[Bijgewerkt: 31-12-2011, 12.00 uur]
@all
Doordat de bestuursleden bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland met de stilzwijgende instemming van stamapostel Leber zich op het standpunt blijven stellen dat er misschien ooit wel eens enkele fouten zijn gemaakt, maar dat die nagenoeg geheel in het niet vallen bij wat broeder Ronald Rohn in korte tijd heeft misdaan, bevinden wij ons met zijn allen nu al ruim tweeënhalf jaar in een soort van impasse - en ieder blijft het tussendoor zingen:
"De liefde zij het teken, waaraan men ons herkent!" Nou ja, ieder? In elk geval de meesten. Hebben echter de meeste stemmen hier gelijk? Wij zullen de rechtsgang moeten afwachten, vinden sommigen. Ammehoela, menen anderen. Zo houdt op dit Forum ook de Redactie er een uitgesproken opvatting op na. Hoe dan ook, er wordt van hogerhand duidelijk met twee maten gemeten: wie zoet is krijgt lekkers; wie stout is, de roe. Polarisatie, dus. De "good guys" worden uitgespeeld tegenover de "bad guys". Hiermee ligt, dus, regelrecht het fascisme op de loer. Nooit van gehoord. Ook goed. Ook nooit gehoord, zeker, waar het in het christendom zo ongeveer ooit mee is begonnen. Een paar geboden, dus, en heel veel genade.
- Toen vroeg de HEER: ‘Waar is Abel, je broer?’ ‘Dat weet ik niet,’ antwoordde Kaïn. ‘Moet ik soms waken over mijn broer?’
Genesis 4: 9 (NBV)
Om kort te gaan; ik maak mij in deze samenhang onderhand wel een paar zorgen. Malheur met de boekhouding van een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) staat sowieso los van een geloof of bijgeloof. Hopelijk kunnen wij het daarover snel eens zijn, ondanks alle tegenstellingen die er kennelijk moesten rijzen. Dus, waar handelt het dan nog over? Over transparantie, wat mij betreft. Over een bedrijfsmatige aanpak, en dan gaat het om rekening en verantwoording. Maar dát schijnt hier godsonmogelijk te zijn; om de zaken maar gewoon inzichtelijk te maken voor wie het aangaat. Helaas krijgen wij dan van doen met speciale geestelijken die vinden dat, behalve hun god en -als het straks voor hen tegenzit- de rechtbank Utrecht, zowat niemand verder iets aangaat. Maar wat voor geestelijken zijn dat dan feitelijk? Hoe kun je zoiets raars anno 2011-2012, toch serieus menen? Van de "good guys" zullen wij het niet te weten komen want die doen er collectief het zwijgen toe. Wat een toestand... Waar ik bezorgd om ben is wat er gebeurt als naasten (!) met hun ongelijk aanstonds vastlopen. Kan daarover niet alvast een beetje realistisch worden nagedacht?
Laten wij ondertussen de kerk maar in het midden van het dorp laten staan. Paulus schreef - over "het ware evangelie":
- Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij!
Galaten 1: 8 (NBV)
Lees ook het redactionele bericht op
"do 20 okt 2011, 09:01" in de thread "Luister naar mijn woorden maar die staan los van mijn daden!"
Het WebTeam/TjerkB
Naschrift op oudejaarsdag...
Bezien in het licht van de geschiedenis van de mensheid is er met
het onwaarachtige handelen van in dit geval de nieuw-apostolische kerkleiding vanzelf niks nieuws vertoond. Wat dat aangaat waren wij allemaal van tevoren al bekend met heel wat kansen en bedreigingen in het leven. Wel heeft ieder voor zich in deze situatie de vraag te beantwoorden: in hoeverre ga ik nu hierin mee? Het mag toch worden aangenomen dat er voor weldenkende mensen met een deugdelijke gewetensfunctie vroeg of laat ergens een paar grenzen liggen! Affiniteit met het "apostolische werk" of niet!
Ikzelf kreeg argwaan bij D.Ap. Brinkmann toen hij mij in 2009 antwoordde dat een Open Huis bij één van de nieuw-apostolische kerkgemeenten in Düsseldorf "überhaupt nichts" van doen had gehad met het thema "verzoening" tussen de Neuapostolische Kirche (NAK) en de Apostolische Gemeinschaft (VAG), terwijl vanuit de NAK tientallen leden van de VAG per brief voor dat Open Huis persoonlijk waren uitgenodigd. Bij de NAK waren dus adresgegevens verzameld om zielen die de kerk in de jaren '50 hadden verlaten, rechtstreeks te benaderen om misschien wel na bijna 55 jaar voor het eerst in zekere zin op hun schreden terug te keren. Het Open Huis had namelijk plaats in de kerk waar destijds de scheuring de meeste sporen had achtergelaten. Zie voor het complete verslag o.a. het bericht door BakEenEi op
"do 03 feb 2011, 12:28" in de thread "Elders gelezen..." De manier waarop D.Ap. Brinkmann mij antwoordde, vond ik harteloos. Om diverse redenen trouwens. Toen ik er later vragen over stelde, draaide hij als een kat om de hete brij heen.
Bijzonder kwalijk ook vond ik de desinteresse bij D.Ap. Brinkmann, toen ik hem het afgelopen jaar informeerde over geestelijke verwondingen, aan één van onze naasten toegebracht vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk! Zie het redactionele bericht op
"do 20 okt 2011, 09:01" in de thread "Luister naar mijn woorden maar die staan los van mijn daden!" Ik citeer:
"Tot tweemaal toe zelfs vroeg ik voor het slachtoffer om hulp en aandacht. Geen antwoord!!" De districtsapostel volstond met het toezenden van een leesbevestiging...
Een volgende hoogst onaangename ervaring voor mij persoonlijk met D.Ap.Brinkmann was dat ik bij hem aanklopte, zoals meegedeeld in het redactionele bericht op
"za 10 dec 2011, 11:59" in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk". Wederom: geen antwoord.
Eerder al had ik D.Ap. Brinkmann uitgebreid benaderd met het oog op een permanente oplossing voor de "boekhoudkwestie" rond Eimersstaete. Hierbij toonde hij zich niet alleen zeer terughoudend, wat misschien nog begrijpelijk is, doch bovenal proefde ik bij hem een storend onvermogen tot het verantwoord zakelijk omgaan met een zakelijk conflict. Pure onwil in feite, en zulks bovendien gezegend door stamapostel Leber. Corruptie, dus.
Het laatste akkefietje betrof van hem de zinsnede
"Selbstverständlich ist mir Ihre E-Mail an den Bezirksevangelisten Ruud Vis bekannt und habe empfohlen, darauf nicht schriftlich zu antworten." Een districtsapostel die zoiets flikt (!) en het dan ook nog
opschrijft, dient op staande voet te worden ontslagen! Gelukkig staat hij op de loonlijst bij de Nieuw-Apostolische Kerk want daar kan alles, en daar mag alles. Het offerblok is overal goed voor. Graaien maar... Zie verder het redactionele bericht op
"ma 28 nov 2011, 15:18" in de thread "De koopman wint het van de dominee - houd de dief!"
Nog even een detail: het "bescheiden optrekje" dat te zien is op
de nieuwjaarswens van het WebTeam betreft de kapitale villa van de "Kirchenpräsident der Neuapostolischen Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R." ...