@all
Tussen velen die van elkaar verwijderd raakten door de gebeurtenissen in de jaren '50, waarbij het in de Nieuw-Apostolische Kerk kwam tot een afsplitsing, wat het ontstaan verklaart van de Apostolische Gemeinschaft, zijn er sindsdien altijd contacten onderhouden...
- [38] Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, [39] hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer.
Uit: Romeinen 8 (NBV)
Uiteraard stonden de tegenzijdige betrekkingen onder grote druk want de kerkverlaters, ook al was men vooraf geëxcommuniceerd, waren "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" bevangen door een geest van twijfel waardoor men "nota bene" de stamapostel, in wie anderen de eerste knecht van God op aarde wilden zien, niet meer op diens woord geloofde. Dus: hoe moeilijk kun je het op die manier voor jezelf maken en opeens álles -inclusief het eeuwige leven- in de waagschaal stellen? Talloze relaties, niet in de laatste plaats ook in familiekringen, raakten vertroebeld. Nog véél gecompliceerder werd het toen stamapostel Johann Gottfried Bischoff, die niet zou sterven (...), in 1960 tóch overleed. Zie ook de thread
"Brood des Levens" 1 augustus 1960. Terwijl menigeen hoopte op een verzoening, stelde stamapostel Wilhelm Leber in 2007 onomwonden:
"Kuhlen hätte der ihm Anvertrauten alles Leid und Elend ersparen können... " Hierdoor werden de onderlinge verhoudingen toen opnieuw op scherp gezet. Laten wij ook dit nog gebeuren, zo vroegen plotseling velen zich af, of is het misschien de hoogste tijd om in de beide geloofsgemeenschappen vanaf de basis een signaal af te geven dat bestuurders, als ze tenminste uit het juiste hout zijn gesneden, zouden dienen op te pakken? Ook vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk werden inmiddels de inspanningen "gedoogd" die ertoe leidden dat er geregeld over en weer gesprekken plaatshebben, tussen "apostolische christenen".
Oppositie in de kerk - dát kan nooit goed komen! Ongetwijfeld zal die gedachte bij sommigen opkomen want dit was immers wat er in de jaren '50 "van hogerhand" met excommunicaties ongenadig werd afgestraft. Wat in dit geval met name de nieuw-apostolische kerkleiding in de informele bilaterale contacten op de kerkvloer heeft doen berusten, laat zich raden. Het zal intussen vast ook wel te maken hebben met de ambitie om de gaststatus te verwerven bij de Duitse Raad van Kerken. Dan misstaat het om bij wijze van spreken binnen de organisatie een dictatuur te handhaven. Het overleg wordt dus "gedoogd", zeker niet méér dan dat. Werd het daarentegen maar toegejuicht! Ook gisteravond riep dit weer de vraag op wat verantwoordelijken in de beide kerkbesturen ervan weerhoudt (!) om alle relevante feiten in het volle licht onder ogen te zien. Oudste i.r. Keller (83) formuleerde het zó: "Welche Antworten werden hier gebraucht zur Versöhnung?" Twee van een drietal brieven in het recente verleden van de VAG aan de NAK waren onbeantwoord gebleven, zo was hem bij navraag gebleken. Hij sprak de hoop uit dat stamapostel Leber inderdaad, zoals het al langs meerdere kanalen was gecommuniceerd, nog vóór Pinksteren -op papier- een verzoenend gebaar zal maken. Mocht dit niet lukken, zo vielen anderen hem bij, dan valt er van de nieuwe nieuw-apostolische "paus" uit Frankrijk wellicht iets moois te verwachten! Maar is het nu niet cruciaal door welke Geest wij ons laten leiden?
Uiteenlopende gezichtspunten werden er gedeeld. In hoeverre bijvoorbeeld moeten wij ook van elkaar willen begrijpen dat mensen er een leven lang over doen om inzicht te krijgen in wat hun eigen wereldbeeld heeft bepaald en wat tussendoor onder allerlei omstandigheden hun houding verklaart? Met andere woorden: alleen al het fijngevoelig ontwikkelen van verdraagzaamheid kan een heel proces zijn. Kun je dat afdwingen?!
