Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Redactie »

@all

Zoals enkele forumdeelnemers hier al berichtten (zie bijv. basis op "za 12 feb 2011, 11:20" en BakEenEi op "do 17 feb 2011, 10:18") verloopt in Duitsland de overgang in de nieuw-apostolische kerkgemeenten naar de beoogde situatie, waarbij ieder vertrouwd zal zijn met het in 2007 geïntroduceerde "zelfbeeld" van de kerk, niet geruisloos. Sinds in 2010 ook de vervangende geloofsbelijdenis van de Nieuw-Apostolische Kerk werd gepresenteerd, zijn de voorbereidingen in volle gang om naar verwachting in 2012 de nieuwe catechismus te verwelkomen. In de aanloop daar naartoe zijn de districtsdienaren door de kerkleiding vast op hoofdlijnen geïnformeerd over de inhoud hiervan. Zo verscheen er recentelijk op de internationale website van de Nieuw-Apostolische Kerk een nieuwsbericht over de start van zogenaamde trainingsseries voor vertegenwoordigers namens de diverse gebiedskerken. Van dezen wordt nu verwacht in overleg met de districtsdienaren met het oog op de op handen zijnde catechismus regionale bijeenkomsten voor ambtsdragers te organiseren. Door sommige districtsvoorgangers werden er zelfs in 2009 al broeders en zusters aangezocht die in de plaatselijke kerkgemeenten ervoor aangesteld zullen zijn om -zoals men het bijvoorbeeld voor de gemeente Langenhagen (in het onderdistrict Hannover-Nord) omschreef- "als 'Gemeinde-Leitungskreis' im Sinne unseres Leitbildprozesses mitzuhelfen, das Wesen Christi in allen Bereichen der Gemeinde zunehmend erlebbar werden zu lassen." Op de foto hieronder ziet u de districtsoudste Thomas Feil die een zuster uit die gemeente alsook een priester de taak meegeeft om als zodanig een team te vormen:
Vandaag echter publiceerde de redactie van Glaubenskultur een zgn. Premium-Artikel waarin wordt meegedeeld dat Thomas Feil, de bovengenoemde districtsoudste in Hannover-Nord, zich door middel van een brief heeft gewend tot de ambtsdragers in zijn district waarbij hij aangeeft afstand te nemen van de exclusiviteitsaanspraken van de kerkleiding voorzover er in het "zelfbeeld" geen of onvoldoende ruimte overblijft voor de soevereiniteit van onze hemelse Vader. Hierbij doelde hij op de werkzaamheid van de Heilige Geest in andere christelijke kerken. In de nieuwe geloofsbelijdenis van de Nieuw-Apostolische Kerk wordt namelijk de indruk gewekt alsof de sacramenten daar voor God van mindere betekenis zijn en geestelijken er niet geldig tot hun ambt kunnen zijn gewijd. Via het Internet kreeg de oudste daarop meteen bijval van meerdere voorgangers, zoals tevens uit Göttingen. Zie de betreffende pagina: http://www.glaubenskultur.de/premium-1407.html. Aangezien de beroering over de inhoud van de gewijzigde geloofsartikelen in heel Duitsland toeneemt, wat naar voren komt in discussies op alle Internetfora die voor geïnteresseerden een platform zijn geworden, waaronder NAKtuell, valt het te verwachten dat er ook in Nederland de behoefte zal ontstaan om hierover openlijk met elkaar in gesprek te geraken.

Overigens verscheen er deze week hieromtrent bij Christ-im-Dialog een lezenswaardig artikel onder de kop "Nicht ökumenefähig- Neuapostolische Kirche legt neues Kirchenverständnis vor".

Wij nodigen u van harte uit om hieronder op deze ontwikkelingen een reactie te geven!

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Redactie »

@all

Op een forum dat in het vorige bericht nog niet werd genoemd, namelijk "glaubensforum24" (Das Forum für christlichen Dialog und Austausch) werd gisteravond het volgende bericht geplaatst:
Degene die hier vertelt afscheid te nemen van de Nieuw-Apostolische Kerk, verwijst naar de aanvankelijk veelbelovende "Leitsätze" (Was erlebe ich im Jahre 2010/14, wenn ich in eine Gemeinde komme?) waaraan met name velen in de "Neuapostolischen Kirche in Mitteldeutschland" -die onder leiding staat van districtsapostel Klingler- al jarenlang hun hoop ontleenden. Misschien is juist voor deze broeders en zusters de in feite tweedracht zaaiende inhoud van de geloofsbelijdenis hard aangekomen.

Iemand anders belichtte bij Glaubenskultur de ontstane situatie aldus:
Peter Barkowski aus Unna, 18-02-2011:
  • Wenn eine Kirche auf eine andere blickt, schaut sie denselben Leib Christi, deren Teil sie selbst ist; sie blickt auf sich selbst.
    -Apostel William Dow-
Der Ausspruch eines Apostels der KAG fasziniert mich immer wieder. Wann endlich erheben sich unsere kirchenleitenden Ämter nicht mehr über die Souveränität Gottes und erkennen sie an.

Lieber Thomas, ich danke dir.

Bron: http://www.glaubenskultur.de/leserbrief ... =1407#5390
Verder zijn er in Duitsland bijvoorbeeld nog het Forum "Glaube & Kirche" (Eine Plattform zum religiös orientierten Gedankenaustausch), het NAK Elternforum, alsook het -meer bekende- forum bij NAKtuell.

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Redactie »

Update: 22.00 uur


@all

Het initiatief van de districtsoudste Thomas Feil (Hannover-Nord) waarover Glaubenskultur gisteren berichtte, namelijk om afstand te nemen van de gedeeltelijk discriminerende inhoud van de in 2010 herziene nieuw-apostolische geloofsbelijdenis omdat de soevereiniteit van God daarmee aan banden wordt gelegd, krijgt op het Internet momenteel veel bijval. In een update meldt Michael Koch, de hoofdredacteur bij Glaubenskultur, vandaag onder meer:
  • Angeschlossen haben sich inzwischen folgende Mitglieder der Neuapostolischen Kirche:
    • Evangelist Roland Frobel, Vorsteher Gemeinde Langenhagen
    • Gemeindeevangelist und Bezirksjugendleiter Uwe Bartels, Gemeinde Halle (Saale)
    • Bezirksevangelist Marco Scheuchzer, Vorsteher der Gemeinde Göttingen
    • Evangelist Roger Kammer, Gemeinde Wien Landstraße
    • Priester Frank J. Hennig, Gemeinde Weiden
    • Priester Dr. Andreas Wagner, Gemeinde Sarstedt
    • Priester Peter Scharf, Gemeinde Hannover Herrenhausen
    • Priester Stefan Garmeister, Gemeinde Salzgitter Bad
    • Evangelist Thomas Hartwig, Vorsteher der Gemeinde Dresden-Lockwitz und Bezirksjugendleiter für den Bezirk Dresden
    • Diakon Michael Marzahn, Gemeinde Hannover-Misburg
    • Evangelist Winfried Liss, Gemeinde Offenbach am Main
    • Priester Sascha Becker, Gemeinde Birmingham
    • Priester Daniel Jentsch, Gemeinde Bayreuth
    Der Herausgeber der Diskussionsplattform "glaubensforum24.de", Andreas Ponto (Leipzig, vorm. Lauffen/Neckar), erklärte, dass er und seine Familie diese Woche aufgrund des neuen Kirchenverständnisses den Austritt aus der NAK erklärt haben.

    m.koch/aihfx, 2011-02-18

    Bron: "Kirchenbasis bezieht Position" (eerder als Premium-Artikel: „Gott steht über allem“) - Bezirksältester distanziert sich vom Kirchenverständnis (letzter Stand: 19.2, 21:54); http://glaubenskultur.de/artikel-1407.html

Op het forum "glaubensforum24.de" was vanochtend o.a. de volgende reactie te lezen...

Voorts uit de ingekomen reacties van lezers bij Glaubenskultur een tweetal quotes waarvan de inhoud voor zichzelf spreekt:
(Name und Ort der Red. bekannt), 19-02-2011:

Auch ich stimme den Ausführungen des BÄ Feil zu. Vielen Dank für Ihre Offenheit.

Ich bin seit Jahrzehnten mit Leib und Seele im priesterlichen Dienst in der NAK tätig. Den lieben Gott durfte ich dabei sehr häufig erleben.

In den vergangenen Jahren wohnte ich – aus unterschiedlichen Gründen – auch Gottesdiensten in anderen Kirchen bei. Es ergriff mich in der Tiefe des Herzens, was ich dort erlebte. Meine Seele wurde derart berührt, dass mir seit langem wieder einmal in einem Gottesdienst die Tränen kamen.

Ich stellte persönlich für mich fest, dass auch außerhalb der NAK Gottes Wort in schöner Weise gepredigt wird.

Ich wähle (noch) die Anonymität zu dieser Stellungnahme, da unser BÄ einmal im Gespräch äußerte: “Wir haben schon unsere Mittel, um die Brüder klein zu halten“. Da ich diese „Mittel“ schon einige Male kennenlernen konnte, bitte ich um Nachsicht.

Liebe Grüße aus dem nordbayerischen Raum

Bron: http://www.glaubenskultur.de/leserbrief ... =1407#5397
Tanja Schwieger aus Wunstorf, 19-02-2011:

Mein Mann hat am letzten Sonntag aufgrund des neuen Kirchenverständnisses sein Diakonenamt niedergelegt. Die Reaktionen aus dem Amtsbrüderkreis waren, soweit sich die Betreffenden überhaupt mit den Veröffentlichungen auseinandergesetzt hatten, immerhin durchweg verständnisvoll. Ich habe dazu Äußerungen - auch "höherer" Amtsträger des Inhalts gehört, dass sie die neuen Glaubensartikel und das neue Kirchenverständnis zwar nicht mittragen, aber "einfach weitermachen und predigen wollen, bis man sie vom Altar herunterholt". Dies wurde so begründet, dass man keinen weiteren "Schaden anrichten" wolle und "wenn das alle machen würden...". Das ist aus meiner Sicht nicht ausreichend authentisch. Zudem ist fraglich, ob so letztlich nicht noch mehr Schaden angerichtet wird. Welche Wohltat ist da die überaus verantwortungsvolle, geschickte und kluge Handungsweise des BÄ Feil! Ich hoffe, dass sich ihm noch viele anschließen und vieles deutet darauf hin. Dies wird jedoch, machen wir uns nichts vor, nicht zu einer Änderung der Aussagen im Kirchenverständnis oder gar der Glaubensartikel führen. Die Kirchenleitung und das Apostelkollegium hat, das wurde nun allzu deutlich, seit der letzten großen Abspaltung entgegen aller Beteuerungen nicht viel gelernt. Damals hat man Zigtausende einfach gehen lassen. Diesmal werden es, wenn überhaupt, viel weniger sein. Die reaktionären Kräfte haben trotz einer respektablen ökumenischen Bewegung in der NAK, von der ich zwischenzeitlich wirklich angenommen hatte, man könne sie nicht mehr stoppen, gewonnen. Was das für mich bedeutet, muss ich noch sehen, über die Entscheidung meines Mannes freue ich mich. Vielen Dank auch Dir, lieber Thomas Feil.

Bron: http://www.glaubenskultur.de/leserbrief ... =1407#5399
Wij proberen de discussie die in Duitsland -vanwege de diverse fora- nogal verspreid plaatsvindt te blijven volgen..

Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Lmg »

DEINING IN DUITSLAND EN DE REST VAN EUROPA

Deining binnen de Nak europa maken wij inmiddels al diverse jaren mee.
Of dit in de komende tijd alleen maar een deining zal blijven, is niet te verwachten.
De nu geldende geloofsbelijdenis is namelijk na extra veel tijd eindelijk klaar in het Duits.
De Duitse Districts voorgangers zijn in de laatste tijd al vertrouwd gemaakt met de inhoud.
Zoals op de internet sites inmiddels is gebleken, zijn er meerdere hogere dinaren en
gemeente voorgangers die zich distancieren van de discriminerende stellingen, welke
in deze catachimus zijn neer geschreven.
Stamapostel Leber zei enige tijd voor het aanbreken van de Europese jeuddag in 2009
welke in Dusseldorf is gehouden ,, IK VERTROUW ER OP DAT NA DEZE GROTE JEUGDDAG
DE RUST IN EUROPA WEER TERUGKEERD,,
Zoals bekend heeft Leber tijdens deze dagen een uitspraak gedaan over fouten, welke
door de Nak zijn gemaakt in relatie tot de Apostolische gemeinde (VAG)
Leber voegde daar aan toe ,, IK STREK MIJ UIT NAAR VERZOENING,,
Alle toehoorders (35000) waren zeer verrast en applaudiseerden langdurig.
De stamapostel moet op dat moment hebben gedacht, ik heb mijn doel bereikt en de rust komt nu.
Enig vervolg aan oprechte verzoenings daden heeft nadien NIET plaatsgehad.
Tal van ontwikkingen in de zeer belaste geschiedenis van Nak zullen onder het tapijt blijven.
De loyaliteit van vele Nieuw Apostolische leden en dinaren is sterk tanende en persoonlijke
grenzen worden nu getrokken.
VOOR DE VAL KOMT ALTIJD EERST DE HOOGMOED
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Redactie »

@all

Inmiddels kwamen wij in het bezit van een afschrift van de circulaire van de districtsoudste Thomas Feil (Hannover-Nord):
  • Liebe Schwestern und Brüder,

    in der Sonderausgabe Nr. 2 zu den Leitgedanken (ist als Anlage dieser Mail beigefügt) wird das neue Kirchenverständnis veröffentlicht. Ich will zu einigen Aussagen aus der Sonderausgabe Stellung beziehen.

    In der Sonderausgabe wird zum einen darauf verwiesen, daß in anderen christlichen Kirchen und Glaubensgemeinschaften kein geistliches Amt wirkt, und zum andern erklärt, daß in anderen christlichen Kirchen und Glaubensgemeinschaften Heiliges Abendmahl mit der wahren Gegenwart von Leib und Blut Jesu Christi nicht gefeiert werden kann. Formuliert wird dies unter anderem in den Ausführungen auf Seite 5 mit dem Hinweis, daß nur dort, wo das Apostelamt wirkt, das geistliche Amt und die rechte Verwaltung der drei Sakramente vorhanden ist.

    Diese Stellungnahme decken sich mit den Erläuterungen zu den Glaubensartikel, die bereits ähnliche Formulierungen enthielten. Bei der Veröffentlichung der Erläuterungen zu den Glaubensartikeln habe ich gegenüber unseren Aposteln deutlich gemacht, daß ich solche Formulierungen nicht mittragen kann und werde. In den nachfolgenden Gesprächen haben unser Apostel erklärt, daß es in der Souveränität Gottes liegt, zu entscheiden, wo ein geistliches Amt wirkt und wo in welchem Umfang Heiliges Abendmahl vollwertig gefeiert wird. Dies findet sich leider in den Formulierungen der Sonderausgabe so nicht wieder.

    Aus meiner Sicht darf es in mündlichen oder in schriftlichen Äußerungen der Kirche und ihrer leitenden Amtsträger keinen Zweifel geben, daß die Souveränität Gottes in all seinen Entscheidungen über allem steht. Das bedeutet konkret für die hier vorliegenden Formulierungen, daß weder unsere Kirche, noch die Kirchenleitung oder die Apostel abschließend eine Aussage dazu treffen können, ob und in welchem Umfang in anderen christlichen Kirchen und Gemeinschaften ein geistliches Amt wirkt. Gott allein entscheidet über diese Frage. Uns steht es nicht an, hierüber abschließend und ausgrenzend zu befinden. Gleiches gilt für die Wirksamkeit des Heiligen Abendmahls.

    Ich werde die oben beschriebenen Positionen aus der Sonderausgabe Nr. 2 zu den Leitgedanken weder kirchenintern noch nach außen vertreten. Mir ist es wichtig, daß wir uns in Demut vor der Souveränität Gottes üben und dies auch deutlich zum Ausdruck bringen. Wenn Gott es für richtig erachtet, wird er in anderen christlichen Kirchen und Gemeinschaften ein geistliches Amt geben und ein vollwertiges Heiliges Abendmahl schenken. Es ist allein seine Entscheidung. Erleben wir in unseren Gemeinden und in unserer Kirche Gott hautnah, darf uns das genügen. Dafür werde ich auch weiterhin im Bezirk eintreten. Dies insbesondere, da ich in unserer Kirche in vielfältiger Weise erlebe, wie sich Gott offenbart und in unseren Aposteln wirksam ist.

    Herzliche Grüße
    Euer Thomas Feil
Het WebTeam


P.S. Hieronder plaatsen wij de laatste bijgewerkte versie van het betreffende redactionele artikel bij Glaubenskultur (thans "frei verfügbar"):

Afbeelding
Afbeelding
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door ACE »

@ all

En nu maar afwachten wie er in Nederland de moed heeft om de NAK de rug toe te keren vanwege
de vergaande exclusiviteitsclaim en overgewaardeerd zelfbeeld!

Groet, ACE
Lmg
Berichten: 186
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:13

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door Lmg »

@ACE

Inderdaad nu moeten ambtbroeders duidelijk aangeven waar zij staan.
Velen kunnen iets leren van Gerrit Sepers, die een duidelijke keus heeft
gemaakt met nauwelijks of geen medestanders.
Allen die nu kiezen om de discriminerende geloofsbelijdenis niet te willen
uitdragen, staat niet alleen.
Hopelijk zullen er weinigen zijn met een ruggegraat van rubber.

Lmg
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door willempower »

@ace
Er was er een die het voorbeeld die daar afstand van nam en zoals je weet keerde iedereen hem de rug toe bij de dienst van Pos .( Sepers )
En als er dienaren waren met lef dan keken ze niet alleen hier maar dan zouden ze actief hier af en toe deelnemen .
Hun geloof in de bv verdedigen .
Zie net zelfde denkwijze als lmg en geschreven , laat het dus maar staan
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
zefyr
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 06 dec 2010, 19:00

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door zefyr »

@ Lmg

Je spreekt over hopelijk weinig ambtsdragers met een rubberen ruggegraat. Je gaat er dus van uit, dat elke nieuw-apostolische ambtsdrager voorzien is van een ruggegraat. Het kan nog veel erger, want kwallen hebben helemaal geen ruggegraat. :lol:
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Deining in Duitsland over "Kirchenverständnis"

Bericht door BakEenEi »

@all

Ook ik volg deze discussie nu vanzelf al enige tijd, zij het op veilige afstand... Ik zou willen zeggen: lieve broeders en zusters in de Nieuw-Apostolische Kerk, ziet u wel wat er hier feitelijk gaande is? (...) Er is een speciale uitgave verschenen van de Kerngedachten (voorheen het Ambtsblad) en daarbij ontstond er onder de leden van het internationale kerkbestuur al meteen verdeeldheid. De ene -Duitse- districtsapostel liet dit extra nummer binnen zijn gebiedskerk (nog) níet onder de ambtsdragers verspreiden, en de andere wel. Ondertussen was het blad al wel buiten de kerk ter inzage gegeven aan o.a. sommige theologen, die vervolgens desgevraagd op de inhoud commentaar hebben gegeven. Dit valt op het Internet na te lezen. Langs ongeziene kanalen kwam het blad ook mij onder ogen, maar er staat niets nieuws in! Er staat gewoon in wat ieder -na de publicatie van het "zelfbeeld" in combinatie met naderhand de herziene geloofsbelijdenis- al kon verwachten, namelijk: God gaf aan het bestuur van de internationale Nieuw-Apostolische Kerk het alleenrecht om vrij te beschikken over het "ambt" van apostel. Of hieraan bij iemand een soort van openbaring is voorafgegaan, of zo, wordt van de zijde van de Nieuw-Apostolische Kerk niet nader verklaard, maar het mag duidelijk zijn dat velen er benieuwd naar zijn hoe het toch komt dat juist het nieuw-apostolische kerkbestuur bij God zó in de gunst heeft kunnen vallen. Uit hoofde van de goddelijke volmachten krachtens hun nieuw-apostolische ambt hebben de betreffende bestuursleden zich immers tevens op het standpunt gesteld dat handelingen van anderen die elders tot een geestelijk ambt zijn gewijd weinig of niets voor God om het lijf kunnen hebben. Ook dat echter was al bekend sinds in 2010 de vervangende geloofsartikelen "kracht van wet" kregen. Doch nu, nu priester Dr. Reinhard Kiefer er op verzoek van de voorzitter van het internationale kerkbestuur, stamapostel Dr. Wilhelm Leber, in het extra nummer van de Kerngedachten er (nog eens) zijn licht over liet schijnen, zijn het uitgerekend díens bewoordingen die ook verdeeldheid aanrichten bij "lagere" dienaren in de Nieuw-Apostolische Kerk. Door op het ogenblik eendrachtig de krachten te bundelen hopen dezen met de hulp en enthousiaste inzet van een invloedrijke nieuw-apostolische journalist via Glaubenskultur te bewerkstelligen dat God na 1960 diens plan voor de tweede keer wijzigt...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie