Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragscode

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Plaats reactie
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Jabob65 »

@Tjerk, ik begrijp het heel erg goed, 'we' kennen allemaal zulke verhalen denk ik, althans daar ben ik bang voor.

Maar het zijn wel essentiële verhalen want ze grijpen diep in mensen hun bestaan, want er is zoiets als persoonlijke integriteit, en dat wordt hier met voeten getreden..

Aan de andere kant, wat kun je doen aan domheid, en kun je mensen hun domheid kwalijk nemen, als je mannen broeders, op grond van trouw kerkbezoek, een zwart pak aanmeet, en hen zonder enige vorm van opleiding laat optreden als prediker of nog erger als pastoraal werker, ja, dat is vragen om problemen.

Ik was een keer op huisbezoek en toen vertelde een zuster dat ze vroeger was misbruikt door haar vader...de priester die ik vergezelde toverde de volgende formule uit zijn hoge hoed:

'Eert uw vader en uw moeder!'.

Wat ik toen dacht en voelde, laat zich moeilijk beschrijven..

--

Het best kun je de nieuw apostolische kerk duiden aan de hand van de bedrijfskleding: het zwart/wit...

Alles is zwart/wit.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Jabob65 »

@ACE, zo is het maar net.

Persoonlijk vind ik het prettig als een geestelijke iets van nederigheid uitstraalt, gelukkig zijn die in de NAK ook wel te vinden maar vanaf x laag wordt dat wel moeilijker, Jean Luc, daar ben ik wel heel erg van geschrokken, en dat komt omdat je bij een iets jonger persoon hoopt dat er een verbetering kan optreden maar het tegendeel is waar.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Jabob65 »

Ik zat net te kijken naar Het Vermoeden met Henk Jongerius, een Dominicaanse prior, als tegenhanger van kerkelijke regeltjes (want dan is het goed..) zegt hij het volgende tegen mensen op hoge (geestelijke) posities:

Waar is de stilte, de innerlijke overgave, het vertrouwen? En handel je daar naar. Pas dan zitten we in het spoor van de man van Nazereth...

Later noemt hij nog het aspect van zelfrelativering (lachen om jezelf) en dat de poorten naar andere mensen weer opengaan..
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Lmg »

@ Jabob,

Wat betreft Schneider kan ik je helemaal volgen. Bij hem proef ik een brutale geest.
Wat betreft het in vrijheid leven en omgaan met je persoonlijke geloofsontwikkeling werd het
mij in de NAK erg moeilijk gemaakt.
Nooit kon je twijfels en gedachten uiten zonder een bepaalde rekening gepresenteerd te krijgen.
Als jonge onderdiaken in de jaren 70 was ik in een klein gezelschap waarbij ook Apostel Pos aanwezig was.
Er werd in deze kleine kring gesproken over de tijd van St. Ap. Bischoff en zijn boodschap, alsmede over zijn
opvolger St. Ap. Schmidt
op een bepaald moment hoor ik Apostel Pos het volgende zeggen ,, St Ap. Schmidt was wel zo wijs en verstandig om dat niet te zeggen ,,
Toen ik later eens met een ambtsbroeder hierover sprak en hij zich verwonderde over de uitspraak van Pos, ging hij hiermij naar zijn
voorganger.
Omdat ook deze voorganger zich verwonderde ging hij in gesprek met de Distr Voorganger die op zijn beurt uiteraard Apostel Pos benaderde.
Kortom, Ik kreeg een brief van G. Pos vanuit de Henry Polaklaan (CA) zeer streng van toon en of ik mij even wilde verantwoorden.
Kort daarop ben ik naar de CA gegaan voor een gesprek met G.Pos die na lang praten in enige mate zijn uitspraak toegaf.
In de NAK kun je maar het beste achter de hand praten.

Lmg
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door BakEenEi »

Jabob65 schreef:(...)
Waar is de stilte, de innerlijke overgave, het vertrouwen? En handel je daar naar. Pas dan zitten we in het spoor van de man van Nazereth...

Later noemt hij nog het aspect van zelfrelativering (lachen om jezelf) en dat de poorten naar andere mensen weer opengaan..
@all

Zo'n ongecompliceerde benadering spreekt mij aan! Ik snap best dat wie erin heeft doorgeleerd bijvoorbeeld een boek kan schrijven met als titel "Theologische aspecten van de Nadere Reformatie", of kan spreken over "Theological Aspects of Church Sustainability". Maar wat het geloof betreft, zoals ik dat van huis uit meekreeg, heb ik het nooit anders kunnen begrijpen dan dat God in het begin Tien Geboden gaf, die Jezus Christus voor de duidelijkheid later samenvatte tot anderhalf à twee. Hierdoor heb ik het altijd logisch gevonden dat gelovigen die zichzelf christenen willen noemen, op zijn minst de vaste grond eerbiedigen welke in deze anderhalf à twee geboden werd neergelegd. "Gevorderden" die graag een beter begrip willen krijgen van "alles wat er in de Wet en de Profeten staat", komen volgens mij al gauw uit bij de berg Horeb, waar de oorspronkelijke Tien Geboden aan het daglicht werden prijsgegeven. Stel nu, dat iemand hier vervolgens werk van maakt en na verloop van tijd ook kan inzien met welke bedoelingen God die richtlijnen destijds gaf. Ik heb geprobeerd om mij in te denken hoe je dan van "gevorderde" wellicht een "vergevorderde" wordt, waarna je je op enig moment vrij voelt om óók een boek te schrijven. Terwijl je je nog beraadt op de inhoud ervan, vertel je aan geestverwanten, geloofsgenoten, enthousiast met wat voor plannen je rondloopt. Je hebt "de wereld om je heen" belangrijk nieuws te melden, sterker nog: je hebt een schat te verdelen! Hierna, wanneer je alles heel serieus op papier hebt gekregen, moet dit aan God gewijde levenswerk dat zelfs met steeds meer vereende krachten tot stand is gekomen, nog een naam krijgen - en die wordt: catechismus!!

Toen ik met deze bril op nadacht over de inhoud van de nieuw-apostolische catechismus, kwam ik tot de ontstellende conclusie dat de auteurs de betekenis nog niet kennen van minstens vier van de Tien Geboden...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Jabob65 »

@LMG, wat een komisch verhaal, althans het eerste gedeelte, het tweede gedeelte (het ter verantwoording geroepen worden natuurlijk niet) maar ik heb nog een vraag: dat Schmidt zou verstandig was om dat niet te zeggen..wat werd hier gesuggereerd? Wat wordt bedoeld met het woordje 'dat'?

En inderdaad, stasi-achtige praktijken...je moest ook goed weten wanneer je wat kon zeggen en wanneer je dat maar beter niet kon doen.

@BEE, helemaal mee eens, ik ben toevallig geïnteresseerd in Theologie maar op gemeente niveau gaat het om heel andere zaken, probeer eerst maar eens in harmonie te leven, de hulpbehoevenden wat steun te geven...en respecteer een ander zijn mening, oordeel niet zo snel, wees niet kleinzielig..und so weiter.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door BakEenEi »

(...) Ze vielen, nee donderden of kletterden van hun sokkel. Het voetstuk waarop anderen hen in sommige gevallen hadden geplaatst. En dat ging met veel kabaal en rumoer gepaard. (...)

Bron: http://www.nrc.nl/2012/2012/12/30/12-ge ... -voetstuk/
@all

Het rijtje is volgens mij nog niet helemaal compleet...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Lmg »

@ Jabob,

G. Pos had gezegd dat St. Ap schmidt niet zoals zijn voorganger in het ambt J.G. Bischoff tot de
uitspraak was gekomen ,, Christus komt tijdens mijn leven ,,
Overigens heb ik vaak gemerkt dat vele Nakkers in die tijd in grote verlegenheid kwamen wanneer over
de boodschap werd gesproken.
Om geestelijk op de been te blijven werden er door velen allerlei lulkoek verhalen verteld over de
geexcommuniseerde Apostelen.
Over Apostel Ernst Guttinger werd gezegd dat hij aan tongkanker zou leiden.
Dit werd beschouwd als een straf van god en kon hierdoor niet meer prediken in de sinds 1954 opgerichte VAC
(vereinigung Apostolische christen) in Zwitserland.
Apostel Peter Kuhlen werd ook wel schwarze Peter genoemd. Men bedoelde dan, Kuhlen is een duistere man.
Overigens heeft deze uitdrukking in Duitsland een geheel andere betekenis.
Een D. Oudste van de NAK Zwitserland vroeg eens aan zijn opziener waarom er allerlei onwaarheden over Apostel
Otto Guttinger rondgingen.
Hierop kwam het antwoord, als wij dat niet doen dan lopen er te veel gemeenteleden over naar de Guttingers.

Lmg
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door Jabob65 »

@LMG, dank je.

Menigeen zal onthutst zijn als ze zouden weten wat de 'hoge ambtsdragers' wel niet allemaal vinden en onderling bespreken...
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Heersers in de kerk (7): De nieuw-apostolische gedragsco

Bericht door BakEenEi »

Jabob65 schreef:@LMG, dank je.

Menigeen zal onthutst zijn als ze zouden weten wat de 'hoge ambtsdragers' wel niet allemaal vinden en onderling bespreken...
@all

