Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hiawhata
Berichten: 47
Lid geworden op: do 21 okt 2010, 18:38

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door hiawhata »

@wil
Als ik het lees van Bauke ,lees ik meer , en heel veel meer .
Ik lees de emotie acher dit verhaal en grijpt mij nog aan .
Waarschijnlijk ken je de achtergrond niet of wil je die niet kennen .
De drie-eenheid binnen de N.A.K. G G G Geld Geld Geld
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Tosca »

Wil schreef:"Wilt u hier níet fotograferen!"
Is dat alles wat die sprak?
En dan zo'n verhaal er van maken?

@Wil…
Dat is typisch des NAK’s, met heel veel woorden (bijna) niets zeggen!

Met vriendelijke groet,

Bauke Moesker
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Emile »

Men kan een zekere strijd tussen de beheerders van Apostolische Observer en Apostolisch News vermoeden.
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Diderot
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 15:38

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Diderot »

Redactie schreef:"Voor aanvang van de zegensstonde voor de districten Groningen en Assen had ik achterin de zaal mijn plaats gevonden naast één van de dienaren, toen vanuit de consistorie de priester/voorganger [BF] binnenkwam en hij het gangpad opliep dat eindigde bij de rij zitplaatsen waarvan mijn stoel de uiterste hoeksteen vormde. In een punt des tijds raakte ik ervan doordrongen wat dit mogelijk betekende: ik zou mee moeten naar de consistorie, en dan zou mij een geestelijke bediening worden aangeboden die ik niet kon weigeren! Terwijl de priester/voorganger naderbij kwam, was het alsof mijn hele leven nog éénmaal aan mij voorbijtrok. De confirmatiebelofte die ik had opgezegd, het gevoel wat mij bekroop toen een vuilniswagen mijn nieuwe auto ramde, en een nachtmerrie over mannen in zwarte kostuums die mij voor een rechtbank wilden slepen; dit alles flitste door mijn gedachten en sneed door mijn ziel. Licht, uiterst licht voorovergebogen -anderen zal het niet zijn opgevallen- wendde nu de priester/voorganger zich tot mij. Ik zag dat hij wat ging zeggen, en toen kwam het hoge woord eruit: "Wilt u hier níet fotograferen!" Nu wendde hij zich af en keerde hij mij de rug toe. Als aan mijn hoeksteen genageld bleef ik sprakeloos achter. Van de dienst herinner ik mij alleen nog dat Petrus over het water liep. Dat kan ik ook, dacht ik, maar dan moet ik na de dienst snel zijn. Morgen dooit het, zegt het KNMI."
Wat is het punt van deze bijdrage, behalve wellicht de semi-humoristische uitsmijter over het waterlopen?
Is het zo raar dat BM (waarvan bekend is dat hij te pas en te onpas zijn apparaat tevoorschijn haalt en begint te fotograferen) voor de dienst gevraagd wordt om zijn desbetreffende neigingen te onderdrukken?
Mijn antwoord: Nee, dat vind ik niet raar.
Kortom: andermaal een forse pan met gebakken lucht van de redactie.

Diderot.
Wil
Berichten: 45
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 21:10

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Wil »

@Diderot,
Bauke is de ''weg'' kwijt zo schreef hij ooit eens om weer zijn plaats in te nemen bij de GvAC en even later was hij van mening dat een''kerk'' niet noodzakelijk was en heden ten dagen vereert hij de NAK met dienstbezoeken, of hij daar ook eventueel de zonden krijgt vergeven?
En ach een forse pan met gebakken lucht wil ik het niet noemen het was meer een veeg uit de pan met als gevolg dat hij als een hoeksteen genageld sprakeloos achter bleef en van de dienst herinnerde hij zich alleen nog dat Petrus over het water liep.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Send in the clowns!

Bericht door zefyr »

@Diderot (met of zonder punt)

Ik zal er geen punt van maken, dat je je druk maakt om een geurige pan met gebakken lucht :mrgreen: Je opmerking over 'gebakken lucht' herinnerde mij eraan, dat je me nog een toelichting schuldig bent over mijn vermeende 'losse flodders' op dit forum.Jouw aantijging hieromtrent aan mijn adres dateert alweer van enkele weken geleden. Mocht je binnenkort niet op de proppen komen met een gefundeerde onderbouwing, dan zal ik je opmerking in deze kwalificeren als gebakken lucht.

Het verbaast me, dat een erudiete man als Bart Flikkema, priester/voorganger van de NAK Haren, zich laat gebruiken als 'loopjongen', die een triviale boodschap overbrengt aan de 'enfant terrible' van de NAK NL... Eerdergenoemde vertelde mij vorig jaar, terwijl we een vorkje prikten in een Chinees-Indisch restaurant te Nijmegen, met dodelijke ernst, dat hij Bauke Moesker z'n ergste vijand niet zou toewensen. Het is vermakelijk en aandoenlijk, dat kritische geesten in de nieuw-apostolische 'roaring 90s', zoals Bart Flikkema tegenwoordig gedegenereerd zijn tot slaafse systeemagenten. Deze treurnis smeekt om een vrolijke noot. Mijn motto is dan ook:

'SEND IN THE CLOWNS!'

http://now-here-this.timeout.com/2012/0 ... ty-church/

http://www.timeout.com/london/around-to ... di-service

http://www.metro.co.uk/weird/889558-clo ... ch-service

Ik raad Bauke Moesker en alle anderen aan, ja ik roep iedereen op, voortaan een clownsneus op te zetten tijdens nieuw-apostolische aposteldiensten!
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische

Bericht door Redactie »

Diderot schreef:(...)
Is het zo raar dat BM (waarvan bekend is dat hij te pas en te onpas zijn apparaat tevoorschijn haalt en begint te fotograferen) voor de dienst gevraagd wordt om zijn desbetreffende neigingen te onderdrukken?
Mijn antwoord: Nee, dat vind ik niet raar.

(...)


Uit: Bericht door Diderot op "di 14 feb 2012, 08:05" in de thread "Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk"
@Diderot

Hoezeer dergelijke gebeurtenissen in de Nieuw-Apostolische Kerk tegenwoordig ook te voorzien zijn, sommigen wennen er schijnbaar aan; anderen blijkbaar niet. Mij deed het voorval m.n. denken aan de uitspraak van een vader over hoe het er gaandeweg aan toeging in de verzorgingsinstelling waar zijn dochter al jarenlang verbleef. "Dat went nooit", zei hij. Die situatie was voor mij helaas (!) voluit herkenbaar:
BakEenEi schreef:(...)
Vandaag stond er opnieuw een artikel in de krant over een zorginstelling die nu mogelijk ten onder gaat door financieel wanbeheer:
  • [afbeelding]

    Bron: De Volkskrant, maandag 5 december 2011
Ik volgde het nieuws hieromtrent al enige tijd. De problemen begonnen met een ten onrecht noodzakelijk geachte fusie. Een vader met veel ervaring in het internationale bedrijfsleven, wiens dochter al 25 jaar bij deze instelling wordt verpleegd, wil er wel het volgende over kwijt: "En dat allemaal omdat de bestuurders bedrijfje gingen spelen in de geestelijke gezondheidszorg." Hoewel hijzelf jarenlang in de cliëntenraad zat, bleek er geen kruid gewassen te zijn tegen het slechte management van de afgelopen vier jaar. Achteraf kwam het ook nog uit dat een bestuurder die slecht gepresteerd had, bij vertrek een kwart miljoen als afkoopsom had meegekregen. "Intussen is niet te begrijpen dat er zo achteloos en onzorgvuldig met gehandicapten en zorginstellingen wordt omgegaan. Dat went nooit.", zo besluit hij in het betreffende interview.

Onwillekeurig denk ik dan aan het bestuur van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. Ook daar krijg je geen vat op. Ondertussen weet iedereen dat er enorme financiële verliezen worden geleden. De bestuurders evenwel die daarbij beter een stapje terug hadden kunnen doen, zoals onder hun degenen die hebben gemeend de buitenwacht een rad voor ogen te kunnen draaien met een nep-Raad van Toezicht (!), wordt echter op onverklaarbare wijze de hand boven het hoofd gehouden. Eén van hen werd tussendoor zelfs nog aangesteld als hoofd van het landelijke bureau. Hoe kán zoiets?

