districtsapostel in ruste G. Pos in kritieke toestand

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
BakEenEi

Re: districtsapostel in ruste G. Pos in kritieke toestand

Bericht door BakEenEi »

basis schreef:Van Peter Johanning kreeg ik vandaag een keurig schrijven, met erboven: Lieve broeder B*******n (doet me altijd goed, uiteindelijk ben ik -nog- nooit verzegeld)

Hij gaf me gelijk dat er sprake was van ongelijkheid en bood hiervoor zijn verontschuldigingen aan, ging daarbij zelfs nog verder door te vragen het hem te vergeven.
Hij sloot ook weer af met broederlijke groeten en ik was wel aangenaam verrast door de hele toon van deze E-mail.

(...)
@basis

Was deze reactie in het Nederlands?

Groet,
BakEenEi
Less Is More
basis

Bericht door basis »

Nee, de reactie was in het Duits, hoor.
Maar vanwege het feit dat in de E-mail meermaals mijn eigen naam werd vermeld en ik de anonimiteit alhier zeer liefheb ;) heb ik de E-mail hier maar niet naartoe gecopieërd.
Dit zou ik anders wel gewoon hebben gedaan, maar dan worden het zoveel ***** dat ik bang ben dat iedereen ****** gaat zien...
Ik vond de reactie van de NAK-woordvoerder ook zo snel en werkelijk zeer vriendelijk (naar Duitse begrippen bijna onderdanig).
Ik vond het echt fijn dat ze zo reageerden en niet uitvluchterig of vergoeilijkend.
zefyr

Bericht door zefyr »

@basis

"Ik vond de reactie van de NAK-woordvoerder ook zo snel en werkelijk zeer vriendelijk (naar Duitse begrippen bijna onderdanig)."

Gerrit Sepers merkte destijds terecht op dat je dit 'Herrenvolk' minimaal op ooghoogte moet toespreken. Nog beter is mentaal boven hen te staan of de indruk te wekken dat je mentaal boven hen staat. In de Tweede Wereldoorlog heeft menig verzetstrijder/verzetstrijdster op deze wijze de Duitse bezetter een oor aangenaaid. ;)

Het zou Peter Johanning c.s. sieren hun reactie publiekelijk bekend te maken, maar dat is waarschijnlijk te hoog gegrepen.
BakEenEi

Bericht door BakEenEi »

@basis
@zefyr

Fijn natuurlijk, dat men in dit geval vlot heeft gereageerd, wat ik trouwens ook van anderen wel heb gehoord bij correspondentie met "stafmedewerkers". Als bovendien -sinds voor "ons" de regie vooral plaatsheeft vanuit Dortmund- de taalbarrière nu was doorbroken, had ik het afgelopen vrijdagavond in Keulen eerst letterlijk en aansluitend zaterdagochtend ook nog figuurlijk horen donderen! Ik was namelijk in de Kölner Philharmonie waar afgelopen vrijdag o.a. een soort van slagwerksymfonie (Pléïades, 1978) werd uitgevoerd van de componist Iannis Xenakis...

Wat ik mij overigens wel heb gerealiseerd is, dat Peter Johanning er hier blijkbaar vanuit gaat dat "gedane zaken" geen keer nemen. Hij had het artikel over het overlijden van districtsapostel Engelauf immers van de internationale website kunnen verwijderen. Op meerdere websites van de Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen wordt er aan het overlijden van districtsapostel Engelauf uitgebreid aandacht besteed. Ook bij Glaubenskultur-Magazine verscheen er een redactioneel artikel. Als er beleidsmatig inderdaad geen mededelingen -moeten- worden gedaan over (districts)apostelen in ruste, waarom hierin dan niet gewoon eerlijk consequent zijn? Dan zet je dingen recht of... herstel je een verzuim.

Voor mijzelf speelt op de achtergrond bij informatie via de officiële websites van bedrijven en instellingen echter wel gedurig het "His Master's Voice-effect" mee. De continue -eenzijdige- berichtgeving oogt wel neutraal maar ís dat uiteraard niet! Anders geformuleerd: "Hoe klein mag een geschenk met een PR-karakter zijn?" Voor het juiste begrip: het zijn ondertussen bepaald niet de eersten de besten die namens de nieuw-apostolische kerkleiding het woord voeren. Zo is de persoonlijke achtergrond van degene die in Dortmund als woordvoerder van districtsapostel Armin Brinkmann inhoudelijk verantwoordelijk is voor de website van de NAK-gebiedskerk Nordrhein-Westfalen: "Politische Wissenschaft · Geschichtswissenschaft · Öffentliches Recht".

Toch kom je ook bij informatie namens de kerkleiding via het Internet vanzelf nog wel eens wat aan de weet. Na het overlijden van districtsapostel Pos las ik bijvoorbeeld dat hij de eerste voorzitter is geweest van de zogenaamde NAKI-Koordinationsgruppe: "Die Kurie der Neuapostolischen". Toen ik (van 1985 tot 2000) op de C.A. werkte, was dat blijkbaar dermate vertrouwelijk dat dit zelfs voor naaste medewerkers niet algemeen bekend was!

Hoe dan ook, wijlen districtstrictsapostel Engelauf heeft nog tijdens de (tweede) Europese Informatieavond van 4 december 2007 er géén geheim van gemaakt dat hij door de toen gepresenteerde doch eenzijdig door NAK-historici belichte kerkgeschiedenis over de periode 1938 tot 1955 op zijn zachtst gezegd "not amused" was. Voortijdig verliet hij het kerkgebouw waar voor hem de satellietuitzending plaatsvond. Merkwaardig genoeg wordt dit door de woordvoerder van de Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen in Dortmund ten onrechte (!) officieel ontkend:
Zitat Frank Schuldt:
„Bezirksapostel i.R. Hermann Engelauf gehört nicht zu den schärfsten Kritikern des Drave-Vortrags. Auch entspricht es nicht der Realität, dass er während des Infoabends die Kirche unter Protest verlassen hat. Ebenso ist die Darstellung falsch, dass Bezirksapostel i.R. Engelauf gegenüber dem Stammapostel sein Entsetzen über die inhaltlichen Aussagen des Vortrags der AG Geschichte ausgedrückt hat...."

Bron: "banogoka" bij Glaubenskultur-Magazine op "20-10-2011 18:58", http://www.glaubenskultur.de/premium-1561.html
Het is mij persoonlijk uit de eerste hand bekend dat districtsapostel Engelauf zelfs dit voorjaar nog de door mij beschreven feitelijke gang van zaken op 4 december 2007 spontaan in een telefoongesprek heeft bevestigd! Kortom: een excuus kan een half excuus zijn, en een officiële verklaring in de Nieuw-Apostolische Kerk kan zo maar een halve waarheid betreffen. Ikzelf heb er zeer veel moeite mee gehad om deze realiteit voluit onder ogen te willen zien. Het wilde mij eenvoudig per se níet aan dat "Godsgezanten", enzovoort, enzovoort, wanneer het hun uitkwam zelfs met onloochenbare feiten een loopje zouden nemen.

Echter, indien de zegen van de Allerhoogste op enig moment uitblijft en daarna in geen velden of wegen meer te bekennen valt, kan dat heus wel eens een oorzaak hebben. (...)

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie