Onbehoorlijk bestuur NAK: Slotwoord

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Gesloten
Redactie
Berichten: 1196
Lid geworden op: za 11 dec 2010, 18:11

Onbehoorlijk bestuur NAK: Slotwoord

Bericht door Redactie »

Slotwoord

"Wat is hier toch ingewikkeld aan?" staat er boven dit 12-delige artikel over het "totalitaire regime" in de Nieuw-Apostolische Kerk (in Nederland) waarmee een betrekkelijk kleine "geestelijke elite" de touwtjes strak in handen houdt. De hoogste dienaren binnen "de kring der dienaren" blijken exponenten te zijn van een machtsbestel dat zichzelf in stand houdt door met zachte stem doch harde hand te regeren. Het ingewikkelde aan dit onderwerp is dat men diens eigen ogen moet willen geloven wanneer kerkleiders zich op die manier manifesteren als "advocaten van de duivel". Immers, men komt niet op voor de eerlijke of de oprechte, voor de zieke of het slachtoffer; integendeel, men laat zichzelf door anderen hoogachten en prijzen! Gemaakte fouten wenst men niet onder ogen te zien, laat staan de gevolgen daarvan recht te zetten. Men doet zelfs alle moeite om misslagen te verhullen, zoals bij het project "Eimersstaete" in Arnhem.

Waarom gaan er dan tóch nog mensen naar deze kerk? Dat is eenvoudig te verklaren want in de plaatselijke kerkgemeenten valt er relatief weinig van te merken hoe het er in werkelijkheid soms aan toegaat in de hoogste kringen. Het wordt pas problematisch wanneer voorgangers te veel initiatieven tonen, wanneer gelovigen te veel vragen stellen, wanneer er onvoldoende "verschuldigde eerbied" aan de dag wordt gelegd tegenover "hooggeplaatsten" of wanneer irritaties op andere wijze oplopen. Dan zien de hooggeplaatsten kans om betrokkenen in eerste instantie fijntjes terecht te wijzen. Zoiets kan zich eventueel nog een keer herhalen, maar daarna wordt het menens: altijd zullen het "de Godsgezanten" zijn die aan het langste eind trekken en hierbij zullen dezen worden gesteund door de hen ten dienste staande "lagere dienaren". Voor een verongelijkt individueel gemeentelid is het dan kiezen of delen: slik ik dit, of niet!

Een dergelijke ongemakkelijke situatie kan zich voordoen na 20 jaar, na 40 jaar en zelfs na 60 trouwe dienst aan "de gemeenschap". Er kan er maar één de baas zijn; er kan er maar één gelijk hebben en maar één kan er rekenen op helpende hulp van een ander. Opeens kunnen dan "je vrienden", je vermeende geestverwanten, niet langer ook je bondgenoten zijn. Dat nadeel heeft in zoverre ook een voordeel, namelijk: je leert je ware vrienden kennen - na 20 jaar, na 40 jaar en zelfs na 60 trouwe dienst aan "de gemeenschap"! Niettemin mag het duidelijk zijn dat men dan een wel zeer bittere pil heeft weg te slikken. Onder die bedroevende omstandigheden wordt echter het derde couplet bewaarheid van het lied "Welk een Vriend is onze Jezus" want de woorden daarvan luiden: "Is soms "tranenbrood" de spijze, doornenvol ons levenspad, (...), zijn van vrienden wij verlaten en de vijand zoekt ons leed, o, dan is ons Jezus alles: Koning, Priester en Profeet."

Zielen die op zo'n manier een lijdensweg wacht, treft tot op zekere hoogte ook een isolement. Men raakte immers onthecht van de gemeenschap toen het daar onherbergzaam werd doordat veiligheid en geborgenheid wegvielen. De ongenaakbare Godsgezanten bleken alleen maar hoge functionarissen te zijn; vertegenwoordigers van een wereldmacht. Zo laat men zich althans overal verwelkomen en verzorgen. Hun persvoorlichters doen het woord en het zorgvuldig van bovenaf geregisseerde nieuwe mediabeleid doet de rest. Wie er naast de geadviseerde "tienden" nog wat extra's voor over heeft kan een abonnement nemen op het tijdschrift Onze Familie, het huisorgaan van de kerk. Daarin kan men het "woord van God", uitgesproken door de stamapostel in vele door hem gehouden diensten, nog eens nalezen. Doch let wel: op deze "woorden van God" berusten auteursrechten! Wee dus degene die er ongevraagd iets van citeert...

