scheuring in HAZK-stam Juda (Groep Ossebaar-v.d. Bosch)

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

scheuring in HAZK-stam Juda (Groep Ossebaar-v.d. Bosch)

Bericht door zefyr »

Praktisch apostolisch-zijn is ook de scheuringen in apostolisch Nederland in kaart brengen en de staalkaart van scheuringen te actualiseren.

Het aantal scheuringen in apostolisch Nederland in de afgelopen 149 jaar is niet meer op een paar handen te tellen. Het in kaart brengen van alle apostolische denominaties en scheuringen heeft de vorm aangenomen van een labyrint. De draad van Ariadne is onmisbaar om de weg terug te vinden naar de oorsprong van alle apostolischen, met uitzondering van de katholiek-apostolischen, in Nederland, namelijk de Apostolische Zending in de Algemene Kerk (de rechtsvoorgangster van de Hersteld Apostolische Zending(s)kerk) onder leiding van apostel F.W. Schwar(t)z. In 1863 arriveerde apostel F.W. Schwar(t)z in Amsterdam en vestigde de Apostolische Zending in de Algemene Kerk, waaruit vele apostolische denominaties zijn ontstaan. In 2013 zal apostolisch Nederland het 150-jarig jubileum (1863-2013) 'vieren'...

Het is dus een tragisch gegeven, dat de geschiedenis van de apostolischen in Nederland en ook elders bol staat van de scheuringen, die zich 'eindeloos' repeteren. Vorig jaar is opnieuw geschiedenis geschreven vanwege een scheuring in de Hersteld Apostolische Zending Kerk - stam Juda (Groep Ossebaar-B .v.d Bosch-P. v.d. Bosch). Apostel Ben v.d. Bosch, die medio 2011 is overleden, heeft eind 2010 alle ambtsdragers van de HAZK te Arnhem geschorst. In de tweede helft van 2011 is alle communicatie definitief verbroken tussen de Amsterdamse kerkleiding, in casu apostel Peter v.d. Bosch en 'Arnhem'. Alle Arnhemse gemeenteleden van de HAZK hebben zich geschaard achter de Arnhemse ambtsdragers (inclusief opziener Theo van Rietschoten). De HAZK-stam Juda bestaat sinds 2011 dus alleen nog maar uit de Amsterdamse gemeente. Dit is de reden dat sinds eind 2011 de Arnhemse gemeente niet meer wordt vermeld op de website van de HAZK-stam Juda (zie ook mijn bijdragen bij de subrubriek 'apostel B. v.d. Bosch overleden'). Over de achtergronden en redenen die ten grondslag liggen aan de onderhavige scheuring is mij niets bekend (gemaakt...). Eveneens is het mij onbekend of de 'Arnhemmers' nog onder eigen vlag bijeenkomen. Wellicht kan opziener Theo van Rietschoten (Almere) een toelichting geven.

Bron: Telefoongesprek op zondagavond 5 februari 2012 met apostel Peter v.d. Bosch te Aalsmeer
theo
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 18:30

Re: scheuring in HAZK-stam Juda (Groep Ossebaar-v.d. Bosch)

Bericht door theo »

Beste meelevende apostolischen,
graag reageer ik op bovenstaand bericht.
Zoals al eerder vermeld ben ik opziener van de HAZK stam Juda gemeente Philadelphia.
Terecht is er geconstateerd dat onze gemeente in Arnhem niet meer op de website staat van de hoofdgemeente in Amsterdam.
Wij behoren sinds kort officieel niet meer tot deze gemeente.
Wel wil ik graag melden dat wij hopen en verwachten dat we weer tot een eenheid (kunnen) komen.
Daarom kan en wil ik verder niet ingaan op de redenen van deze splitsing.

Ik wil wel via deze weg vragen om gebed voor beide gemeentes.
Theo van Rietschoten
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

oorzaken scheuring

Bericht door zefyr »

@Theo

Gisteravond vernam ik uit betrouwbare bron, dat er voornamelijk twee oorzaken ten grondslag liggen aan de scheuring tussen 'Amsterdam' en 'Arnhem'. De legitimiteit van apostel v.d. Bosch jr. wordt ernstig in twijfel getrokken vanwege het feit dat er geen openbare roepingsdienst heeft plaatsgevonden. Dit doet vermoeden, dat het apostelschap van v.d. Bosch jr. per testament door v.d. Bosch sr. is geregeld of dat de familie v.d. Bosch bij acclamatie v.d. Bosch jr. tot apostel heeft aangesteld of... Daarnaast schijnt het zo te zijn, dat er financiele malversaties hebben plaatsgevonden... Mocht dit daadwerkelijk zo zijn, dan is de HAZK tot grote diepten gezonken! Wat een onvoorstelbare treurnis.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

HAZK-stam Juda (Groep Ossebaar-v.d. Bosch) telt een gemeente

Bericht door zefyr »

Vandaag heb ik de website van de HAZK stam juda (Groep Ossebaar-v.d. Bosch sr en jr) geraadpleegd. In de rubriek gemeente wordt alleen de Amsterdamse gemeente vermeld.

http://www.hazk.nl/frames/main.php

Redelijkerwijs mag hieruit worden geconcludeerd, dat de onderhavige kerkscheuring tot heden niet is opgelost...en dat de Arnhemse gemeente een zelfstandig (en afgescheiden) bestaan leidt.
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: scheuring in HAZK-stam Juda (Groep Ossebaar-v.d. Bosch)

Bericht door Tosca »

@ll,

Tja, erg jammer zo’n scheuring. En zoals vrijwel altijd is de oorzaak te vinden in de hoek van geld en (kerk) macht eer en roem. ‘’Men’’ heeft schijnbaar vergeten waar het werkelijk over moet gaan, namelijk het evangelie van Jezus Christus in ZIJN verlossingswerk, waarbij ‘’we’’ ons MOETEN houden–-dat is beslist niet vrijblijvend—aan de ordeningen zoals deze zijn aangegeven door Jezus Christus zelf …zoals wie van u de minste kan zijn zal verhoogd worden tot de Hoogste (even in mijn eigen taal) en…Het hoogste en grootste gebod…Hebt elkaar hartelijk lief.

