oproep boycot van districtsdiensten o.l.v. Brinkmann

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

1.000 nak'ers namen deel aan districtsaposteldiensten

Bericht door zefyr »

Ongeveer 1.000 nieuw-apostolischen uit Noord-Nederland namen op zondag 6 januari jongstleden deel aan de districtsaposteldiensten te Ljouwert (ruim 400 kerkgangers, district Ljouwert)) respectievelijk te Roden (565 kerkgangers, districten Groningen en Drenthe). Ik ga ervan uit, dat de aanwezigen vrijwel allemaal nieuw-apostolischen waren. Van een aanwezige weet ik zeker, dat hij/zij gast is.

http://www.nak-nl.org/site/index/nederl ... s-id-5.htm

http://www.nak-nl.org/site/index/nederl ... -id-11.htm

Ik heb me over verbaasd, dat slechts ruim 400 nieuw-apostolischen van het district Ljouwert deel hebben genomen aan de districtsaposteldienst te Ljouwert (mijn voormalige moedergemeente). Dit aantal was dertig jaar geleden in Ljouwert normaal bij een 'gewone' woensdagavonddienst, waarin een priester of herder voorging... De toenmalige dienaren stonden met de poten in de (zompige) Friese klei, stonden dicht bij de gemeenteleden en smeten en speculeerden NIET met offergelden. Thans 'runnen' goudhaantjes en goudvinken de tent. Medio negentiger jaren van de vorige eeuw heeft herder/voorganger in ruste Knobbe districtsapostel Pos thuis bij zich ontboden en deze omhoog gevallen gezant Gods de mantel uitgeveegd. 'Waar ben jij in hemelsnaam mee bezig'?' sprak Knobbe tot Pos. In de ogen van herder/voorganger in ruste Knobbe leed Pos aan hoogmoedswaan en een verwrongen realiteitsbesef. Pos zat namelijk dagelijks met z'n arrogante kop en brutale bek in de roze nieuw-apostolische wolken te zwijmelen, terwijl hij de boel de boel liet. De NAK Ljouwert zat toendertijd al op de met groene zeep ingesmeerde glijbaan - richting afgrond. Dit tot groot verdriet van de nimmer volprezen herder/voorganger in ruste Knobbe. Deze herder/voorganger heeft niet alleen Pos de wacht aangezegd, maar ook districtsevangelist B.link in de tachtiger jaren van de vorige eeuw. Het heeft alles niet mogen baten, maar de kerkleiding kan nooit beweren, dat ze niet is gewaarschuwd!
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: oproep boycot van districtsdiensten o.l.v. Brinkmann

Bericht door Emile »

Herder Knobbe knibelje niet voor Pos, maar dus wel voor God.
Als Knobbe hierarchisch promotie had gemaakt was hij misschien districtsevangelist geworden,
terwijl een gemeente-evangelist weer assistent is van een herder of gemeenteoudste en een herder of gemeenteoudste weer districtsevangelist kan worden.
Voor al deze "ambten" (behalve priester-voorganger) moet men weer neerknielen bij een ambtsinzetting door een (districts)apostel.
Ingewikkeld. 8-) .
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: oproep boycot van districtsdiensten o.l.v. Brinkmann

Bericht door Jabob65 »

@Emile, het is toch wel een toestand, dit schreef ik in een ander topic maar het hoort hier thuis:

@ACE, het is wel schattig dan men weer met promoties strooit, organisatieadviesbureaus doen dat ook vaak want dan krijgen ze het middle management (dus zij die hogere titels krijgen) makkelijker mee, alle DEV's zijn nu inmiddels DO geworden?

Maar in feite is het een overbodige functie en mij zou het juist beter lijken om alle opsmuk te doen verdwijnen.

Dus plaatselijk alleen nog priesters en diakenen, een x priester kan dan voorganger zijn, het is nu ongunstig dat de ene voorganger herder is en de ander 'gewoon' priester...

