Onder verwijzing naar de recente berichten op "wo 14 sep 2011, 17:48" en op "wo 14 sep 2011, 17:59" in de thread "Framing" graag het volgende:
Uit: een -wederom- inhoudelijk onbeantwoord gebleven brief (d.d. 08-01-2007) aan de kerkleiding
Zie tevens mijn bericht op "za 19 feb 2011, 01:10" in de thread "Levend geloof", waaruit de onderstaande quote:
"Als woorden en daden van pleitbezorgers voor een zaak niet meer met elkaar in balans zijn, wordt het lastig om in 'het goede doel' te blijven geloven." (...) Dit is m.i. wat er momenteel in deze kerk helaas (!) voluit aan de orde is.BakEenEi schreef:"Een" kerk of Zijn werk? (5)
@all
Wat destijds mijn kerk betrof, waarvan ik wilde geloven dat het Zijn werk was, verslond ik alle informatie die er werd aangereikt. Mijn belangstelling kwam onder druk te staan toen er op een gegeven moment via het Internet een berichtenstroom op gang kwam met opschriften als:
Met welke onzichtbare mogendheid heb ik hier opeens van doen, en hoezo (?!), dacht ik. Het leek wel alsof er voor mij werd besloten tot een soort van vervangend geweten. Waar halen degenen die hier kennelijk aan de lopende band van alles voor anderen aan het beslissen zijn hun bevoegdheid vandaan? In wat voor netten raak ik hier verstrikt? Kortom, ik sprak bij de kerkleiding mijn zorg erover uit, maar dat schrijven bleef onbeantwoord. Voor de duidelijkheid plaats ik hieronder een aantal van de desbetreffende "dienstmededelingen"...
- Standpunt van de Nieuw-Apostolische Kerk
- Stellingname van de Nieuw-Apostolische Kerk
- Bekendmaking van de Nieuw-Apostolische Kerk
- Nieuw-Apostolische Kerk neemt besluit
- Nieuw-Apostolische Kerk vaardigt leidraad uit
Ik voelde mij er steeds meer ongemakkelijk bij. Bij de hierboven (op 26 april 2001) aangekondigde "Leidraad dienen en leiding geven" stond het trouwens direct voor mij vast dat het document er vooral kwam om aansprakelijkheidskwesties af te wenden: men hoopte er natuurlijk mee te bereiken dat geen enkel conflict de kerkleiding nog kon worden aangerekend indien niet (stap voor stap) eerst "de geordende weg" was bewandeld om het intern tot een oplossing te brengen. In 98 van de 100 gevallen zou dit ontmoedigingsbeleid vast wel haar vruchten afwerpen, en in die overige 2 gevallen zou de kerkleiding op haar gemak naar bevind van zaken handelen... Dit bange vermoeden kwam destijds bij mij op omdat ik wist (!) hoe men soms worstelde met zulke kwesties. Vorig jaar werd dit "vooroordeel" onverhoopt alsnog bewaarheid toen D.Ap. Brinkmann desgevraagd weigerde de Leidraad toepassing te laten vinden door het antwoord op mijn daartoe strekkende vraag herhaaldelijk schuldig te blijven! De hoogste dienaren kunnen het allemaal prachtig mooi voor anderen opschrijven, maar zelf waant men zich blijkbaar boven alle fatsoensnormen verheven - was derhalve mijn conclusie. Hetzelfde verschijnsel doet zich nu voor in de kwestie Eimersstaete!
- Standpunt van de Nieuw-Apostolische Kerk met betrekking tot het begrip zonde
(29.04.2005) Zürich. Al in april vorig jaar kwam de vergadering van Districtsapostelen in Zürich met een nieuw standpunt over het begrip zonde. Het nieuwe daaraan is, dat voor het eerst een onderscheid wordt gemaakt tussen zonde en schuld.
Uitgangpunt voor de definitie van zonde en schuld vormt de Heilige Schrift – de norm waarmee wordt gemeten wordt door Jezus Christus bepaald – de mens kan niet vaststellen wat wel zonde is en wat geen zonde is. Dit zijn belangrijke kernpunten van de nieuwe publicatie. Uit dit standpunt blijkt duidelijk dat de bijbel onderscheid maakt tussen zonde en schuld. Daarom ligt het voor de hand dat de kerk ook van dit principe dient uit te gaan. Zonde is absoluut, schuld is relatief. Dit onderscheid heeft een grote betekenis voor de praktische zielzorg. De Priester kan de macht van de genade benadrukken zonder de zonde te bagatelliseren.
Nadat het standpunt over het begrip zonde in eerste instantie aan de ambtsdragers van de kerk en de gemeenteleden werd doorgegeven, volgt hier nu de publicatie op het Internet, in het Duits, in het Engels en in het Frans.
Bron: http://www.nak.org/news/20050429-223-nl.html- Stellingname van de Nieuw-Apostolische Kerk met betrekking tot seksualiteit
(...)
Zo kom ik bij de tweede voornaamste reden waarom ik van de Nieuw-Apostolische Kerk vervreemd raakte: ik stelde pijnlijk vast dat er een steeds grotere kloof ontstond tussen de theorie en de praktijk van de nieuw-apostolische geloofsleer. Als woorden en daden van pleitbezorgers voor een zaak niet meer met elkaar in balans zijn, wordt het lastig om in "het goede doel" te blijven geloven. Ik wilde geen marionet worden van kerkvorsten. Wat had ik überhaupt met ze van doen?!
Hier eindigde "mijn levende geloof" in de Nieuw-Apostolische Kerk. Op afgeslankte voet heb ik mijn weg vervolgd; ontdaan van een zeker bijgeloof...
Groet,
BakEenEi
Zie verder mijn bericht op "ma 10 jan 2011, 22:46" in de thread "Sektetest". Ook hieruit nog een quote:
Groet,(...)
Oog voor geestelijk lijden bij de in beginsel aan hun liefderijke herderlijke zorgen toevertrouwde zielen had men gaandeweg niet meer. Immers, andere zaken, nevenzaken (!), eisten hun aandacht in toenemende mate volledig op. Om effectief "op termijn" korte metten te maken met onwelkome vragenstellers, meende men er tevens verstandig aan te doen versneld een soort van antwoordenboek samen te stellen, catechismus genaamd, waarvan dezulken eerst maar eens een grondige studie moesten maken alvorens in de toekomst nog steeds al te vrijmoedig beslag te leggen op de kostbare kantooruren van alsdan echte kerkvorsten. De streefdatum in 2008 haalde men daarbij niet; naar verluidt wordt het nu 2013. De stagnatie die optreedt laat zich echter eenvoudig verklaren want geen sterveling in hun kerk zal van deze catechismus namelijk ooit iets wijzer worden. Daarom hoeft de kerkleiding bij dit hele project níet op hulp van God te rekenen. Het blijft enkel en alleen ijdel vertoon tegenover geminachte naasten! Het broddelwerk dat nu schijnbaar tot elke prijs tot stand komt zal slechts verdeeldheid zaaien.
(...)
BakEenEi