released schreef:@all
De NAK woordvoerder zal toch geen spreekverbod hebben? Maar zijn zwijgen is bijna hoorbaar.
Men is bij de hoofdleiding van de NAK niet naïef of iets dergelijks.
Wellicht is het stilte voor de storm.
De kaarten zijn geschud. Rechtszaken, dreiging van een kort geding, onrust bij de brs. en zrs. onrust bij ambtsbroeders, de nieuwe cathachismus en als klap op de vuurpijl wellicht een pittig persbericht.
Waar gehakt wordt vallen spaanders. Wie gaan er op het "blok" om een andere wind te laten waaien of wie moeten er op het "blok" om de orde in de NAK te herstellen.
released
@released
Priester Reinier van Markus gaat in de praktijk nu al zó lang zó denigrerend om met vragenstellers, dat het hem zwaar valt aan te rekenen. Hij zal hierbij vast wel handelen conform "de instructies" (van apostel Peter Klene), maar een fatsoenlijk mens weigert dan vervolgens om er op deze manier een potje van te maken.
Verder heb ik mij vanzelf verbaasd over het optreden van de districtsevangelist Vis tegenover broeder Bauke Moesker. Heb je de bewuste brief toevallig al even wat aandachtiger bekeken? Lettertype: "comic sans"...
- Comic Sans is een digitaal lettertype ontworpen door Vincent Connare en uitgebracht door Microsoft in 1994. Het werd ontworpen als een casual lettertype voor informele documenten, en is gebaseerd op de vaak handgeschreven lettering in tekstballonnen van stripverhalen.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Comic_Sans
En dan hebben wij hier nota bene van doen met iemand die zich uitgeeft voor... let op:
"in mijn hoedanigheid als bureauhoofd van ons kerkelijk kantoor in Nederland" Ik sloeg steil achterover, toen ik dit las. Hoe krijgen ze het in 's hemelsnaam voor elkaar, heb ik gedacht. Eerst gaat zo iemand al de clown uithangen in een fake-Raad van Toezicht, vervolgens laat hij zich (pro forma) benoemen in allerhande nieuw-apostolische B.V.'s, stichtingen en verenigingen, alsof ondertussen voor niets de zon opgaat; en daarna wordt er bij betrokkene in privé conservatoir beslag gelegd omdat hij vanuit één of meer van zulke dubieuze benoemingen minstens de schijn van onbehoorlijk bestuur op zich heeft geladen. Uitgerekend déze persoon wordt dan door het kerkbestuur óók nog financieel uit de brand geholpen met een aanstelling op de Centrale Adminstratie. Niet als jongste bediende, wat onder de gegeven omstandigheden normaal zou zijn, doch meteen in de functie van "hoedanigheid als bureauhoofd van ons kerkelijk kantoor in Nederland".
Ik draai de film een stukje terug:
BakEenEi schreef:willempower schreef:
alles komt binnen en ze zijn aan niemand verantwoording schuldig.
@willempower
Al had het daar tot op heden alle schijn van, toch kan men die geheimzinnigheid niet volhouden. Gebeurt dat wel, dan moet men zich voortaan een sekte noemen in plaats van een kerkgenootschap. Het zijn sterke schouders die weelde kunnen dragen, wordt gezegd. In de Nieuw-Apostolische Kerk hebben hoge ambtsdragers n.b. zichzelf de weelde toebedeeld van bijna onaantastbare macht (want: niemand maakt mij wat), heilig gezag en
een bijpassend vorstelijk salaris. Het moet maar eens duidelijk worden dat de kluit wordt bedonderd. Wie nu niet in Jip-en-Janneke-taal kan uitleggen hoe het in Arnhem zo uit de hand kon lopen, hoort het veld te ruimen. Giften aan deze kerk zouden niet langer aftrekbaar mogen zijn. Laat men eerst maar over de laatste 10 jaar inzage in de boeken geven. Niets mag er worden achtergehouden. Wie organiseerden het financiële wanbeleid dat haar vruchten ditmaal afwerpt in Arnhem? Voor de draad ermee, jullie schijnheiligen! Stop voorlopig ook maar met bidden: er is werk aan de winkel. Leden van niet-openbare besturen bij een kerkgenootschap horen geen openbare erediensten te houden.
Er wordt hier op godgeklaagde wijze misbruik gemaakt van vertrouwen, naar gelovigen toe en naar de gehele samenleving.
Groet,
BakEenEi
Bron: Bericht door BakEenEi op
"do 30 sep 2010, 21:08" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering".
Dat was dus op 30 september 2010. Vijftienduizend ingeschreven leden van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland hebben de zaken sindsdien laten door-etteren. En niet alleen zij! Met name ook stamapostel Herr Dr. Wilhelm Leber:
Artikel 4 Organen
De Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland heeft de volgende organen:
1. De Stamapostel
2. Het bestuur
3. De landelijke vergadering
Artikel 5 De Stamapostel
1. De Stamapostel is de hoogste geestelijke autoriteit van alle nieuw-apostolische kerken op aarde en geeft leiding aan deze in alle religieuze aangelegenheden.
2. De Stamapostel wordt benoemd door zijn ambtsvoorganger of gekozen uit de kring van de Districtsapostelen en Apostelen, wanneer deze benoeming ontbreekt.
3. De Stamapostel benoemt de Districtsapostel, de Apostelen en de Opzieners. Hij kan hen ambtsrust verlenen, voorlopig verlof geven of, indien daarvoor belangrijke redenen aanwezig zijn, hen schorsen.
De Stamapostel kan voor de in dit lid genoemde handelingen eventueel een vertegenwoordiger aanwijzen.
Bron: Open brief aan alle kerkelijke ambtsdragers
Wie, zoals stamapostel Herr Dr. Wilhelm Leber, overal de baas over wil zijn, en zich daarvoor in geld en goed alvast rijkelijk laat belonen, roem en aanzien geniet als een kerkvorst van wereldformaat, moet gewoon doen wat-ie op beslissende momenten hééft te doen. Punt uit! Maar ook deze man, met wie priester Reinier van Markus blijkbaar "ten nauwste verbonden" wil zijn, heeft maling aan fatsoenlijke omgangsvormen en hij maakt er een potje van. Tel dus uit, je winst. De klad zit er gewoonweg v-i-e-r-k-a-n-t in.
"In de nieuw-apostolische geloofsleer zitten enkele verschrikkelijke doch door "de gevestigde macht" kwalijk gekoesterde systeemfouten die er schijnbaar alleen nog maar uit kunnen worden gehaald door een volksopstand", schreef ik in mijn bericht op
"vr 21 jan 2011, 17:39" in de thread "overspannen eindtijdverwachting in de NAK herleeft".
Wat hier eenvoudig moet gebeuren, is...
- de dienaren in een gemeenschap moeten tegen hun voorganger zeggen dat het zó niet langer kan
- de voorgangers van een gemeenschap moeten tegen hun districtsvoorganger zeggen dat het zó niet langer kan
- de districtsvoorgangers moet doorkrijgen dat zij hun bestuurlijke verantwoordelijkheden niet langer kunnen veronachtzamen
- enzovoort
... want het is gewoon straalbezopen, wat wij nu zien gebeuren, als sommigen bij dit kerkgenootschap kennelijk de vrijheid hebben om een dure advocaat en -verdomme- een "herder" op naasten af te sturen zonder dat er van tevoren één fatsoenlijk gesprek heeft plaatsgehad. Zó'n misselijkmakend optreden maakt je bij een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) voorgoed ongeschikt voor álle diensten. Ik zou ze allemaal (!!) allang op staande voet hebben ontslagen!!
Het WebTeam/BEE