[Bijgewerkt: 21:00 uur]
zefyr schreef: ↑ma 12 okt 2020, 12:01
(...)
Ze waren volgens Pos altijd welkom in de NAK, mits...
@zefyr
@all
Ja, mits alle broeders-dienaren van
de GvAC bij terugkeer naar de NAK hun geestelijke bediening in de gemeenschap zouden opgeven.
Na een voor mij onvergetelijk gesprek met Chris Boermeester op zondag 2 november 2008 noteerde ik diezelfde dag o.a. het volgende:
Redactie schreef: ↑zo 04 mar 2012, 15:04
(...)
(...)
Apostel Boermeester vertelde mij een aantal dingen. In het kort... De dienst voor dienende broeders in 1955 waarin apostel Tjark Bischoff bekendmaakte dat de Boodschap van St.Ap. Bischoff nu voortaan in alle diensten moest worden verkondigd, was dé oorzaak van dé breuk. Wie hierdoor in gewetensnood kwam en dat dus niet kon waarmaken, raakte terstond z'n bediening kwijt. Verscheidene broeders, onder wie de vaders van thans in de GvAC oudste H. en apostel Den Haan, werden vervolgens geëxcommuniceerd. Al zijn heel wat ouderen die zo'n brief destijds hadden ontvangen nu overleden; de omstreden brieven zijn nog in het bezit van hun kinderen en voor dezen blíjft dit vanzelf een uiterst pijnlijke toestand. Door het overleg wat in de jaren '90 in Nederland tussen de verschillende apostolische stromingen op gang kwam, legde apostel Sepers dat probleem voor aan districtsapostel Pos. Hierna vertelde apostel Sepers dat apostel Pos desgevraagd hieromtrent had geantwoord dat de brieven, waarmee apostel Tjark Bischoff de ex-communicaties officieel had bekrachtigd, "als niet-geschreven" (!!) konden worden beschouwd. Apostel Pos wilde dit standpunt toen echter níet schriftelijk bevestigen. "Als zo'n ex-communicatie eerst schriftelijk wordt aangezegd, dan dient deze achteraf tevens op schriftelijke wijze te worden afgezegd," aldus Chris Boermeester, "maar dat weigerde men dus".
(...)
Toen destijds de commissie met apostel Sepers zich op verzoening had beraden, was er volgens apostel Boermeester van de zijde van de Nieuw-Apostolische Kerk gesteld dat een samen-gaan heel wel mogelijk was, doch dat daarbij alle dienaren van de GvAC gewoon -zonder nog langer een geestelijke bediening- in de bank moesten gaan zitten. "Dat was natuurlijk voor ons ondenkbaar; oudsten, voorgangers, denk eens in", zo sprak apostel Boermeester. "Desondanks brak er een moment aan dat een verzoening toch wel heel dichtbij kwam, ware het niet dat apostel Ossebaar [van de HAZK - stam Juda] werd opgevolgd door apostel Van den Bosch, en die zag er niets in. Hij is iemand die de bijbel van kaft tot kaft vooral letterlijk neemt. De beroeping van een vrouw in het ambt zou iemand als hij later pertinent hebben afgewezen." (...)
(...)
(...)
Bron: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "
04 mar 2012, 15:04", in de thread "Overlijden apostel Christiaan Boermeester (GvAC)"
Zie in deze samenhang tevens het bericht op "
di 12 dec 2017, 23:10" in de thread "Bilaterale contacten NAK/VAG (Gesprächskreis Bottrop)"
Ik kan mij indenken hoe ongenaakbaar de districtsapostel Gijsbert Pos dat hardvochtige standpunt destijds innam. Alles moest wijken voor het aanzien van i.c. de vroegere stamapostel Johann Gottfried Bischoff, zoals in de Nieuw-Apostolische Kerk altíjd iedereen en alles in dienst moet staan van het aanzien van machtsposities in de organisatie. Het internationale kerkbestuur gaat daarbij over lijken.
Dit laatste echter wilde ik níet geloven totdat mijn geweten in het voorjaar van 2007 begon te knagen, toen het tot mij doordrong hoezeer stamapostel Wilhelm Leber diens voorheen in Noord-Duitsland actieve oude leermeester Gijsbert Pos zorgwekkend imiteerde. Als
rechterhand van Richard Fehr heeft juist Pos ongetwijfeld veel druk erop uitgeoefend om Leber de ambtelijke top te laten bereiken. De 'ruk naar rechts' na mei 2005 kwam om de dooie dood niet uit de lucht vallen. Die had echt een reden: de stamapostelboodschap.
