@all
Een kort berichtje van een lezer vanwege het redactionele artikel bij Glaubenskultur over de jeugddag, jl. zondag in Frankfurt am Main, bracht ons weer eens op de site met de verfrissende werktitel YOUNGNACTIVE:
- Bron: nogofi, "24-06-2011 19:10", Glaubenskultur-Magazine t.z.v. "Realismus und Ökumene beim H/R/S-Jugendtag"
Bron: Jugendtag 2011 - Der Gottesdienst door "Jugendredaktion von youngNACtive" bij de "Neuapostolische Kirche Hessen/Rheinland-Pfalz/Saarland/Belgien/Luxemburg"
De bij Glaubenskultur opgevallen uitlatingen van districtsapostel Koberstein zijn blijkbaar ontsnapt aan de aandacht van de jeugdredactie want in het verslag bij YOUNGNACTIVE ontbreken die. Hieronder tweemaal de bedoelde quote bij Glaubenskultur, waarbij het ons nu gaat om de derde zin:Ins Licht treten bedeutet: aus dem Dunkeln treten. Licht bedeutet Heiliger Geist. Im Licht des Heiligen Geistes steht immer Jesus Christus im Zentrum. Wir lesen davon, dass Jesu sagte "Ich bin das Licht der Welt". Darum lasst uns keine abwehrende Haltung einnehmen und auch nicht handeln - wie es unser Stammapostel an Pfingsten anführte - "schau'n wir mal"... Wenn wir uns ins Licht fallen lassen, dann passiert auch etwas! Wir wollen zur Quelle des Lichts, zu Gott - das ist unser Ziel!
Bron: http://www.youngnactive.org/index.php/j ... ttesdienst
- „Nun kann man fragen: Kann ich dann überall hin, ist das alles dasselbe, wenn wir von der Christenheit sprechen? Lasst mich das einmal offen und klar ansprechen. Es ist mein Verständnis - ich sage nicht: es ist so - es ist meine tiefe Überzeugung, dass der Weg in dieser Kirche der sichere ist. Hier weiß ich für mich mit Sicherheit, dass ich alles habe, was als Vollmacht vom Sohn Gottes in das Apostelamt hineingelegt wurde.“
(...)
„Nun kann man fragen: Kann ich dann überall hin, ist das alles dasselbe, wenn wir von der Christenheit sprechen? Lasst mich das einmal offen und klar ansprechen. Es ist mein Verständnis - ich sage nicht: es ist so - es ist meine tiefe Überzeugung, dass der Weg in dieser Kirche der sichere ist. Hier weiß ich für mich mit Sicherheit, dass ich alles habe, was als Vollmacht vom Sohn Gottes in das Apostelamt hineingelegt wurde.“
Terwijl "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" het levende woord (!) via "het wederopgerichte altaar in de Boden van Christus" (lees: de nieuw-apostolische Apostelen des Heren) tot ons komt vanuit de werkzaamheid van de Heilige Geest, neemt de spreker hier, door de (herziene) nieuw-apostolische geloofsleer ogenschijnlijk op dit punt te ontdoen van haar feitelijk verplicht te omarmen karakter, als het ware heel even afstand van diens hoge geestelijke autoriteit; als mens onder de mensen... zoals districtsapostel De Bruijn op 15 mei jl. het voor zichzelf "ontwapenend" toegaf toch ook maar gewoon een mens te zijn. Het lijkt dan op een handreiking van "de heiligen" naar de mensheid, maar dat is het natuurlijk pertinent niet. Het is: recht praten wat er voor het overige krom is. De heilige godenzonen regeren immers met ijzeren vuist:
- "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden"!!
Wat hier gewoon gebeurt is dat hoge functionarissen de religieuze organisatie die zij representeren en waaraan zij hun geestelijke autoriteit en tegenwoordig ook het door ze geclaimde maatschappelijke aanzien ontlenen, zichzelf van een alibi voorzien. Daarvoor zijn er twee redenen: om als nieuw-apostolische "Godsgezant" enigszins geloofwaardig te zijn, moet men een waarachtig aandoende theorie hebben op grond waarvan gelovigen juist hún kerkgenootschap een door Hem gewilde status toedichten, en om de continuïteit van hun uiteenlopende activiteiten -mede uit zakelijk eigenbelang- te kunnen waarborgen, moet men die gekunstelde theorie voor de gelovigen als een onschuldig hebbedingetje zien te verpakken. Vandaar alle nevenactiviteiten vanuit de kerk; bijzaken. Wie daarbij als organisatietalent uitblinkt is districtsapostel Armin Brinkmann, sinds 15 mei jl. de nieuwe leidinggevende bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. Zie bijvoorbeeld het artikel "Jugendliche begeistern Schweizer Zuhörer" op de website van de Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen.
Eén van de redactieleden bij YOUNGNACTIVE is Julia Dünzl, die trouwens journalistiek heeft gestudeerd. Als geen ander kan zij in een spontaan ogend gesprek aan "hoge dienaren" interessante uitspraken ontlokken die op zijn minst te denken geven. Vorig jaar moest met name de huidige districtsapostel Rüdiger Krause eraan geloven. Zie eventueel http://www.youngnactive.org/index.php/j ... 010/videos. Ditmaal is het "gastapostel" Herbert Bansbach (uit het aposteldistrict Karlsruhe). Kijk zelf: http://www.youngnactive.org/index.php/j ... 8&divid=14.
- Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.
Bron: Matteüs 7:14 (NBV)
Zie verder het hoofdstuk 2 Petrus 2 (NBV) alsmede Wikipedia inzake "Framing"
- Bron: nogofi, "25-06-2011 15:58", Glaubenskultur-Magazine t.z.v. "Extreme Unterschiede in wesentlichen Glaubensaussagen"