Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragscode

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

nomineer Brinkmann voor de Gouden Bikini

Bericht door zefyr »

@ACE (& BEE)

Ik stel voor, dat Armin Brinkmann acuut wordt genomineerd voor de Gouden Bikini 2013!

http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=24221

http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?1=1&oId=14504

Tjerk, maak er werk van! Zet kerkpresident Armin Brinkmann publiekelijk voor schut. Ik zou het fantastisch vinden, dat hij in z'n hemd wordt gezet. Dit tuig moet keihard worden aangepakt!
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Lmg »

@ Zefyr en Allen,

Brinkmann en de gouden bikini.
De Audi waarin Brinkmann rijd is uiteraard voorzien van het merklogo.
Dit logo of merkteken bestaat uit vier ringen.
Deze vier ringen vormen in feite een dubbele Bikini. Is dat geen voorteken ??

Groet Lmg
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Jabob65 »

Naar mijn mening is niet zozeer Brinkmann het probleem maar al die slappe vaatdoeken van broeders en zusters en ambtsbroeders, de beste man heeft totaal geen oppositie, ze kruipen hem allemaal in de kont, je moet wel erg sterk in je schoenen staan wil je dan geen gekke dingen doen, op een gegeven moment ga je dan echt in jezelf geloven, volwassen mensen eren deze man of het onze Lieve Heer zelf is, je zult het ook komende zondag weer zien, de man, zo ijdel als het maar kan, zal zich veilig kunnen voelen, niemand die iets zal zeggen of doen.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: nomineer Brinkmann voor de Gouden Bikini

Bericht door BakEenEi »

zefyr schreef:@ACE (& BEE)

Ik stel voor, dat Armin Brinkmann acuut wordt genomineerd voor de Gouden Bikini 2013!

http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=24221

http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?1=1&oId=14504

Tjerk, maak er werk van! Zet kerkpresident Armin Brinkmann publiekelijk voor schut. Ik zou het fantastisch vinden, dat hij in z'n hemd wordt gezet. Dit tuig moet keihard worden aangepakt!
@zefyr

Het zal wel cliché overkomen, maar ik had allerminst verwacht voor deze uitdaging te worden genomineerd. Ik ben al begonnen met oefenen maar bij het stapelen van gloeiende kolen brand ik telkens mijn vingers!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 26-01-2013, 21.30 uur]


@all

Los van al het geharrewar over wat er bij zou komen kijken om God permanent aan boord te krijgen bij de internationale Nieuw-Apostolische Kerk met de stamapostel als Zijn woordvoerder, wat natuurlijk de meest diep gekoesterde wens is van alle bestuursleden bij dit kerkgenootschap; is er nog wel oog voor wat het werkelijk betekent als gelovige mensen voor elkaar en daarmee voor hun Schepper rechtschapen (willen) zijn?

Bestuursleden echter, die tegelijkertijd in de hand werken (!) dat er in hun "werk Gods" wantoestanden heersen zoals hieronder beschreven...
BakEenEi schreef:(...)
"Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" maakt het echter nogal uit wíe er bij een veroorzaakt ongeval achter het stuur heeft gezeten. Is dat iemand die "níets" is, dan is diegene gloeiend de klos. Is het daarentegen iemand in het "werk Gods" die "íets" is; dan snellen er opeens van alle kanten lakeien toe met de prachtigste mantels der liefde. Later zijn het diezelfde lakeien die voor hun miezerige knipmessengedrag worden beloond met een hoger ambt. Wáár of niet?! Als je dát ontdekt, terwijl de ooms en tantes van de zondagsschool, het godsdienstonderwijs en het confirmateonderricht je dat er níet bíj hadden verteld, hang je.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Za 08 Dec 2012, 10:58" in de thread "Waar je van houdt - daar doe je moeite voor!"
... moeten er maar niet vreemd van opkijken dat daardoor juist zorgen hun zegeningen zijn. Dan ben je bij Hem met al je onhebbelijkheden aan het verkeerde adres.

Ik vind het ronduit bedroevend dat door de jaren heen in deze kerk zogenaamde zegenaars op grote schaal kans hebben gezien om gelovigen aldus uit elkaar te spelen, ze van hun naasten te doen vervreemden! Rangen en standen in het "werk Gods"? Dat is een uitvinding van heersers want met dienen kan het niets van doen hebben. Dan heb je als kerkelijke ambtsdrager geen kloppend zelfbeeld, en als zegenaar heb je dan aan geen enkele plicht voldaan. Maar de kennelijke gelatenheid waarmee broeders en zusters zich dit alles laten welgevallen, is minstens zo zorgelijk. Voor wie het aangaat: u bedriegt uzelf.

Zie ook mijn bericht op "Vr 16 Sep 2011, 07:18" in de thread "Außerhalb der von uns erkannten Ordnungen... " De nieuw-apostolische kerkleiding houdt geen rekening met wat aangesloten leden kunnen verdragen.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door BakEenEi »

@all

In Berlijn las ik op een sticker (vrij vertaald): "Als ieder de dader achterna rent, wie bekommert zich dan om het slachtoffer?" Dat is een rake opmerking, dacht ik, vooral als je bedenkt dat een verdachte helemaal nog geen dader mag heten! Onwillekeurig realiseerde ik mij dat in de kerk die ik verliet slachtoffers vogelvrij worden verklaard want als de verdachten daar "zegenaars" zijn, volgt er sowieso een "sepot". Men wenst de slachtoffers in hun verdere leven nog veel heil en zegen toe, en dat is het dan. De tijd heelt alle wonden. Ook "zegenaars" zijn slechts mensen van vlees en bloed, met fouten en gebreken. Met een ieder hebben zij het beste voor. Daarom hoeven zij zich pas ergens wat van aan te trekken indien de Hoge Raad van oordeel mocht zijn dat er voor hen een verbeterpunt in het geding was. Zulks naar "aardse maatstaven", wel te verstaan.

Ik vind dit een ongelofelijke misstand, voortvloeiende in feite uit rechtsongelijkheid waarbij in de Nieuw-Apostolische Kerk nagenoeg alle middelen gewettigd lijken te zijn, zowel om die ongelijkheid in stand te houden als om eerbiediging van deze misstand bij de gelovigen af te dwingen. Wie onverhoopt "hoge" dienaren identificeert die (minstens) twee gezichten blijken te hebben, heeft daarna in de kerk geen leven meer. De hiërarchische opzet van de organisatie waarborgt de effectiviteit van deze gang van zaken. Mede door blinde ambitie voelen "lagere" dienaren doorgaans feilloos aan dat het ze geraden is hun vingers hieraan niet te branden. Zo wordt in de "kring der dienaren" het spel gespeeld. Na daarvoor met enkele hogere ambten beloond te zijn en met extra onzichtbare "ambtsgaven" te zijn toegerust, is er vrijwel geen weg meer terug.

Prompt stevenen de "good guys" met de moed der overwinnaars af op "het einddoel". Dat men daarbij een spoor van vernielingen achterlaat door smartelijk lijden te veroorzaken en te veronachtzamen, deert ze niet.

Een beknopte bloemlezing hieromtrent:
Onrust
« Antwoord #7 Gepost op: 28-08-2007, 19:52:48 »

@all

Er is onrust ontstaan in de Nieuw-Apostolische Kerk. De opkomst van het Internet heeft daarbij een katalyserende werking gehad. Wat is er gebeurd? In het ontdekkend licht van Zijn genade werd de geloofsbeweging aan een nadere beschouwing onderworpen. De uitkomsten zijn totaal ontnuchterend. Enkele punten:
  • - alleen personen die via een aantal opvolgende geestelijke bedieningen in de organisatie zijn opgeklommen, krijgen tevens zeggenschap over geldzaken
    - door de aandacht die nodig is voor de behartiging van organisatorische en bedrijfseconomische aangelegenheden houden leidinggevenden te weinig tijd over voor de geestelijke verzorging van naasten
    - deze “ondergeschikten” hebben op dat punt niets in te brengen
    - er is geen enkele uitwerking voorhanden over wat aangesloten leden onder zielzorg mogen verstaan
    - de kerkleiding duldt geen machtskritiek en een degelijke klachtenregeling ontbreekt
    - t.a.v. de macht die men uitoefent op grond van bestuursfuncties zijn er bijna geen procedures en regels
    - leden kunnen nergens enig recht aan laten toetsen
    - er bestaat geen enkele waarborg voor (de kwaliteit en de continuïteit van) zielzorg
    - niemand vanuit de organisatie neemt het gegarandeerd voor je op wanneer je met zinloos geestelijk geweld onheus wordt bejegend
    - bij de leden vindt men geen krachtig correctief vermogen om zaken te verbeteren
In zo’n chaotische situatie is er vanzelf nog maar heel weinig plaats voor saamhorigheid. Veiligheid en geborgenheid voor gelovigen zijn doorgaans ver te zoeken. Vertrouwelijke informatie blijft vaak niet vertrouwelijk. Wie geestelijk beschadigd wordt door macht en manipulatie wordt vooral aan diens lot overgelaten. Zang, muziek en allerhande evenementen moeten de bovenbeschreven omstandigheden camoufleren. Ondertussen gaat deze kerk ten onder.

