@Jabob65
@ACE
@Tosca
@NAK-kerkgemeenten te Groningen en Arnhem e.o.
Door de "Gebedsweek voor de eenheid van de christenen" hadden wij vanochtend (in Zeist) een oecumenische viering waarin wij extra blijmakende momenten met elkaar deelden vanwege de doop van een kind. Hierbij werden er vragen gesteld; zowel aan de ouders als aan de gemeente...
- Gemeente, wit u voor C. een plek zijn, waarin zij zich kan ontwikkelen - spelenderwijs,
gevoed door verhalen van Gods omgang met ons, gedragen door onze gebeden?
Wilt u samen met dit kind en haar ouders staan voor de waarden van het komende Rijk van God
ter wille van een vrije, vriendelijke en menswaardige toekomst voor C. en haar generatiegenoten
- zover dat met Gods hulp in ons aller vermogen ligt?
"Ja, dat willen wij", was daarop het antwoord! (...) Ik dacht: als je zó om elkaar heen staat, kan het dan ooit gebeuren dat iemand -met de ziel onder de arm- de kerk vrijwel onopgemerkt door een achterdeur verlaat? Kan het dan ooit gebeuren dat er met een greep in de Kas door zegenaars (!) op zo iemand een advocaat wordt afgestuurd met de bedoeling om hem of haar angst in te boezemen - zónder dat een naaste ingrijpt?!
- Het is in de Nieuw-Apostolische Kerk onderhand de verdorvenheid ten top, zo had ik het mij hierdoor maar weer terdege te realiseren, of ik het nu wilde of niet. Men waant zich qua sacramenten -op papier tenminste- superieur, maar daarna sta je er als gemeentelid verdomd alleen voor wanneer nota bene de "allerhoogste dienaren" onder wie de opziener, de apostel, de districtsapostel én de stamapostel (...) er groen licht voor geven dat jíj in geestelijk opzicht effectief wordt afgeranseld, waarbij een stel huurlingen vervolgens het vuile werk mag doen, in ruil voor bakken met geld uit het offerblok. Dat vinden ze in de nieuw-apostolische kerkgemeenten in Groningen of Arnhem en omstreken namelijk he-lemaal prima!! Het scheelt ze niks. Ze staan erbij en ze kijken ernaar. Ondertussen smeken ze hun afgod of die ze "boven bidden en denken" wil zegenen, bescheiden als ze zijn; de leeghoofden!! Wat ben je dán in je zogenaamde geloof in je zogenaamde verlossingswerk arm en naakt!! Wat heb je het dán hoog in je bol; oliebollen!!
Ik zou maar snel omkeren, als ik de betreffenden mag raden.
De eerste lezing vanochtend was uit Micha 6, en eindigde met vers 8:
- Er is jou, mens, gezegd wat goed is,
je weet wat de HEER van je wil:
niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten
en nederig de weg te gaan van je God.
Ook in de dagen van Micha was de wereld als het ware op de kop gezet, zo lezen wij o.a. in hoofdstuk 5, en God laat waarschuwen:
- [9] Op die dag zal het gebeuren – spreekt de HEER –
dat ik je paarden zal afslachten
en je strijdwagens vernietigen.
[10] Ik zal de steden in je land verwoesten
en je vestingen neerhalen.
[11] Je tovermiddelen zal ik je ontnemen,
ik laat geen waarzeggers meer toe.
[12] Je godenbeelden zal ik vernietigen,
evenals je gewijde stenen,
en je zult niet langer knielen voor wat je zelf hebt gemaakt.
[13] Je Asjerapalen zal ik verwijderen,
je tempelburchten zal ik verwoesten,
[14] en in mijn hevige toorn neem ik wraak
op alle volken die niet hebben geluisterd.
Zelfs wat zich hierboven in één enkele zinsnede liet samenvatten, namelijk
"niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God", was al te veel gevraagd. l'Histoire se répète!!
Gemeenteleden in Groningen en Arnhem en omstreken bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland; u houdt Bauke Moesker en Ronald Rohn (en diens gezin) voor levend dood, maar u bent het zelf!! U moet dringend worden gereanimeerd!! U staat -naar de Geest gesproken- al royaal met één been in het graf!! U bent er bijna geweest. U blinkt enkel uit door lippendiensten die u bewijst, hoog van de toren blazend. U heeft het helemaal niet begrepen. U bent abuis!
- [17] Toen hij zijn weg vervolgde, kwam er iemand naar hem toe die voor hem op zijn knieën viel en vroeg: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ [18] Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God. [19] U kent de geboden: pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, bedrieg niemand, toon eerbied voor uw vader en uw moeder.’ [20] Toen zei de man: ‘Meester, sinds mijn jeugd heb ik me daaraan gehouden.’ [21] Jezus keek hem liefdevol aan en zei tegen hem: ‘Eén ding ontbreekt u: ga naar huis, verkoop alles wat u hebt en geef het geld aan de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten; kom dan terug en volg mij.’ [22] Maar de man werd somber toen hij dit hoorde en ging terneergeslagen weg; hij had namelijk veel bezittingen.
[23] Jezus keek de kring rond en zei tegen zijn leerlingen: ‘Wat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen te gaan.’ [24] De leerlingen schrokken van zijn woorden. Maar Jezus zei nog eens uitdrukkelijk: ‘Kinderen, wat is het moeilijk om het koninkrijk van God binnen te gaan: [25] het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.’ [26] Nu waren ze nog meer ontzet, en ze zeiden tegen elkaar: ‘Wie kan er dan nog gered worden?’ [27] Jezus keek hen aan en zei: ‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar niet bij God, want bij God is alles mogelijk.’
Uit: Marcus 10 (NBV)
Hoe onoprecht en onwaarachtig is het allemaal niet, zoals nieuw-apostolische kerkleiders en hun onnadenkende handlangers met de knoet regeren? De tijd van horigen en lijfeigenen is voorbij. Er is in Zijn werk pertinent géén plaats voor machtsmisbruik, door welke "dienaar" dan ook! Gelovigen werd zand in de ogen gestrooid. Helemaal niemand wordt er onder de voet gelopen; geen ruwe bolster met een blanke pit, noch een blanke pit van een ruwe bolster. Daarom:
- De onaanzienlijke zal genade en vergeving vinden, maar machtigen worden aan een machtig oordeel onderworpen.
Uit: Wijsheid 6: 6 (NBV)
[19] Broeders en zusters, als een van u afdwaalt van de waarheid en een ander laat hem daarheen terugkeren, [20] dan mag hij weten: wie een zondaar van het dwaalspoor terugbrengt, redt hem van de dood en wist tal van zonden uit.
Uit: Jakobus 5 (NBV)
Terugkerend naar de dialoog in deze thread...
Jabob65 schreef:@BEE, 'het niet opgeleid zijn' werd vroeger gezien als een unique selling point, ik kan me nog herinneren dat dit op Malta ook tegen de mensen werd gezegd, wij hebben levende (!) apostelen en bij ons werkt de heilige geest, ook werd, toen ik jong was, laatdunken gedaan over dominees en priesters die een preek hadden uitgeschreven..
Natuurlijk was dat sowieso al een deel van de waarheid want men had wel degelijk een leidraad voor een dienst, en diegene die een goed geheugen had, was in het voordeel, verder waren de eerste vijf minuten van een preek vaak nog wel enigszins acceptabel omdat het nog wel over het thema van de desbetreffende dienst ging maar daarna werd het vaak een potje vrij associëren, meestal hoorde je verhalen die je al duizend maal eerder had gehoord, en dan heb ik het nog niet eens over de feitelijke onjuistheden die gezegd werden.
Een goede priester moet niet alleen een goede dienst cq. viering kunnen houden, inhoudsvol kunnen preken maar oog hebben voor de pastorale kant in de gemeente, het lijkt mij erg moeilijk om dit zonder enige vorm van opleiding te doen.
Nogmaals, ik begrijp het. Maar ik wil nu eerst
EHBO voor de vele slachtoffers en gewonden door bruut ambtelijk geweld in de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland). Die hebben voorlopig niks aan een liturgie en dweilen met de kraan open helpt niet! De liefde van God werd ze nota bene onthouden. Waar blijven de nieuw-apostolische
"Mannen, vastberaden helden" die kunnen praten als een advocaat. Nú komt het er op aan!!
Groet,
BakEenEi