Zodra er ook maar iets was wat riekte naar oppositie of anderszins een gebrekkige "aanbieding", ontkwam je bij Pos niet aan diens toornige blikken en viel je in ongenade. Ikzelf heb van dat vermeende wangedrag zelfs jarenlang de wrange vruchten moeten smaken. Dat overkwam uiteindelijk ondanks alles ook Gerrit Sepers. Pos eiste volstrekte loyaliteit ten aanzien van de harde nieuw-apostolische lijn. Tekenend voor Gijsbert Pos was bijvoorbeeld ook dat hij weinig ophad met afzenders die hun brief begonnen met
"Geachte Districtsapostel" want het moest zijn:
"Hartelijk geliefde Districtsapostel". Tenzij, ja tenzij er geld te halen viel. Dan was alles prima. Wie tegenover Pos bij wijze van spreken over de grond kroop en hem tot soms in het absurde ter wille was; die toonde de juiste gezindheid. Het was niks voor mij om op zo'n manier loyaliteit te veinzen. Het voelde gewoon niet goed om als het ware het spelletje mee te spelen. Zo leidde dat ertoe, dat wanneer wij als medewerkers in een gezelschap aan gasten werden voorgesteld, Pos mij bij voorkeur
negeerde. Een man met twee gezichten. Spijtig genoeg kan het lang duren alvorens zulke duistere praktijken soms tóch nog aan het licht komen:
- ANP
NOS NIEUWS • BINNENLAND • VANDAAG, 08:35 • AANGEPAST VANDAAG, 09:59
Gynaecoloog uit Zwolle verwekte minstens zeventien donorkinderen
Een inmiddels overleden gynaecoloog uit Zwolle heeft zeker 17 donorkinderen verwekt met zijn eigen sperma, zonder dat de vrouwen met een kinderwens dit wisten.
[...]
De wensouders gingen er destijds van uit dat er een anonieme spermadonor in het spel was. De arts zou niks hebben laten blijken, vertelt een van de wensouders in de Stentor "Hij maakte op ons een vriendelijke, betrokken en integere indruk. Zowel in het voortraject als de behandeling. We hebben nooit enig vermoeden gehad dat hijzelf de donor zou kunnen zijn geweest."
[...]
Bron:
https://nos.nl/artikel/2351163-gynaecol ... deren.html
Zie ook het bericht op "
wo 07 okt 2020, 14:55"
Daarom zal het ook de nieuw-apostolische kerkleiding sieren als men spijt betuigt voor misstanden en zij recht doet aan slachtoffers.
Wat nog de stamapostelboodschap betreft. Toen deze (wat pas later zou blijken) uit alle macht intact moest blijven onder stamapostel Wilhelm Leber, nadat -ik meen: eind 2005- de vele verborgen achtergronden onthullende "
akte van Peter Kuhlen" opdook, raakte ik in gesprek met districtsapostel De Bruijn. Rond de jaarwisseling 2005/2006 kwam hij op een middag namelijk spontaan voor een kop thee bij mij thuis langs en hadden wij het ook even over de commotie vanwege die "akte".
"Je begrijpt," zo zei De Bruijn,
"dat het voor onze stamapostel lang niet altijd zo makkelijk is om de juiste woorden te vinden wanneer zulke gevoelig liggende zaken om een reactie vragen." Tijdens een gezamenlijk verblijf in Suriname had de stamapostel dat kort daarvoor zelf hierover opgemerkt, zo begreep ik.
Ik kon mij er van alles bij voorstellen en van De Bruijn vond ik het sympathiek dat hij openhartig sprak over zo'n bestuurlijk dilemma. Oprecht besloot ik erover na te denken in welke bewoordingen allen die het hierbij aangaat desondanks alsnog in liefde en in waarheid gerechtigheid kan worden aangezegd. In stamapostel Leber had ik nog alle vertrouwen. Zoals
Marjolein Sanders zich verplaatste in de lastige situatie van alle betrokkenen en een concept maakte voor apostel Wiegman, deed ik dat in januari 2006 voor stamapostel Leber:
BakEenEi schreef: ↑do 03 feb 2011, 16:54
(...)
Ik wilde een handreiking doen. Stel nu eens dat stamapostel Leber zou voorgaan in een dienst voor ambtsdragers en dat hij dan, zo tegen het einde van de dienst, alvast iets zou zeggen over wat er in het verleden toch echt verkeerd heeft uitgepakt; ervan uitgaande dat wij samen in het "werk Gods" willen staan. Wat zou de stamapostel dan kunnen opmerken waardoor de weg tot verzoening vrij wordt gemaakt? Hierover dacht ik na. Bovendien: "stel niet uit tot morgen wat gij heden doen kunt." Enkele dagen later (het was 6 januari 2006) richtte ik mij tot het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland en gaf ik voor stamapostel Leber de onderstaande bewoordingen in overweging (tegenwoordig zou men wellicht spreken van "stille diplomatie")...
- Geliefden, ik kan u niet zeggen hoezeer het ook mij persoonlijk verdriet doet wanneer mij situaties bekend worden waarbij broeders en zusters zijn beschadigd in de gemeenschap, hen onrecht is aangedaan of waarbij zelfs kinderen Gods met zo weinig begrip zijn tegemoetgetreden dat zij in ons midden geen leven meer hadden. Ik kan u echter van één ding verzekeren: zo heeft onze hemelse Vader het niet gewild. Niemand mag dat hebben gewild. En ik wil het u zeggen: zover het in mijn macht zal liggen eraan mee te helpen dat wij als koningskinderen hoffelijk met elkaar omgaan en dienovereenkomstig ook ál onze naasten bejegenen, wil ik dat doen. Het zal de liefde zijn, de liefde Gods, waaraan men ons allen mag herkennen (vgl. refrein lied 353-GB). Daarom, nu wij in deze samenstelling bijeen zijn, wil ik u graag dit ene vragen, namelijk: hebt elkaar alstublieft lief met de liefde waarmee onze hemelse Vader al de Zijnen oneindig liefheeft. Dagelijks mogen onze inspanningen er op zijn gericht om voor deze heilige liefde, die een vrucht is van rein geloven (vgl. lied 421-GB, derde couplet), wegbereiders te zijn. Het gaat er niet om rücksichstlos eigen doelen te bereiken, maar om tezamen het doel van ons gezamenlijke geloof te bereiken en het elkaar daarbij licht te maken. Voor die zielen, aan wie leed is berokkend geldt, dat God niet zal toestaan dat zij onder dat juk bezwijken en eenzaam achterblijven. Hij, als kenner der harten, zal Zijn engelen beschikken dezen bij te staan en ze te vertroosten. Jezus gaf de verzekering: “Mijn Vader, die ze mij gegeven heeft, is groter dan allen en niemand kan ze uit mijns Vaders hand rukken.” (Joh. 10: 29) Uiteindelijk zal gelden: “En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En wie het hoort zegge: Kom! En wie dorst heeft, kome; en wie wil, neme het water des levens om niet.” (Openb. 22: 17). Laat de gezindheid van Jezus Christus ons altoos voor ogen mogen staan. Los daarvan past het ons spijt te betuigen wanneer er fouten zijn gemaakt, en die zo mogelijk te herstellen. En: compassie te hebben met allen die als slachtoffers zichtbaar of onzichtbaar letsel met zich meedragen.
Echter, men had er géén "Boodschap" aan. Tussen 6 januari 2006 en 4 december 2007 herinnerde ik de kerkleiding er nog verschillende keren aan dat er veel op het spel staat en dat slachtoffers recht hebben op een excuus. Vergeefs.
Na de Desinformatieavond van 4 december 2007 wilde ik voor mijzelf uitvinden volgens welk "masterplan" de internationale kerkleiding feitelijk aan het handelen was. Een belangrijk onderdeel van dat plan moest wel het ontvouwde "zelfbeeld" zijn oftewel -zoals D.Ap. De Bruijn het in diens uitnodiging van 13 november 2007 had geformuleerd- het "Eigen beeld van de NAK (hoe zien wij zelf onze kerk)". Het raamwerk voor de op handen zijnde catechismus was daarmee neergezet. Verder was het voor insiders volstrekt duidelijk dat de Europese Jeugddag 2009 bepaald niet zonder reden in Düsseldorf moest plaatshebben. Dáár wordt de verzoening bezegeld, was vast en zeker de gedachte! Düsseldorf, de bakermat immers van de Apostolische Gemeinde. Die hele "Gemeinde" zou welkom zijn. Plaats genoeg. En stamapostel Leber wist al direct met welke tekst uit de Bijbel hij dan zou "dienen", namelijk Filippenzen 3 vers 13, want daar staat:
"Broeders en zusters, ik beeld me niet in dat ik het al heb bereikt, maar één ding is zeker: ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt." Met de schuldvergeving en de viering van het Heilig Avondmaal was dan alles voorbij; alle kritiek die losgebarsten was na de Desinformatieavond zou dan verstomd zijn; als vredestichter zou híj de rijen hebben weten te sluiten; méér kon hij voor zijn geliefde stamapostel Bischoff (tevens de grootvader van diens echtgenote) posthuum niet betekenen. Wat een geweldig plan! De jeugd zou aan zijn voeten liggen. De pers in groten getale aanwezig. Vertegenwoordigers erbij van de "Arbeitsgemeinschaft Christlicher Kirchen in Deutschland" (ACK). Wat zou de Nieuw-Apostolische Kerk, het "werk Gods", met dit succes een lof oogsten...
