding van de eerste dienst na samenvoeging met de gemeente Groningen zuid
is gehouden door Apostel Klene.
Ik vermoed dat men bewust geen aandacht wilde geven aan deze gebeurtenis om
te voorkomen dat Peter Klene teveel daardoor in beeld zou zijn gekomen.
Graag verneem ik een reaktie hieromtrend van Br. Van Markus.

Fijne Kerstdagen gewenst Lmg
Ik hoorde dit weekend van een vriend uit deze gemeente dat het pijporgel van Groningen-Zuid eerst hier zou komen te staan, maar dat het toch verkocht gaat worden, er wordt niet graag op gespeeld. Ook het pijporgel van Den Helder is verrot geslagen aan gort. Toen Willem Scherpenzeel geld te veel had en dit wit moest wassen door er een gloednieuwe electronische orgel voor aan te schaffen. Zo is het orgel van Enschede ook op de schroot gekomen én het orgel van Apeldoorn. Geruchten zijn er ook dat Hilversum verkocht gaat worden, al jaren lang hoor, dit is te duur om goed te onderhouden.
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: Prachtig vernieuwde kerk in Groningen

Bericht door basis »

Hilversum verkopen; maar dan hebben we immers geen kerk meer om op de voorzijde van de Onze Familie te zetten als de stamapostel hier te lande een dienst houdt...?

Voor grotere landelijke bijeenkomsten is het toch een prima gebouw, nou ja dat was Hoogeveen vroeger ook voor het de 3 Noordelijke districten, nu het is afgebroken moet er telkens bij grote samenkomsten een kerk worden gehuurd...
Ik denk dat binnen afzienbare tijd bijvoorbeeld het district Assen met gemak in het gebouw van Tweede Exloërmond past, wellicht nu al wel...

Woensdag 23 februari is er zelfs een apostel-dienst voor 4 gemeenten in Veendam (zo groot is dat gebouw nu ook weer niet). Ik garandeer je alvast dat er plek genoeg zal zijn!

Het blijft triest dat pijporgels (eigenlijk de enige èchte orgels) binnen de NAK zo'n slechte naam hebben. Je ziet: èchte schoonheid lijkt er niet te worden herkend.
Bij het Apostolisch Genootschap is er echt een pijporgelcultuur. Van de 80 gemeenten heeft zeker meer dan de helft een pijporgel (of steeds vaker een electr./pijp-combinatie); hybride-orgel?

Ik kijk altijd met een kritisch oog naar de bouw, verbouw van apostolische godshuizen en aankoop van lokalen.
Ik moet zeggen dat de Katholiek Apostolischen uitgezonderd, de apostolische beweging niet bepaald uitblinkt in gevoel voor esthetiek of sacraliteit.
Helaas....
Binnen het Genootschap vind men veel mooie en kostbaar uitgevoerde gebouwen maar dat is daar natuurlijk met het enorme budget ook niet zo'n kunst, met geld is veel te koop....
Goede smaak is niet te koop: het gebouwtje in Haren van de NAK was vele jaren lang mijn favoriete NAKje. Een prachtig uitgevoerd ontwerp van een meester-architekt.
Alles eraan was goed en doordacht. Nu hebben ze er opeens een nooduitgang gemaakt op het altaar, het is werkelijk géén gezicht!
Wie zulke dingen bedenkt verdient een n*******t.

In het oude gebouw Irene te Utrecht hingen vroeger mooie schilderijen die Jezus voorstelden.
De schilderijen uit die oude kerk Irene in Utrecht liggen op de CA heb ik wel eens gehoord, opgerold en in slechte staat.
In plaats van gerestaureerd en in een andere NAK-kerk herplaatst wat natuurlijk de enige goede oplossing was geweest. Cultuurbarbaren, begin me niet over de financiële kant van de zaak, want geld is er genoeg!
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Prachtig vernieuwde kerk in Groningen

Bericht door Jabob65 »

@basis, in Veendam zal er plaats voor zijn voor zo'n 200 man, en vroeger (in de jaren 80) waren die er ook wel, vaak moesten er stoelen bij geplaatst worden, waar zijn ze toch allemaal gebleven?

Aanstaande woensdag zullen er misschien 100 man zijn, vanuit de vier gemeenschappen dan.

Ergens is het wel een goed bewaard geheim, hoe het nu precies zit met het geld in de NAK; hebben ze nog een eigen balans, of zijn alle gelden en vermogenscomponenten al overgedragen aan Duitsland? Op x moment gaven ze wel wat inzicht al was het miniem maar nu hebben ze het al weer een paar jaren niet gedaan, waarom zou dat zijn?

Vier kerken per provincie, en dan gemiddeld zo'n 50 man, dat zal het wel ongeveer gaan worden: in het district Groningen dan Groningen, Haren, Delfzijl, Hoogezand en Roden, en in het district Assen dan Almelo, Hoogeveen, Emmen, Exloërmond en Veendam?
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: Prachtig vernieuwde kerk in Groningen

Bericht door basis »

Ik heb inmiddels gehoord dat er niet 4 maar zelfs 5 gemeenten aanwezig mogen zijn!
Ook Twaaide Moond is nu uitgenodigd.

Het is gewoon een regionale apostel-dienst (Hoogeveen en Almelo zijn er niet bij).
Mij is verzekerd dat er geen bijzondere mededelingen zullen worden gedaan aangaande samenvoegingen of opheffingen.
Dat hopen we dan maar....
Het lijkt me trouwens ook vreemd zulks op een woensdagavond te doen bij ontstentenis van het overgrote deel der gemeenten...

Apostel de Bruin, gaat alle districten nog een keer af en houd een aantal van dit soort regio-diensten.
Geen paniek heeft men mij voorgehouden, er is niets gaande, de gemeenschappen Stadskanaal, Tweede Exloërmond, Veendam, Winschoten en Assen blijven gewoon zelfstandige gemeenschappen.

Het is wel eens leuk om in een andere kerk te zijn en met wat meer mensen dan normaliter op een woensdag.
Wij verheugen ons er dus maar op...

Vier kerken per provincie schrijf je Jacob65 ? Nou dat zal in elk geval in Zeeland en de IJselmeerpolders al niet gaan lukken...
Ik denk inderdaad (heb dit ook uit betrouwbare bron vernomen) dat Brinkmann hier al lang financiëel aan de touwtjes trekt.
Volgens mij is de Go-Ahead voor de nieuwbouw van de NAK in Roden rechtstreeks uit Dortmund afkomstig en heeft Amersfoort hier slechts nog een faciliterende rol in gespeeld.
Plaats reactie