(...)
Met tegenzin heb ik wat nu hierboven staat opgeschreven, doch ook in het besef dat het nieuw-apostolische geloof volgens mij handelde over het goud der waarheid, over het kristallen meer, over de verschillen met klatergoud, met alles wat voorbij zal gaan. Welnu, als dan Liefde, de liefde des Vaders overblijft; wáárom is dát dan niet ieders toetssteen? Is het liefdevol om de zeggenschap over alles naar je toe te trekken? Is het liefdevol om geen orde te scheppen in de chaos? Is het liefdevol om een andere kant op te kijken wanneer een naaste gewond langs de kant van de geloofsweg ligt? Is het liefdevol om ten koste van anderen niet aan je eigen tekortkomingen te werken? Is het liefdevol om aan mooie woorden geen daden te verbinden? Is het liefdevol om je te storen aan de wanhoop van degenen die jíj ergert? Is het liefdevol om de barricaden te verafschuwen die slachtoffers beklimmen?
  • Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.
    Uit: Jakobus 5: 16
Het zou niet verkeerd zijn als in de Nieuw-Apostolische Kerk het besef herleeft dat je ook onder een hagenpreek zalig kunt worden. Het zit hem namelijk niet in 2.000 jaar schriftgeleerdheid. Niet voor niets liet Friedrich Nietzsche (1844-1900) optekenen dat hij wel christen had willen zijn, als die er maar verloster uitzagen! Zonder onvoorwaardelijke naastenliefde verzandt men in futiliteiten, in uitspraken "voor de Bühne", in haat en nijd. Word streetwise, en je ziet de smoking gun!

Mvg,
JP
BakEenEi schreef:(...)
Veel te vaak wordt er door of namens de kerkleiding om "de hete brij" heen gedraaid. In plaats van gesprekken aan te gaan, gaat men deze juist uit de weg. Er mankeert in de Nieuw-Apostolische Kerk werkelijk ontzaglijk veel aan bijv. het vermogen tot zelfreflectie bij "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" wanneer dezen worden aangesproken op nalatigheid ten aanzien van "gewetensvolle zielszorg en een door de geest van naastenliefde gedragen maatschappelijke zorg", zoals het in artikel 2 van de statuten zo (ongelofelijk) indrukwekkend werd geformuleerd.

Omdat ik er persoonlijk niet van houd problemen aan te kaarten zonder -als het half kan- ook met oplossingen te komen, raad ik allen die het hier aangaat serieus aan het boek te lezen "Liefdevol oog en open oor" (ISBN 978-90-239-2450-0).

Het is niet zo dat ik niet langer eraan wil bijdragen om de dialoog op dit forum gaande te houden, maar gezien "de versteende harten" op de achtergrond bij de kerkleiding die niet of nauwelijks met kritiek blijkt te kunnen omgaan, kan ik mijn tijd waarschijnlijk intussen beter gebruiken. Verder vind ik geklungel met offerontvangsten ronduit schandalig.

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Ma 22 Nov 2010, 20:17" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering".
BakEenEi schreef:(...)
Over "Betonköpfe unter den höheren Amtsträgern" in deze kerk gesproken "die eine Lösung hinziehen"...
BakEenEi schreef:(...)
Hier stuiten wij trouwens wel op een belangrijke oorzaak van wat zielen van de Nieuw-Apostolische Kerk doet vervreemden. Als iemand namelijk echt iets dwarszit, en het heeft van doen met ongerijmdheden vanuit de nieuw-apostolische ideologie, zoals bijvoorbeeld bij opvolgende geestelijke bedieningen de vermeende toenemende heiligheid en voornaamheid onder dienaren, zal altijd elke bevredigende reactie uitblijven. Dan wordt er om de zaken heen gedraaid. Nooit worden in dat geval de problemen uitgepraat, laat staan dat er ongerechtigheden uit de weg worden geruimd. De nieuw-apostolische kerkleiding is overmoedig en de Liefde is bekoeld...

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Vr 27 Jul 2012, 08:53" in de thread "Dienen en lijden geven".
(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "Ma 14 Jan 2013, 12:28" in de thread "NAK-catechismus en info-avond 4 december 2012"
Welk "einddoel" er met zo'n nieuw-apostolische gedragscode wordt nagestreefd, weet ik niet en evenmin hoe men met zulke praktijken nog kan spreken van een christelijke geloofsbeweging. Wat valt hier te vieren?!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Emile »

Alfredo Angare was al sinds 1998 apostel in Ginea Bissau, maar is op 10 februari 2012 uit zijn ambt ontheven.
Ginea Bissau behoort al zo,n vier jaar tot gebiedskerk van Brinkmann.
De ontheffing kan allerlei redenen hebben, maar Alfredo kan ook gestruikeld zijn over (de) blunders van Brinkmann.
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Lmg »

@ emile,

De 10 miljoen blunder van Brinkmann is op 16 Februari 2012 via Glaubenskultur voor het eerst gepubliseerd.

Groet ook aan je moeder Lmg.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Redactie »

Lmg schreef:(...)
De 10 miljoen blunder van Brinkmann is op 16 Februari 2012 via Glaubenskultur voor het eerst gepubliseerd.

(...)
@Lmg

Dan waren wij er toch eerder bij! Zie ons bericht op "Wo 15 Feb 2012, 14:35" in de thread "NAK Nordrhein-Westfalen voor minstens € 10 mln OPGELICHT".

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Emile »

Lmg, ik zal de groeten overbrengen, bedankt.
Doe de groeten aan je vrouw.
Alfredo is volgens de "Lijst van apostelen" ook v.w.b. de laatste jaren niet zo uniek met zijn ontheffing, want
In Congo en traditioneel vooral in India kunnen ze er wat van.
Maar die februari-data in 2012 zijn wel opmerkelijk.
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Plaats reactie