(...)
Wat er vervolgens gebeurde, kwam dus -over de hoofden van de slachtoffers heen- domweg neer op godgeklaagde machtspolitiek! Uiteraard sneuvelde daarmee mijn nieuw-apostolische bijgeloof. Voor mijn eigen ogen was nu immers het pleisterwerk van de spreekwoordelijke graven af gekletterd (vgl. Matth. 23: 27). Alles was [verdomme]
gebakken lucht! Het zijn wolven in schaapskleren!
De huidige NAK-bestuurders, inclusief de dienstdoende zaakgelastigden in Nederland, weten héél goed hoe de hazen hebben gelopen, maar men speelt de vermoorde onschuld. Heus, dat de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland nog altijd geen klachtenregeling kent, hangt hiermee samen. Verder snap ik natuurlijk
NIET dat men geruisloos mocht aanschuiven bij de Raad van Kerken in Nederland. Als op het hoogste niveau in zo'n organisatie de
verdorvenheid zó groot is, weet ik eerlijk gezegd niet hoe daarbij ooit het tij kan keren.
Groet,
TjerkB
N.B. Over het (mij)
negeren door districtsapostel Pos gesproken...
Redactie schreef: ↑za 18 jun 2011, 13:22
(...)
Op een gegeven moment hoorde ik zelfs dat er in Nieuwegein tijdens een landelijk dienst voor ambtsdragers was betoogd dat er geen geld meer was voor "twee apostelen". Zo vernam ik wel vaker achteraf wat ik voor wáár moest houden. Meestal las ik in de Onze Familie hoe de "dankoffers" zouden zijn uitgegeven, maar in de boekhouding was het geld in de regel zó niet verantwoord. Buiten mij om was er dus maar gewoon een draai aan gegeven. Ik werkte al minstens 10 jaar op de C.A. toen ik een districtsoudste (die intussen al jarenlang deel uitmaakte van "De landelijke vergadering") aan een nóg hogere "zegenaar" hoorde vragen: "Wie doet hier eigenlijk de boekhouding?"
(...)
Wat ik hiermee nu vooral wil zeggen is:
"Er kan in openbare erediensten en uit 'de apostelmond' misschien wel een hoop eenzijdig worden verkondigd en afgekondigd, maar mogen degenen die dit voor wáár moeten houden alstublieft zelf blijven nadenken?!"
(...)
P.S. Op 1 oktober 2002 schreef ik o.a. het volgende aan een districtsoudste:
- Stamapostel Schmidt sprak eens over een eersteklas sfeer. Op de C.A., waar ik van 1985 tot 2000 werkzaam was, was uiteindelijk de collegialiteit te gronde gericht en het klimaat verdorven. Ik spreek hier uit eigen ervaring. Op de C.A. functioneerde een klein team van medewerkers. Van meer dan de helft van mijn collega's heb ik persoonlijk vernomen dat zij in de loop van de jaren door één van de Apostelen zijn verwezen naar een psycholoog of psychiater. Ook mij werd aangeraden bij de Riagg in behandeling te gaan. In eerste instantie wilde ik de raad van een Apostel des Heren niet in de wind slaan, maar later kreeg ik sterk het gevoel dat betrokkene zich beter zelf eens kon laten onderzoeken.
Onder een eersteklas sfeer in de Nieuw-Apostolische Kerk versta ik dat alle anderen, met inbegrip van andersdenkenden, op gelijkwaardige wijze worden bejegend. Respect dient ondeelbaar te zijn.
Hij was bepaald niet de eerste die een toch écht alarmerend bericht voor kennisgeving aannam. In de jaren '90 namelijk vond er bijvoorbeeld een verplichte zgn. risico-inventarisatie plaats door de Arbodienst. De eveneens alarmerende conclusies werden gedeeld met een bestuurslid, waarna er níets veranderde. Kennelijk wilde de betrokkene geen ongenoegen riskeren met districtsapostel Pos...
TjerkB schreef: ↑ma 28 nov 2016, 14:00
(...)
Redactie schreef:(...)
Ruimte voor een tegengeluid was er in elk geval niet.
Toen een deskundige bij een Arbodienst mij namelijk eens vertelde dat bij de Nieuw-Apostolische Kerk medewerkers uit hun kracht worden gehaald, realiseerde ik mij dat deze ervaring zich pertinent níet zou lenen voor de rubriek "Uit onze doorlevingen". Ik moest deze wetenschap dus voor mijzelf houden, al gaf ik de opmerking door aan een "hogere verantwoordelijke leidinggevende" die er daarna (uiteraard) niets mee deed - zoals men nimmer (!) iets deed met wat nieuw-apostolische kinderen Gods op zo'n manier kon dwarszitten. Wij waren immers "op de weg ten leven, die een school der vorming is". Dan zoek je het onder belastende omstandigheden zelf maar uit. Dan leer je maar van wat anderen fout doen. Dan ondersteun je dezulken maar. Dan bid je maar voor ze. En dan snap je dat jezelf ook niet zonder fouten bent. Punt.
(...)
Uit: Bericht -op het voormalige Forum van Bauke Moesker- op "
Za 07 Jul 2012, 13:18", in de thread "Uit onze doorlevingen"
Zie verder het bericht op "
Za 23 Jan 2016, 16:11" in de thread "Overeenstemming van denken en handelen",
alsmede het bericht op "
Vr 29 Jan 2016, 23:15" in de thread "Aan wie doet St.Ap. Schneider mij toch steeds denken" en het bericht op "
Za 05 Nov 2016, 10:18" in de thread "Wat is een sekte?"
(...)
TjerkB schreef: ↑do 07 mei 2020, 13:00
(...)
De NAK-apostel Peter Klene vond achteraf dat ik hierover mijn mond moest houden want volgens hem was de kwestie...
verjaard!! Wat dat betreft gaat apostel Bert Wiegman bij het Apostolisch Genootschap met
de tussenkomst van het bureau Dialogue nu in elk geval één stap verder. Doch nogmaals: het betreft hier pure psychiatrie. Vreemd dat i.c. ook de medicus Wiegman de diagnose heeft gemist.
(...)
Met die bewuste uitspraak van Peter Klene was ik het vanzelf niet eens. Ik vroeg hem dan ook deze aangelegenheid ter beoordeling voor te leggen aan alle leden van zowel het bestuur als van de zgn. landelijke vergadering bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. Dat weigerde hij. Later kapten ook nog districtsapostel Brinkmann en stamapostel Leber bij mij de correspondentie af...
Vogelfrei schreef:(...)
Es war mir von Bezirksapostel Pos damals nicht erlaubt, obwohl ich in der Verwaltung arbeitete als Finanzbuchhalter, dass ich mich beschäftigte mit der Bilanzierung in Bezug auf Missionsarbeiten in Surinam, teilweise nicht mit der Gehaltsliste und nicht mit der Überprüfung von Baukosten. Diese Arbeiten behielt er nur für sich. Auch durfte ich keine Kontakte pflegen mit Kollegen in anderen Kirchenverwaltungen. Und im Zeitschrift Unsere Familie las ich in der Regel wie bei uns das jährliche Dankoffer verwendet wäre. Als uns von einem großen Finanzinstitut slechtes Software geliefert wurde für die Abo-Verwaltung der niederländischen Ausgabe des Zeitschriftes "Unsere Familie", erlaubte der Bezirksapostel nicht einen Anwalt einzuschalten:
"Wir sind eine Kirche - wir üben also keine Klagen aus". Hunderte von Überstunden, um die Schwierigkeiten zu bewältigen, hatte ich ehrenamtlich ein zu bringen. Ich kündigte in 1999 weil auch unter Bezirksapostel De Bruijn eine notwendige Reorganisation nicht stattfand.
(...)
Uit: Bericht op "
06.08.2014, 21:51" bij "
Glaubensforum24", in de thread "NAK NRW/Niederlande und der Fall Rohn".