PINKSTEREN 2011

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door ACE »

@basis
70 gemeenten/ 4000 gelovigen dat betekent dat een gemiddelde Nederlandse NAK-gemeenschap 57 actieve leden heeft...
Dat zijn 70 maar erg kleine dus zéér kwetsbare groepjes...
Kun je mij eens uitleggen waarom -vanwege de kwantiteit- dit kwetsbare groepjes zijn? Ik bespeur nl een hoge mate van overtuiging,
arrogantie en narcisme bij de 'trouwen'. Ook het neerzien op 'verloren schapen' is gemeengoed. Daar kunnen ze overigens zelf niets
aan doen, want dat wordt met de paplepel ingegeven door hun zegenaars...

@Gnosis
ja het is zelfs zo hoe meer je negativiteit aandacht geeft hoe verder het zich uitbreid
Het gaat om de realiteit!! Negativiteit heb ik niets mee.

Gif doodt, maar in extreme gevallen heb je tegengif nodig om het leven te redden!!

Groet,
ACE
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Jabob65 »

@basis en gnosis, ik ben het niet met je eens, helaas.

Veel van deze mensen zijn zeer intolerant en stellen zich zeer kwetsend op richting hun mede-christenen, je kunt je er mijn inziens niet achter verschuilen dat ze maar weinig met de kerkleiding van doen hebben, wat een zwaktebod.

Juist omdat ze zich zo laf opstellen, kan alles maar gebeuren, wat denk je wat er gebeurd was als een aantal districtsvoorgangers en voorgangers pal waren gaan staan voor Gerrit Sepers, of nu weer met het gedoe in Duitsland?

Veel leden zijn mijn inziens dus uitermate laf en hypocriet. Ook al zijn ze nog zo vriendelijk en aardig. Want ze conformeren zich aan de kerkleer EN de kerkleiding.

Als ik bepaalde mensen op de man af vraag of Christenen buiten de nieuw-apostolische kerk de Heilige Geest kunnen ontvangen ofwel de zonden vergeven kunnen worden, dan is het antwoord 'Nee!'.

En dezulken zet je weg als kwetsbare mensen???

Dat is een voorbeeld van Freudiaanse projectie; zij zijn GEEN slachtoffers, ze zijn daders!

Hun houding wordt gekenmerkt door intolerantie en agressie jegens hun medemens.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door ACE »

@Jakob 65

Ziehier de actuele oproep via de NAK site. Met die kwetsbaarheid valt het dus nog wel mee.
Het gaat nu om weerbaarheid, zo'n prachtig Germaans woord.
God roept ons tot de strijd
in deze bange tijden.
Hij wil dat wij Zijn naam
vrijmoediglijk verspreiden.
Fier en het hoofd omhoog,
het zwaard des Geestes trekkend,
gaan wij het strijdperk in.
Zo ’t leven Gods verwekkend.
Groet,
ACE
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Jabob65 »

Klopt, de laatste bijbelwoorden duiden daar ook al op, atleten die willen winnen, enz.

En Brinkmann is natuurlijk gewoon een moderne manager, en die zit NAK Nederland als één van zijn vele projecten...

Nee, ik zie deze mensen ook bepaald niet als zielig, ze kunnen toch gewoon hun verstand gebruiken? Dan kunnen zij heus wel zien uit welke hoek de wind waait.
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Criticus »

Zoals ik het nu lees (op volgorde) lopen er twee dingen door elkaar heen, aan de ene kant de theorieën binnen de NAK en de veranderingen daarvan (van hogerhand) en aan de andere kant de rechtvaardigen en kwetsbaren in de gemeenschappen met de (in mijn ogen NET zo kwetsbare) “lagere” dienaren.

En wat betreft de beschrijving van Jakob65, ja inderdaad, ik was voorheen ook zo’n kwal die de overtuiging van opa en oma verketterde (die waren N-H) en er van overtuigd was dat er alleen warmte, heilige geest, begrip en verzorging bij “ons” was. En echt, achteraf moet ik zeggen dat ik niet eens wist waarover ik het eigenlijk had in gedachten, maar je hoorde toch niet anders dan dat het “binnen” warm was en “buiten” kil, koud en liefdeloos.

Wat heb ik me achteraf geschaamd (en nog). Al was het alleen maar om mijn (vaak niet eens uitgesproken) gedachten.

Ik vraag me daarom wel eens af of ik blij zou zijn geweest met een eye-opener in die tijd. Zou ik zo gebrainwashed zijn geweest dat ik het helemaal naast me neer zou hebben gelegd? Of zou het zijn gaan knagen?

