Nieuw-apostolische bedrijfsvoering

Discussie over de onverwachte leegstand van de opgeleverde nieuwbouw
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Nieuw-apostolische bedrijfsvoering

Bericht door willempower »

@all en erg satirisch bedoeld .
Als het zo is dat de kerkgangers verminderen zal dat zeker gebeuren als een aantal kerken op slot gaan .
Een goed bedrijf probeert dan over te gaan naar een andere handel das niet vreemd en de boekhouders gaan nieuwe markten aanboren , dus ook bij de nak .
Een sekte nak.bv opsplitsen in nak bouw BV's
Als Zwolle samengaat en men daar 100 leden kan krijgen kan je positief rekenen .
Een kerkganger met een inkomen van 10.000 per jaar zal dan 1000 euro's offeren .
Das per kerk dan 100 maal duizend is een ton per jaar .
Dat zou dan per vierkante meter geloof maal liedboek gedeeld door 25% slaap plus ouderen en zwakkeren met testament min de rente ,ongeveer zoveel dat het zo wel kunnen gaan doen .
Rekenwijze zoals ze nu met het geloof omgaan volgens Theoloog de B .
Puur zakelijk en handel en als dat niet genoeg is stelen ze er wel wat bij door pressie uit te oefenen .
Maar de afstand naar de kerk zal te groot worden en dus bouwen ze dan in zwolle een kerk die zo omgebouwd kan worden als makelaars kantoor .
Alle diaken krijgen nu al een cursus bouwvakker zodat ze straks niet zonder werk komen te zitten .
De districtsoudsten krijgen een opleiding voorman in de bouw .
Klene heeft al een zweep gekocht voor als ze niet hard genoeg werken dan straf .

Heel kort ze maken er nu echt een zooitje van onder leiding van Theo de sloper .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Re: Nieuw-apostolische bedrijfsvoering

Bericht door basis »

Overigens is het wel al weer een poosje erg rustig in de berichtgeving rondom de Eimerstate en de NAK-onroerend-goed-affaire en alles wat ermee samenhangt v.w.b. rechtzaken, beslagleggingen en miljoenenverliezen, misschien valt het allemaal toch nog wel mee?

Ondertussen heb ik hierover nog steeds niets in de krant gelezen, ik neem aan, als eenvoudig broeder aan de basis, dat als er werkelijk wat aan de hand zou zijn inmiddels de kranten er toch wel vol van zouden hebben gestaan?
Een kerkgenootschap die de miljoenen offergeld van de trouwe leden verspeelt met frauduleuze bouwprojecten lijkt me voor de meeste kranten toch wel een interessant gegeven. Nu het in de media zó rustig blijft weten wij aan de basis dat er feitelijk niet zoveel aan de hand kan zijn.

Bij het Apostolisch Genootschap zong men:

De wereld met haar luister zij brengt mij geen gewin,
met U, Apostel ga ik reeds nu de hemel in,
met U, Apostel ga ik reeds nu de hemel in!
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Nieuw-apostolische bedrijfsvoering

Bericht door BakEenEi »

basis schreef:(...)
Een kerkgenootschap die de miljoenen offergeld van de trouwe leden verspeelt met frauduleuze bouwprojecten lijkt me voor de meeste kranten toch wel een interessant gegeven. Nu het in de media zó rustig blijft weten wij aan de basis dat er feitelijk niet zoveel aan de hand kan zijn.

