Verklaring van kerken tegen geweld tegen homo's

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Verklaring van kerken tegen geweld tegen homo's

Bericht door zefyr »

Praktisch apostolisch-zijn is ook opkomen voor degenen die gebukt gaan onder onrecht en helaas moeten vrezen voor (fysiek) geweld. Het is treurig, dat zelfs in onze dagen homo's in Nederland worden getreiterd, geminacht en bedreigd met (fysiek) geweld. Verlies van werk, veiligheid, ja zelfs isolement en gedwongen verhuizing ligt op de loer. Een aantal kerken in Nederland hebben vorig jaar hun stem laten horen om dit onrecht aan de kaak te stellen.

http://www.idahonederland.nl/

Het is opmerkelijk, of toch niet?, dat de NAK NL in de lijst van kerken ontbreekt! Dit maakt weer duidelijk, dat de leiding van de NAK NL kiest voor maatschappelijk en interkerkelijk isolement. Keer op keer!
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Verklaring van kerken tegen geweld tegen homo's

Bericht door Lmg »

Helemaal juist Zefyr, de NAK wil niet uit haar isolement.
Dit is naar mijn overtuiging bewust beleid van de hoogste leiding.
Opnieuw stelde ik onlangs opnieuw vast dat deze isolatie steeds meer
vat krijgt op de NAK leden.
Het is werkelijk treurig om vast te stellen hoe de apatie onder het kerkvolk
zich verder ontwikkeld.
Het ontwikkeld zich inderdaad zoals Gerrit Sepers enkele jaren geleden al zei:
De groep zal steeds kleiner worden, maar tegelijkertijd steeds meer fundamentalistisch.

Groet Lmg
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Verklaring van kerken tegen geweld tegen homo's

Bericht door ACE »

@Zefyr

Wat vind je van de veronderstelling dat de NAK sowieso geen uitnodiging meer krijgt voor het ondersteunen van welke petitie dan ook.
Wellicht heeft Christelijk Nederland grote afstand genomen van deze bedenkelijke sekte met exclusiviteit claims.
Het mede ondertekenen van een handvest door de NAK zou elke petitie alleen maar afbreuk doen in de kwaliteit daarvan.
Mij dunkt dat het heel belangrijk is een geijkt en gelijk profiel te hebben waaraan de organisaties -die (mede) ondertekenen- voldoen.
Als je dat sjabloon dan op de NAK legt, zijn er teveel afwijkende basis principes.
Zou de Raad van Kerken aldus een embargo hebben geplaatst op de NAK?

Groet,
ACE
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: Verklaring van kerken tegen geweld tegen homo's

Bericht door zefyr »

@ACE

De Raad van Kerken in Nederland is een pluriform gezelschap, dat wars is van scherpslijperij. Doorgaans is men zeer tolerant en begripvol voor (leer)opvattingen die men zelf niet onderschrijft, maar er zullen ongetwijfeld grenzen zijn. Ik heb het vermoeden, dat de torenhoge exclusiviteitsopvattingen van de NAK niet corresponderen met de uitgangspunten van de oecumene. Bijvoorbeeld de cultus omtrent de vicariaatsdoop, in casu het plaatsvervangend dopen van, verzegelen van en communiceren tijdens de avondsmaalviering voor zielen aan gene zijde, zal de oecumenische wenkbrauwen doen fronzen. Het is mij niet bekend of de RvK in NL doelbewust de NAK NL buiten de deur houdt. Het zou me niet verbazen, als de leiding van de NAK NL de oecumenische boot afhoudt. Het is misschien een vraag waard aan het adres van de woordvoerder van de NAK NL, die meestal toch niet reageert :lol:

Er ontwaart zich een patroon van (voortdurende) afzijdigheid en isolement door de leiding van de NAK NL. Vorig jaar heeft de NAK NL niet deelgenomen aan de verklaring van kerken tegen geweld tegen homo's en dit jaar laat de leiding van de NAK NL het opnieuw afweten in verband met de wederzijdse dooperkenning door bijna een dozijn kerken in Nederland. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat de leiding van de NAK NL alleen geinteresseerd is in samenwerking met andere kerken als ze er zelf beter van wordt... Een voorbeeld om dit te illustreren is de participatie van de NAK NL in de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie, dat als administratief oliemannetje fungeert tussen de aangesloten kerken en de burgerlijke overheid.

http://www.sila.nl/

Kortom, het beleid van de NAK NL in relatie tot samenwerking met andere kerken is parasitair 'geprägt' en gericht op eigen voordeel.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

heeft regenbogen-nak.org het laten afweten?

Bericht door zefyr »

@allen

Vanmiddag vroeg ik mij af of de Nederlandse afdeling van http://www.regenbogen-nak.org/ het heeft laten afweten als belangenbehartiger van homorechten in de NAK NL. Ongetwijfeld onderhoudt regenbogen-nak.org goede contacten met de NAK-leiding. Met enige regelmaat wordt immers melding gemaakt van bijeenkomsten met nieuw-apostolische apostelen, districtsapostelhelpers en districtsapostelen, waarin op broederlijke wijze van gedachten werd/wordt gewisseld. De hamvraag is of deze belangenbehartigers de NAK-leiding hebben aangespoord deel te nemen aan de verklaring van kerken tegen geweld tegen homo's in 2011 of heeft men zich muisstil gehouden? Mocht men de NAK-leiding hebben aangespoord, waarom heeft de NAK-leiding geen actie ondernomen?
Plaats reactie