Want achteraf: niemand heeft me gezegd dat ik dit MOEST geloven. Niemand heeft me GEDWONGEN om dingen te geloven waarvan ik me afvraag hoe ik daar ooit achter heb kunnen staan.

Niemand.

En toch voel ik me achteraf nog wel eens lichtelijk belazerd…
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Redactie »

Gnosis schreef:Basis,

Geheel met je eens. Laat de oprechten met rust, zij zijn overtuigt van hun waarheid over hun kerk.
De " giftige pennen of toetsenborden" personen oogsten vanzelf wat ze zaaien.

(...)


Bron: Bericht door Gnosis op vr 17 jun 2011, 07:09"
@Gnosis

Met alle respect, maar dát is hier véél te kort door de bocht: "Laat de oprechten met rust, zij zijn overtuigt van hun waarheid over hun kerk." Als je dit namelijk zó stelt, lijkt het haast wel alsof "de oprechten" hun welverdiende rust genieten en dat ze daarom niet wakker mogen worden gemaakt!

Iemand die werkelijk oprecht (!) is; bij zo iemand zul je gehoor vinden als er aan naasten (!) leed wordt berokkend.

Voor de duidelijkheid schakel ik (i.c. "TjerkB") nu maar even over naar de "particuliere modus". Al heel wat keren namelijk gaf ik aan hoe het komt dat ik op dit Forum in de pen of in het toetsenbord klim. Zie bijvoorbeeld mijn bericht op "za 12 maart 2011, 20:20' in de thread "Deining in Duitsland over 'Kirchenverständnis' ".

In de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland) vindt men echter zelfs géén gehoor indien naasten (!) worden blootgesteld aan "zinloos geestelijk geweld" door zogenaamde zegenaars! (...) Behoort zoiets niet als alarmerend te worden uitgelegd?

Doordat de nieuw-apostolische kerkleiding vrijwel uitsluitend antwoord geeft op vragen die men zichzelf stelt (zoals in alle geënsceneerde interviews) en men zich voor het overige bij voorkeur hult in vaagheden, is er op dit Forum aandacht gevraagd voor bepaalde misstanden. Juist vanwege het steevast uitblijven van de noodzakelijke antwoorden komen steeds weer dezelfde vragen naar boven! Ondertussen zwijgen "de oprechten" of men rust schijnbaar in vrede...

Een enorm probleem bij dit kerkgenootschap is dat wie een verantwoordelijke zoekt, zelden iemand te pakken krijgt die in dat opzicht ook ergens voor stáát. "De kerkleiding" kan anderen wel verwijten niet transparant te zijn doch zijzelf is dat absoluut allerminst. Al sinds jaar en dag is het veelal tasten in het duister wat precies ieders taken en bevoegdheden zijn. Het bestuur bestaat officieel uit een voorzitter en een aantal "leden". Niemand weet echter hoe daarbij de bestuursportefeuilles zijn verdeeld. Tot overmaat van ramp laten de districtsvoorgangers het in de praktijk op beslissende momenten afweten! Dat is op dit Forum allemaal uitvoerig beschreven. Maar "de oprechten" rustten zacht...

Terwijl deze kerk gedurig verder leegloopt, tasten "de verantwoordelijken" (voor de buitenwacht althans) op hun beurt in het duister over de oorzaken daarvan. Ze snappen er niets van, zo lijkt het, waardoor "uitverkorenen" het "werk Gods" de rug toe keren. Ja ja... Veelvuldig echter heb ik persoonlijk ervaren dat men zich tegen beter weten in voor de domme houdt. Ik heb dat serieus zó vaak moeten meemaken, dat dit fenomeen voor mij nu al jarenlang boven elke twijfel verheven is.

Sinds ik door alle schijnheiligheid de Nieuw-Apostolische Kerk uiteindelijk ontvluchtte, probeer ik af en toe maar wat orde te scheppen in de door verantwoordelijken veroorzaakte doch door "de oprechten" mede mogelijk gemaakte chaos!

Ik vind dat er tussen gelovigen een wig wordt gedreven indien zij onderling niet meer tolvrij hun gedachten mogen uitwisselen. Het is voor mij dan ook volslagen onbegrijpelijk dat blijkbaar niemand hier in Nederland van districtsapostel Brinkmann heeft geëist (!) dat hij eerst maar eens publiekelijk rechtzette wat er namens hem in maart jl. zo nodig aan de ambtsdragers in Nordrhein-Westfalen werd voorgehouden:
Redactie schreef:
shalom schreef:"Monatsrundschreiben für alle Amtsträger im Bezirksapostelreich Nordrhein-Westfalen 7. Jahrgang März 2011 Nr. 3"

2.1 Hinweise zum Seelsorgebesuch

Wie verhalten wir uns, wenn uns Fehler in der kirchlichen Praxis vorgeworfen werden?