(...)
@ basis

Een complicerende factor in dit geheel is helaas dat gelovigen in de Nieuw-Apostolische Kerk door een proces van jarenlange indoctrinatie niet meer op een gezonde manier kritisch kunnen nadenken. Men heeft als het ware de "firewall" uitgezet voor informatie welke langs de "geordende weg" namens God zou worden aangereikt. Hierdoor is men ontvankelijk geworden voor waandenkbeelden, zoals het idee van extra goddelijke gaven waarover kerkelijke ambtsdragers zouden beschikken naarmate men in het "werk Gods" een "hogere dienaar" is. Daarnaast heeft het ambt van apostel in deze kerk voor velen iets uitzonderlijk heiligs. De "concernleiding" waagt het daarom zich te veroorloven aan functionarissen die dit ambt bekleden goddelijke kwaliteiten toe te dichten die op gespannen voet staan met de werkelijkheid en met de Bijbel. Onbeschaamd claimen apostelen van de Nieuw-Apostolische Kerk alleen tegenover God verantwoording schuldig te zijn. Men laat zich door naasten niet aanspreken op fouten en tekortkomingen. Het gevolg hiervan is niet zelden dat wie bij de apostelen en de stamapostel aanklopt om gerechtigheid te vinden, de kerk daarna heimelijk met psychisch letsel verlaat. De opeenstapeling van berichten daarover op het Internet in binnen- en buitenland spreken boekdelen. Wie een kritische noot kraakt wordt in de regel al snel het verwijt gemaakt het eigen nest te bevuilen. Omdat het hier het "werk Gods" zou betreffen, wordt dit de klokkenluiders zwaar aangerekend. Kortom, pas als er een gerechtelijk eindvonnis voorligt, zullen de meeste aangesloten leden bereid zijn zich af te vragen (!) of er misschien reden was (!) tot ongerustheid...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Nieuw-apostolische bedrijfsvoering

Bericht door BakEenEi »

@all

In het bovenstaande bericht van gisteravond sprak ik van indoctrinatie. Hoezo indoctrinatie?! Ik zal proberen dit te verduidelijken. Eerst een stukje uit de Volkskrant van vanochtend, althans een tekstfragment uit een interview met de hoogleraar cognitieve neuropsychiatrie, André Aleman:
U bent zelf gelovig. Is geloven in God niet ook een soort van waan?
(lacht) "Dat kun je mij natuurlijk niet vragen, want als iemand echt een waan heeft, zal hij dat krachtig ontkennen. De psychiatrische definitie van een waan is dat je iets denkt wat niet klopt, dat andere mensen in je omgeving die waan niet delen, en dat je disfunctioneert in je dagelijkse leven.
Geloven is dan geen waan, want het grootste deel van de wereldbevolking denkt dat er iets meer is. (...) Als je de psychiatrische definitie van een waan hanteert, is atheïsme eerder een waan dan in God geloven."
Over "wanen" gesproken; gisteravond schreef ik o.a. het volgende:
  • Men heeft als het ware de "firewall" uitgezet voor informatie welke langs de "geordende weg" namens God zou worden aangereikt. Hierdoor is men ontvankelijk geworden voor waandenkbeelden, zoals het idee van extra goddelijke gaven waarover kerkelijke ambtsdragers zouden beschikken naarmate men in het "werk Gods" een "hogere dienaar" is.
André Aleman zegt hierover nu: "De psychiatrische definitie van een waan is dat je iets denkt wat niet klopt, dat andere mensen in je omgeving die waan niet delen, en dat je disfunctioneert in je dagelijkse leven." De vraag komt dus op: in hoeverre disfunctioneren nieuw-apostolische gelovigen c.q. "hogere verantwoordelijke leidinggevenden" in de Nieuw-Apostolische Kerk (door waandenkbeelden die het gevolg zijn van indoctrinatie) mogelijk in hun dagelijkse leven?

Hier roept de ene vraag alweer de volgende vraag op want wanneer dient te worden gesproken van "disfunctioneren"? Bij disfunctioneren valt in deze samenhang te denken aan het onder de druk van de omstandigheden moeten ontwikkelen van meerdere identiteiten die met elkaar níet (!) te rijmen zijn. Zoiets gebeurt niet een-twee-drie maar juist vrijwel ongemerkt in een ondermijnend proces van jaren. Het ondermijnt iemands gezondheid doordat men onverenigbare realiteiten op één lijn moet krijgen, wat uiteraard alleen maar kan door daartussenin zelf een verwrongen persoon te worden. Men geraakt dus in een hoogst ongemakkelijke toestand, waarbij je als het ware gedurig twee gezichten moet kunnen laten zien, of zelfs nog méér. De ene werkelijkheid mag in de andere werkelijkheid niet bestaan. Continu moet je blijven switchen tussen werelden van verschil (!), en dat moet je voor je meest nabije naasten zo veel mogelijk verborgen weten te houden. Dat knaagt aan je gezondheid maar dat wil je zelf niet weten! Je wilt het bij wijze van spreken pas weten wanneer ooit de wal het schip zal keren. En hoe komt dat? Precies: je bent geïndoctrineerd. Je hebt geen gezonde zelfreflectie meer.

Dit is m.i. op het ogenblik de toestand waarin in ons land de hoogste dienaren zichzelf hebben gemanoeuvreerd. Dat het bij hen nu zo uit de hand heeft kunnen lopen komt doordat óók in ieders omgeving het waandenkbeeld (!) kon postvatten dat God het allemaal zó zou hebben gewild. Helaas; om de dooie dood niet!! Dienaren in Zijn werk hoefden helemaal geen concernleiders te worden; ze hoefden helemaal niet twee, drie of tien petten op te krijgen, enzovoort. Dit hele fenomeen legt in de Nieuw-Apostolische Kerk meteen ook de zwakste schakel bloot. Degenen namelijk die er wat van konden zeggen, ja, sterker nog, die er wat van móesten zeggen, zoals in dit geval met name ook de districtsvoorgangers; díegenen laten het afweten want de betrokkenen zijn evenzeer gebrainwasht! Het beste zou zijn dat de gezinsleden (!) van al deze "hoge dienaren" krachtdadig ingrijpen. Dan is er voor hun dierbaren tenminste nog een leven ná dit gekunstelde bestaan... Doet niemand wat en alles zou bij het oude blijven, dan eindigt de geloofsweg met tandengeknars.

Groet,
BakEenEi
Less Is More
basis
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 14:16

Apostel Klene met klare taal!

Bericht door basis »

Hedenavond een mooie dienst beleefd in Gods huis; geweldig!
De apostel sprak in zijn arbeid klare taal, voor iedereen te begrijpen en bijzonder aansprekend.
De aandacht in de gemeenschap was bijna tastbaar, een dienst die klonk als een klok, ik kan er niets anders van maken.

Ik ben er van overtuigd dat wanneer deze prediking volledig zou worden uitgeschreven op papier, woord voor woord, eigenlijk ieder weldenkend christen ermee in zou stemmen.

Niets van exclusiviteit of zelfingenomenheid bespeurd, gewoon een erg fijne dienst!
Van het veelgehoorde verwijt aan het adres van de NAK wat het zelfbeeld betreft: "Des Heeren tempel, des Heeren tempel, des Heeren tempel dat zijn wij", heb ik niks gemerkt!

Het koffiedrinken na afloop werd een gezellige boel en de apostel was slechts bescheiden aanwezig, geen plichtplegingen of buigende knipmessen alleen maar lachende gezichten en vrolijkheid alom.

Waar ik wel even van schrok was dat ik werd aangesproken met "Goedenavond broeder Basis" (weliswaar niet door de Apostel maar toch...)

Er waren 30 mensen aanwezig alles bij elkaar, waarvan 7 actieve ambtsdragers (incl. de apostel)
Er waren 2 gasten aanwezig en één slapend lid, het zangkoor (8 zangers) overtrof zichzelf met een schitterend uitgevoerd "Luister naar de stem die zachtjes spreekt"...stilmakend....
En we zongen samen o.a. "Ik wil streven dat mijn leven Gode zij gewijd"...

Ik begrijp dat hier op dit forum er weinigen zijn die op dit soort berichtgeving zitten te wachten, niettemin had ik zelf wel even de behoefte ook de geode dingen te vermelden en goed was het dus gewoon.
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Nieuw-apostolische bedrijfsvoering

Bericht door ACE »

@basis

Kijk broer, zo werkt het nu. U bent bekend als scribent onder alias 'basis'.
Uiteraard is PK daarvan op de hoogte. Dus zonder dat u dat in de gaten hebt
bent u nu geinstrumentaliseerd.

Dat is de kracht van PK. Mensen gebruiken, desnoods via het altaar,
en vervolgens zelf de barmhartige samaritaan uithangen.

Hij heeft een goede leermeester!

Groeten,
ACE
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Apostel Klene met klare taal!

Bericht door BakEenEi »

basis schreef:(...)
Een kerkgenootschap die de miljoenen offergeld van de trouwe leden verspeelt met frauduleuze bouwprojecten lijkt me voor de meeste kranten toch wel een interessant gegeven.

(...)
basis schreef:Hedenavond een mooie dienst beleefd in Gods huis; geweldig!
De apostel sprak in zijn arbeid klare taal, voor iedereen te begrijpen en bijzonder aansprekend.
De aandacht in de gemeenschap was bijna tastbaar, een dienst die klonk als een klok, ik kan er niets anders van maken.

(...)
Het koffiedrinken na afloop werd een gezellige boel en de apostel was slechts bescheiden aanwezig, geen plichtplegingen of buigende knipmessen alleen maar lachende gezichten en vrolijkheid alom.

(...)
Ik begrijp dat hier op dit forum er weinigen zijn die op dit soort berichtgeving zitten te wachten, niettemin had ik zelf wel even de behoefte ook de geode dingen te vermelden en goed was het dus gewoon.
@basis

Mag ik aannemen dat u bij de apostel, nu zich daartoe na afloop van de dienst de gelegenheid in uw eigen kerkgemeente voordeed, navraag heeft gedaan over de miljoenenverliezen waarvoor hij in belangrijke mate mede-verantwoordelijk kan worden gehouden (zodat u ten minste twee van de drie kanten van de medaille kent wanneer er straks alsnog media-aandacht zal zijn voor het enorme misbruik van vertrouwen ter zake door de bestuursleden van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland)?

Let wel: er is hier -alleen al door de geldverslindende leegstand van Eimersstaete- serieus sprake van "een tikkende tijdbom"...

Mocht u er desondanks van hebben afgezien om met de apostel over dit onderwerp van gedachten te wisselen, dan zou ik u willen vragen eens na te denken over het verschijnsel van cognitieve dissonantie. Dit verklaart namelijk veelal het ontwijkende gedrag zoals ik dit eerder ook bij mijzelf onder ogen moest leren zien!

Groet,
BakEenEi
Less Is More
ACE
Berichten: 474
Lid geworden op: wo 29 sep 2010, 22:05

Re: Nieuw-apostolische bedrijfsvoering

Bericht door ACE »

@BEE

Hoe werkt die cognitieve dissonantie dan? Nou als volgt.

Als de ander nu geheel in jouw straatje praat en bovendien bevestigt wat jij denkt, je zelfs complimenteert,
zou IK dan lastige vragen gaan stellen? Neen toch zeker?


Dat is de kracht van PK. En zijn slachtoffers hebben het niet in de gaten. WIJ WEL!

Ik denk dat basis nog even wat moet verwerken!

Groet, ACE
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Nieuw-apostolische bedrijfsvoering

Bericht door willempower »

@all
Kan het niet laten om er toch wat humor in te zien .
Dit naar aanleiding van het kerkgebouw in Roden op de voorpagina , daar staan 3 grijze offercontainers voor de deur .
Maakt niks uit uit of je daar je geld indoet of dat je het aan Amersfoort overmaakt in beide gevallen word het weggegooid .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: Nieuw-apostolische bedrijfsvoering

Bericht door BakEenEi »

@all

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard...

