@all
Op internet viel mij de aanhef op bij een artikel over verbeteringen in de jeugdzorg: "Van
handelingsverlegenheid naar
handelingsbereidheid".
Door de jaren heen heb ik drie verschillende reacties genoemd die ik kreeg van nieuw-apostolische bekenden die iets meekregen van wat het voor mij lastig heeft gemaakt om in hun midden "mijn plaats te blijven innemen". Alledrie ontwijkende reacties. Het kwam erop neer dat wij op allerhande zaken nu eenmaal geen invloed hebben, dat ieder natuurlijk heus het beste met de ander voorheeft; dat niemand zonder zonden is. Kortom,
"een weinig lijden nog" - conform het refrein in het apostolische koorlied
"Wij zijn op de weg ten leven, die een school der vorming is."
Met zulke clichés kun je álles doodslaan wat naasten voor hun kiezen krijgen. Echter, in de Nieuw-Apostolische Kerk bezigt men nog veel méér van zulke teksten: kijk niet achterom want denk eraan wat de vrouw van Lot daardoor overkwam (vgl. Gen. 19: 26), immer moedig voorwaarts!, zet de knop om, spring eens over je eigen schaduw heen, blijf toch niet zo hangen in het verleden, kun je wel vergeven?, enzovoort, enzovoort. Wat daar helaas nog bij komt, is, dat er voor zielen zonder rang of stand in de gemeenschap zwaardere eisen gelden dan voor "aanzienlijken". Hoewel ik het slijk der aarde altijd heb willen relativeren, ken ik een Duitse zuster die 1 Mark 20 tekort kwam bij een bloemenpotje en haar taak uit handen moest geven, terwijl een districtsapostel die zijn bevoegdheden te buiten ging en ruim 10 miljoen euro verspeelde, ermee wegkwam.
- [26] Denk eens aan het moment van uw roeping, broeders en zusters. Onder u waren er niet veel die naar menselijke maatstaven wijs waren, niet veel die machtig waren, niet veel die van voorname afkomst waren. [27] Maar wat in de ogen van de wereld dwaas is, heeft God uitgekozen om de wijzen te beschamen; wat in de ogen van de wereld zwak is, heeft God uitgekozen om de sterken te beschamen; [28] wat in de ogen van de wereld onbeduidend is en wordt veracht, wat niets is, heeft God uitgekozen om wat wél iets is teniet te doen. [29] Zo kan geen mens zich tegenover God op iets beroemen.
Uit: 1 Korintiërs 1 (NBV21)
Toch wordt er in de kerk die ik ontvluchtte zorgelijk gemeten met twee maten. Sterker nog, dienaren zijn er de bedienden van hogere dienaren. Dat is eenvoudig
de wereld op z'n kop. Uiteraard gebeurt zoiets niet van vandaag op morgen; het werkt sluipend als een blik-vernauwend gif. Bij nader inzien werden in de Nieuw-Apostolische Kerk van hogerhand alsmaar méér denkbeelden en antwoorden voorgekauwd totdat in feite iedereen eraan gewend was geraakt dat in principe elk denkbaar inzicht, "door bidden en smeken verkregen", van hogerhand wordt aangereikt. Hierdoor kon je als uitverkoren kind van de zorgzame apostolische god dagelijks rusten met je verstand op het nachtkastje, naast je kunstgebit. Stilaan lette niemand er nog op hoe er achter de schermen werd gesleuteld aan statuten, aan het benoemen of het weer afzetten van apostelen. Het spontane gemeenteleven kwam allengs bazig in de tang van opgelegde geschreven dan wel ongeschreven codes en (gedrags)voorschriften.
Niets zoals het onderstaande uit de Bijbel doet er nog toe:
- Conflict binnen de gemeente en verdere groei
[1] Toen het aantal leerlingen toenam, ontstond er op een gegeven moment ontevredenheid bij de Griekstaligen, die de Hebreeuwssprekenden verweten dat de weduwen uit hun groep bij de dagelijkse ondersteuning werden achtergesteld. [2] Daarop riepen de twaalf apostelen de voltallige gemeenschap van leerlingen bijeen en zeiden: ‘Het is niet goed dat wij de zorg dragen voor de gemeenschappelijke maaltijden, want daardoor verwaarlozen we de verkondiging van Gods woord. [3] Kies daarom, broeders en zusters, uit uw midden zeven wijze mannen die goed bekendstaan en vervuld zijn van de Geest. Aan hen zullen we deze taak opdragen, [4] terwijl wij ons zullen wijden aan het gebed en aan de verkondiging van het woord van God.’ [5] Alle leerlingen stemden met dit voorstel in. Ze kozen Stefanus, een diepgelovig man, die vervuld was van de heilige Geest, en verder ook Filippus, Prochorus, Nikanor, Timon, Parmenas en Nikolaüs, een proseliet uit Antiochië. [6] Ze lieten deze mannen plaatsnemen voor de apostelen, die een gebed uitspraken en hun daarna de handen oplegden. [7] Het woord van God vond steeds meer gehoor, zodat het aantal leerlingen in Jeruzalem sterk groeide; ook een grote groep priesters aanvaardde het geloof.
