stamaposteldienst op 21 april 2013 te Drachten

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: stamaposteldienst op 21 april 2013 te Drachten

Bericht door zefyr »

@Diderot (met of zonder puntje)

Je schreef:

"Hij was er wel, voor de dienst is er door de camera een keer op hem en zijn vrouw ingezoomd."

Districtsapostel in ruste De Bruijn was dus even in het vizier van de camera, maar is toch buiten beeld gebleven in het artikel...?! Vanwege alle stampij rondom deze man Gods, die wordt beticht van vriendjespolitiek, wanbeleid, smaad, laster en meineed?

Uit jouw commentaar krijg ik de indruk dat je afgelopen zondagochtend present was in Drachten. Je hebt dus niet de verkeerde afslag genomen, anders was je bij ds. Orlando Bottenbley - vrije baptistenpredikant met een hoog gehalte aan 'happy-clappy' - terecht gekomen ;) Je kerkt toch in de NAK Nijmegen? Het district Arnhem was toch niet uitgenodigd voor deze stamaposteldienst? Heb je Leber nog een theologisch advies gegeven?

Het lijkt me onverdraaglijk voor je te moeten aanhoren dat twijfelen zondig is. Heb je nog een beroep gedaan op EO-nazorg?
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: stamaposteldienst op 21 april 2013 te Drachten

Bericht door BakEenEi »

(...) Grundlage für die Predigt von Stammapostel Wilhelm Leber war das Bibelwort aus 2. Thessalonicher 3,3: „Aber der Herr ist treu; der wird euch stärken und bewahren vor dem Bösen.“

Er ziehe angesichts des nahen Ruhestands derzeit innerlich Bilanz, erläuterte das Kirchenoberhaupt. „Mein Fazit ist dieses Wort. Das ist meine Erfahrung mit Gott, die ich euch gern weitergebe.“

Bitten, suchen und anklopfen
Die erste Kernaussage des Bibelwortes „Gott ist treu“ setzte der Stammapostel in Verbindung zur Zusage Gottes aus Matthäus 7,7: „Bittet, so wird euch gegeben; suchet, so werdet ihr finden; klopfet an, so wird euch aufgetan.“ Gott ist treu, führte der Stammapostel aus, doch jeder einzelne müsse die Voraussetzungen schaffen, damit man dies erleben könne. „Wer bittet, sucht und anklopft, dem gibt Gott Kraft.“

„Böse“, darunter fasste der Stammapostel nicht nur Verstöße gegen die Gebote Gottes, sondern ebenso Unglaube, Zweifel und Lieblosigkeit. „Wenn wir die Kraft Gottes suchen, dann werden wir mit allem fertig“, ermunterte der Stammapostel die Zuhörer.(...)


Bron: Het artikel "Stammapostel besucht die Niederlande - 22. April 2013, 15.21 Uhr" op de website van de Neuapostolischen Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R.
@all

Zo werd de nietsvermoedende gelovigen dus op slag een schuldcomplex aangepraat. Immers, als de Heer, zoals het in de Bijbel staat, je tegen het kwaad beschermt, inclusief "twijfel" wat volgens stamapostel Leber aan het kwaad moet worden toegerekend, en de nieuw-apostolische geloofsleer zou desondanks op enig moment een zekere twijfel bij je oproepen, dan komt het in Drachten afgegeven statement van de "ranghöchste Geistliche, geistliches Oberhaupt aller neuapostolischen Christen, Präsident en Stammapostel" er nu dus op neer dat jij, zondaar, daarmee vierkant de fout in bent gegaan door opeens de duivel te huisvesten waardoor de Schepper van hemel en aarde prompt onmachtig was om je nog langer te beschermen! Uiteraard gaf Herr Dr. Wilhelm Leber niet -in waarheid- toe op dit punt niet zeker te zijn van zijn zaak...

Vreselijk, vreselijk, vreselijk. En na zo'n twijfelachtig betoog zeggen de mensen ook nog allemaal "Amen!". Word toch met zijn allen eindelijk eens wakker!! Je wordt hier belazerd waar je met je volle verstand bij bent.

Groet,
BakEenEi


P.S.
Door meteen ook het fenoneem "Lieblosigkeit" erbij aan te halen, begeeft deze zogenaamde stamapostel zichzelf op uiterst glad ijs want al jarenlang houden zijn daden niet gelijke tred met al zijn mooie woorden:
Onrust
« Antwoord #7 Gepost op: 28-08-2007, 19:52:48 »

@all

Er is onrust ontstaan in de Nieuw-Apostolische Kerk. De opkomst van het Internet heeft daarbij een katalyserende werking gehad. Wat is er gebeurd? In het ontdekkend licht van Zijn genade werd de geloofsbeweging aan een nadere beschouwing onderworpen. De uitkomsten zijn totaal ontnuchterend.