Er is helemaal geen reden toe om wat de financiële administratie betreft géén volledige transparantie na te streven. Het nieuw-apostolische kerkbestuur bestaat naar mijn weten uit drie personen: de districtsapostel, de apostel en de opziener. Eén van hen is dus voorzitter, één van hen secretaris en één van hen is penningmeester! Hoe men in zakelijk opzicht deze bestuursfuncties vervult onttrekt zich in de kerkgemeenten aan ieders waarneming...

Intussen weten wij allemaal dat apostel Peter Klene vorig jaar, om precies te zijn op zondag (!) 21 februari 2010, een brief heeft opgesteld waarin hij met nadruk vermeldde op dat moment mede te handelen uit naam van opziener Kamstra, de districtsoudste Nico Klene en de districtsevangelist Vis. In dat bewuste schrijven staan dingen en zaken die, toen ik dat las (in september was dat, meen ik), voor mij compleet verbijsterend waren. Wat is hier in godsnaam gaande (!?!), dacht ik.

Dit raakte mij extra omdat ik van 1985 tot 2000 werkzaam ben geweest op "de C.A.", het landelijke bureau van de Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland. Daar bestond mijn werk uit de geautomatiseerde financiële (!) gegevensverwerking. In die periode heb ik dus als het ware elk dubbeltje de revue zien passeren. Ik houd van rekenen en taal; dus dat was mooi meegenomen. Omdat ik dit werk lang gedaan heb, weet ik er genoeg van om in zo'n brief als die van de bovengenoemde "hoge dienaren" óók te kunnen lezen wat er méér in staat dan wellicht anderen in de gauwigheid denken.

Die bewuste brief namelijk, "Santpoort, 21 februari 2010", had voor de districtsvoorgangers én voor de stamapostel de reden moeten zijn om het bestuur onmiddellijk te schorsen. Echter, daar was blijkbaar van afgezien. Hierna hadden de districtsvoorgangers aan het bestuur géén decharge mogen verlenen voor de jaarrekening 2009. Toch schijnt dat wel gebeurd te zijn, zo heb ik via via vernomen. Vervolgens hadden de gemeentevoorgangers aan wie de brief vermoedelijk was gericht, inzage moeten verlangen in de financiële boekhouding en wel zodanig, dat men exact zou weten wat er gaande was en in hoeverre er niet inmiddels sprake was van financieel wanbeheer, onbehoorlijk bestuur en wat dies meer zij.

Voor zover ik het nu kan bezien, heeft ieder zich laten overweldigen door het goddelijke gezag (!) dat de kerkleiding daarop in de weegschaal heeft gelegd om de zaken maar gewoon hun beloop te laten krijgen ondanks alarmerende en zelfs voor de buitenwacht zichtbaar oplopende grote financiële verliezen. Toen ik vervolgens even op dit onderwerp inzoomde, wist ik het al meteen zeker: hier gaan miljoenen euro's aan offerontvangsten domweg de sloot in!! En niemand doet wat!!

Tsja, een mooie boel is dat. Inmiddels was ik de nieuwbouwruïne in Arnhem zelf maar eens gaan bekijken. Inderdaad: die stond leeg. Een rekensommetje was snel gemaakt: dit kost een vermogen, die leegstand. Een aantal weken later besloot ik maar eens op onderzoek uit te gaan want ik wilde nu eindelijk wel wat meer afweten van de achtergronden. Wat mijn bevindingen waren, heeft ieder op dit forum sindsdien kunnen nalezen. En wat gebeurt er? (...) Niets! Nee, niets!!

Prima! Nou ja, prima? Het schokkende nieuws in deze situatie is dus in feite dat de écht slapende leden binnenkort zichzelf wel zullen tegenkomen. Klaarblijkelijk bevinden dezen zich IN de kerk, "middenin de gemeenschap" (!), in plaats van erbuiten, zoals men anderen altijd heeft willen laten geloven. Wat ikzelf trouwens wel uitgezocht wil zien is wie de advocaatkosten betaalt in de privé-kwestie Oostenrijk. Ik vrees namelijk dat ook hiervoor offerontvangsten (!) worden aangewend...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie