"Brood des Levens" 1 augustus 1960

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.

Re: "Brood des Levens" 1 augustus 1960

Berichtdoor BakEenEi » Zo 11 Aug 2013, 20:44

[Bijgewerkt: 30-12-2013, 21.15 uur]

Redactie schreef:(...)
Wie had nu toch -zonder enig kwaad in de zin te hebben- kunnen vermoeden dat er zelfs in het "werk Gods" (!!) ooit nog sprake zou zijn van "Schwierigkeiten mit der Wahrheit"? Ikzelf in elk geval -als confirmant- niet.

(...)
Of je las na 4 december 2007 van stamapostel Fehr het onderstaande:

    Die AG „Geschichte der Neuapostolischen Kirche“ (GNK) wurde am 21. Oktober 1999 von Stammapostel Fehr gegründet; ihr Auftrag lautet:
    „Die Geschichte der NAK historisch einwandfrei nachvollziehbar darstellen und auch solche Aspekte aufnehmen, die für die Kirche unbequem sein könnten. Die Darstellung soll objektiv sein und alle Fragen tabufrei beleuchten. Dabei soll der Gedanke berücksichtigt werden:
    Wenn wir diese Aufgabe nicht wahrnehmen, werden andere es tun“.

    Bron: "Die Neuapostolische Kirche von 1938 bis 1955 - Entwicklungen und Probleme"
(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Vr 07 Okt 2011, 11:29" in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!"


@all

De redactie van Glaubenskultur-Magazine heeft als volgt laten weten:

    "In mehreren Teilen soll in den kommenden Wochen hier die Geschichte der "Botschaft des Johann Gottfried Bischofs" dargestellt werden. Dabei werden bisherige Artikel zusammengefasst, durch neue Ergebnisse ergänzt und in Zusammenhang gebracht. Erstmals soll auch die Zeit der Unruhen und Spaltungen zwischen 1950 und 1955 beleuchtet werden."

Inmiddels verschenen respectievelijk:


Groet,
BakEenEi


P.S. Hieronder volgen de nagekomen artikelen:

    Afbeelding



N.B. Aandachtspunt namens de redactie bij Glaubenskultur-Magazine:
"Wir möchten an dieser Stelle einmal explizit unseren Abonnenten danken. – Sie haben diese sehr aufwändige Recherche mit Ihrem Beitrag möglich gemacht! Es gibt aber noch eine Menge zu tun, was bisher auch aufgrund begrenzter Ressourcen nicht möglich war. Wenn Ihnen die Serie zur Geschichte der "Botschaft des J.G. Bischoffs" gefällt, würden wir uns daher über eine Spende für den zukünftigen Forschungsaufwand auf dem Gebiet der neuapostolischen Kirchengeschichte, insbesondere die Auswirkungen der Botschaftszeit, freuen. Sicherlich kommt der ein oder andere auf die Idee, der Artikel könnte auch für einen Nicht-gk-Abonnenten interessant sein. Bedenken Sie dabei, dass jeder weitere Abonnent die Möglichkeiten erhöht, die wir für die weitere Arbeit haben. Sie können dies gerne durch einen Betrag Ihrer Wahl ausgleichen."
Less Is More
Gebruikers-avatar
BakEenEi
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: Wo 22 Sep 2010, 17:23

Re: "Brood des Levens" 1 augustus 1960

Berichtdoor Lmg » Ma 12 Aug 2013, 08:49

@ allen,

De herrnhuter broedergemeeente geeft sinds vele tientallen jaren voor iedere dag een speciaal bijbelwoord uit.
Op de sterfdag van Johan Gotfried Bischoff 6-7-1960 was die dag de onderstaande bijbeltekst.

TOT HIER TOE EN NIET VERDER, DIT IS DE GRENSDIE IK JE TROTSE GOLVEN STEL.

Lmg
Lmg
 
Berichten: 186
Geregistreerd: Di 19 Okt 2010, 19:13

Re: "Brood des Levens" 1 augustus 1960

Berichtdoor Lmg » Wo 28 Aug 2013, 10:11

@ Allen,

Bij het lezen van de artikelen bij Glaubenskultur "Bischoff 1950- 1955" waarin de werkelijke toedracht bijzonder duidelijk wordt, dacht ik terug
aan hetgeen een NAK broeder mij vertelde over zijn ervaringen aan de avond van 4 December 2007.
Thuis gekomen van de geschiedenis presentatie van Ap. Drave is door de bewuste broeder nagepraat in een kleine kring mede Broeders en zusters en
men heeft gesproken met grote teleurstelling over de inhoud van dit Drave bericht met de vele onwaarheden.
Aan het einde van het gesprek hierover nam de bewuste broeder een bijbel en zei, Ik zal de bijbel open slaan en waar mijn oog op valt zal ik voorlezen.
Bij het openslaan van de bijbel viel zijn oog op : Lucas 12 vers 2 ' NIETS IS VERBORGEN DAT NIET ONTHULD ZAL WORDEN, EN NIETS IS GEHEIM DAT NIET BEKEND ZAL WORDEN.
ALLES WAT JULLIE IN DE DUISTER ZEGGEN , ZAL IN HET LICHT WORDEN GEHOORD, EN WAT JULLIE BINNENSKAMERS IN IEMANDS OOR FLUISTEREN, ZAL VANAF DE DAKEN
BEKEND WORDEN GEMAAKT

Groet Lmg
Lmg
 
Berichten: 186
Geregistreerd: Di 19 Okt 2010, 19:13

Re: "Brood des Levens" 1 augustus 1960

Berichtdoor Emile » Do 29 Aug 2013, 21:48

Als iets apostolisch is, dan is het wel om raad vragen in een precaire of eventueel minder spannende situatie met behulp van het fysiek blindelings openslaan van de bijbel.
In veel (conservatieve) Christelijke kringen geldt dit echter als een magische handeling binnen "het rijk der duisternis".
Nietemin interessante doorlevingen.
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Emile
 
Berichten: 148
Geregistreerd: Do 08 Jan 2009, 13:54

Re: "Brood des Levens" 1 augustus 1960

Berichtdoor BakEenEi » Do 19 Sep 2013, 17:05



@all

Deze thread begon met het bericht waarin de brief van 7 juli 1960 naar voren kwam, geschreven en ondertekend door de gezamenlijke leden van het toenmalige apostelcollege bij de internationale Nieuw-Apostolische Kerk, binnen 24 uur na het overlijden van stamapostel Johann Gottfried Bischoff. Ook vervolgens in het redactionale bericht op "Do 13 Okt 2011, 12:30" werd al belicht hoe merkwaardig het is, terwijl men verklaart dat geen van allen ooit aan diens "Boodschap" heeft getwijfeld, dat er na het overlijden vrijwel terstond in ieders aanwezigheid besluitvorming heeft plaatsgehad over nota bene de benoeming van een nieuwe stamapostel. Dit kán eenvoudig níet wáár zijn. Ofwel het rampenplan was heimelijk allang voorbereid, óf de brief werd geantedateerd. Wie nu doorleest wat Michael Koch schrijft, komt waarschijnlijk tot de slotsom dat zowel het een als het ander het geval moet zijn. Bovendien wordt het duidelijk dat de "Boodschap" door machiavellisme in feite nog veel méér schade heeft aangericht dan velen het voor zichzelf al hadden durven vermoeden. In het voor Zwitserland opgemaakte convenant van 20 april 2005 werd met recht de tekst opgenomen: "Diese Spaltung brachte tiefes Herzeleid, grossen Kummer und materiellen Schaden in viele Familien und Gemeinden."

Ik begrijp heel goed dat bij sommigen in eerste instantie de gedachte kan postvatten: is dit thema uit het midden van de vorige eeuw geen onderwerp om nu eindelijk eens te laten rusten? In dit geval echter betreft het een aangelegenheid, die nog altijd zijn weerga niet kent. Daar raak je volgens mij pas van doordrongen als de feiten op een rij worden gezet. Dit in combinatie met de getuigenissen van zielen, die in hun gezin, in hun familie en/of in hun vriendenkring de spanningen van geloofsdwang (!) en het leed door excommunicaties aan den lijve hebben ondervonden, maakt het nodig dat alsnog waar mogelijk de geestesnood wordt gelenigd.

Hoewel het tekenend is voor de gedragslijn welke de nieuw-apostolische kerkleiding bijna altijd volgt indien het verwijt haarzelf treft, vind ik het i.c. hoogst ongepast dat men zich in de berichtgeving wendt tot derden. Wie om kerkpolitieke redenen een slachtoffer niet wil zien staan, kan géén omarmer (!) zijn, geen Godsgezant, geen helper, geen kerkelijke ambtsdrager, geen geestelijk verzorger, geen dienaar, en ook geen zegenaar.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikers-avatar
BakEenEi
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: Wo 22 Sep 2010, 17:23

Re: "Brood des Levens" 1 augustus 1960

Berichtdoor BakEenEi » Za 21 Sep 2013, 14:41

BakEenEi schreef:(...)
... dat alsnog waar mogelijk de geestesnood wordt gelenigd.

(...)
Wie om kerkpolitieke redenen een slachtoffer niet wil zien staan, kan géén omarmer (!) zijn, geen Godsgezant, geen helper, geen kerkelijke ambtsdrager, geen geestelijk verzorger, geen dienaar, en ook geen zegenaar.

(...)

Uit: Mijn bericht in deze thread op "Do 19 Sep 2013, 17:05".


@all

De tot nu toe verschenen (30) artikelen van Michael Koch bij Glaubenskultur-Magazine over "Die Geschichte der "Botschaft des Johann Gottfried Bischoffs" beslaan zo'n 200 pagina's A4. Het betreft een verbijsterende geschiedenis ten aanzien waarvan het internationale kerkbestuur zich door de jaren tot het uiterste heeft ingespannen om het te laten voorkomen dat deze bij de aangesloten leden van de Nieuw-Apostolische Kerk amper de aandacht verdient. Na de "Desinformatieavond" op 4 december 2007 moest in 2010 bijvoorbeeld allereerst nog de focus worden gericht op de 50e sterfdag van stamapostel Johann Gottfried Bischoff. In een per satelliet in de regio uitgezonden openbare eredienst in Frankfurt am Main prezen stamapostel Leber en de apostelen die hij toen liet "meedienen" de verdiensten van deze omstreden ambtsvoorganger als voorzitter van het internationale kerkbestuur, die overigens tevens de grootvader is van diens echtgenote Barbara. Indien óók (aangetrouwde) (mannelijke) familieleden blijken te zijn "uitverkoren" om in het "werk Gods" hoge(re) "dienaren" te zijn, spreekt men "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" van een zogenaamde Segenslinie. In de praktijk echter roept dit nogal eens de vraag op of juist God daarin wel de hand heeft gehad.

Nog altijd hangt er in de consistoriekamer van het kerkgebouw aan de Sophienstraße in Frankfurt am Main een extra groot portret van de toenmalige stamapostel Bischoff, wiens zetel destijds gevestigd was in een kapitaal herenhuis naast dat kerkgebouw. Schuin ertegenover in dezelfde straat bevond zich de huisdrukkerij van de kerk, welke inmiddels in combinatie met veel exclusieve rechten in eigendom was overgegaan op de zoon van deze stamapostel, (districts)apostel Friedrich Bischoff - de schoonvader van de latere stamapostel Wilhelm Leber. In de jaren '70 bezocht ik eens een woensdagavonddienst in dit bewuste kerkgebouw. Ik weet nog hoe ik mij erover verbaasde dat de plaatselijke voorganger toen opmerkte hoezeer het een voorrecht was dat juist Friedrich Bischoff hun districtsapostel mocht zijn. Dit is potverdorie mensverheerlijking, dacht ik. Hoe dan ook, op zaterdag 2 oktober 2010 "fand" om te beginnen "am Grab von Stammapostel J.G. Bischoff eine kleine Andacht statt, die der Konzertchor Südhessen mit einigen Liedern musikalisch untermalte". Hierna ging stamapostel Leber op zondag 3 oktober 2010 voor "in einem besonderen Dank- und Gedenkgottesdienst". Daaromtrent vermeldt de kroniek onder meer: "In besonderer Atmosphäre – bedingt durch einen Stromausfall – wurde nach dem gemeinsamen Gebet des „Unser Vater“, der Sündenvergebung und der Feier des Heiligen Abendmahles sowie dem Gedenken an Entschlafene dieser besondere Gottesdienst beendet."

Laat ik veiligheidshalve maar spreken van een "goddelijk toeval" dat in deze situatie uitgerekend de stroom uitviel op het moment dat op aanwijzing van stamapostel Wilhelm Leber de zee der vergetelheid ook de laatste bewust geriskeerde zonden maar moest verzwelgen die in deze samenhang waren begaan, zoals de onderhand best verkochte grove leugen (om bestwil) in deze kerk: "Wir haben es gut gemeint... " Zie onder:


Uit de bovenstaande "officiële publicatie" van het internationale kerkbestuur op 14 juni 2010 blijkt dus tevens dat er van het omstreden "Drave-document" beslist nog geen punt of komma werd ingeslikt. Dit is ook precies wat (herder) Manfred Henke en (opziener) Dirk Schulz naderhand zouden verklaren op zaterdag 1 oktober 2011 in Mainz. Vervolgens zou het wat de door stamapostel Leber tijdens de Europese Jeugddag 2009 gepredikte "Versöhnung" betreft...

