Terugblikkend op de affaire heb ik alles reacties nog eens gelezen. Bij alle ellende die me vanuit het apgen is aangedaan heb ik me steeds vastgehouden aan mijn eigen waarden en mijn eigen waardigheid. En daarbij heb ik bijbelse uitgangspunten gehanteerd. Ik heb daarbij wel op andere bijbelcitaten gebaseerd dan die genoemd zijn, meer specifiek gaat het daarbij om de volgende (citaten zijn uit de Willibrord-vertaling van 2012):
- Tobit 4:15: ‘Wat jij niet wilt dat men jou aandoet, doe dat ook een ander niet aan’ en de woorden in Mattheüs 7:12 van dezelfde strekking: ‘Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen’. Deze gulden regel uit de ethiek is met de voeten getreden. Je loopt niet over mensen heen, en als je fouten maakt, biedt je welgemeende excuses en verschuil je je niet achter “informanten” zoals de betreffende geestelijk verzorger deed;
- Mattheüs 5:37: ‘Maar je ja zij ja en je nee zij nee’. Met andere woorden: blijf staan waarvoor je staat en laat je niet manipuleren die van jouw ‘nee’ een ‘ja’ willen maken. En als je aangeeft niet naar Baarn te reizen, dan respecteer je dat en verordonneer je niet uit de hoogte dat er een fysiek in Baarn gaat plaatsvinden;
- Psalm 15:2-3: ‘Degene die vrij is van schuld, en gerechtigheid beoefent en in zijn hart op trouw bedacht is, zo iemand leurt niet met lasterpraat, hij doet zijn medemens geen onrecht aan; hij beledigt zijn buren nooit’. In deze casus zien we dat deze raad met voeten wordt getreden. Als je over mensen heen loopt en tijdens een dienst aan victim blaming doet dan ben je schuldig, heb je een zonde begaan dat is dat je iets gedaan hebt tegen God of mensen en dat vraagt om berouw. Dat laatste heeft de betreffende geestelijk voorganger richting mij nooit getoond;
- Mattheüs 19:17-19: ‘Als u het leven wilt binnengaan, houdt u dan aan de geboden’. Een van die geboden is ‘niet vals getuigen’. De betreffende geestelijk verzorger heeft aan de commissie doen voorkomen dat hij excuses zou hebben aangeboden terwijl dit niet het geval was;
- Deuteronomium 1:17: ‘Wees niet partijdig bij het rechtspreken: begunstig de arme niet en zie de rijke niet naar de ogen. Spreek rechtvaardig recht over uw volksgenoten’. De adviescommissie heeft de zaak eenzijdig beoordeelt, gekleurde vragen gesteld zonder alle emails te kennen en in heeft in haar benadering niet het gedrag van de geestelijk verzorger kritisch beoordeeld;
- Genesis 3: het mag duidelijk zijn dat de slang een verwijzing is naar Genesis 3;
- Spreuken 10:9: ‘Wie rechtschapen wandelt, wandelt veilig; maar wie kronkelwegen gaat wordt ontmaskerd.’ Die kronkelwegen heb ik van hoog tot laag in de organisatie gezien in deze affaire: van het bestuur, van de adviescommissie, van de betreffende geestelijk verzorger, van de informanten, en van familie. En met deze blog heb ik ze allemaal ontmaskerd. En daarbij ben ik nog zo discreet geweest om geen namen te noemen.
Als ik dit allemaal nog eens tot mij laat doordringen dan kan ik niet anders concluderen dat het apgen in haar gedrag wezenlijke ethische grondbeginselen ontbeert die in de bijbel besloten liggen, grondbeginselen die ook vandaag nog de basis zouden moeten vormen om echt ''in liefde [te] werken aan een menswaardige wereld'. De waarheid is pijnlijk en confronterend voor het apgen… En ik durf te stellen dat ik niet de enige ben die het gebrek aan moraal vanuit het apgen heeft ervaren, en niet alleen in het verre verleden maar ook nu. En als er gezegd wordt dat 'nu alles anders is', besef dan dat dit een rookgordijn is om te verhullen wat er werkelijk speelt.
Ik heb geen hoop dat het establishment van het apgen tot inzicht komt, dat is door en door verrot. Uiteindelijk zal de waarheid echt baan breken en zal het omver worden geworden door krachten van onderaf… Dat is wat ik verwacht en hoop dat er gaat gebeuren.
Alexander
Weigeren van het sluiten van het levensboek in het apostolisch genootschap
Alles wat rond het thema van dit Forum extra aandacht verdient
Terug naar “Nieuws en andere actuele zaken”
Ga naar
- Medelingen van/voor de Forumbeheerder
- ↳ Introductie
- ↳ Dienstmededelingen
- Gespreksonderwerpen
- ↳ Het evangelie van Jezus Christus
- ↳ Nieuws en andere actuele zaken
- ↳ Praktisch apostolisch-zijn
- ↳ Historische ontwikkelingen
- ↳ Wat er verder te beleven valt
- ↳ Gastenrubriek
- Specifieke dossiers
- ↳ Is de Nieuw-Apostolische Kerk een sektarische beweging?
- ↳ Het dossier Rohn versus NAK
- ↳ Grootschalige illegale asbestsanering Nieuwegein
- Essays, Columns & Interviews
- Links naar andere websites
- ↳ Alpha-cursus
- ↳ Apostolische kritiek
- ↳ Apostolisches Gemeinschaftsforum
- ↳ Apostolische Heiligdommen - Community (Facebook)
- ↳ APWiki!
- ↳ APWiki! op Facebook
- ↳ Bibel Online
- ↳ Bijbel (Willibrord/NBV)
- ↳ CANITIES-News
- ↳ Catechismus van de Katholieke Kerk
- ↳ Catechismus van de Nieuw-Apostolische Kerk
- ↳ Christ-im-Dialog inzake Uster - Osnabrück - Blankenese
- ↳ De Bijbel.
- ↳ Der Theologe
- ↳ Detlef Streich: "Geistlicher Missbrauch?"
- ↳ Die Bibel
- ↳ Een inspirerende plek over God, Jezus en persoonlijke geloofsverhalen
- ↳ Evangelie van Thomas
- ↳ Ex-apostel noemt kerk een concentratiekamp
- ↳ Forum "Glaube & Kirche"
- ↳ Forum "Quo-vadis-NAK?"
- ↳ Forumarchief
- ↳ Gemeente van Apostolische Christenen (GvAC)
- ↳ Gezangboek GvAC
- ↳ Gerrit Sepers inzake "Dahinter steckt immer das konservative Denken"
- ↳ Gezangboek NAK
- ↳ GK-Leaks
- ↳ Glaubensforum24
- ↳ Glaubenskultur-Magazine
- ↳ Glaubenskultur-Magazine op Facebook
- ↳ Het Boek
- ↳ Heidelbergse catechismus
- ↳ Hilfe und Begleitung in Ausstiegsfragen
- ↳ Infosite over het apostolische werk in Nederland
- ↳ Kerkdienstuitzending
- ↳ Kerkzoeker
- ↳ Klartext
- ↳ Licht nach dem Dunkel e.V. (LINDD)
- ↳ Links volgens Apostolische Gemeinschaft
- ↳ Links volgens NAK-I(nternational)
- ↳ Links volgens NAK-Spirit
- ↳ Links volgens NAK>>talk
- ↳ Links volgens NAKtuell
- ↳ Links volgens Netzwerk Apostolische Geschichte
- ↳ Links volgens Raad van Kerken in Nederland
- ↳ Naardense Bijbel
- ↳ MijnKerk.nl
- ↳ Meer over de Bijbel
- ↳ nac.today
- ↳ NAK-Aussteiger
- ↳ NAK Kritik
- ↳ NAK>>talk
- ↳ NAK - AUSSTIEGSHILFEN
- ↳ Nederlands Bijbelgenootschap
- ↳ Netzwerk Apostolische Geschichte
- ↳ Netzwerk Apostolische Geschichte op Facebook
- ↳ Neuapostolische Kirche International (NAK-I)
- ↳ Neuapostolische Kirche - Eine kritische Betrachtung
- ↳ Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland
- ↳ Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland op Facebook
- ↳ Recherchen eines Aussteigers
- ↳ Statenvertaling met (of zonder) kanttekeningen
- ↳ Ulrike Bär im April 2003
- ↳ Ulrike Bär: Mögliche Auswirkungen geistlichen Missbrauchs
- ↳ Ulrike Bär: Psychologische Beratung oder Therapie?
- ↳ Vereinigung Apostolischer Gemeinschaften (VAG) op Facebook
- ↳ Versöhnung jetzt!
- ↳ Wächterstimme aus Zion
- ↳ Willibrordvertaling van de Bijbel
- ↳ YouTube-kanaal Forumredactie
- ↳ Arq
- ↳ FreeChoice
- ↳ IACSSO
- ↳ Ontmasker Manipulatie
- ↳ Sektehulp
- ↳ Sekteproblematiek
- ↳ Sektesignaal