Maar nee, dat doen ‘’we’’ niet, ‘’we’’ willen ‘’allemaal’’ als het even kan de grootste zijn (zij zullen uiteindelijk) vernederd worden. :!:

En elkander liefhebben als ons zelf? Welnee! ‘’WE’’ GAAN ROLLEND en vechtend OVER STRAAT! Als het even kan van Rechtbank naar Rechtbank :( Laten ‘’we’’ daarom maar eens gaan nadenken over een nieuw elan, een nieuwe start in Apostolisch Nederland, in een Vrije Apostolische Kerk! En in werkelijke eenheid verder gaan op de geloofsweg met inachtneming van de ordeningen Gods. :!:

Wat is uw mening Opziener Theo van Rietschoten. Mogen ‘’we ‘’ dat van u weten :?:

Met vriendelijke groet,
Bauke Moesker ‘alias’ Tosca
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: scheuring in HAZK-stam Juda (Groep Ossebaar-v.d. Bosch)

Bericht door zefyr »

@Tosca

Vrijdag 25 januari jongstleden heb ik telefonisch gesproken met opziener Van Rietschoten (Almere), die de afgesplitste HAZK-Arnhem vertegenwoordigt. Hij was niet erg mededeelzaam. Uit z'n reactie begreep ik, dat tot heden geen hereniging tot stand is gekomen tussen 'Arnhem' en 'Amsterdam'. In laatstgenoemde HAZK-gemeente zwaait apostel v.d. Bosch jr. de scepter. Het is opziener Van Rietschoten tot heden niet bekend hoe het apostelschap van v.d. Bosch jr. tot stand is gekomen... Met betrekking tot de (vermeende) financiele malversaties wilde opziener Van Rietschoten geen uitspraak doen, maar hij bestreed het of ontkende het niet. Dit bevestigt de betrouwbaarheid van m'n informatiebron. Het ziet er dus naar uit, dat aan het apostelschap van v.d. Bosch jr. geen openbare roepingsdienst ten grondslag heeft gelegen. Misschien heeft v.d. Bosch jr. of diens echtgenote of een ander familielid in een 'droom' de boodschap van Onze Lieve Heer ontvangen dat hij geroepen is tot het apostelschap? Opziener Van Rietschoten heeft mij op het hart gedrukt voor de herstelde eenheid te bidden. Het is een zeer curieuze en trieste kwestie.
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: scheuring in HAZK-stam Juda (Groep Ossebaar-v.d. Bosch)

Bericht door Tosca »

@zefyr, en Opziener Van Rietschoten,

Ik begrijp donders goed dat Opziener Van Rietschoten geen antwoord kan (wil) geven op de vraag wat de oorzaak is van de scheiding der HAZK "JUDA" gemeenten Arnhem en Amsterdam. Het is in eider geval geen Theologisch te onderbouwen scheiding der gemeenten. Het gaat zuiver en alleen om de benoeming van Van der Bosch jr. tot Apostel, duidelijk is dat een en ander heeft geleid tot misnoegen van de gemeente Arnhem. En wat is dan de rol van Theo van Rietschoten?
Mijn conclusie is dat ook bij deze scheiding --hoe klein dan ook--de oorzaak is te vinden in iemand die zich rechts ingehaald cq. gepasseerd voelt. Misnoegen is welhaast altijd de oorzaak, en vrijwel nooit een theologische. Althans niet binnen de apostolische beweging.

Aan de andere kant was het Apostel van der Bosch sr. die over zijn graf heen --maar geheel in het belang van zoontje lief--de regie had in deze kwestie. Maar hij 'vergat' de belangen van de Broeders en Zusters. Tja, afgekeken van de NAK?

Ik nodig Opziener Theo Van Rietschoten nogmaals uit zijn mening te geven, dat is ook in het belang van de Broeders en Zusters van beide gemeenten! Zij hebben er recht op! :oops:

Met vriendelijke groet,

'Tosca'
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: scheuring in HAZK-stam Juda (Groep Ossebaar-v.d. Bosch)

Bericht door zefyr »

@Tosca

In de traditie van de Hersteld Apostolische Zendingkerk(en) is het al sinds mensenheugenis usance dat een openbare roepings- en bevestigingsdienst wordt gehouden teneinde te voorzien in een vacante apostelzetel. Het blote feit, dat dit niet ten grondslag ligt aan het apostelschap van apostel v.d. Bosch jr. is zeer dubieus en 'fragwürdig'. Laatstgenoemde weigerde mij vorig jaar in een telefoongesprek een toelichting te geven op de tot stand koming van z'n apostelschap. Hij zweeg in alle talen... Ik vind het volstrekt terecht en begrijpelijk, dat opziener Van Rietschoten vraagtekens zet en kritische kanttekeningen plaats bij deze gang van zaken. Voor zover ik het kan overzien is het niet pluis in de HAZK-Amsterdam.
Plaats reactie