Stammapostel:
Jetzt wollen wir uns auf das Heilige Abendmahl einstimmen. Da strecken wir die Hand zur Versöhnung aus, wollen einander vergeben um selbst Gnade zu empfangen.

Ich möchte hier noch für mich, für unsere Kirche einen Gedanken anfügen. Wir haben unter uns auch Vertreter der Vereinigung Apostolischer Gemeinden, die uns sehr willkommen sind. In der Vergangenheit war das Verhältnis durch bestimmte Vorkommnisse so, dass man sich mehr oder weniger aus dem Weg gegangen ist, um nicht zu sagen, sich bekämpft hat, sich vielleicht auch weh getan hat. Ihr Jugendlichen kennt das sicherlich nicht im Einzelnen, habt aber vielleicht von den Eltern, von den Amtsträgern schon darüber gehört. Ich will es kurz machen. Hier ist nicht der Ort, das alles aufzuarbeiten, aber ich will hier noch einmal deutlich bekunden: Ich strecke auch im Namen der Kirche die Hand zur Versöhnung aus. Wenn man Versöhnung sucht, schließt das ein, dass man zugibt, dass auch auf der eigenen Seite Fehler gemacht worden sind. Das will ich gerne hier in der Öffentlichkeit eingestehen ohne ins Detail zu gehen. Ja, es sind auch von unserer Seite, von der Seite der Neuapostolischen Kirche, Fehler gemacht worden. Wir strecken die Hand zur Versöhnung aus.

Das mag nun auch jeder in seinem Teil so halten. Da mag es vielleicht in der Familie Irritationen gegeben haben, ein Gegeneinander im Verhältnis zu den Eltern. Da ist vielleicht im Freundeskreis etwas vorgefallen, was man nicht verstanden hat, das einem einen Stich ins Herzen gegeben hat, über das man nicht hinwegkommt. Nehmen wir es ernst mit der Versöhnung und strecken wir die Hand dazu aus. Wenn wir uns an Christus orientieren, dann wird es uns gelingen, uns zu versöhnen.

Bron: Gottesdienst-Bericht 24. Mai 2009


... ijzig stil blijven tot maandag 13 mei 2013. Zie ook mijn bericht op "Wo 02 Feb 2011, 18:14" in de thread "Elders gelezen... " Nu gaat het er echter om of wij in het kader van de hier met terugwerkende kracht tot de jaren '50 van de vorige eeuw geboden slachtofferhulp de feiten wel onder ogen willen zien! Wat weerhoudt ons daarvan? Toch niet de verafgoding van mensen die hun idolen in de kerk verheerlijken, naïviteit óf angst?!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikers-avatar
BakEenEi
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: Wo 22 Sep 2010, 17:23

Re: "Brood des Levens" 1 augustus 1960

Berichtdoor BakEenEi » Ma 30 Sep 2013, 16:04

[Bijgewerkt: 02-10-2013, 19.00 uur]


@all

De onverbloemde mening van een lezer bij Glaubenskultur-Magazine na het 30e artikel in de serie "Die Geschichte der „Botschaft des Johann Gottfried Bischoffs“ ...

29.09.2013 D. H. aus G.

Michael Kochs Berichte zur Bischoff-Ära zeigen in beeindruckend deutlicher Weise: Das Fundament der NAK ist nicht nur beschädigt, sondern vielmehr von vornherein falsch gebaut . Auf einem derartig zusammengelogenem Fundament lässt sich keine Kirche dauerhaft gründen. Die von StAP Leber und StAp Schneider möglich gemachte Transparenz lässt lediglich Einblicke auf die schadhafte Bausubstanz zu. Das war's dann aber auch schon. Ernsthafte Reparaturarbeiten sind nicht vorgesehen. Fazit: Eine ganze Kirche geht den Bach runter. So geht das, wenn das Fundament von vornherein alles andere war, nur nicht das Evangelium.


