Onlangs maakte de website van de NAK NL - http://www.nak-nl.org/ - melding van het feit, dat de NAK Breda 65 jaar bestaat. Het is altijd fantastisch als er een aanleiding is voor een feestje. Dit gun ik de nieuw-apostolischen in het Brabantse land ook van harte! Proficiat! De vaten bier van het merk Hertog Jan zullen ongetwijfeld leeggedronken
Het vervelende is, dat ik het onderhavige artikel op bovengenoemde website niet meer kan terugvinden... Ligt dat aan mij of is dit artikel in een nieuw-apostolisch 'zwart gat' verdwenen...?
Dit vooronderstelt, dat de NAK Breda in 1946 is opgericht. In het jaar dus dat districtsapostel (en voormalig stamapostelhelper!) J.H. van Oosbree overleed en de scheuring in de HAZEA zich aandiende. Het is mij niet duidelijk welk criterium de schrijver van het onderhavige artikel heeft gehanteerd met betrekking tot het jaar van oprichting van de NAK Breda. Is dit de eerste doop- en/of verzegelingsdienst in Breda geweest of de aanwijzing van de eerste voorganger of...? Afgelopen zondag vertelde oudste Hupje (lid van de GvAC te Assen) aan mijn informant (een vage kennis), dat zijn vader reeds in of vanaf 1941 of 1942 in Breda diensten leidde onder de vlag van de HAZEA (de rechtsvoorgangster van de NAK NL). De vraag rijst bij mij of men 2011 wel als juist jubeljaar heeft aangemerkt...???
Wie kan er meer licht over deze zaak laten schijnen?