(...)
Doordat een geloofsovertuiging onze ziel en zaligheid raakt, kan misère op dit gebied heel wat met mensen doen. Niemand wacht op berichtgeving waarmee een belofte of een ideaal wordt ontluisterd. Mijn gevoel bij de zaken die er in het leven bijzonder toe doen is echter: als je iets doet, doe het dan ook goed! Omdat ik niet onverschillig sta tegenover het geloof, ben ik altijd leergierig geweest. Maar in mijn kerk leerde ik steeds nadrukkelijker hoe het met de meeste dingen beter ánders kan. Dat is geen fijne manier om kennis en meer inzicht op te doen.

Met tegenzin heb ik wat nu hierboven staat opgeschreven, doch ook in het besef dat het nieuw-apostolische geloof volgens mij handelde over het goud der waarheid, over het kristallen meer, over de verschillen met klatergoud, met alles wat voorbij zal gaan. Welnu, als dan Liefde, de liefde des Vaders overblijft; wáárom is dát dan niet ieders toetssteen? Is het liefdevol om de zeggenschap over alles naar je toe te trekken? Is het liefdevol om geen orde te scheppen in de chaos? Is het liefdevol om een andere kant op te kijken wanneer een naaste gewond langs de kant van de geloofsweg ligt? Is het liefdevol om ten koste van anderen niet aan je eigen tekortkomingen te werken? Is het liefdevol om aan mooie woorden geen daden te verbinden? Is het liefdevol om je te storen aan de wanhoop van degenen die jíj ergert? Is het liefdevol om de barricaden te verafschuwen die slachtoffers beklimmen?
  • Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.
    Uit: Jakobus 5: 16
(...)
Mvg,
JP


Oorspronkelijke bron: NAK-Observer. Zie verder het bericht door BakEenEi op "Za 30 Okt 2010, 21:57" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering"
Less Is More
Diderot
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 15:38

Re: stamaposteldienst op 21 april 2013 te Drachten

Bericht door Diderot »

zefyr schreef:Districtsapostel in ruste De Bruijn was dus even in het vizier van de camera, maar is toch buiten beeld gebleven in het artikel...?! Vanwege alle stampij rondom deze man Gods, die wordt beticht van vriendjespolitiek, wanbeleid, smaad, laster en meineed?
Of gewoon omdat dienaren in ruste niet meer zo belangrijk en nieuws/foto-waardig zijn?
zefyr schreef:Uit jouw commentaar krijg ik de indruk dat je afgelopen zondagochtend present was in Drachten. Je hebt dus niet de verkeerde afslag genomen, anders was je bij ds. Orlando Bottenbley - vrije baptistenpredikant met een hoog gehalte aan 'happy-clappy' - terecht gekomen ;) Je kerkt toch in de NAK Nijmegen? Het district Arnhem was toch niet uitgenodigd voor deze stamaposteldienst? Heb je Leber nog een theologisch advies gegeven?
Nee nee, ik was in mijn eigen district 'aangesloten'. Zie mijn formulering "voor de dienst is er door de camera een keer op hem en zijn vrouw ingezoomd". Dat heb ik gezien terwijl ik naar het grote scherm keek.
zefyr schreef:Het lijkt me onverdraaglijk voor je te moeten aanhoren dat twijfelen zondig is. Heb je nog een beroep gedaan op EO-nazorg?
Nee hoor, dat heb ik niet nodig. Ik ben heel goed in zelfhulp, sinds ik lang geleden, in militaire dienst, het vak 'ZHKH' (ZelfHulp KameradenHulp) met klinkende cijfers heb afgesloten... Overigens zie ik het hele concept van 'zonde' als door mensen bedachte onzin, dus een opmerking als 'twijfelen is zondig' glijdt sowieso van mij af.

Diderot.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: stamaposteldienst op 21 april 2013 te Drachten

Bericht door zefyr »

@Diderot (met of zonder puntje)

Het viel mij op, dat districtsapostel in ruste De Bruijn niet aanwezig was bij het bezoek van stamapostel Leber aan het graf van apostel F.W. Schwartz te Driehuis/Westerveld. Althans hij stond niet op de gepubliceerde foto's van nak-nl.org, terwijl ziekte hem geen parten speelde, een vakantie geen roet in het eten gooide en de afstand Heiloo-Driehuis geen rol speelde. De Bruijn was buiten beeld, omdat hij niet in beeld te krijgen was :lol: In mijn optiek is dit een bewuste keuze. Pure kerkpolitiek!