Ik heb deze reactie hier aangehaald omdat de inhoud ervan begrijpelijker wordt naarmate de ontstaansgeschiedenis van de Nieuw-Apostolische Kerk completer** in beeld komt.

Groet,
BakEenEi


** In dit verband o.a. te denken aan:

Redactie schreef:(...
Tekstfragment uit het boek "De Apostolischen", door drs. B.L.Brand, (Kok) Kampen, 2001 - ISBN 9043504351

    (...)
    In juli 1896 maakte Krebs samen met Niehaus, die kort tevoren apostel van Westfalen en Rijnland geworden was, een tournee langs de Nederlandse gemeenten. Het resultaat leek te zijn dat ‘het nieuwe licht’ de overhand had behaald en de eenheid hersteld was. Korte tijd later ontstond echter opnieuw grote beroering door een passage in het maand blad Wachter Sions. Dit maandblad was een vertaling van het door Krebs in 1895 begonnen periodiek Wachter stimmen aus Ephraim en was een krachtig medium voor de verspreiding van de denkbeelden van Krebs. De passage luidde als volgt: ‘En ook gij, herders, waakt over de kudde, die U door Uwe meerderen is toevertrouwd, en legt aan de schapen niet Uwe meeningen en inzichten als voeder voor, maar het naar tijdsomstandigheden gegeven woord, opdat gij de schapen weidt op groene weide, en niet de schapen met het verdorde hooi uit het verledene voedt, maar met het frische groen uit het heden, des naar tijdsomstandigheden gezonden woords. Geeft den schapen frisch water, geen oud, vuil putwater, maar frisch, levend bronwater, water des levens.’ Hoewel de bijbel niet expliciet genoemd werd en de kritiek in feite gericht was op de prediking van bepaalde ambtsdragers, was in de interpretatie van velen de bijbel hier door Krebs vergeleken met minderwaardig hooi en stilstaand water. Apostel Niehaus deed er nog een schepje bovenop. Op 3 augustus 1896 stuurde hij een brief aan apostel Krebs waarin hij verslag deed van een dienst, waar over hij schreef: ‘Er zou in deze dienst een slag geslagen worden met de waarheid waarvoor de hel beeft.’ Hij had de gemeente eraan herinnerd dat Airon in een gomer ingezameld manna bewaarde, dat niet tot spijs maar tot gedachtenis moest dienen. En zo had hij de bijbel ook een gomer genoemd, waarvan de inhoud niet tot spijs maar tot gedachtenis diende.

    (...)


    Bron: http://www.apostolischekritiek.nl/de%20apostolischen.htm
    Zie tevens: "Geschichte des apostolisch-prophetischen Zeugnisses 1863-1963"

Uit: Bericht door Redactie op "Wo 25 Jan 2012, 20:32" in de thread "Een stukje geschiedenis... "
Scheuringen onder Frits Krebs
Na de roeping in 1897 van Martinus van Bemmel tot apostel voor Nederland in de Hersteld Apostolische Zendingkerk, werd deze op initiatief van de Duitse apostel Krebs na een oorspronkelijke aanvaarding enkele weken later toch afgezet. De opziener Jacob Kofman uit de gemeente Enkhuizen, die vervolgens door zijn activiteiten een groot deel van de gemeenteleden uit de HAZK meekreeg ten gunste van Krebs, werd daarna al spoedig door deze tot apostel voor Nederland aangesteld. Men ging verder onder de naam Hersteld Apostolische Zendinggemeente in de Eenheid der Apostelen (HAZEA). Dienaren werden er niet meer geroepen door een profeet, maar ingezet door de stamapostel. De HAZK ging hierna zelfstandig verder en bleef dus niet in de eenheid der apostelen. Van deze scheuring werd later gezegd: "Geen scheuring doch afval". De visie van de HAZK was dat de profeten een zéér belangrijke schakel waren in het beroepen van de ambten. Binnen de HAZEA wilde men eigenlijk het profeten-ambt liever uitschakelen en de apostel in deze alle macht geven. Dat bleek al bij de roepingsdienst die omstreeks 1897 in de HAZK-gemeente te Enkhuizen werd gehouden. Apostel Krebs stelde een aantal mannen aan in hogere ambten en liet het voorkomen of hij daarbij door de Heilige Geest geleid werd, maar later vond men bij toeval in het door hem gebruikte gezangboek een brief van Kofman terug, waarin deze Krebs vroeg om de aangewezen broeders tot die ambten te verhogen, precies zoals het nu door Krebs was uitgevoerd (een soort van ambtsgaven op voordracht eigenlijk, zoals nog steeds binnen de NAK gebruikelijk). Een groot deel van de Enkhuizer gemeente verliet Krebs alsnog wegens het zogenoemde "ontdekte bedrog" en bouwde een eigen kerk aan de Vijzelstraat, waarvoor in 1901 de eerste steen door apostel Van Bemmel gelegd werd. De Nederlandse HAZK zou later nog minimaal drie scheuringen beleven (in 1930 en in de jaren zestig en zeventig). Begonnen in 1897 met zo'n 400 leden (voornamelijk in Haarlem, Amsterdam en een deel van Enkhuizen) groeide ze uit tot een paar duizend maar door de grote interne verdeeldheid heeft men anno 2011 -in 4 verschillende elkaar bestrijdende groepen- waarschijnlijk in totaal niet veel meer dan 800 leden in ons land.

Enkele jaren voor de strubbelingen in Nederland was er in Stapelburg (tegenwoordig: Ilsenburg) in Duitsland reeds een conflict ontstaan tussen Krebs en Friedrich Strube, vanwege Krebs' 'hervormingen'. Hierdoor kwam het tot oprichting van de Alt-Apostolische Gemeinde door Strube.

In 1902 kwam Krebs in conflict met een van zijn districtsoudsten, Julius Fischer (1867-1923), over de leer rond de wederkomst van Christus. Hieruit kwam het Apostelamt Juda voort, waaruit zich vervolgens in 1923 het Apostelamt Jesu Christi losmaakte.

Bekend zijn Krebs' uitspraken dat hij de tijdsovereenkomstige Christus was, wiens woorden van groter waarde voor de gelovigen waren dan die van de Bijbel, die vergeleken werd met het manna in de woestijn dat na korte tijd bedorven was. Tijdens een inzetting van ambstdragers in 1904 sprak hij: "U heeft gezongen: 'Tegen U alleen heb ik gezondigd' (uit Ps. 51), en zo houd ik het de drie oudsten en de bisschop voor. Leer daarvan dat, wanneer ik mijn hand terug zou trekken, het ter plekke uw dood zou betekenen." (Bericht für die "Ämter" 15.4.1904). En in Sein letztes Wort uit 1905 is te lezen hoe een van Krebs' ambtsgenoten schrijft: "Het is niet zo eenvoudig in de omgeving van de door God gezonden apostel te komen; want hij is niet mijn collega, ook niet mijn vriend, ook niet mijn broeder, maar Heer en Meester! Ik schaam mij steeds wanneer ik in zijn brieven aan mij lees, hoe hij zich "mijn broeder" noemt en vernedert tot mij, ellendig mens."


Bron: WikipediA. Zie ook http://de.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Krebs_(Geistlicher)


Let wel: Friedrich Krebs (Fritz Krebs) was degene die -voor zichzelf- het ambt van stamapostel introduceerde. Gaandeweg werd dit ambt (voorbehouden aan de internationale bestuursvoorzitter) bij in de Nieuw-Apostolische Kerk "aangekleed" met de meest verregaande aanspraken en alomvattende volmachten:

BakEenEi schreef:(...)
Ik herinner mij trouwens hoe ontstemd óók Gerrit Sepers was over de tekst in Vragen en Antwoorden, die in één van de vorige berichten in deze thread opnieuw de revue passeerde:

Vraag 179: "Waaruit valt af te leiden, dat het ambt van Stamapostel een instelling is volgens de goddelijke ordening?" Het bijbehorende antwoord: "Jezus wil dat Zijn kerk wordt geleid door een Stamapostel, die de hoogachting geniet van de Apostelen en alle leden van de kerk (vgl. Matth. 16: 18 )."

(...)


Uit: Mijn bericht op "Di 26 Jun 2012, 09:19" in de thread "Moat ik soms op myn broer passe?"
Redactie schreef:(...)
In de catechismus is er zegge en schrijve één enkele zin voor uitgetrokken om uit te leggen hoe de "stam-apostel" in het "verlossingswerk" aan alle macht komt die nu aan diens kerkelijke ambt wordt toegeschreven:

"Die ersten Jahrzehnte in der Geschichte der Neuapostolischen Kirche dienten unter anderem der Festigung der Gemeinden und der Einheit unter den aposteln. Ab 1897 bildete sich das Stammapostelamt als das führende Amt der Kirche heraus, das Friedrich Krebs bis zu seinem Tod im Jahr 1905 bekleidete."

