Pagina 2 van 2

Re: Heersers in de kerk (3): Geen woorden maar daden

Geplaatst: wo 30 jan 2013, 22:22
door Emile
Dap Schuhmacher was in staat om zich ook zo te uiten omdat, ondanks de stamapostelcultus, de Duitse districtsapostelen
een zekere zelfstandigheid hadden. De Rockenfelders bepaalden ook weer redelijk zelfstandig hoe het er in hun district uitzag en lange haren en rokken waren daar weer geen probleem. Wel is dap. Rockenfelder sr achteraf , en wellicht vanwege een decennia lange zekere zelfstandigheid achteraf uit gewoonte begaan, van een greep in de kas beschuldigd en moest zijn zoon voorkomen voor een rechtbank vanwege een arbeidsconflict.
Een priester uit Antwerpen deelde de gemeente dan met enige tranen over de wangen mee dat den apostel in de rust was.

Re: Heersers in de kerk (3): Geen woorden maar daden

Geplaatst: wo 30 jan 2013, 22:57
door BakEenEi
Emile schreef:(...)
Wel is dap. Rockenfelder sr achteraf , en wellicht vanwege een decennia lange zekere zelfstandigheid achteraf uit gewoonte begaan, van een greep in de kas beschuldigd en moest zijn zoon voorkomen voor een rechtbank vanwege een arbeidsconflict.

(...)
@Emile

Dit kwam o.a. ter sprake bij de voordracht van Matthias Hagemann in Mainz bij het "Treffen 2011" van het Netzwerk Apostolische Geschichte, waarover ik berichtte in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!" Die voordracht zou na te lezen zijn in de Tagungsband "Frankfurt im Spiegel der Geschichte der apostolischen Gemeinschaften", maar deze is nog altijd niet verschenen. Op de website van het Netzwerk kom ik nu alleen het volgende tegen:
"Nach einem reichhaltigen Mittagessen trug Matthias Hagemann aus Wiesbaden die Geschichte und Entwicklung der Apostolischen Gemeinde e.V. Wiesbaden vor. Zu Beginn beleuchtete er dazu die neuapostolische Kultur unter dem damaligen Bezirksapostel Rockenfelder. Den Teilnehmern wird noch der Begriff "Stresemann" in Erinnerung sein, ein Sinnbild für manche eher außergewöhnlichen Gebräuche des damaligen Apostelbezirks Wiesbaden. Der nun folgende Kulturkonflikt und der Umgang mit Rockenfelder-Anhängern unter dem neuen Bezirksapostel Klaus Saur wurde von Hagemann ausführlich und neutral beleuchtet. Ebenso erläuterte er die weitere Entwicklung der Rockenfelder-Gruppe und der daraus entstandenen Gemeinschaften, die auch in neuapostolischen Kreisen noch heute gern einfach nur "der Verein" genannt wird."

Bron: http://www.apostolische-geschichte.de/t ... eil-1.html

Wel herinner ik mij nog het onderstaande bericht:
BakEenEi schreef:(...)
Overigens kwam het bij Glaubenskultur-Magazine gisteren weer aan de orde dat in juli 1984 werd ontdekt dat een Duitse districtsapostel en diens zoon, ook naderhand een apostel (!), respectievelijk CHF 663.082,35 en CHF 518.045,50 hadden verduisterd. Alleen de zoon werd aangepakt. Deze werd daarop veroordeeld en hij moest het geld met rente terugbetalen... Zie evt. het betreffende Premium-Artikel "Veruntreuung von Kirchengeldern (...) zwischen 1960 und 1984". Dit maakt eens te meer duidelijk hoe verkeerd het is als een "geestelijke elite" de kerk kan domineren met zowat ongelimiteerde privileges die zij voor zichzelf opeist.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Di 16 Aug 2011, 07:52" in de thread "Tenzij... "
Groet,
BakEenEi

Re: Heersers in de kerk (3): Geen woorden maar daden

Geplaatst: do 31 jan 2013, 19:58
door Emile
Bakeenei, waar de Nak zal erg lang gaat voor het zwarte pak, de witte bloes en zwarte rok, gold toch in het Rockenfelder-district de Stresemann-broek en een enkele priester droeg een groen pak.
Dubbel krijt schrijven met een streepjesbroek aan.
Maar nu de Nak nog voor de rechtbank in februari. Weer uitstel?