En het is voldoende om bij toerbeurt een districts coördinator te benoemen, op landelijk niveau dan één apostel en desnoods twee opzieners, en laat Brinkmann nu maar lekker in Duitsland blijven want die heeft het toch alleen maar over 'trouw blijven' en 'niet twijfelen', dat liedje horen we nu al tientallen jaren, en het is saai.

Al met al ben ik het met de conclusie eens dat men een duaal beleid voert: naar buiten toe wat zachter maar intern echoot de klank van het verleden.

Ook deel ik je conclusie met betrekking tot Van Markus, als je wat knel komt te zitten in een kerk, dan is de eerste reflex dat je wilt proberen juist de kerk wat te veranderen zodat het wat minder gaat knellen maar er zijn al zoveel voorbeelden van broeders die uiteindelijk toch maar gegaan zijn.

Het lijkt mij persoonlijk niet gemakkelijk om de preken van Brinkmann (Kirchenpräsident van 500.000 broeders en zusters!!) te ondergaan maar gelukkig heeft de goegemeente het lied 'blijf trouw o bruid uws Heiland) uit volle borst gezongen.

En van de net gepromoveerden valt ook weinig te verwachten.

Als laatste, het is toch werkelijk een schande dat Brinkmann, zonder overleg, beslist dat een gemeente evangelist even herder moet worden, zoiets behoort toch het takenpakket van de distriscts voorganger en apostel Klene.

Dus aan de ene kant wordt je bevorderd en aan de andere kant wordt je gebruuskeerd!


--

Ik ben altijd ontzettend gek op foto's van dergelijke diensten, vooral vanwege de consistorie foto (het rariteitenkabinet) en de foto's van het interieur (versleten vloerbedekking en tapijt), het is toch wonderbaarlijk dat je een x broeder een zwart pak aan kunt trekken en een etiket op iemand kan plakken en dat het dan nog werkt ook, ineens ben je meer dan de ander..

In bepaalde zin heb ik dan meer respect voor Kolb, die probeert tenminste het NAK geloof nog wat handen en voeten te geven, in plaats van dat depri gedoe..:

http://www.nac-usa.org/go-deeper/vision ... ision.html
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: oproep boycot van districtsdiensten o.l.v. Brinkmann

Bericht door ACE »

Jabob65
@ACE, het is wel schattig dan men weer met promoties strooit, organisatieadviesbureaus doen dat ook vaak want dan krijgen ze het middle management (dus zij die hogere titels krijgen) makkelijker mee, alle DEV's zijn nu inmiddels DO geworden?
Maar in feite is het een overbodige functie en mij zou het juist beter lijken om alle opsmuk te doen verdwijnen.
Dus plaatselijk alleen nog priesters en diakenen, een x priester kan dan voorganger zijn, het is nu ongunstig dat de ene voorganger herder is en de ander 'gewoon' priester...
Das op z'n minst een efficiency slag van jewelste, maar niet verkoopbaar vrees ik.

Ik heb er op zich niet zo’n moeite mee dat men een hoger ambt krijgt. Het bijverschijnsel is waar ik problemen mee heb. Ten principale heeft het hogere ambt altijd gelijk en dat gedrag meet men zich dan ook aan. Men komt steeds verder van de gemeenschap af te staan. Het gedrag verandert ook met het ambt.

Hoe hoger, hoe arroganter. De prediking doet vermoeden dat men met de poten in de klei staat. De werkelijkheid is echter dan men hoog te paard zit.

De catechismus ten spijt. Men oreert dé kerk van Jezus te zijn, en vervolgens gedraagt men zich als een geldwisselaar. Kortom er zit een behoorlijke kloof tussen wat men beweert en presteert. Met dit gremium olv Herr Dr Leber komt het niet goed. Ook met Jan Luc gaat men de oorlog niet winnen.

Iets mindere goden moeten voor de herprofilering zorgen van de NAK. Krampachtig probeert men de NAK van het sekte imago te ontdoen. Helaas, de wijze waarop de heren acteren bevestigt keer op keer een sektarisch bolwerk.

Ondertussen slaapt men verder.

Groet,
ACE
Plaats reactie