De kwalificaties zelfkastijding en zelfopoffering strijden bij mij om voorrang, als ik me realiseer, dat jij als weldenkend mens en gekwalificeerd theoloog dergelijke 'feestdiensten' moet ondergaan ter wille van... Schizofrene situatie - naar mijn onbescheiden mening. Vreselijk! Ze mogen jou thuis wel de grond onder de voeten kussen ;) Gelukkig beschik je over een teflonlaagje :idea:

Ruim 900 nieuw-apostolischen uit de districten Ljouwert, Groningen en Drenthe gaven afgelopen zondagochtend acte de presence in Drachten. De stamaposteldienst vond plaats terwijl de weersomstandigheden gunstig waren, de locatie redelijk centraal lag en de schoolvakanties geen belemmering vormde. Ik kan mij herinneren, dat ongeveer twee decennia geleden dit aantal op z'n sloffen gehaald werd bij een districtsdienst in het district Ljouwert... Zelfs in het hoge Noorden verliest de NAK NL terrein. Sluipenderwijs, maar gestaag. In 'Zuerich' hebben ze daar uiteraard een verklaring voor: individualisering, zelfontplooiing, secularisering en demografische ontwikkelingen.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: stamaposteldienst op 21 april 2013 te Drachten

Bericht door BakEenEi »

BakEenEi schreef:(...)
Vragen die níet worden beantwoord, blijven openstaan! Als kennelijk onwelkome vragen stelselmatig níet worden beantwoord, ontstaat er een structureel probleem - wat het geval is bij de Nieuw-Apostolische Kerk.

Het misstaat een geloofsgemeenschap, waar men hoog opgeeft van het evangelie van Jezus Christus, ten enenmale om naasten te onderdrukken door aldus vorm te geven aan eenrichtingverkeer in de communicatie.

Wie inzoomt op de omstandigheden waaronder in de Nieuw-Apostolische Kerk soms velen tegelijk zijn weggegaan, moet vaststellen dat het bijna altijd van doen heeft met misbruik van institutionele machtsposities.

(...)


Uit: bericht door BakEenEi op "Za 20 Apr 2013, 17:02" in de thread "Het is niet ver naar Bethlehem"
@all

"Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" is het van het allergrootste belang dat de aangesloten leden zich neerleggen bij het beloop van de gebeurtenissen zoals dit zich in de geloofsgemeenschap ontvouwt. Gelovigen dienen "uit de hand van God" dankbaar te aanvaarden wat de "zegenaars", in wie men wordt geacht een "onbegrensd vertrouwen" aan de dag te leggen, "onder bidden en smeken" om ieders bestwil gelasten.

Zo lijkt het alsof "de goede strijd" er mede uit kan bestaan dat "kinderen van God" zichzelf moeten "overwinnen" voor zover de gewenste volgzaamheid en onderdanigheid nog geen behoefte is die het hart ze ingeeft. Toch zou het de bedoeling zijn dat men op deze manier als gelovige toegroeit naar volwassenheid, dat wil zeggen steeds meer "gelijkvormig" aan Jezus Christus, en ooit "waardig" om deel te hebben aan Zijn beloften.

(...)

Jongstleden zondag sprak stamapostel Leber (net als diens "helper" het doet) voor de zoveelste keer uit dat "het kwaad", waarvan kinderen van God zich dienen af te wenden, zich tevens aan ons opdringt door twijfels. Wankelmoedigheid op het verkeerde moment zal je dus wel duur komen te staan als de lieve Heiland het ziet. Schuldbewust en schoorvoetend zullen zondaren zich daarna hebben vastgeklampt aan "het genadealtaar".

Degene bij wie hierover vervolgens een brandende vraag opkomt, twijfelt natuurlijk en kan zich de desbetreffende vraag beter besparen. Van de "dienaren" kan hooguit worden verwacht dat men voor zulk geworstel biddende handen wil hebben, "opdat" de twijfelaar in kwestie zich uit zijn of haar lijden op voorspraak van de stamapostel snel laat verlossen. De "dienaren" zelf, de gezegende "zegenaars"; die dúrven niet te twijfelen. Gebrainwasht (!) heet dat.

Hopelijk dringt het ondertussen tot velen door dat het in deze kerk alleen nog maar handelt over ideologische waarheden, voor zover die voortvloeien uit kerkelijke statuten of uit de nieuw-apostolische catechismus.
BakEenEi schreef:(...)
Wat al meteen indruist tegen het evangelie van Jezus Christus is dat in de Nieuw-Apostolische Kerk zielen tussen de regels door wordt voorgehouden dat men de liefde van God door "goed gedrag" moet "verdienen".

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Wo 24 Apr 2013, 12:31"
Groet,
BakEenEi
Less Is More
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

redenen afname bezoekersaantallen kerkdiensten

Bericht door zefyr »

Vandaag somde ik een aantal redenen op die volgens 'Zuerich' de oorzaak zijn van de afnemende bezoekersaantallen van kerkdiensten:

"Zelfs in het hoge Noorden verliest de NAK NL terrein. Sluipenderwijs, maar gestaag. In 'Zuerich' hebben ze daar uiteraard een verklaring voor: individualisering, zelfontplooiing, secularisering en demografische ontwikkelingen."

Ik vergat echter nog een zeer belangrijke reden die onlangs door een Duitse apostel werd genoemd in verband met de terugloop respectievelijk leegloop:

DE ISLAMISERING VAN EUROPA!

Dit is naar mijn onbescheiden mening een gotspe, maar het geeft duidelijk de populistische inslag aan van de NAK-leiding... In hun wanhoop grijpt de NAK-leiding alles aan om haar eigen straatje schoon te houden. Uiteraard over de rug van een ander.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: stamaposteldienst op 21 april 2013 te Drachten

Bericht door BakEenEi »

BakEenEi schreef:(...)
Hopelijk dringt het ondertussen tot velen door dat het in deze kerk alleen nog maar handelt over ideologische waarheden, voor zover die voortvloeien uit kerkelijke statuten of uit de nieuw-apostolische catechismus.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Do 25 Apr 2013, 22:19"
@all

Ik denk dat ieder wel momenten kent waarin, achteraf bezien, intuïtief juist is gereageerd. Zonder precies te weten waarom, kan het zijn dat haarfijn was aangevoeld wanneer de omstandigheden zorgen baarden. (...) God heeft ons toegerust met het vermogen om in voorkomende gevallen te twijfelen! "Bij twijfel - niet inhalen", zo adviseerde destijds de ANWB. Natuurlijk, het kan bij twijfel twee kanten opgaan. Van sommige mensen vinden wij misschien dat zij overdreven angstvallig en terughoudend kunnen zijn. Anderen gedragen zich wellicht op het doldrieste af; onbezonnen of bijna gewetenloos. Om in de eerste plaats voor onszelf de meest betrouwbare ervaringsdeskundigen te zijn, blijven wij een leven lang aftasten en finetunen. Daarnaast hechten wij natuurlijk aan de zienswijze van mensen om ons heen die wij hoogachten en vertrouwen.

Verwarring zet je aan het twijfelen. Of ergernis, of "het onbekende". In het brein wordt er dan bij wijze van spreken een algoritme gedefinieerd dat ons in staat stelt om, met de voorkennis die wij hebben, zo'n situatie zo veel mogelijk oplossingsgericht aan te vatten. Dat levert "voortschrijdend inzicht" op want zo kom je tot de ontdekking dat je de ene keer te lichtvaardig over de dingen hebt gedacht en een andere keer dat je te zwaar hebt getild aan een dilemma. (...) En dan is het in Drachten zondag 21 april 2013 en word je voorgehouden dat twijfel uit den boze is. Doordat de stamapostel spreekt, twijfel je liever niet aan wat hij zegt. Maar was God hier aan het woord?


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: stamaposteldienst op 21 april 2013 te Drachten

Bericht door BakEenEi »

BakEenEi schreef:(...)
En dan is het in Drachten zondag 21 april 2013 en word je voorgehouden dat twijfel uit den boze is. Doordat de stamapostel spreekt, twijfel je liever niet aan wat hij zegt. Maar was God hier aan het woord?

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Vr 26 Apr 2013, 10:18"
@all

Ieder zal het op zijn of haar eigen wijze hebben opgevat. Maar wat was nu feitelijk de beweegreden om in Drachten samen te komen? Was dat, zoals wij het vroeger zongen in lied 174 doch op de melodie van lied 29 "Laat de danktoon vrolijk schallen" (gezangboek H.A.G.E.A., 1953), omdat Jezus (!) ons heeft uitgenodigd? (...) Waarom en waardoor hadden "meer dan 900" gelovigen gehoor gegeven aan de uitnodiging om erbij te omdat, zoals het via de website van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland in "groot kapitaal" en met uitroeptekens werd aangekondigd, "DE STAMAPOSTEL KOMT !!!!". En daarbij "meer dan 2.200" gelovigen elders.

Ik herinner mij een bekend koorlied: "Wie klopt daar keer op keer?" Vele, vele malen is het in mijn bijzijn gezongen, meestal aan het begin van de dienst. Dan waren wij gekomen om "De liefde des Vaders" (destijds lied 59 in het gezangboek) te mogen ervaren en te worden aangeraakt door de werkzaamheid van de Heilige Geest want wij wisten: "Gaarne zegent Hij Zijn kind'ren". Dat was immers onze ervaring! Net als het ook míjn ervaring was dat "Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen", zoals het in de Bijbel staat (Mat. 18: 20, SV-J). Mijn persoonlijke "Rotsgrond: Geloof en Vertrouwen" !!!!

De tijden veranderden en prachtige liederen werden geschrapt; zogenaamd ter wille van de eenheid onder de nieuw-apostolische kinderen van God. In Duitsland en omstreken was die eenheid er al; nu óók wij nog...

Nog steeds geen begin van twijfel was er bij mij opgekomen, maar het zou niet lang meer duren. Door een opziener werd ik beticht van ondankbaarheid omdat ik als organist vóór aanvang van de dienst nog wel eens een lied speelde uit het oude zangboekje. Ik was blijkbaar niet dankbaar genoeg met de nieuwe schat aan liederen: 652 in plaats van 276. Het voelde alsof ik een harttransplantatie moest ondergaan zonder dat ik ziek was. Met de aansprekende inhoud en vaak prachtige melodie van veel "oude" liederen voelde ik mij tot in het diepst van mijn ziel verbonden. Fijnbesnaarde en met de mooiste talenten begenadigde diep-gelovige (verre) naasten hadden ons deelgenoot gemaakt van deze bijzondere "gaven van de Geest" (vgl. 1 Kor. 12). Maar opeens werden het in de Nieuw-Apostolische Kerk "verboden vruchten". Heel geleidelijk aan gebeurde echter hetzelfde met het evangelie van Jezus Christus. Ik begon onraad te proeven; twijfel (!) maakte zich van mij meester. Was ik nu bezeten geraakt van de duivel, gevangen door het kwaad; óf klopte mijn intuïtie?


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: stamaposteldienst op 21 april 2013 te Drachten

Bericht door BakEenEi »

BakEenEi schreef:(...)
... opeens werden het in de Nieuw-Apostolische Kerk "verboden vruchten". Heel geleidelijk aan gebeurde echter hetzelfde met het evangelie van Jezus Christus. Ik begon onraad te proeven; twijfel (!) maakte zich van mij meester. Was ik nu bezeten geraakt van de duivel, gevangen door het kwaad; óf klopte mijn intuïtie?

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Vr 26 Apr 2013, 11:34"
@all

Wie twijfelt of een "zegenaar" wel de waarheid spreekt, staat "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" op het punt om tegen de Heilige Geest te zondigen (vgl. Marcus 3: 29). Zolang het een "lagere dienaar" betreft, kan het je misschien nog wel een paar keer worden vergeven, maar het moet vanzelf niet gekker worden want: wie zich begint te gedragen als een activist door hardop van inzicht te verschillen met de stamapostel; die loopt over van eigenliefde - die begrijpt nog niet hoe de goedheid Gods recht kan worden geprezen (vroeger: lied 108) - die blokkeert voor zichzelf de weg tot zegen - die neemt men niet serieus.


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Laatst gewijzigd door BakEenEi op vr 26 apr 2013, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: stamaposteldienst op 21 april 2013 te Drachten

Bericht door BakEenEi »

BakEenEi schreef:(...)
Wat ík érg vind is, dat het in de Nieuw-Apostolische Kerk té veel gevraagd kán zijn als je kenbaar maakt dat je je -als christen- graag wilt beperken tot de volle waarheid. Aan die wens willen (!) velen (!) níet voldoen.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Wo 10 Apr 2013, 19:24" in de thread ""Leugens, Leugens, en nog eens leugens!
@all

Onder dergelijke omstandigheden zullen de wortels van een boom die tegen de oppervlakte geen water meer vindt, de diepte in moeten gaan.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie