Moat ik soms op myn broer passe?

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Gesloten
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door willempower »

@Tosca
Kwam vanmiddag langs Veendam en dacht even kijken dan maar hoe dat gebouw er bij staat ,maar zoals Jabob al schreef ziet er niet uit , ze noemen het huis des heren maar lijkt meer op het huis van malle Pietje .
Van een afstand lijkt het nog , net als Klene maar dichterbij zie hoe verrot het is .
Schrijnend en triest maar ja een beetje advocaat kost wat , en dat zal nog meer gaan kosten nu RR weer zijn gelijk heeft.
Nu begrijp ik waarom ze kwamen bedelen om een potje verf bij mij aan de deur .
Ik hoop dat Jabob nog een goede foto kan maken van het kruis , ik zal zo een paar opsturen van wat houtwerk daar .
Als een huis er zo slecht uitziet dan noemen ze het onbewoonbaar, maar het huis des heren waar geofferd kan worden voor de advocaten dat kan wel .
Zal zo wat foto's sturen
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door Jabob65 »

De foto's van het gebouw in Veendam zijn al gemaakt; dus het is niet nodig dat ik nog foto's maak.

Maar het is waar: er is sprake van achterstallig onderhoud, en dat is zeer vreemd want de gemeenschap Veendam is een bloeiende gemeente waar nog veel activiteiten plaatsvinden, het zal mij ook niet verbazen dat er nog een redelijk bedrag aan offergelden binnenkomen, stel er komt zo'n 10.000 a' 15.000 per kaar binnen, en met draagt 25% af voor de (gezamenlijke) kosten van NAK Nederland, dan zou men zo rond de 10.000 per jaar over kunnen houden, kosten van gas/elektriciteit, wat reiskosten, kleine reparaties. De bloemen werden eerder uit een apart potje betaald.

Maar al met al zou men dan toch in staat moeten zijn om 4.000 per jaar te reserveren voor het onderhoud van het gebouw.

Nu heeft men vast wel 40.000 nodig maar als je eea goed bijhoudt, moet het te doen zijn.

Maar nu is het zo dat men de offergelden minus de directe kosten moet afdragen en moet gaan bedelen als men het gebouw wil laten verven.

Het is tragisch en onbegrijpelijk dat NAK Nederland dit laat gebeuren, alleen al van de advocaatkosten kan het broodnodige onderhoud prima betaald worden.
Bauke
Beheerder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 08 dec 2008, 20:03

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door Bauke »

@ Jabob,

Ja Willem stuurde mij de foto’s. En inderdaad het is intriest dat het gebouw zo verwaarloost wordt.

En tja, indien we stellen dat de gemeenschap Veendam jaarlijks 10.000 Euro netto zou kunnen overhouden…dan had het nu geen achterstallig onderhoud gehad, maar een ‘Gouden dak’ en dat geld natuurlijk voor alle Nieuw Apostolische Gemeenschappen.

ER zijn verder geen kosten, geen salaris voor de voorganger of zijn mede Priesters, geen salaris voor de dirigent geen salaris voor de organist geen salaris voor het tuinonderhoud enz. Alles gaat richting Amersfoort. Er moeten miljoenen zijn geweest, waar zijn die heengegaan? Schumacher?

Groet,
Tosca
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door Redactie »

Bauke schreef:(...)
ER zijn verder geen kosten, geen salaris voor de voorganger of zijn mede Priesters, geen salaris voor de dirigent geen salaris voor de organist geen salaris voor het tuinonderhoud enz. Alles gaat richting Amersfoort. Er moeten miljoenen zijn geweest, waar zijn die heengegaan? Schumacher? (...)
@Bauke

Hier gaat eenvoudig op dat gedurende lange tijd bij de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland het adagium "Penny-wise, pound-foolish" heeft c.q. moet hebben gezegevierd:
A penny is a small amount of money and a pound is a larger amount. "Penny-wise, pound-foolish" is to be cautious (wise) with small amounts of money but wasteful (foolish) with larger amounts. Example: "We've worked so hard to save money that if we took a vacation now it would be penny-wise, pound-foolish." People sometimes worry about spending small amounts of money; then they carelessly spend much larger amounts. Example: "He spends very little on food during the week, then blows all his money drinking on the weekends. He really is penny-wise, pound-foolish."

Bron: http://www.goenglish.com/PennyWisePoundFoolish.asp
Zie tevens de onderstaande quote uit een vorig bericht:
  • "Dus: al het geweeklaag over teruglopende offerontvangsten, wat "de Apostel" zogenaamd zorgen baarde, klopte in die periode pertinent NIET. Wie desondanks de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland als armlastig wilde promoten, sprak al dan niet verkeerd ingelicht NIET de waarheid. Waar het in de praktijk op aankwam was simpelweg het weloverwogen kiezen uit verschillende mogelijkheden: bouw ik een kerk zoals in Hoorn óf voor dat geld twee zoals in Voorthuizen?! Laat het daarom alleen al op grond van het bovenstaande duidelijk mogen zijn dat "ze" bij wijze van spreken níet bij míj moesten aankomen met wat voor een aandoenlijk verhaal dan ook over "geen geld voor een stukje tapijt", of zo. Ik wist (!) dat het NIET wáár was dat één stukje tapijt méér of minder opeens het verschil zou maken. Zo was het écht NIET. Het zat hem in wat ik al opmerkte: bouw ik een kerk zoals in Hoorn óf voor dat geld twee zoals in Voorthuizen?!'

    Bron: Bericht door Redactie op "za 18 jun 2011, 13:22" in de thread "Hoe moet het verder met de Nieuw-Apostolische Kerk in Ned.?"
@all

Broeders en zusters van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland; leest u alstublieft het hierboven geciteerde redactionele bericht op "za 18 jun 2011, 13:22" toch eens met volle aandacht in zijn geheel aandachtig door! Dan begrijpt u wellicht waarom uw kerk -óók- voor mij te klein werd! Ik ben vertrokken omdat ik weigerde mij te vereenzelvigen met de wantoestand (!) waarbij wat "abnormaal" is, of zelfs absurd, door zogenaamde Godsgezanten wordt voorgespiegeld als "normaal".

Zulks betrof niet alleen voor mij zakelijke beslissingen door "De kerkleiding" doch eerst en vooral rare (lees: godsonmogelijke) beslissingen op het geestelijke vlak! Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan de op handen zijnde catechismus. Afgezien van de volstrekt onnutte inhoud ervan waarmee aanstonds de hoofden op hol worden gejaagd, is óók dit zuiver een vele miljoenen euro's verslindend prestigeproject. Het zal zielen die jarenlang op de geloofsweg blij met elkaar optrokken van elkaar doen vervreemden. Zó blijft de deels door "De kerkleiding" verborgen gehouden NAK-kerkgeschiedenis zich eindeloos herhalen...

Het WebTeam/BEE
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door Jabob65 »

Heeft één van jullie de laatste jaren nog jaarrekeningen gezien, een aantal jaren geleden werden er een paar vrijgegeven maar nu niks meer te vinden?

En vanaf welke periode bestaat er geen NAK Nederland meer qua inkomsten/uitgaven?

Waarom is het toch allemaal zo mistig?

Kijk bv naar een beleidsplan van de Evangelisch Lutherse Kerk in Groningen, wat is hier nu zo moeilijk aan?

http://www.elgg.nl/ELGG%20-%20Beleidspl ... %20def.pdf
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door Jabob65 »

En inderdaad, het gaat fout bij de basis, zo ook in Veendam:

Als de voorganger, samen met de andere ambtsbroeders, een briefje stuurt naar de dienstdoende districtsapostel dat ze ofwel 40.000 willen hebben voor het onderhoud van het kerkgebouw ofwel niet langer de ambtelijke verantwoordelijkheid voor deze gemeenschap willen dragen, dan hebben ze binnen een week de toezegging.

Geen probleem.

En wat als de districtsvoorgangers hadden gezegd dat deze jaarrekening NIET door hen goedgekeurd zou worden? Ze zijn het niet gewoon om bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen.

Inmiddels ben ik lid van de RKK en ik behoor tot de parochie Veendam, en deze parochie behoort tot het Bisdom Groningen/Friesland, nu heeft Bisschop De Korte een nota geschreven:

http://www.bisdomgroningenleeuwarden.nl ... atting.pdf

Vervolgens gaan de diverse parochiebesturen aan de slag en komen met hun visie op de zaak.

Dit geeft mij een goed gevoel, aan de ene kant de probleemstelling vanuit het beleidsplan van het bisdom en dan aan de andere kant wordt er dan uit van de diverse parochies nagedacht over die probleemstelling en kunnen er keuzes gemaakt worden.
Laatst gewijzigd door Jabob65 op za 23 jul 2011, 16:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Jabob65
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 19:39

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door Jabob65 »

En zo zou het voor de NAK ook moeten zijn, een blinde kan zien dat ook in het district Assen de komende jaren keuzes gemaakt moeten worden; maar naar mijn mening zou een DAP de districtsvoorganger de opdracht moeten geven om onderzoek te doen naar de situatie een beleidsplan te maken, dit in overleg met de voorgangers van de diverse gemeenten maar zeer zeker ook de leden zelf.

Zo creëer je niet alleen draagvlak voor bepaalde beslissingen maar voorkom je ook dat mensen zich geschoffeerd voelen.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door Redactie »

[Bijgewerkt: 24 juli 2011, 11.30 uur]


@Jabob65

Het móet anders, zo veel mag duidelijk zijn! Maar wat er nu werd bedacht in Nordrhein-Westfalen met een zogeheten "Rahmenrichtlinie zum Gemeindegremium" is in dit opzicht louter een wassen neus!

(...)
„Ich wünsche dem Projekt und allen die hier mitarbeiten alles Gute und wünsche, dass sich hier alles so realisieren lässt, wie es angedacht ist“, sagt Stammapostel Leber nach dem Rundgang. Er ist sicher, dass das Projekt Akzente für die Neuapostolische Kirche setzt. „Wir wollen auch mit diesem Projekt der Gemeinschaft dienen“, so das Kirchenoberhaupt.

Bron: Neuapostolischen Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R. inzake Stammapostel besucht „Gute Hoffnung“
Sinds ik het artikel las waaruit de bovenstaande quote is aangehaald, kom ik maar niet los van de slotopmerking van stamapostel Leber: „Wir wollen auch mit diesem Projekt der Gemeinschaft dienen“. Het begon er al mee dat ik mij verbaasde over de inleiding bij dit verslag op de website van de Neuapostolischen Kirche Nordrhein-Westfalen over het bezoek van de stamapostel aan het bouwproject in Oberhausen door de opmerking...
  • Das Kirchenoberhaupt nutzte den Besuch in Nordrhein-Westfalen (wir berichteten), um sich auch über die „Gute Hoffnung“ zu informieren.
... want wát wilde hij dan feitelijk op de bouwplaats te weten komen over dit project dat al in het eerste kwartaal van 2011 voltooid had moeten zijn:
Am 30. November 2009 fand die Grundsteinlegung statt. Laut den derzeitigen Planungen ist die Fertigstellung und Eröffnung des Gesamtprojekts für das erste Quartal 2011 vorgesehen.

Bron: Neuapostolischen Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R. inzake "Bauprojekt Oberhausen"
De bouw in Oberhausen blijkt echter een halfjaar vertraging te hebben opgelopen:
"Die ursprünglich für den 23. Juli 2011 geplante Eröffnung musste auf den Oktobertermin verschoben worden, da nicht alle Gebäudeteile rechtzeitig fertig gestellt werden können. "Für diese Entscheidung bitte ich alle, die sich diesen Tag freigehalten haben, um Verständnis", schreibt Eberhard Dodt."

Bron: Neuapostolischen Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R. inzake "Gute Hoffnung eröffnet im Oktober"
Normaalgesproken heeft zó veel stagnatie flink wat financiële consequenties. Uiteraard geen woord daarover namens "De kerkleiding". Merkwaardig is dat...

Terugkomend op de slotopmerking van stamapostel Leber, te weten „Wir wollen auch mit diesem Projekt der Gemeinschaft dienen“; wie zijn in deze samenhang feitelijk "Wir" ?! (...) Welnu, als zoiets wordt gezegd door "de Stamapostel" betekent dat "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" dat hij met "Wir" in beginsel de internationale kerkleiding bedoelt, dus de gezamenlijke districtsapostelen en hijzelf. Derhalve valt hier te concluderen dat er in de achterliggende 10 jaar, zij het voor ons allen achter de schermen, tevens internationaal beleid werd ontwikkeld om zelfs in Europa met miljoeneninvesteringen zoals nu Oberhausen "de samenleving" van dienst te zijn. (...) O, zit dat zó! Of: zit het tóch anders?

"Die christliche Glaubensgemeinschaft investiert rund 20 Millionen Euro in den Bau ihres zweiten Wohn- und Pflegezentrums", zo wilde men er in eerste instantie nog wel over kwijt. Zie het bericht door BakEenEi op "za 08 jan 2011, 12:01" in de thread "Bestuur NAK Nederland handelt volgens visie DAP Brinkmann". Een slordige 20 miljoen euro dus voor een werkelijk omvangrijk bouwproject waaraan met vereende krachten -na alle voorbereidende werkzaamheden sinds omstreeks 2005- vanaf de eerste steenlegging straks bijna twee jaar lang onafgebroken zal zijn gewerkt. Kan dat eigenlijk wel - voor dat geld?! Ik bedoel: welke (indirecte) kosten van dit bouwproject zijn hier voor het gemak maar volledig buiten beschouwing gebleven? Klopt de bijgehouden projectadministratie wel?! Is er wel netjes "geconsolideerd"? Ik geloof er in elk geval geen barst van... Ik beraam alle uitgaven bij elkaar eerder op circa 35 miljoen euro. Denk ook aan werkelijk alle arbeidsuren van de diverse betrokken NAK-werknemers die toegerekend moeten worden aan dit project.

Hoe het ook zij; het had op zijn minst -met terugwerkende kracht- de zegen van "de Stamapostel". Want: de samenleving, althans in Duitsland, ziet schijnbaar uit naar bewonderenswaardige goede werken van de "Godsgezanten". Van de "Godsgezanten"? Of, om precies te zijn: van degenen van wie financiële bijdragen voor het werk Gods (!) ongevraagd (!) werden aangewend voor het opzetten van "branchevreemde activiteiten"? Het ontbrak in de Duitse samenleving blijkbaar nog aan kinderdagverblijven en wat dies meer zij van "neuapostolische" signatuur! Maar dan is de verzuiling (!) opnieuw uitgevonden! Nu overigens de begroting van die bewonderenswaardige 20 miljoen euro naar alle waarschijnlijkheid royaal wordt overschreven; in hoeverre wordt dit met álle belanghebbenden openhartig afgestemd? Uiteraard, voor zo'n o zo humaan prestigeproject mag het vanzelf allemaal nog wel wat méér kosten!

Vragen, vragen en nóg eens vragen. Maar antwoorden? Ho maar!
  • "Für diese Entscheidung bitte ich alle, die sich diesen Tag freigehalten haben, um Verständnis", schreibt Eberhard Dodt."
Tot wie betrokkene zich hier feitelijk had gewend, worden belanghebbenden en belangstellenden, zoals ik, uit het bewuste artikel op de website van de Neuapostolischen Kirche Nordrhein-Westfalen K.d.ö.R. helaas niet gewaar. Maar "Verständnis"? Handelt het hier serieus écht enkel en alleen om een vrije zaterdag (vandaag, 23 juli 2011), waarop een uitstapje was gepland naar Oberhausen? Is er i.c. eerlijk waar in het geheel géén aanvullend excuus aangewezen? En wie is trouwens Eberhard Dodt? Even googelen... Hij is in Dortmund de chef-de-bureau en daarmee de zakelijke rechterhand van districtsapostel Armin Brinkmann:

http://www.nak-dortmund.de/do3/index.ph ... &catid=204
http://www.nak-nrw.de/verwaltung/
http://web8.rubens.dsi.net/statisch-nrw ... 03_01.html

Nóg even verder googelen...

http://www.blickpunkt-nak.de/Blickpunkt ... 3-2006.pdf
http://ur1.ca/4rrk4
http://www.nak-projektoberhausen.de/sit ... s-id-1.htm

Binnen én buiten kantooruren derhalve chef-de-bureau en voor het overige "districtsevangelist". Niet de meest verkieslijke combinatie derhalve van functies binnen één mensenleven. Dan wordt je hele leven als het ware gedicteerd door een "districtsapostel". Vluchten kan niet meer...

Zo komt in deze samenhang "de districtsvoorganger" in beeld:
Jabob65 schreef:(...)
maar naar mijn mening zou een DAP de districtsvoorganger de opdracht moeten geven om onderzoek te doen naar de situatie een beleidsplan te maken, dit in overleg met de voorgangers van de diverse gemeenten maar zeer zeker ook de leden zelf.

Zo creëer je niet alleen draagvlak voor bepaalde beslissingen maar voorkom je ook dat mensen zich geschoffeerd voelen.
Mijn ervaring met situaties in de Nieuw-Apostolische Kerk, waarbij broeders (!) zowel optreden als -voor de buitenwacht- gezaghebbende op het gebied van zielzorg als op het zakelijke vlak, is: NIET doen! De onvoorwaardelijke loyaliteit jegens de "districtsapostel", welke in deze kerk wordt voorondersteld en zo nodig wordt afgedwongen (!), valt namelijk níet met goed fatsoen te combineren met bedrijfsmatige verhoudingen, waarbij diezelfde almachtige districtsapostel per definitie het laatste woord heeft. Anders gezegd: de huidige opzet van de organisatie nodigt uit tot... "blinde navolging"!! Ingeval van blinde navolging kan er immers bijvoorbeeld gebeuren wat wij momenteel in Nederland moeten meemaken!

Het WebTeam/BEE
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door ACE »

@Jabob65
Als de voorganger, samen met de andere ambtsbroeders, een briefje stuurt naar de dienstdoende districtsapostel dat ze ofwel 40.000 willen hebben voor het onderhoud van het kerkgebouw ofwel niet langer de ambtelijke verantwoordelijkheid voor deze gemeenschap willen dragen, dan hebben ze binnen een week de toezegging.
Een van de kenmerkende symptomen bij Voorgangers is dat ze volgzaam, lief, gehoorzaam, devoot en richting leiding monddood zijn.
Mijn vader wist er wel raad mee. Die ging gewoon op de CA zitten en terplekke sprak hij hel en verdoemenis. Br Nagel werd zijn grote vriend!

Het kan zijn dat de DO de zaak langzaam laat escaleren, want ook hier weer van hetzelfde laken en pak: Slappe knieën en geen ruggegraat.

Verder is natuurlijk 'priester, houthakker en OG beheerder FS' debet aan dit hele verhaal.
Deze lompe bomenkapper heeft - op voordracht (of chantage?) van ome Theo - destijds zich lekker ingenesteld op de CA.

De 'lange leegte' zal het voorlopig even moeten doen met een zwaar verdund likkie verf.
Het zelfstandig vervangen van een kruis kan overigens verstrekkende gevolgen hebben.

Groeten,
ACE
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: Moat ik soms op myn broer passe?

Bericht door Emile »

Een Grunninger is altied nummer ain.
Gewoon de vuist op tafel slaan daar in Wildervank.
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Gesloten