procedure uitschrijving uit de NAK

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

procedure uitschrijving uit de NAK

Bericht door zefyr »

Praktisch apostolisch-zijn is ook geinformeerd zijn over de procedure tot uitschrijving uit het ledenregister van de NAK NL.

Het is 'common knowledge' dat het ledenregister van de NAK NL veel zogeheten 'slapende' leden bevat. Soms bezoekt men al jaren of decennia niet meer de kerkdiensten, maar men schrikt ervoor terug om zich te laten uitschrijven uit het ledenregister. Een andere reden kan zijn, dat men niet geinformeerd is over de procedure die doorlopen moet worden teneinde uitgeschreven te worden uit het NAK-ledenregister. Dit laatste speelde/speelt ook in de rkk volgens onderstaand bericht.

http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=24324

Welke procedure moet men doorlopen om te worden uitgeschreven uit het NAK-ledenregister? Als ik het me goed herinner wordt in het huidige huishoudelijk reglement van de NAK NL daarover met geen woord gerept... De 'achterdeur' is dichtgespijkerd?!
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: procedure uitschrijving uit de NAK

Bericht door Emile »

Eind 90-er jaren van de vorige eeuw besloten evangelist Versteeg van de Gvac en herder Nagtegegaal van de Nak uit oecumenische overwegingen zich in te laten schrijven bij elkaars kerkgenootschap. Nagtegaal kreeg echter de waarschuwing om
dit niet te doen, want anders zou hij het lidmaatschap van de Nak verliezen. Nagtegaal vond dit niet zo handig omdat hij
binnen zijn eigen kerkgenootschap een "luis in de pels" wilde zijn. Deze actie liep dus dood.
Mijn broer liet al veel eerder aan de districtsapostel weten dat hij lid werd van de huidige PKN, maar niet uitgeschreven wenste te worden bij de Nak. Het antwoord van laatste was "prima".
Mijn ouders werden evenals ik later lid van de PKN, maar eerst van het Gvac, terwijl we van de activiteit van mijn broer eerst niets wisten. Ze hielden een deur open en wisten wat de gevolgen konden zijn.
Een tamelijk vriendelijke brief van de districtsapostel volge met als kernpunt: "het lijkt me beter om u beiden als leden bij de Nak uit te laten schrijven omdat dit statistisch gezien qua ledenoverzicht bij de kerkgenootschappen ook duidelijker is".
Een poosje later liet ik ook weten lid te zijn geworden bij het Gvac, maar we vernamen een half jaar niets meer.
Ik belde eens Amersfoort en kreeg een (beruchte en naar later bleek bij critische internetters verguisde ) maar toch zondermeer uiterst vriendelijke zuster aan de lijn die het ook niet wist, maar me adviseerde om een oudste i.r. uit Rotterdam te bellen die speciaal op de hoogte zou zijn met ledenregistratie. Echter hij wist het ook niet.
Veel later belde ik Amersfoort en laat ik nou rechtstreeks de districtsapostel aan de lijn krijgen die bozig meedeelde dat ik wel onderhand alle instanties gehad heb. Ik antwoordde hem dat ik toch om opheldering mocht vragen waarop hij
me de praktische mededeling kon doen dat ik was uitgeschreven in februari 1999.
Behoorlijk later had ik nog eens telefonisch contact met opziener Kamstra, die mijn ouders zeker niet onwelgezind is, over waar hij zou staan en hoe hij zich kon handhaven en ik kreeg als antwoord dat we op eigen benen moesten staan in de andere geloofsgemeenschap, waarop ik antwoordde dat dit geen probleem zal zijn. :)

In principe kon (en kan) een lidmaatschap bij Nak verkregen worden als men zich uit laat schrijven bij een eventueel vorige
geloofsgemeenschap, maar andersom voorzag de Nak niet in een regeling voor bestaande leden die zich bij een andere gemeenschap laten inschrijven. De rest valt onder uitsluiting.
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: procedure uitschrijving uit de NAK

Bericht door Jabob65 »

@emile, het komt allemaal wel wat amateuristisch over...uit eigen ervaring (en anderen hebben dezelfde ervaring) dat een opzegging gedurende bepaalde tijd compleet genegeerd wordt, ik heb dat als zeer vervelend ervaren, pas na interventie van mijn voorganger werd de zaak afgewikkeld.

Toen ik wilde toetreden tot de moederkerk had ik ook contact met zuster N. want ik had een doopbewijs nodig, maar dat werd keurig en snel geregeld!
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: procedure uitschrijving uit de NAK

Bericht door Emile »

Over zuster N. had ik nooit iets vernomen maar ze was op zeker moment best aardig.
Uit solidariteit met mijn ouders heb ik kortelings na hun ontvangen afscheidsbrief meegedeeld dat ik ook was ingeschreven
bij het Gvac (en laatsten zijn gewoon de beste binnen de apostolische beweging althans), maar de open deur ging dicht en we werden uitgeschreven zonder expliciet eigen verzoek.
Je hoeft echter niet minder te worden van zoiets 8-) .
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: procedure uitschrijving uit de NAK

Bericht door Jabob65 »

@Emile, de idee zal zijn: wie niet voor mij is, is tegen mij!

Men draagt niet voor niks zwart/wit....
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: procedure uitschrijving uit de NAK

Bericht door Emile »

Jabob65, Schneider is ook nog stamapostelhelper en opvolger? :roll:
Laatst gewijzigd door Emile op wo 16 jan 2013, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: procedure uitschrijving uit de NAK

Bericht door Jabob65 »

@emile, daar ben ik ook bang voor...haha, Schneidertje lust er wel pap van, en dan die enge gebaartjes...
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: procedure uitschrijving uit de NAK

Bericht door Emile »

Als er in het jaar 3000 een geemancipeerde Nak zal zijn met een stamapostelin, die wellicht de moeder Gods nog tijdens haar leven verwacht en so froh ist dat haar man haar witte bloes en zwarte rok nog voor de feestdienst gestreken heeft,
dan zal er ook een Urwyler/Leber kunnen opstaan die de Goddelijke inhoud van haar bijzondere verwachting verdedigt.
Er verandert dus niets.
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Plaats reactie