@all
Leerden wij in het "werk Gods" niet tevens dat je ook eens de minste moet willen zijn wanneer er wat voorvalt? Spijtig genoeg kwam ik er later achter dat wij in feite altíjd de minsten moesten zijn. Sterker nog: alleen de minsten moesten de minsten willen zijn!
Op deze manier kwam de praktijk van het nieuw-apostolische geloof alsmaar verder af te staan van de theorie, waar de nieuw-apostolische kerkleiding ten koste van álles bepaald níet op bezuinigt.
"Der Katechismus sei die Unterweisung in der christlichen Lehre", zo wordt het de jeugd tegenwoordig voorgehouden:
Redactie schreef:(...)
(...)
Uit: Bericht door Redactie op "
Wo 20 Jun 2012, 09:00" in de thread "Wie weet wie Marcel Dagenbach is?"
Beslist niet onbelangrijk -voor wie serieus op zoek is naar de gerechtigheid van God- is nu de vraag: ís dat wel écht zo? (...) Een goed verstaander die aan een half woord genoeg heeft, tast hier echter al niet langer in het duister, ofschoon de bedoelde catechismus nog officieel moet verschijnen. Men heeft het evangelie van Jezus Christus immers naar boven afgerond, in het voordeel van de zich daarmee rechtvaardigende "hoge dienaren" in de Nieuw-Apostolische Kerk. Wie de ontwikkelingen redelijk volgde en uiteindelijk op de (tweede) Europese Informatieavond -van 4 december 2007- nog steeds niet genoeg wist, heeft niet goed opgelet.
Ik spreek wel eens iemand die in Amerika aan meerdere universiteiten opleidingen heeft gevolgd op het gebied van kerk en religie.
"Bedenk," zei hij tegen mij,
"dat mensen die opgaan in geloofsbewegingen waarin de absolute waarheid wordt geclaimd, niet in staat zullen zijn om een kloppend zelfbeeld te ontwikkelen." Met andere woorden: deze mensen bekeer je niet want "het systeem" verlamt ze om boven zichzelf uit te stijgen.
Wat met name als problematisch wordt gezien is in deze samenhang de omstandigheid dat "geestelijke leiders" worden geacht boven hun volgelingen te staan en zij dat denkbeeld zelf ook voeden, hoe onopvallend ook.
"Onchristelijk!", aldus mijn leergierige gesprekspartner. Er ontstaat een afhankelijkheidsrelatie, waarbij gelovigen het roer uit handen geven - of zij zich daarvan bewust worden, of niet. Dan wil je gewoon per se níet weten wat er fout zou zijn aan zo'n denksysteem.
Alleen, waarom zouden mensen niet af en toe een momentje willen nadenken over hun eigen veiligheid, zo vroeg ik mij af. Op die manier kijk je toch ook thuis om je heen, en plaats je bijvoorbeeld een rookmelder!
Het was ons toch begonnen om het evangelie van Jezus Christus?!
Volgende vraag (en graag een eerlijk antwoord, diep van binnen): wat is daar nog van over, van "de reine Jezusleer"? De leer der apostelen, ten aanzien waarvan de eerste christenen volhardend waren, alsook in de gemeenschap, in "de breking des broods" én in het gebed! Waarom moest daar zo nodig van alles en nog wat aan worden toegevoegd, zodanig, dat menigeen er in geestelijk opzicht verlammingsverschijnselen van krijgt?! Wáár ben je dan in 's hemelsnaam mee bezig?! Een "districtsapostel" laat zich nota bene 10 miljoen euro afhandig maken (door de statuten aan zijn laars te lappen) en hij laat in Nederland (door iedereen vanuit de hoogte te overrulen) net zo lang doorprocederen, dat hij straks voor de tweede keer 10 miljoen euro kwijt is!! Dat waren wél offerontvangsten!!
Is dit gekkenwerk, of het werk Gods?!
Ondertussen steken wij hier vuurpijlen af, wij slaan alarm en leggen uit wat er aan de hand is, en er gebeurt vervolgens precies wat ervaringsdeskundigen (dat zijn broeders en zusters die de Nieuw-Apostolische Kerk, door schade en schande wijs geworden, door een achterdeur wel moesten verlaten) van tevoren al konden uittekenen...
De hierna vermelde forumbijdragen in de thread "Achtergrondinformatie Nieuw-Apostolische Kerk" gaan nader in op de bedoelde cultuur - van zwieg'n en ja-knikk'n:
1)
"In het ontdekkend licht van Zijn genade...";
2)
"Situatieschets";
3)
"Ontstellend";
4)
"Bevrijding";
5)
"Naschrift".
Voor de nieuw-apostolische kerkleiding zijn er -in Duitsland en omstreken- maar twee oorzaken van de (toenemende) leegloop van nieuw-apostolische kerkgemeenten: demografische ontwikkelingen en "Zweifelsgedanken". Allebei onwaar!! Wie van A naar B verhuist, vindt in regio B ook heus wel weer een nieuw-apostolische kerkgemeente. En de "ernstige zieken die door de geest der twijfel zijn bevangen", horen als het goed is van een psychiater wat de werkelijke oorzaak is van hun onwelbevinden... Daarbij mag men denken aan ziekmakende verschijnselen als emotionele verwaarlozing. Immers, wie ziet je in de Nieuw-Apostolische Kerk überhaupt stáán wanneer je door
zinloos geestelijk geweld bent gemolesteerd?!
Wie "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" moet geloven wat hij of zij op grond van het evangelie van Jezus Christus helemaal niet hóeft te geloven, wordt namelijk geestelijk verkracht!!
Dat begint er al mee indien Jezus' woorden
"Maar zonder mij kun je niets doen" (Joh. 15: 5, NBV) op zo'n manier worden opgevat, dat "hoge(re) dienaren" menen in dit opzicht de plaatsvervangers van Jezus te zijn geworden en zij anderen brutaal -door de feiten te verdraaien- aan hun ingebeelde gezag willen onderwerpen:
- "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden"!!
Ja, ja.
Bikkelhard voor een ander en zo
mild als maar mogelijk is voor zichzelf. Dan spoor je niet... Herr Armin Brinkmann.
Daarom: als iemand anders die erover zou gaan het "recht van overpad" niet verleent, dan breekt in dit geval de geestesnood elke wet!!
- [10] Velen zullen dan ten val komen, ze zullen elkaar verraden en elkaar haten. [11] Er zullen talrijke valse profeten komen die velen zullen misleiden. [12] En doordat de wetteloosheid toeneemt, zal bij velen de liefde bekoelen.
(...)
[25] Let op, ik heb jullie dit van tevoren gezegd.
Uit: Matteüs 24 (NBV)
Vrees niet, laat de angst je niet verlammen
Uit: Jesaja 44: 8 (NBV)
Groet,
BakEenEi