Uit: Handelingen 6 (NBV21)
- [15] Als je broeder of zuster tegen je zondigt, moet je die persoon onder vier ogen daarop aanspreken. Als hij luistert, heb je hem teruggewonnen. [16] Luistert hij niet, haal er dan een of twee anderen bij, want een aanklacht is rechtsgeldig met een verklaring van ten minste twee getuigen. [17] Als hij ook naar hen niet luistert, leg het dan voor aan de gemeente. Weigert hij ook naar de gemeente te luisteren, behandel hem dan als een heiden of een tollenaar.
Uit: Matteüs 18 (NBV21)
Dus in plaats ervan dat de integriteit van de individuele gelovigen en het plaatselijke gemeenteleven wordt geëerbiedigd, dringen bestuurders zich op die de dienst uitmaken. Zonder dat in de gemeenten wie dan ook werd geraadpleegd, vervoegden die kerkleiders zich bij notarissen en advocaten om hun eigen wensen en besluiten in beton gegoten te krijgen om ze daarna algemeen verbindend aan alle anderen op te leggen. Met
dit intussen dolgedraaide denksysteem is men zorgwekkend doorgeschoten in wat onder "
gewetensvolle zielszorg" mag worden verstaan:
- Het lied van de wijngaard
[1] Voor mijn geliefde wil ik zingen
het lied van mijn lief en zijn wijngaard.
Mijn geliefde had een wijngaard,
op een vruchtbare helling gelegen.
[2] Hij bewerkte de grond, haalde de stenen eruit
en plantte een edele druivensoort.
Hij bouwde er een wachttoren,
hakte ook een perskuip uit.
Hij verwachtte veel van zijn wijngaard,
maar die bracht slechts wrange druiven voort.
[3] ‘Welnu, inwoners van Juda en Jeruzalem,
spreek recht tussen mij en mijn wijngaard.
[4] Wat kon ik meer aan mijn wijngaard doen,
wat heb ik te weinig gedaan?
Ik verwachtte zoveel van mijn wijngaard,
waarom bracht hij slechts wrange druiven voort?
(...)
[7] Israël is de wijngaard van de HEER van de hemelse machten,
de gekoesterde planten zijn de inwoners van Juda.
Hij verwachtte recht, maar oogstte onrecht,
Hij zocht rechtsbetrachting, maar vond rechtsverkrachting.
Uit: Jesaja 5 (NBV21)
Na 90 jaar gaat het tijdschrift "Unsere Familie" aanstonds op in een maandblad dat onder een andere naam zal verschijnen, zo werd ons bericht:
zefyr schreef: ↑za 23 sep 2023, 22:38(...)
De uitgave van het nieuw-apostolische tijdschrift Onze Familie wordt met ingang van 1 januari 2024 beëindigd
- (...)
Per 1 januari 2024 zal het tijdschrift onder een andere naam nog eenmaal per
maand verschijnen. In deze uitgave worden ook de bestaande tijdschriften zoals
‘Spirit’ en ‘Wij kinderen’ samengevoegd. Deze maandelijkse uitgave zal tachtig
pagina’s gaan omvatten.
In ons overleg met de uitgever werd duidelijk dat de licentiekosten van de ze
nieuwe uitgave zo hoog worden dat wij het nieuwe tijdschrift bij de huidige
abonnementsprijs niet meer uit kunnen geven.
(...)
Als volgt echter werd op zondag 17 december 1933 de "Unsere Familie" (als weekblad) aangekondigd:
- Vorwort
Auf oft wiederholte Bitten vieler Geschwister, ihnen ausgesuchten und geeigneten Lesestoff zu bieten, habe ich nach Rücksprache mit den Aposteln die Genehmigung zur Herausgabe dieser Zeitschrift gegeben.
„Die Wächterstimme" und der „Jugendfreund" tragen das hinaus, was direkt mit unserem religiösen Denken und Trachten zusammenhängt, und es ist sicher, daß sie nach wie vor als die Grundpfeiler aller von uns ausgehenden schriftlichen Darlegungen zu betrachten sind. Sie dienen der reinen, seelischen Erbauung und sind zur Förderung des Glaubenslebens unerläßlich. Es fehlte uns aber bisher ein Organ, das neben dem Dasein in uns selber auch demjenigen des uns umgebenden Lebens galt, es mit all seinen Buntheiten und Schicksalen betrachtete und durch die Schilderung wahrer Vorkommnisse der Unterrichtung und Unterhaltung diente.
Diese Aufgabe soll die neue Zeitschrift erfüllen. Mit unserer Auffassung hat sie alle Dinge und Geschehnisse zu beleuchten, mit unseren Augen die Wunder dieser Erde, die Schönheit der Heimat und die auffälligen Merkmale fremder Länder zu betrachten. Sagen soll sie vor allem von dem Leben der Apostel. Wiedergeben soll sie auch was ihre treuen Mitarbeiter über das Streben und die Pflicht der Menschen vorzubringen haben, wie unsere Geschwister in Afrika, Amerika und Australien gleich uns in unendlicher Treue zusammenhängen und schaffen, wie sie eine Kirche nach der anderen erbauen und immer gesegnet sind in der Verbindung mit der einheitlichen Führung, die das große Gotteswerk auf der ganzen Erde leitet.
Ich möchte, daß der Bruder, der abends müde nach Hause kommt, in diesen Blättern Erholung findet, daß der Kranke und Trostbedürftige sich an ihrem Inhalt erfreuen, die Schwester Ratschläge erhält, und die Kinder sich selbst und den Erwachsenen kleine Ereignisse erzählen dürfen. Es ist etwas anders, ob ich das geschriebene Wort und den Sinn, den es vermittelt, hier oder dort lese. Bei uns hat es weiter nichts zu sein, als das Glied einer Kette, die uns alle miteinander vereint und durch nichts zu zerstören ist.
So habe ich denn gerne darin eingewilligt, den Vorspruch für diese Zeitschrift zu schreiben. Sie führt den Namen „Unsere Familie". Möge sie das halten, was der Titel verspricht, und dazu beitragen, unser an und für sich schönes Zusammenleben im Familienkreis, nicht zuletzt aber auch in der Gemeinde zu vertiefen. Dann erfüllt sie den Zweck, den ich ganz allein von dieser Neugründung erwarte und sehnlichst erhoffe.

Hoger opgeleiden met voldoende taalkennis in het Duits zullen zich dus straks extra kunnen voeden met de inhoud van het nieuwe tijdschrift...
Toch hoeft niemand zich tekortgedaan te voelen:
- Het ware evangelie
[6] Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van Hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. [7] Er is geen ander evangelie. Er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. [8] Wanneer iemand, al was ik het zelf of al was het een engel uit de hemel, u een evangelie verkondigt dat in strijd is met wat ik u eerder verkondigd heb – vervloekt is hij! [9] Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u een evangelie verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij! [10] Probeer ik nu mensen te overtuigen of God? Probeer ik soms mensen te behagen? Als ik dat nog altijd zou doen, zou ik geen dienaar van Christus zijn. [11] Ik verzeker u, broeders en zusters, dat het evangelie dat ik u verkondigd heb geen zaak van mensen is; [12] ik heb het dan ook niet van een mens ontvangen of geleerd, nee, Jezus Christus is mij geopenbaard.
Uit: Galaten 1 (NBV21)
Ten slotte - over
handelingsbereidheid gesproken:
- [10] Een dief komt alleen om te roven, te slachten en te vernietigen, maar Ik ben gekomen om hun het leven te geven in al zijn volheid.
[11] Ik ben de goede herder. Een goede herder is bereid zijn leven te geven voor de schapen.
Uit: Johannes 10 (NBV21)
- [10] Onderzoek wat de wil van de Heer is. [11] Neem geen deel aan de vruchteloze praktijken van de duisternis maar ontmasker die juist, [12] want wat daar in het verborgene gebeurt, is te schandelijk voor woorden. [13] Maar alles wat door het licht ontmaskerd wordt, wordt openbaar, [14] en alles wat openbaar wordt, is zelf licht. Daarom staat er:
‘Ontwaak uit uw slaap,
sta op uit de dood,
en Christus zal over u stralen.’
Uit: Efeziërs 5 (NBV21)
- Het lijden in de eindtijd
[13] Overigens, wie zou u kwaad doen als u zich volledig inzet voor het goede? [14] Maar zelfs als u zou lijden omwille van de gerechtigheid, dan bent u toch gelukkig te prijzen. Wees daarom niet bang voor de mensen en laat u door niets in verwarring brengen; [15] erken Christus als Heer en eer Hem met heel uw hart. Vraagt iemand u waarop de hoop die in u leeft gebaseerd is, wees dan steeds bereid om u te verantwoorden. [16] Doe dat dan vooral zachtmoedig en met respect, houd uw geweten zuiver; dan zullen de mensen die zich honend uitlaten over uw goede levenswandel in eenheid met Christus, zich over hun laster schamen.
Uit: 1 Petrus 3 (NBV21)
Groet,
TjerkB