Sommige aanwezigen hadden er moeite mee hoe er in de Nieuw-Apostolische Kerk als het ware wordt geregeerd want kunnen wij dan spreken van "dienend leiderschap" namens van onze leermeester Jezus Christus? Waarom moet het 50, straks bijna 60 jaar duren alvorens christenen afzien van halve waarheden? In dit verband werd gerefereerd aan de dienst van stamapostel Wilhelm Leber in Oeganda op 29 maart 2009. Zie hiervoor het bericht van Tosca op "
Vr 17 Jul 2009, 16:30" in de thread "NIET NAVOLGEN STAMAPOSTEL...IS VERLOREN". Wie mij als stamapostel loslaat en zich van de Nieuw-Apostolische Kerk afwendt, zo had Leber in subtiele bewoordingen te verstaan gegeven,
"verliert sofort seine Kraft", én:
"Dann ist man nicht mehr gesegnet. Dann verliert man den Glauben und kann die Liebe Christi nicht mehr wahrnehmen." (...) Ongelofelijk! Via het NAK-tijdschrift "Unsere Familie" was het verslag van die bewuste dienst daarna ook nog wereldwijd verspreid. Komt zo'n prediking, waarbij de gelovigen vrees wordt ingeboezemd, voort uit angst? De angst wellicht om aanzien te verliezen? Is het in feite "kerkpolitiek" (!) wat voortdurend de stemming bepaalt? Kortom: wat bezielt ons wanneer het er in het licht van de verzoening die wij nastreven, serieus op aankomt? En; hoezeer wij degenen die met een bestuurlijke verantwoordelijkheid leiding geven ook willen vertrouwen en begrip willen hebben voor hun dilemma's; hoe oprecht is de continue terughoudendheid die men betracht?
- Indien iemand zegt: Ik heb God lief, doch zijn broeder haat, dan is hij een leugenaar; want wie zijn broeder, die hij gezien heeft, niet liefheeft, kan (ook) God, die hij niet gezien heeft, niet liefhebben.
Uit: 1 Johannes 4: 20 (NBV)
Ook kwamen wij te spreken over wat er nu in eerste instantie vanuit ons overleg te bereiken valt. Hoe ingewikkeld is het om elkaar de hand te reiken, en wel op zo'n manier dat wat er in de jaren '50 is voorgevallen en wat heeft geleid tot verdeeldheid sedertdien, "bij de hemelpoort" geen sta-in-de-weg meer zal zijn? Op 23 december 2009 wilde districtsapostel Armin Brinkmann er wel het volgende over kwijt:
- Die offiziellen Schritte zur Versöhnung sind schwierig, hier müssen nicht nur historische Fragen sondern auch theologische Probleme behandelt werden. Dazu kommt, dass die Ereignisse sehr lange zurückliegen und Zeitzeugen immer älter werden
Unser Stammapostel ist an einer guten weiteren Entwicklung des Verhältnisses der VAG und der NAK sehr interessiert. Das wird im gegenseitigen Einverständnis weiter verfolgt werden.
"Unser Stammapostel ist an einer guten weiteren Entwicklung des Verhältnisses der VAG und der NAK sehr interessiert." (...) Waren hiermee... "
Aufschlüsse aus dem Heiligen Geist verkündet" of betrof het... prietpraat?
De tijd vloog om, gisteravond. Ik kan de houding van onze districtsapostel in dezen "nicht nachvollziehen", zo hoorde ik na afloop iemand zeggen. Toen hem werd gevraagd of er niet eindelijk een tweede brief achteraan moet worden gestuurd waarin nu openhartig wordt verklaard dat de korte metten die er destijds waren getroffen bij nader inzien niet op hun plaats zijn geweest, had districtsapostel Brinkmann inderdaad onlangs -in
Oberhausen- nog gezegd dat hij zich intern nog eens wilde beraden op de impact van de brieven die de geëxcommuniceerde kerkelijke ambtsdragers in 1955 hadden ontvangen. Voorop stond echter dat de districtsapostel de "Einheit im Apostelkreis" wilde eerbiedigen. Dan wordt er in die kringen kennelijk nogal verschillend gedacht! "Es gibt hier Betonköpfe unter den höheren Amtsträgern die eine Lösung hinziehen", was op dat moment onze eerste gedachte. Aan de andere kant: hoe kan nu in godsnaam verzoening worden getraineerd door "boden van Jezus Christus"? Laten betrokkenen zich überhaupt wel aanspreken op het geloof waarvan men in een recentelijk verschenen catechismus nog met drukletters liet opnemen dat dit gebaseerd is op Zijn evangelie? Wordt men getergd door lauwheid (vgl. Op. 3: 16) en zijn de harten van steen?
Tevens verwijzen wij hierbij naar de thread "
Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!".
Het WebTeam/TjerkB