(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "ma 05 dec 2011, 17:44" in de thread "Nieuw-apostolische bedrijfsvoering".
"Dat went nooit." Waar zou dat vandaan komen, ergens niet aan te zullen wennen? Ik herinnerde mij een recent gesprek over hoe er in ons land alom positieve ervaringen worden opgedaan met het weghalen van nutteloze verkeersborden. Zoek maar eens bij Google op "overbodige verkeersborden weg". Ook kwam de gedachte op aan een vroegere buurman, die vaak in de tuin zat en dan aan het schrijven was. Jaren later ontdekte ik waarover het ging, toen een tentamen handelde over één van diens boeken. Daarin werd o.a. de geschiedenis beschreven van de psychiatrie in het Belgische plaatsje Geel. Hier namelijk vervulde vroeger de locale bevolking een werkelijk prachtige rol bij de zorg voor naasten met op dat gebied een hulpvraag. Zoek evt. bij Google op "psychiatrie Geel". Ik hield het met al deze associaties nu maar voor gezien toen ik stuitte op jeugdervaringen met de politie in combinatie met het fenomeen "Verboden zich op het gras te bevinden":
Wat ik ermee wil zeggen, is dit: hoe ver kun je soms -met zijn allen- zijn afgedwaald van wat feitelijk de kern is van het apostolische werk?! Wie de samenvatting die Jezus Christus gaf van alle geboden, destijds in de samenleving, te ver terugvoert in de geschiedenis, mag denken aan de behoeftepiramide van Maslow!

Het relaas van Bauke Moesker over het "werk des Heren", jl. zondag in Winschoten, vond ik ronduit schokkend. Ik neem mijn hoed ervoor af dat hij de moed opbracht om daar überhaupt aanwezig te zijn en de confrontatie te riskeren met laffe types die zich brutaal wagen te vergrijpen aan gaven in het offerblok teneinde één hunner naasten te laten intimideren door een ingehuurde advocaat. Linke gasten die vanachter de coulissen het in groepsverband wel aandurfden om i.c. Bauke in hun vermeende hoedanigheid van "Godsgezanten" en "zegenaars" op die manier te doen voorhouden dat hij maar had te bewerkstelligen dat in elk geval zíj hem nooit meer ergens zouden tegenkomen en zíj ook nooit of te nimmer meer wat van hem zouden horen. Heus, wat ben je dán met zijn allen toch een ongelofelijk stel "vastberaden helden" (vgl. lied 397, gezangboek NAK). Chapeau, beste mensen! Het is niet de liefde van God, maar deze miezerige lafheid, dit stomzinnige kuddegedrag, deze hypocrisie, waaraan de mensheid jullie, verzetshelden op sokken, voortaan overal zal herkennen. Zet hem op en ga ervoor! Met zijn vijftienduizenden tegen één! Een prestatie van wereldformaat. En dan bevindt er voor aanvang van de dienst zich in de consistorie één man, een antiheld doch met de gave van het woord, en die wil het wel even opknappen. Zo'n 400 aanwezigen in de zaal zijn er vervolgens ooggetuige van hoe Bauke in twee tellen de oren wordt gewassen. Chapeau! Zelden vertoond, zoiets.

Het WebTeam/TjerkB
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Send in the clowns!

Bericht door zefyr »

@allen

De leugenachtige praktijken van 'apostel' Peter Klene en districtsapostel Brinkmann doet hun Pinokkioneuzen groeien en groeien. Tot de nieuw-apostolische psu (persoonlijke standaarduitrusting) behoort doorgaans een schone (witte) zakdoek en een rolletje pepermunt. In het vervolg kan de clownsneus worden toegevoegd aan deze psu van de kerkgangers, als de nieuw-apostolische 'apostelen' voorgaan. De clowns blessing zal waarschijnlijk voorlopig ontbreken in nieuw-apostolische aposteldiensten..., zolang de zogenaamde 'apostelen' de basis niet serieus neemt door adequate en juiste informatie achter te houden en incomplete (te) summiere en (gedeeltelijk) onjuiste informatie te verstrekken. Daarentegen kunnen de nieuw-apostolische kerkgangers de meterslange Pinokkioneuzen van het nieuw-apostolische 'apostolaat' pareren met het opzetten van de clownsneus tijdens kerkdiensten!

In onderstaande clip zien we een feestelijke processie van de anglicaanse geestelijkheid met in hun kielzog clowns tijdens de jaarlijkse Grimaldi Memorial Service in de Holy Trinity Church in Oost-Londen op de eerste zondag in februari.

Laatst gewijzigd door zefyr op di 14 feb 2012, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Criticus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 12:36

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische Kerk

Bericht door Criticus »

Redactie schreef:Het relaas van Bauke Moesker over het "werk des Heren", jl. zondag in Winschoten, vond ik ronduit schokkend. Ik neem mijn hoed ervoor af dat hij de moed opbracht om daar überhaupt aanwezig te zijn en de confrontatie te riskeren met laffe types die zich brutaal wagen te vergrijpen aan gaven in het offerblok teneinde één hunner naasten te laten intimideren door een ingehuurde advocaat. Linke gasten die vanachter de coulissen het in groepsverband wel aandurfden om i.c. Bauke in hun vermeende hoedanigheid van "Godsgezanten" en "zegenaars" op die manier te doen voorhouden dat hij maar had te bewerkstelligen dat in elk geval zíj hem nooit meer ergens zouden tegenkomen en zíj ook nooit of te nimmer meer wat van hem zouden horen. Heus, wat ben je dán met zijn allen toch een ongelofelijk stel "vastberaden helden" (vgl. lied 397, gezangboek NAK). Chapeau, beste mensen! Het is niet de liefde van God, maar deze miezerige lafheid, dit stomzinnige kuddegedrag, deze hypocrisie, waaraan de mensheid jullie, verzetshelden op sokken, voortaan overal zal herkennen. Zet hem op en ga ervoor! Met zijn vijftienduizenden tegen één! Een prestatie van wereldformaat. En dan bevindt er voor aanvang van de dienst zich in de consistorie één man, een antiheld doch met de gave van het woord, en die wil het wel even opknappen. Zo'n 400 aanwezigen in de zaal zijn er vervolgens ooggetuige van hoe Bauke in twee tellen de oren wordt gewassen. Chapeau! Zelden vertoond, zoiets.
En de oorzaak?

Een priester die vraagt "wilt u hier NIET fotograferen?"
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Recente intimidatiepraktijken bij de Nieuw-Apostolische

Bericht door Redactie »

Criticus schreef:(...)

En de oorzaak?

Een priester die vraagt "wilt u hier NIET fotograferen?"
@all
  • Wilt u voortaan met uw stiekeme tengels van de gaven in het offerblok afblijven?

    Wilt u met uw schijnheilige smoelwerken voortaan de waarheid spreken, en niets dan de waarheid?

    Wilt u voortaan de vriendjespolitiek achterwege laten?

    Wilt u voortaan uw naaste liefhebben als uzelf?

    En wilt u zich dan nu eindelijk eens helemaal kapot schamen?!
Het WebTeam


N.B.
Redactie schreef:(...)
Zo wordt er hier in verwijtende zin (!) een opmerking gemaakt over het fotograferen tijdens openbare erediensten bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. Het zal de districtsevangelist Vis door de jaren heen toch niet zijn ontgaan dat aan personen, die aanwezig zijn op locaties waar vanuit deze kerk activiteiten plaatshebben en die dan ongevraagd in opdracht van de kerkleiding (!) worden gefotografeerd of gefilmd, nimmer vooraf of achteraf wordt gevraagd om hun persoonlijke toestemming voor publicatie! Bij de Europese Jeugddag 2009 werd er zelfs een bioscoopfilm gemaakt waarop minderjarigen zijn te zien, van wie de ouders pertinent niet zijn benaderd met het verzoek of zij zich akkoord verklaarden met de doeleinden van zo'n propagandaproject! Ook voor websites van de kerk en voor het tijdschrift "Unsere Familie" worden er heel veel foto's gemaakt, waarbij de kerkleiding stelselmatig het portretrecht schendt! Het is daarom ronduit beschamend en volstrekt ongeloofwaardig bovendien hoe deze districtsevangelist nu een naaste in zijn geloofsgemeenschap heeft gekapitteld.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "za 03 dec 2011, 19:37"
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Plaats reactie