Politiek gedraai (4)
BakEenEi schreef:@all
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard...
Er is helemaal geen reden toe om wat de financiële administratie betreft géén volledige transparantie na te streven.
(...)
Uit: Bericht door BakEenEi op
"vr 18 feb 2011, 12:20 " in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering"
@all
Tijdens de dienst met Pinksteren in 1997 in Neurenberg sprak stamapostel Fehr:
"Berechtigte Kritik nehmen wir zu Herzen, unberechtigte zur Kenntnis". Fijn (!), was vermoedelijk bij velen de eerste gedachte, waarna vast wel de vraag opkwam naar wiens oordeel "kritiek" dan gerechtvaardigd zou zijn, of niet. Omdat van degene die het ambt bekleedt van stamapostel mag worden aangenomen dat het vervolgens in de Nieuw-Apostolische Kerk niet zal mankeren aan "de deugd der rechtvaardigheid", was voor velen destijds wellicht het verlossende woord gesproken sinds het van stamapostel Fehr (via het tijdschrift "Unsere Familie") eerder bekend was geworden dat hij (op 17 maart 1993 in het Zwitserse Aarau) quasi-laconiek had verkondigd:
"Das Wort "Kritik" steht nirgends in der Bibel. Also hat es bei uns im Werk Gottes auch nichts zu suchen".
Er gaan nog wat jaren overheen, maar dan verschijnt in 2001 de "Leidraad dienen en leiding geven", waaruit de volgende quote:
Redactie schreef:(...)
Voorwoord
De Nieuw-Apostolische Kerk wil met deze leidraad een uniforme basis leggen voor het dienen en leidinggeven binnen de kerk.
Deze leidraad beoogt voor allen bindend te zijn en een ieder afzonderlijk te helpen om door christelijke naastenliefde, wederzijds begrip en waardering bij te dragen tot de eenheid binnen de kerk en de gemeente.
(...)
Het afhandelen van conflicten
De menselijke samenleving wordt gekenmerkt door wederzijdse ondersteuning en vriendschap, maar ook door uiteenlopende opvattingen, belangentegenstellingen en vooroordelen. Regelmatige besprekingen scheppen meer begrip voor elkaar en verkleinen de kans op het ontstaan van (onnodige) conflicten.
Door heldere beslissingsbevoegdheden en gezonde zelfkritiek van betrokkenen kunnen vele conflicten reeds bij voorbaat worden vermeden.
De samenwerking van geloofsgenoten wordt niet gekenmerkt doordat er geen conflicten ontstaan, maar door de wijze waarop deze worden opgelost. Conflicten houden voor alle betrokkenen ook de mogelijkheid in om nieuwe en betere oplossingen te vinden. Deemoed, liefde en wederzijds respect verlichten dit. Daarbij moet onderscheid worden gemaakt tussen het persoonlijk karakter en de zakelijke handeling. Dikwijls wordt met goede bedoelingen gehandeld, doch onbewust worden vaak fouten gemaakt. Het gaat erom de oorzaak op te sporen en niet naar schuldigen te zoeken.
De bereidheid moet evenwel aanwezig zijn om in situaties waarin de oorzaak van de problemen gelegen is in het feit dat het bepaalde ambtsdragers of leidinggevenden ontbreekt aan formaat, deze aan te spreken of zo nodig wijzigingen aan te brengen in de bezetting. Als gesprekken noodzakelijk zijn, worden deze gevoerd met behoud van persoonlijke waardigheid
Als ontstane conflicten niet kunnen worden opgelost, kan iedereen zich vol vertrouwen tot een hogere verantwoordelijke leidinggevende wenden.
"Zo trekt nu aan als uitverkorenen Gods, heiligen en beminden, hartelijke ontferming, vriendelijkheid, ootmoedigheid, zachtmoedigheid, lankmoedigheid; en de een verdrage de ander en vergeeft elkander, zo iemand een klacht heeft tegen de ander; gelijk Christus u vergeven heeft, alzo ook gij. En boven dit alles, trekt aan de liefde,welke is de band der volkomenheid." (Kolossers 3 : 12-14)
Korte samenvatting van de leidraad
- ● De leer van Jezus Christus en Zijn voorbeeldige werkzaamheid zijn voor ons dienen en leidinggeven in de Nieuw-Apostolische Kerk bindend en maatgevend voor de omgang met onze medemensen.
● Onze arbeid moet ertoe bijdragen dat alle gelovigen de eeuwige gemeenschap met God verkrijgen en op weg naar dat doel gelukkig worden.
● Beproefde zaken behouden wij. De impulsen die de Heilige Geest ons voor deze tijd geeft, zetten wij in de daad om.
● Wederzijds respect, openheid, bescheidenheid en discretie zijn voorwaarden voor een gezegende samenwerking en leiden tot een God welgevallige gemeenschap.
● Onze kerkelijke autoriteit wordt uitgeoefend in liefde, gerechtigheid en een voorbeeldig gedrag.
● De vrede bewaren wij door gebeden, gemeenschappelijke gesprekken en de wil tot verzoening.
● Wij belijden: God en Zijn werk zijn ons heilig
!
© 2001 Nieuw-Apostolische Kerk International - laatste wijziging: 25.12.2001
Oorspronkelijke bron:
http://www.nak.org/nl/nieuws/news-displ ... e/12637/3/
Duitstalige versie:
http://www.nak.org/de/kennenlernen/leit ... d-fuehren/[/list]
Uit: Bericht door Redactie op
"ma 14 maart 2011, 20:34" in de thread "NAK-Leidraad Dienen en leiding geven".
Oei, nu komt de aap uit de mouw: naarmate dienaren "hoger" zijn, "verantwoordelijk" en "leiding gevend", zijn zij "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" ook méér rechtvaardig! Als dát maar goed komt... Bovendien: wie (hoger) op de ambtsladder staat, lijkt nu stukken sneller te mogen zijn "uitgeprocedeerd" dan wie ernaast staat. Is dat echter wel rechtvaardig?!
Eerste vraag: hoe raken wij er desondanks van verzekerd dat er níet met meerdere maten wordt gemeten? Toch niet door ervaring op te doen? Dan heb je immers eerst een stevig conflict nodig!
Ik spoel de film nu even snel door en wij zijn 10 jaar verder: het is 2011. Aan het artikel "
Ist die Neuapostolische Kirche eine Sekte?" op de website van de Neuapostolische Kirche Nordrhein-Westfalen kan het onderstaande citaat worden ontleend:
Die autoritäre Führung der Gemeinschaft: Die Neuapostolische Kirche ist hierarchisch aufgebaut. Der Stammapostel in der Gemeinschaft mit den Aposteln wird in Glaubensfragen als höchste Autorität geachtet. Die Seelsorger sollen in Liebe, Gerechtigkeit und beispielhaftem Vorleben ihre Aufgaben ausüben. Gegenseitige Achtung, Offenheit und Verschwiegenheit sind Voraussetzungen für eine gesegnete Zusammenarbeit und führen zu einer Gott wohlgefälligen Gemeinschaft.
Die Berufung auf außerbiblische Schriften oder Quellen: Grundlage der Lehre der Neuapostolischen Kirche ist die Heilige Schrift. Außerbiblische Schriften stellen keine Lehrgrundlage dar. Die Verkündigung des Evangeliums geschieht auf Grundlage des Zeugnisses des Alten und Neuen Testaments. Die Auslegung der Heiligen Schrift geschieht nicht nach subjektiven Maßgaben, sondern durch das apostolische Lehramt. Das Apostelamt hat die Aufgabe, aus der Kraft des Heiligen Geistes die Heilige Schrift für den Glauben verbindlich auszulegen.
Aangezien de statuten van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland in dit opzicht verder geen houvast bieden omdat er niets in staat over conflicthantering -in bijvoorbeeld zakelijke kwesties- doch ook niets (!) over een onafhankelijke Raad van Toezicht, zou thans de conclusie mogen zijn dat vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk een ieder rechtvaardig wordt behandeld zoals God het zelf in elke afzonderlijke situatie zou wensen dat het gebeurt. Wow!! Tot zover de theorie... waaraan ik ter geruststelling nog het volgende, mede opgetekend uit de mond van districtsapostel Armin Brinkmann, wil toevoegen:
- "Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht hingenommen werden"!!
Met andere woorden: wie handelt
in strijd met de bovenbeschreven hoge morele standaard, voorzien van het keurmerk van de "Stammapostel in der Gemeinschaft mit den Apostel", wéét alvast waar hij of zij eventueel aan toe zal zijn.
Tweede vraag: zijn er in de voorbijgegane 10 jaar al ervaringsgegevens beschikbaar gekomen en, zo ja, wat wijzen die uit?
Andermaal: oei! Kortheidshalve kan hier immers het best worden verwezen naar
het voorlaatste bericht over het onderhavige item, waarin een districtsoudste in ruste uit Nordrhein-Westfalen, Prof. Dr. Dieter Kruse, het woord neemt. "Kruse ist Professor für Psychologie und Kriminalpsychologie in Bielefeld", staat erbij. Indien de vlag er zó bij hangt als híj de stand van zaken bij diens afscheid
op 6 december 2009 kenschetst, verkeren wij nu met ons allen op zijn minst in Alarmfase 1. Het lijkt mij vreselijk om hoogleraar te zijn, uitgerekend op de genoemde vakgebieden, en dan binnen de Nieuw-Apostolische Kerk juist op dát terrein níet (!) in staat te zijn geweest om het specifieke onheil af te wenden waarover hij rapporteert op de valreep van diens ambtsperiode als districtsvoorganger. Ongelofelijk eigenlijk. Zegt dat trouwens ook iets over de districtsapostel voor de gebiedskerk Nordrhein-Westfalen? Dat is momenteel dezelfde als die voor Nederland, om precies te zijn.
Samenvattend: de praktijk, als het in de Nieuw-Apostolische Kerk gaat om het effectief omgaan met conflicten, staat, sterk eufemistisch uitgedrukt, "op gespannen voet" met de theorie. Die theorie moet zijn bedacht door iemand, een kluizenaar naar alle waarschijnlijkheid, een noeste werker nochtans die in de kerk van Rome "zeker en vast" binnen de kortste keren zalig en heilig zou zijn verklaard; reeds bij leven aanbeden door menig slachtoffer van
zinloos geestelijk geweld.
[wordt vervolgd]
Groet,
BakEenEi