Wat ikzelf in de Nieuw-Apostolische Kerk altijd een ongelofelijk probleem heb gevonden, is, hoe er wel OVER mensen wordt gepraat maar niet rechtstreeks MET de betrokken personen. Zo heeft er dus geen “hoor en wederhoor” plaats. Ook bij het arbeidsconflict met Ronald Rohn zagen wij dit weer gebeuren. Hij kreeg niet eens de kans om zich tegenover de rest van de bestuursleden nog enigszins te verweren toen de nep-Raad van Toezicht al tot verregaande "executiemaatregelen" had besloten! Een vergelijkbare behandeling trof o.a. Bauke Moesker. Nog verontrustender vind ik het dat, indien er dan bijvoorbeeld op dit Forum van dergelijk machtsmisbruik (!) melding wordt gemaakt, er onder de verantwoordelijken én onder de vele duizenden medeplichtigen in het "werk Gods" nog steeds niemand is die zijn of haar rug recht om zulke godgeklaagde misstanden de wereld uit te helpen. Reken er in deze kerk ook níet op dat er ooit iemand opstaat om zich ergens voor te verontschuldigen. Ieders meest favoriete hobby is schijnbaar "Tafeltje, dek je" spelen op het strand naast de zee der vergetelheid. Een open en eerlijk gesprek vindt geen van allen nodig! Gisteren kwamen er bij mij weer allerlei vervelende herinneringen op toen ik bij YouTube het filmpje zag van de dienst in Duisburg op de Dankdag voor Gewas en Arbeid, waarin stamapostel Leber en diens helper Schneider de gemeenteleden in akelig scherpe bewoordingen toebeten hoe verschrikkelijk (!) dankbaar ieder behoort te zijn.

Eén van mijn collega's op de C.A. had zich op zekere dag niet dankbaar genoeg getoond, zodat hem prompt door de districtsapostel werd voorgehouden dat het niet verkeerd zou zijn als hij eens een poosje in een rolstoel moest zitten! Hij was er helemaal kapot van. Op mijn vraag wat hij de "Godsgezant" recht voor zijn raap had geantwoord, begreep ik dat het mijn collega... aan woorden had ontbroken. Enige tijd later stond ik 's middags tegen zessen op het punt om naar huis te gaan, toen ook mij in de gauwigheid door betrokkene een spiegel zou worden voorgehouden. Dat heb ik toen wel even anders opgelost! In een flits zag ik op de balie bij de receptie een doos hosties staan, welke ik -in plaats van gevoelens van verschuldigde eerbied, of gewoon een bal- subiet terugkaatste. Op slag was dit het resultaat van een reeks van schofferingen. (...)

Nee, over ons kon niet naar Huis worden geschreven. Wij konden niet in de schaduw staan van de dienstwillige dienstknechten bij de Verwaltungen in Bremen en Hamburg. Daar kon men "aufschauen" als geen ander.

Groet,
BakEenEi



P.S. Wie in de Nieuw-Apostolische Kerk, zoals velen met mij, op het gebied van "de omgang met heiligen", het nodige te incasseren heeft gekregen, komt volgens mij een keer voor de keuze te staan: laat ik mij vermurwen, of kom ik op voor mijn eigenwaarde. Natuurlijk, zo'n keuzemoment kun je achteloos voorbij laten gaan. Laten wij echter niet vergeten Wie al Eerste vond dat ons deze eigenwaarde hoogst persoonlijk toekomt. Daarom stond míjn keuze vast! Werkelijk, toen ik op het Duitse "Glaubensforum24" las wat districtsapostel Brinkmann in maart 2011 in drukwerk had voorgehouden aan de ambtsdragers in Nordrhein-Westfalen...
shalom schreef:
Monatsrundschreiben für alle Amtsträger im Bezirksapostelreich Nordrhein-Westfalen 7. Jahrgang März 2011 Nr. 3 schreef:
2.1 Hinweise zum Seelsorgebesuch

Wie verhalten wir uns, wenn uns Fehler in der kirchlichen Praxis vorgeworfen werden?

Teil 4 – Umgang mit tatsächlichen Fehlern [der Amtskörper]


…Es kann sein, dass der predigende Amtsträger ein Informationsdefizit hat. Vielleicht
hat er neuere Lehraussagen nicht richtig aufgenommen oder nicht gelesen. Vielleicht
hat er sie zwar gelesen, aber nicht verstanden und deswegen nicht verinnerlicht… . Es
besteht aber auch die Möglichkeit, dass der Amtsträger eine andere Lehrauffassung
zu bestimmten Inhalten vertritt und diese verkündet. Ausdrücklich sei angemerkt, dass
der Stammapostel die Erwartung ausgesprochen hat, dass die Amtsträger sich hinter
die Lehre der Kirche stellen
. Dieses entspricht auch der Sicht der Apostel.

Ein offen bekannter oder sogar am Altar verkündeter Lehrwiderspruch kann nicht
hingenommen werden.
Der Bezirksapostel wird entscheiden, wie verfahren wird… .

Seiten 2 - 3

Bron: http://www.forum.glaubensforum24.de/vie ... 513#p36513
... viel er terstond nog maar één enkele conclusie te trekken: dit zijn woorden van een fascist!! Als ik in het ontvangstcomité had gezeten dat zo iemand in Nederland op zondag 15 mei 2011 met gejuich moest ontvangen, had ik deze schijnheilige bij de grens opgewacht en had ik van hem geëist dat hij diezelfde woorden acuut terugnam en dat hij zich er openlijk voor zou verontschuldigen. Het was de waanzin ten top!!

Maar hoe ging het verder? Ik waarschuwde ervoor op dit Forum, en niemand, néé, niemand; níemand trok zich er iets van aan. "Ja, apostel; nee, apostel. Goed apostel, natuurlijk apostel. U zegt het maar, apostel."
Laatst gewijzigd door BakEenEi op zo 30 dec 2012, 21:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Less Is More
Plaats reactie