Teil 4 – Umgang mit tatsächlichen Fehlern [der Amtskörper]


…Es kann sein, dass der predigende Amtsträger ein Informationsdefizit hat. Vielleicht
hat er neuere Lehraussagen nicht richtig aufgenommen oder nicht gelesen. Vielleicht
hat er sie zwar gelesen, aber nicht verstanden und deswegen nicht verinnerlicht… . Es
besteht aber auch die Möglichkeit, dass der Amtsträger eine andere Lehrauffassung
zu bestimmten Inhalten vertritt und diese verkündet. Ausdrücklich sei angemerkt, dass
der Stammapostel die Erwartung ausgesprochen hat, dass die Amtsträger sich hinter
die Lehre der Kirche stellen
. Dieses entspricht auch der Sicht der Apostel.


…Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht
hingenommen werden.
Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird…

Seiten 2 - 3


Bron: http://www.forum.glaubensforum24.de/vie ... 513#p36513
Bron: Bericht door Redactie op "zo 08 mei 2011, 15:36" in de thread "Außerhalb der von uns erkannten Ordnungen... "
Wie kritische noten wil kraken moet "man en paard" noemen want anders wordt het stemmingmakerij. Daarom heb ik van het begin af aan zo volledig mogelijk willen zijn in het onderbouwen van de netelige problematiek die ik soms aansneed. Echter, kritiek die ik op dit Forum uiteenzette, had ik bijna altijd al van tevoren kenbaar gemaakt aan de leidinggevenden van wie ik mocht aannemen dat men er gewetensvol mee zou omgaan. Nee dus. Dat wil zeggen: zelden of nooit.

Het bleek bij de Nieuw-Apostolische Kerk een structureel probleem te zijn, ook in het buitenland. Vele (!) hartverscheurende berichten heb ik door de jaren heen gelezen op de diverse fora. Om je kapot te schamen! En dat deed ik dan ook. Zelfs nu ik al vier jaar lang geen lid meer ben van deze kerk, bekruipt mij nog steeds een gevoel van plaatsvervangende schaamte wanneer ik informatie tegenkom zoals eind februari jl. in het hierboven aangehaalde Duitstalige forumbericht van "shalom". Klaarblijkelijk niet gehinderd door kennis of inzicht dan wel door enig historisch besef wordt vervolgens de hartelijk geliefde districtsapostel Armin Brinkmann in Nederland door de verantwoordelijken en "de oprechten" met open armen ontvangen!

Zolang je in de Nieuw-Apostolische Kerk als "hogere verantwoordelijke leidinggevende" maar desgevraagd blijft antwoorden alles goed te hebben bedoeld, kom je overal mee weg. Of je nu door ongelofelijk mis te kleunen zo'n acht miljoen euro aan het verbrassen bent, of dat je alles bij elkaar liegt; het maakt níet uit. Zo heeft de afgod die in deze kerk tegenwoordig regeert het gewild. Ondertussen proberen wij bij de Redactie het hoofd maar gewoon koel te houden...

Het WebTeam/BEE
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gnosis
Berichten: 52
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 22:29

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Gnosis »

Allen,



In deze wereld zal haat
nooit beëindigd worden door haat,
maar door liefde;
dit is een eeuwige waarheid.

Groet,Gnosis
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door ACE »

@WT/BEE

Zijn het nu niet juist de OPRECHTEN die de NAK hebben verlaten?

Geheel voorspelbaar is DAP Brinkmann nu bezig met een charme offensief om Nederland voor zich te winnen.
Het plaatsen van de mededeling over de heer Rohn geeft de werkelijke aard weer van unser lieber Bezirksapostel
nl het genadeloos neersabelen van kritische lieden.

Dialoog? Ammehoela, zolang je maar JA kinkt.

Ik voorspel dat NAK Nl nog een klinische schoonmaak te wachten staat (..)

Groet,
ACE
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Jabob65 »

Schuld (door Bodar)

Heer, Gij bemint Uw Kerk als niet minder dan Uw bruid, van wie Gij de bruidegom zijt,
en niet minder dan Uw lichaam, waarvan Gij Zelf het hoofd zijt.
Uw Kerk, Heer, is – behoudens Uw bruid, Uw lichaam – in enen Uw zichtbare gemeenschap.
Als Uw gemeenschap houdt Uw Kerk niet op te zondigen, te verkeren in uiterlijkheid, trouweloos te zijn jegens U terwijl Gij altijd trouw zijt, liefdeloos te zijn terwijl Gij alleen liefde zijt.

In verslagenheid en in verlegenheid, in schaamte en in afkeer van ons zelf wenden wij ons tot U.
Wij lijden aan Uw Kerk, aan ons zelf derhalve. Wij hebben U in Uw onschuldigen beledigd.
Maar ons lijden verglijdt tot niets in vergelijking tot hetgeen wij U in de Uwen hebben aangedaan.
Jegens U hebben wij gezondigd in pleging van ontucht met de door U meest beminden.
Wij hebben onteerd hen die Uw gelaat in onbevangenheid toonden en lieten oplichten.

Wij, priesters van U en Uw Kerk, Heer, blijken zo niet engelen maar duivelen ter zijde te staan.
Niet eenstemmigheid in God maar gespletenheid in Satan, geen verdediging maar verderving.
Al hebben wij niet dezelfde zonden begaan, wij delen in hetzelfde lijden, kinderen aangedaan.
Onze roeping hen te beschermen en te troosten en te bemoedigen hebben wij geschonden.
Gij, Heer, weest Gij ook onze beschermer en trooster en bemoediger. Wie zijn wij zonder U.

Brengt Gij ons terug, Heer, tot wie U ons hebt bedoeld en geroepen, Uw dienaren en Uw knechten.
Schenkt Gij ons Uw vergeving in Uw barmhartigheid, betuigt Gij ons Uw geduld in Uw genade
om zo alleen voor U te leven, met U te leven, uit U te leven en U alleen gestalte te geven.
Ontucht van ons soort, door ons begaan, bant Gij dat in Uw eeuwige gerecthigheid voor altijd uit.
Geeft Gij ons het geschenk hen die wij van U hebben afgenomen bij U terug te brengen.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: PINKSTEREN 2011

Bericht door Redactie »

ACE schreef:@WT/BEE

Zijn het nu niet juist de OPRECHTEN die de NAK hebben verlaten?

(...)
@ACE

Zojuist kwam het lied "Zalig, die de Vrede brengen" bij mij op (in het oude koorboek is dit lied 82; het nieuwe heb ik een keer uitgeleend). In dit lied zit ook een stukje mannenkoor, waarin gezongen wordt "Zalig, die de Geest der liefde naar het Vaderhuis geleidt", gevolgd door gemengd koor met "Zalig die in 't Rijk der liefde Gods genade is bereid". Ikzelf kan eerlijk zeggen dat het klimaat in de gemeenschap waarin ik als kind ben opgegroeid, recht deed aan de inhoud van dit lied. Nog elke dag ben ik blij dat ik daar broeders en zusters heb leren kennen die door hun rechtschapenheid in mijn leven "het verschil" hebben gemaakt. Wanneer het genoemde lied werd gezongen, klopten voor mij dan ook "de verhoudingen". Speciaal deze en vele andere betekenisvolle ervaringen in (!) de Nieuw-Apostolische Kerk maar ook daarbuiten houden mij in het geloof op de been.

Zo dacht ik gisteravond nog aan een jeugddienst met "oom Yske" waarin hij gloedvol het Bijbelverhaal vertelde over Judit en Holofernes. Zolang men zich tegenover God wist te verootmoedigen was het volk onoverwinnelijk. Gnosis, waarschijnlijk herinner jij je dit óók nog wel. Een ander lied waar ik nog aan dacht is lied 564 uit de gemeentebundel: "Hoort gij 't kloppen?" (...) In het tweede couplet staat er vervolgens: " 't Houdt nog aan; wie zou daar zo wachtend staan?" Dan handelt het over waarden en dimensies die ver uitstijgen boven een hiërarchisch gestructureerd machtsbestel, ver boven de dode materie in een catechismus en ook ver boven een "verklaring" zoals die afgelopen donderdag rancuneus (!) door "De Kerkleiding" op het Internet werd gezet. Dienen (!) in Zíjn werk houdt echter in dat men oprecht een helper wil zijn aan Christus' plaats.

Zoals "De Kerkleiding" met stamapostel Leber voorop de laatste jaren bij ons aanklopt, klopt het niet...

Het WebTeam/BEE
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Plaats reactie