Bron: Katechismus der Neuapostolischen Kirche, pagina 390


Met geen woord wordt er in de catechismus gerept over de ultieme zeggenschap, welke feitelijk bij de stamapostel berust, over tevens alle zakelijke aangelegenheden in de internationale Nieuw-Apostolische Kerk.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "Ma 17 Dec 2012, 11:15" in de thread "Langzaam krijgt de NAK-geschiedenis een gezicht!"


Zie ook -qua fundament- mijn bericht op "Di 08 Jan 2013, 19:52" in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012".
Less Is More
Gebruikers-avatar
BakEenEi
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: Wo 22 Sep 2010, 17:23

Re: "Brood des Levens" 1 augustus 1960

Berichtdoor BakEenEi » Di 19 Nov 2013, 11:10

@all

Het vorige bericht in deze thread beschrijft hoe het bestuursvoorzitterschap bij de internationale Nieuw-Apostolische Kerk destijds handig werd gecombineerd met de exclusieve heiligenstatus welke "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" thans verbonden zou zijn aan het ambt van stamapostel. Volgens de nieuw-apostolische geloofsleer immers kan niemand béter weten wat God bedoelt dan de stamapostel.

Als dát écht wáár was, zou in de Nieuw-Apostolische Kerk om te beginnen in haar "hoogste kringen" nagenoeg alles onmiskenbaar gaan zoals Hij het wil. Maar er zíjn in Zijn werk helemaal geen "hoogste kringen"!

Groet,
BakEenEi :shock:
Less Is More
Gebruikers-avatar
BakEenEi
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: Wo 22 Sep 2010, 17:23

Re: "Brood des Levens" 1 augustus 1960

Berichtdoor BakEenEi » Zo 24 Nov 2013, 21:58

@all

Exact wat er in 1960 óók gebeurde met de "Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff" ...

Cognitieve dissonantie
Als mensen te maken krijgen met feiten of situaties die niet stroken met hun opvattingen dan ontstaat er een onaangenaam gevoel dat moet worden opgelost. Dan treedt er een psychologisch mechanisme in werking om die conflicterende (dissonerende) opvattingen met elkaar in overeenstemming te brengen. Dit is in de kern de theorie van de cognitieve dissonantie die in 1957 werd geformuleerd door de psycholoog Festinger. Het oplossen van innerlijke tegenstrijdigheden is een aangeboren mechanisme. Uit het dagelijkse leven zijn talrijke voorbeelden te noemen. Interessant is dat Festinger zijn theorie testte en verder uitwerkte aan de hand van een sekte. De leden van die sekte en zijn leidster waren ervan overtuigd dat de wereld aan het eind van het jaar zou vergaan door een grote vloedgolf en dat de ware gelovigen zouden worden gered door een ruimtevaartuig. Sommigen hadden hun familie verlaten en hun baan opgezegd. Festinger verwachtte dat het niet-uitkomen van de profetie een onaangenaam gevoel zou veroorzaken bij de leden. Het geloof helemaal vaarwel zeggen, was geen optie, want daarvoor waren de leden te sterk betrokken en zou een te groot (innerlijk) conflict veroorzaken. Festinger voorspelde dat de leden juist steun zouden zoeken in hun geloof en in het uitblijven van de vloedgolf en ufo het bewijs zien van hun geloofsovertuigingen. De vloedgolf bleef uit op het voorspelde uur en de leden waren erg verbaasd. Ze probeerden allerlei verklaringen hiervoor te vinden. Een paar uur nadien ontving de leidster een bericht van de buitenaardse wezens: God had besloten de aarde te sparen en niet te vernietigen. De kleine groep gelovigen had, door de hele nacht te waken, zoveel licht verspreid dat God de wereld wilde sparen. De onaangename dissonantie was hiermee opgelost.


Bron: "Het warme bad en de koude douche", een onderzoek naar misstanden in nieuwe religieuze bewegingen en de toereikendheid van het instrumentarium voor recht en zorg; pagina 105. Beke-reeks, 2013.


Zie tevens in dit verband mijn bericht op "Zo 16 Sep 2012, 15:32" in de thread "ALARM".

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikers-avatar
BakEenEi
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: Wo 22 Sep 2010, 17:23

Vorige

Terug naar Nieuws van de Redactie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron