kerk Ballum (Ameland): plaats van herinnering

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
Plaats reactie
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

kerk Ballum (Ameland): plaats van herinnering

Bericht door zefyr »

Praktisch apostolisch-zijn is ook stilstaan bij plaatsen van herinnering (Pierre Nora).

Een van de plaatsen van herinnering in nieuw-apostolische context is de zogeheten 'vermaning' of mennistenkerkje van de Doopsgezinde Gemeente te Ballum (Ameland). http://www.amelandgereformeerd.doopsgez ... ?menu=1751 In de afgelopen decennia zijn in dit sobere kerkje gedurende de zomermaanden regelmatig nieuw-apostolische kerkdiensten gehouden. Vooral in de tachtiger en negentiger jaren van de vorige eeuw werd op de Waddeneilanden Terschelling en Ameland nieuw-apostolisch missiewerk verricht. Tegelijkertijd konden de Duitse en Nederlandse nieuw-apostolischen die op vakantie waren de kerkdiensten op zondagmiddag bijwonen. Als ik het me goed herinner was het district Groningen verantwoordelijk voor het missiewerk op Ameland en het district Ljouwert voor Terschelling. In veelal steenkolenduits werd door de dienstleider een paar woorden gericht tot de Duitstalige gasten. Voor zover het mij bekend is, heeft het missiewerk op Ameland geen of amper zoden aan de dijk gezet. Alleen op Terschelling is een echtpaar toegetreden tot de NAK NL. De missionaire broeders en zusters, koorleden en ambtsdragers van het vasteland waren gemakkelijk te herkennen aan hun kleding: 'zwart-wit'. Het missionaire elan is thans nagenoeg verdwenen in de NAK NL, evenals elders in Europa.

De doosgezinde kerk in Ballum op Ameland wordt op 30 december aanstaande bij opbod verkocht via een internetverkoop. Makelaardij Van der Velde & Hoen heeft de startprijs voor de vrijwillige onlineverkoop van de 'vermaning' vastgesteld op 150.000 euro. Dit kerkgebouw(tje) werd in 1883 gebouwd.

Bron: Leeuwarder Courant, 22 december 2011 (Internetverkoop van kerkje op Ameland)
http://ameland.wordpress.com/2011/12/22 ... d-te-koop/
Plaats reactie