districtsapostel in ruste G. Pos in kritieke toestand

Uiteenlopende onderwerpen m.b.t. het apostolische geloofsleven
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

districtsapostel in ruste G. Pos in kritieke toestand

Bericht door zefyr »

Gisteravond is in opdracht van districtsapostel De Bruijn in de nieuw-apostolische gemeenten een circulaire voorgelezen, waarin de (uitgedunde) schare der kinderen Gods is meegedeeld, dat districtsapostel Gijsbert (of Bep of Bert) Pos in kritieke toestand in het ziekenhuis is opgenomen als gevolg van aneurysma, zie verder:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aneurysma

Pos heeft gedurende zijn ambtsperiode zich ontwikkeld tot een onsympathieke systeemagent en arrogante patjepeeër bij uitstek. Niet iedereen zal het kunnen opbrengen voorbede (tot herstel) voor hem te doen.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: districtsapostel in ruste G. Pos in kritieke toestand

Bericht door BakEenEi »

@zefyr

Toen ik via nieuw-apostolische vrienden van deze plotselinge ziekenhuisopname vernam, was het voor mij schokkend nieuws. Ik ervaar het als een trieste bijkomstigheid dat mijn herinneringen voor het overige gekoppeld zijn aan de bedrijfscultuur binnen de Nieuw-Apostolische Kerk, waarbij menigeen zich bekleed waant met goddelijk gezag, doch in eerste instantie -welbeschouwd- krachtens de bepalingen aangaande inrichting en bestuur van deze kerk. Indien iemands (vermeende) gezag dan door vele anderen wordt eerbiedigd, begint zo'n denksysteem vanzelf een eigen leven te lijden. Zo zal het in de kerk van Rome ook wel zijn gegaan met "de ambtelijke top". Het verraderlijke hierbij is echter dat mensen hun geweten bij iemand anders neerleggen. Gelovigen worden wat mij betreft dan bij-gelovigen, doch daarmee begeeft men zich op glad ijs. Omdat er goddelijk gezag in het geding zou zijn, zetten mensen "de firewall" uit. Vervolgens dicteert het kerkelijk leergezag de vervangende (!) "defaultwaarden". "Het apostelwoord" geeft hierna de doorslag. Alleen de stamapostel kan daar desnoods nog verandering in brengen maar als dat gebeurt zal definitief het laatste woord gesproken zijn. "Mocht iemand desondanks op deze wijze onrecht zijn berokkend, dan zal God dat onrecht op Zijn tijd ongetwijfeld ruimhartig compenseren want Hij verbindt zich aan Zijn knecht doch uiteraard houdt Hij van al de Zijnen." Daar komt in het kort de nieuw-apostolische geloofsleer in de praktijk op neer! Voor districtsapostel Pos is dit -voor zover ik hem heb gekend- altijd een vaste uitgangsgedachte geweest; een ijzeren wet als het ware. Aan het goddelijke gezag, belichaamd in "de knechten Gods", ergo de hoogste (!) ambtsdragers in de Nieuw-Apostolische Kerk, viel dus niet te tornen. Wie zo vrij is om met één van hen van inzicht te verschillen, dient "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" van tevoren terdege te bedenken wat de gevolgen kunnen zijn. Hoe kan God "een onwillige" immers zegenen? Naarmate "dienaren" in de Nieuw-Apostolische Kerk "hoger" zijn, geldt dit "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" zelfs in toenemende mate. Eén van de liederen in het gezangboek geeft dat ook impliciet aan: "Wie hen niet mint, die God ons geeft tot dienen, hoe kan die Gods genade recht verstaan?" (lied 185). In een vorige editie luidde deze tekst: "Wie hen niet mint, die als Apost'len dienen, hoe kan die Gods ontferming recht verstaan?" Anders gezegd: wat ons door de hoogste dienaren namens God uit de eerste hand wordt aangereikt, is "van het zuiverste water". Je verzet je toch niet tegen de ordeningen Gods?! Echter: wáár eindigen Zijn ordeningen en wáár beginnen die van kennelijk onbevoegden?! "Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" is de stamapostel namens God de allerhoogste autoriteit op aarde. Meer inzicht in het zuivere evangelie en in de toepassing daarvan kan buiten de stamapostel om nergens ter wereld worden gevonden. Godsgezanten ontlenen al hun gaven en krachten aan het ambt van stamapostel; althans "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis". Alleen ambtsdragers die door de stamapostel tot apostel zijn gewijd, zijn in staat om wat er in de Bijbel is beschreven op de juiste wijze te verklaren en uit te leggen. "Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" dienen uitsluitend apostelen in de eventuele functie van districtsapostel het kerkgenootschap te besturen, zowel in bedrijfsmatige aangelegenheden als op het vlak van zielzorg. Zoals zij het beslissen, heeft God het gewild. Dan heb je als individuele (klein)gelovige toch geen kritiek op hun doen en laten? Wees eerder dankbaar en blij met 't Gezantschap Gods: "Des Heren weg in donk're nacht, voert naar de hemelpoort. En wie 't gezantschap Gods hier acht, trekt met hen huiswaarts voort." (lied 100). Daarom geldt "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis": "Bid voor de dienaren die ons voorgaan, ondersteun ze; handel naar hun woord." Mij benauwde deze zienswijze steeds meer, naarmate ik er vaker getuige van was dat zaken op die manier faliekant verkeerd uitpakten. "Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" geeft God dan "kracht naar kruis". Doordat de nieuw-apostolische geloofsleer gedurig aan veranderingen onderhevig is, kon ik er na verloop tijd echter geen touw meer aan vastknopen... Néé, ik leg mijn geweten níet neer bij de afgezanten van de heer... (Herr Dr. Wilhelm Leber, geistliches Oberhaupt aller neuapostolischen Christen, Oberhirte, höchster Geistlicher, Präsident und Stammapostel; die höchste Autorität in der Kirche).

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: districtsapostel in ruste G. Pos in kritieke toestand

Bericht door BakEenEi »

@all

Noch eine Zugabe...
Bezirksapostel Fehlbaum, Februar 2009

Das Wirken des Stammapostels und der Bezirksapostel soll uns Gewissheit bringen, dass das Werk Gottes fest verankert steht (Felsenamt Stammapostel), höher ist als alle Berge (Sorgen, Kummer, Leid) und erhaben ist über alle Hügel (menschliche Ansichten und andere Lehren). Wir wollen in den Herzen der uns anvertrauten Geschwister ein Feuer der Vorfreude entfachen und uns alle in diesem Gottesdienst auf den Berg in das Haus Jakobs (Haus des Segens) begeben. Es wird uns aus Zion die aktuellen göttlichen Weisungen und des Herrn Wort aus Jerusalem verkündet.“

Quelle: http://www.glaubenskultur.de/leserbrief ... =1376#4913
MfG,
BackeEinEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: districtsapostel in ruste G. Pos in kritieke toestand

Bericht door BakEenEi »

Aan wie het lezen wil

Het was bij een uitvaartdienst toen ik vorig jaar D.Ap. Pos i.r. voor het laatst ontmoette. In een wat langer durend gesprek ging het er niet om wat ons scheidde want wij spraken over wat in harmonie deelbaar was, en dat is (ondanks alles) rijkelijk veel gebleven. Bij nader inzien hadden wij beslist ook gemeen soms bepaalde zaken uit elkaar te willen houden. Ik ben altijd onder de indruk geweest van de enorme geest- en levenskracht bij "Apostel Pos". Ook die laatste keer toonde hij zich energiek en vitaal, weliswaar intussen een dagje ouder. Apostel Pos hield ervan om onder de mensen te zijn. Hij wilde graag dat het "werk Gods" voor een ieder betekende wat het naar zijn vaste overtuiging vanuit de Nieuw-Apostolische Kerk voor een ieder had dienen te betekenen, namelijk: alles. Een weerbarstige realiteit werd hierbij diens vaste metgezel. Dat vergde geregeld méér liefde en mededogen dan zich menselijkerwijs liet incalculeren. De woorden van een bekend koorlied gingen in vervulling: "Wij zijn op de weg ten leven, die een school der vorming is". Hierdoor durfde apostel Pos onder ogen te zien dat er met starheid minder te bereiken valt dan met (onuitgesproken) begrip. Dat begrip hebben niet allen mogen ondervinden die erbij gebaat waren geweest. God heeft het er nimmer van weerhouden om "het werk Zijner handen" te laten doorgaan. Apostel Pos, dank voor het goede; rust u in Zijn vrede.

Een van uw naasten...
Less Is More
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

districtsapostel ir Pos dood, begraven/gecremeerd en herdach

Bericht door zefyr »

@ allen,

Het is alweer bijna twee weken geleden, dat districtsapostel in ruste Gijsbert/Bep/Bert Pos is overleden. Vorige week heeft in besloten kring de begrafenis respectievelijk crematie plaatsgevonden. Ik heb me laten vertellen, dat dap De Bruijn kort het woord heeft gevoerd. Districtsapostel Armin Brinkmann (Nordrhein-Westfalen) was bij deze plechtigheid (op de achtergrond) aanwezig Op de rouwkaart (op de voorzijde foto van Pos afgedrukt, binnenzijde aquarel van geboortehuis te Maartensdijk afgedrukt), die ik heb gezien en gelezen, werd niet vermeld waar en wanneer de begrafenis respectievelijk crematie zou plaatsvinden. Wel werd vermeld waar en wanneer de condoleance (te Voorthuizen) en troostdienst zou plaatsvinden. Via mensenlinq.nl is geen rouwadvertentie van Pos te traceren. Dinsdagmiddag 18 januari jongstleden vond de troostdienst plaats te Hilversum, onder leiding van stamapostel Leber. Dap De Bruijn sprak een woord tot de aanwezigen. Een relatief klein kuddeke heeft deze troostdienst bijgewoond... Het balkon was vrijwel leeg. Op de begane grond was voldoende plaats voor dozijnen afwezige nieuw-apostolischen met ligstoelen :mrgreen: Een saillant detail, onder voorbehoud, want ik weet dit niet zeker (!), is dat de uitvaartverzorger lidmaat/priester is van Het Apostolisch Genootschap. Mocht dit inderdaad het geval zijn geweest, dan was dit een voorbeeld bij uistek van praktisch apostolisch-zijn en apostolische oecumene aan de basis en werkvloer ;)
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: districtsapostel in ruste G. Pos in kritieke toestand

Bericht door basis »

Nou zie ik toch vandaag opeens op het forum van NAKI
een bericht over het verscheiden van Districtsapostel in ruste Hermann Engelauf...
Natuurlijk kàn dit helemaal niet want had niet Peter Johanning mij nog in januari geantwoord dat alleen van de dood van actieve apostelen melding wordt gemaakt op de NAKI-site?
Ik ben natuurlijk even boos geworden op die ontzettend chauvinistische Duitsers die altijd menen te weten hoe het met alle regeltjes zit!
Ik laat, zodat jullie ook kunnen meegenieten, even mijn bericht aan de stamapostel (is hij uiteindelijk niet de grote eindverantwoordelijke?) volgen:


Ich finde es so unfassbar!
Sie sind wirklich schwer zu verstehen!

Jetzt steht ein bericht über heimgang apostel Engelauf i.r. auf die NAKI-site.
Vielleicht können sie sich noch an dieser nachfolgender Bericht von P. Johanning an mir erinneren (januar 2011) ?
So scheint mir das alles wirklich nicht eindeutich, ich kenne nicht das deutsche Wort dafür aber in hollandisch sagen wir: Willekeur!
Es ist mir sehr unangenehm das mann bei euch so mit die Gedächtniss an unser districtsapostel Pos ist umgesprungen. Wirklich unfassbar!

Lieber Bruder xxxx

vielen Dank für Ihre Anfrage. Wir veröffentlichen nur die Heimgänge aktiver Apostel.

Liebe Grüsse,
Peter Johanning


-----Ursprüngliche Nachricht-----
Von: xxxxxxxx
Gesendet: Donnerstag, 13. Januar 2011 01:25
An: webmaster@nak.org
Betreff: nak.org: districtsapostel i.r. Pos

Ich finde es nicht sehr chique von euch das die tod von districtsapostel i.r. G.Pos der Niederlande nicht auf die site steht.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: districtsapostel in ruste G. Pos in kritieke toestand

Bericht door BakEenEi »

basis schreef:Nou zie ik toch vandaag opeens op het forum van NAKI
een bericht over het verscheiden van Districtsapostel in ruste Hermann Engelauf...
Natuurlijk kàn dit helemaal niet want had niet Peter Johanning mij nog in januari geantwoord dat alleen van de dood van actieve apostelen melding wordt gemaakt op de NAKI-site?
Ik ben natuurlijk even boos geworden op die ontzettend chauvinistische Duitsers die altijd menen te weten hoe het met alle regeltjes zit!
Ik laat, zodat jullie ook kunnen meegenieten, even mijn bericht aan de stamapostel (is hij uiteindelijk niet de grote eindverantwoordelijke?) volgen:

(...)
@basis

Inderdaad wordt er op deze manier met twee maten gemeten...
... maar dat gebeurt in de Nieuw-Apostolische Kerk wel in méér opzichten. Zo zijn de offers van broeders en zusters in Nederland kennelijk niet goed genoeg voor een vertaling in het Nederlands van de op handen zijnde catechismus. Daarnaast krijgen Duitse kinderen Gods gedurig extra bijvoeding. Zo verschijnt voor hen het tijdschrift Unsere Familie tweemaal per maand, enzovoort. Over kinderdagverblijven en seniorencentra zal ik het nu maar niet meer hebben!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: districtsapostel in ruste G. Pos in kritieke toestand

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 19.45 uur]


@all

In deze samenhang (géén gelijkheidsbeginsel in de Nieuw-Apostolische Kerk) herinner ik mij ook nog het volgende:
Redactie schreef:(...)
Lage dienaren zijn bij de ambtelijke top van de Nieuw-Apostolische Kerk trouwens sowieso nauwelijks in aanzien. Voor hen is er namens het kerkbestuur beslist geen rouwkrans op een graf. Forget it.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "ma 30 mei 2011, 17:41" in de thread "Kerkleiding dicteert vernieuwd totaalconcept"
Meermalen ben ik in mijn werk (op "de C.A." destijds) correspondentie tegengekomen waarbij een grafstuk voor een overledene, gedeclareerd via "de maandafrekening", op last van de kerkleiding alsnog binnen de desbetreffende kerkgemeente uit "eigen middelen" moest worden bekostigd. Ik voel nóg de schaamte die mij dan bekroop: "na een dienstbaar en offervaardig leven zorg je zelf maar voor een waardig afscheid". Vreselijk. Wat dit met mij deed zou voor de hooggeplaatsten een rotzorg zijn. Een overdosis aan straling van dezulken heeft mij uiteindelijk van ze genezen!

Een ander voorbeeld. Toen in november 2004 alle dienaren op een avond waren uitgenodigd voor een dienst in Hilversum, moest het blijkbaar een verrassing blijven om welke reden dat was: het afscheid van apostel Sepers. Maar nu de andere kant van de medaille: realiseren de "godenzonen" zich eigenlijk wel hoe ze gewend zijn van iemand afscheid nemen die, net als apostel Sepers, óók nog niet compleet dood is doch bij voorkeur zonder grafstuk dient te worden afgeserveerd?! Precies: men kan stilletjes via een achterdeur verdwijnen, en dat is het dan! Ik heb het zelf (na 50 jaar lidmaatschap) meegemaakt...
Redactie schreef:(...)
Dit betekent twee dingen: 1) het kerkbestuur wenst in de hoogste versnelling af te stevenen op de hemelpoort, alwaar de deur op slot zal blijven want het was immers de bedoeling dat men gezamenlijk het "einddoel" zou bereiken en dat juist de "dienaren" daarvoor zouden zorgdragen; 2) er ontstaat nóg meer verdeeldheid onder de gelovigen doordat er complimenten zullen worden uitgedeeld aan gezagsgetrouwen terwijl "de anderen" voorgoed "uit beeld" geraken. Is dát het "werk Gods"?! Welnee, dat is gewoon een "kerkgenootschap", speciaal voor kortzichtige ijdeltuiten, onder leiding van een zakenclub van gewiekste vermogensbeheerders die pronken met en stelen van andermans geld.

(...)


Uit: Bericht door Redactie op "zo 22 mei 2011, 15:37" in de thread "Levensbeschrijving Dap. Brinkmann".
Groet,
BakEenEi


N.B. Over recidiverend wangedrag gesproken...
BakEenEi schreef:@all

Vandaag las ik in de krant dat in de hoofdstad een "centrum voor debat, bezinning en poëzie" binnenkort haar deuren opent. De initiatiefnemer ervan lichtte het concept als volgt toe: "Er is maar één afspraak die ik wil maken met iedereen die hier het woord komt voeren: er wordt hier niet gescholden, niet beledigd, niet gehoond, niet cynisch gepraat. Dat is voorbij. Laten we het zo maar zeggen." (...) Hoe vertaal ik dit nu voor mijzelf naar het "Forum voor allen die het apostolische werk een warm hart (zouden willen) toedragen!", was daarna even een spontaan opkomende gedachte. (...) Stamapostel Leber toonde zich herhaaldelijk er een voorstander van dat dialogen "sachlich bleiben", zo herinnerde ik mij diens specifieke bewoordingen in dat verband. Dat is een mooie boel, vond ik dan telkens weer: je haalt bij mensen het bloed onder de nagels vandaan, door misbruik van macht in feite; wie dat vervolgens doorkrijgt wordt boos, maar zo'n slachtoffer mag diens verontwaardiging dan zeker uitsluitend "in cadeauverpakking" tegenover de dader(s) uitspreken want in de "kring der dienaren" wenst men "sachlich" te "bleiben". (...) Op 4 december 2007 hebben wij gezien hoe "sachlich" de kerkleiding zelf, toen het er zowel voor de geschiedschrijving als voor de toekomst van het "werk Gods" op aankwam, werkelijk kon "bleiben". Hartverscheurend menselijk leed werd door de "Godsgezanten" handig weggewuifd in termen van "Daar hebben wij geen herinnering aan". Géén (!) aansprakelijkheid aanvaardde men voor onterechte excommunicaties in de jaren '50 van de vorige eeuw; op briefpapier van de kerk; ondertekend door "Apostelen des Heren". Overgaand tot de orde van de dag reikte men hierna tijdens de Europese Jeugddag 2009 symbolisch de broederhand aan tot verzoening want, zo hield stamapostel Leber het toen 46.000 aanwezigen voor: „Meine Brüder, ich schätze mich selbst noch nicht so ein, dass ich’s ergriffen habe. Eins aber sage ich: Ich vergesse, was dahinten ist, und strecke mich aus nach dem, was da vorne ist.“ (Philipper 3,13) Anders gezegd: er wordt níet meer omgekeken. Van districtsapostel Brinkmann kreeg ik achteraf de bevestiging dat dit inderdaad zo was bedoeld. Dus: je veroorzaakt op de geloofsweg een aanrijding en anderen die erdoor van de weg af waren geraakt, die ga je níet helpen; never nooit niet. Je zegt alleen, en zulks pas na 54 jaar: "Het spijt me, als jíj vindt dat je door één van onze bedrijfswagens was aangereden. Hier is mijn hand die ik je aanreik." Dat zeg je voor eigen publiek want de slachtoffers horen het wel vanzelf. (...)

Een meesterzet; óf een ploertenstreek? Sorry - er mocht niet worden "gescholden, niet beledigd, niet gehoond, niet cynisch gepraat".

Groet,
BakEenEi


Bron: Bericht door BakEenEi op "wo 02 feb 2011, 17:21" in de thread "Elders gelezen... "
BakEenEi schreef:(...)
  • (...) In elk geval worden in de Nieuw-Apostolische Kerk "kinderen die vragen" overgeslagen. Aan het persoonlijke welbevinden van individuele kinderen Gods heeft de huidige kerkleiding nagenoeg geen boodschap. Ikzelf zie in de NAK in feite twee werelden: de slechts voor genodigden toegankelijke schijnwerkelijkheid in hogere kringen (te denken valt hierbij bijv. aan het exclusieve verjaardagsfeest op 28 december jl. in Amersfoort voor een districtsapostel in ruste) en daarnaast het ongekunstelde praktische gemeenteleven. Dit gemeenteleven staat in toenemende mate onder druk door het beklemmende uitdijende reglementaire gelijk van bazen en bovenbazen in de kerk. Waar het in de kern ooit om was begonnen, 'Weid Mijn schapen, (...) hoed Mijn lammeren', beseft men al jaren niet meer. Er was in de Nieuw-Apostolische Kerk gaandeweg geen leven meer mogelijk. Ons afscheid, hoe zwaar het ook was, is als een goddelijke bevrijding van allerhande ballast. Er was geen gezonde wisselwerking. Het kwam neer op een aaneenschakeling van geharnaste monologen. Gedwee moesten wij ons gedragen als dankbare gedresseerde gemuilkorfde schaapjes Zijner weide. (...)

    Bron: E-mail d.d. "13-02-08 13:08" aan bestuurslid NAK-NL
(...)


Uit: Bericht door BakEenEi op "vr 31 dec 2010, 22:54" in de thread "Toespraak tot de hoofden van de NAK".
Less Is More
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Duitse nieuw-apostolische reflex

Bericht door zefyr »

De NAK presenteerde zichzelf in de afgelopen decennia als een internationale kerk. Het zelfbeeld dat men uitdraagt mag niet een Duits accent hebben. Dit is uiteraard onderdeel van haar kerkpolitiek en mediabeleid. Niettemin laat de kerkleiding zich recentelijk leiden door een typische Duitse nieuw-apostolische reflex. Realiteit en zelfbeeld stroken daardoor niet met elkaar. Dat dit wordt opgemerkt en aangekaart is een goede zaak. Het is niet eenvoudig het principe van 'gelijke monniken, gelijke kappen' in de praktijk te brengen. Sommige districtsapostelen, in casu Duitse districtsapostelen in ruste, zijn toch meer gelijk dan anderen, in casu niet-Duitse districtsapostelen :lol: De Duitse NAK-leiding is en blijft een 'Herrenvolk', maar ze zijn niet altijd een gentlemen! ;)
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: districtsapostel in ruste G. Pos in kritieke toestand

Bericht door basis »

Van Peter Johanning kreeg ik vandaag een keurig schrijven, met erboven: Lieve broeder B*******n (doet me altijd goed, uiteindelijk ben ik -nog- nooit verzegeld)

Hij gaf me gelijk dat er sprake was van ongelijkheid en bood hiervoor zijn verontschuldigingen aan, ging daarbij zelfs nog verder door te vragen het hem te vergeven.
Hij sloot ook weer af met broederlijke groeten en ik was wel aangenaam verrast door de hele toon van deze E-mail.

Nu eens niet een zichzelf schoon praten of allerlei regeltjes erbij slepen. Nee gewoon:
"Wij waren fout, U heeft gelijk, het spijt ons en wilt U ons vergeven?"

Nou ik vond het een hele vriendelijke mail en kon niet anders dan er grootmoedig op reageren.
Dat heb ik dus gedaan.
Plaats reactie