Verder gaat de kerkleiding ervan uit dat gemeenteleden uit liefde voor "het werk Gods" graag van tijd tot tijd ook nog een geldelijk dankoffer willen brengen. Ook is het gebruikelijk dat men bij onkosten een deel voor eigen rekening neemt. Uiteraard helpt ieder belangeloos mee bij de meest voorkomende onderhoudswerkzaamheden in of aan de kerkgebouwen. Bij bijzondere evenementen wordt steevast nog een extra offer gevraagd ter bestrijding van de kosten. Voorts is dat geval bij een kerstviering, of een uitstapje van de zondagsschoolkinderen. Wanneer er een nieuwe apostel wordt beroepen, kopen "de dienaren" uit eigen portemonnee een mooie fotolijst zodat de eregalerij van hooggeplaatsten aan de wand in de consistorie kan worden gecompleteerd. Wie betrokken is bij vertaalwerkzaamheden vraagt natuurlijk aan Sinterklaas een dikke Van Dale, Duits-Nederlands en Nederlands-Duits. "Dank u, Sinterklaasje!"

  • Zijn wij nog bruikbaar?

    We zijn de stomme getuigen geweest van boze daden. We zijn door de wol geverfd. Geroutineerd hebben we de kunst van het veinzen en het spreken met dubbele tong geleerd. We zijn door ervaring wantrouwend tegenover mensen geworden. Daarbij moesten we hun de waarheid en ons vrije oordeel dikwijls schuldig blijven. We zijn door ondraaglijke conflicten murw, ja misschien zelfs cynisch geworden – zijn wij nog bruikbaar? Wat we nodig zullen hebben zijn geen genieën, cynici, haatdragende personen of geslepen tactici, maar ongekunstelde, eenvoudige en oprechte mensen. Zal onze innerlijke weerstand tegen wat ons opgelegd is sterk genoeg en de oprechtheid tegen onszelf radicaal genoeg zijn gebleven om de weg tot eenvoud en oprechtheid terug te vinden?


    Bron: Dietrich Bonhoeffer Werke (DBW) 8 (WE), 19-39

Zie tevens de op dit Forum geplaatste Open brief aan alle kerkelijke ambtsdragers d.d. 15-11-2010,
zomede het bericht door "BakEenEi" op "di 26 okt 2010, 17:00" in de thread Leegstand NAK Appartementen in Arnhem/Geloofwaardigheid van de nieuw-apostolische kerkleiding.

Klik >>HIER<< om terug te gaan.


Het WebTeam
Salich zijt ghy als u [de menschen] smaden, ende vervolgen, ende liegende alle quaet tegen u spreken, om mijnent wille.
Gebruikersavatar
SYSOP
Berichten: 77
Lid geworden op: do 09 dec 2010, 19:00

Re: Onbehoorlijk bestuur NAK: Slotwoord

Bericht door SYSOP »

[SYSOP: dit bericht werd hier naartoe verplaatst]

Openheid
door willempower op za 18 dec 2010, 00:58

@all
Bedankt voor het webteam wat zoveel werk maakt van de problemen bij de nak .
Ik zou het bestuur van de nak ook oproepen om nu echt eens duidelijkheid te verschaffen over wat er gaande is en zich niet zo in te graven .
Wat me erg aanspreekt is eigenlijk wel dat men nooit antwoord op vragen die gesteld worden aan Theo .
Als aan de kerkleiding wat gevraagd word dan word het doodstil .
Door deze houding zijn 2 van mijn kinderen afgehaakt .
Ik word in opdracht van B den H uit Emmen bijna vermoord en ik weet dat de broeder opdracht had dit uit te voeren dit mij achteraf mij melde , hem was beloofd dat die dan promotie zou maken .
Als ik vragen stel aan de leiding geen antwoord .
Ik denk dat men zich eens moet gedragen zoals ze op het altaar verkondigen .
Dus openheid en openheid en nogmaals wees open en eerlijk maar naar mijn mening is men tever gezakt al ,dat met dit niet meer kan en wil .

Is dit nu zo men het geloof wil uitdragen door te liegen en bedriegen ?
Webteam ga zo door als men niet wil horen en voelen dan maar nakleaks

En voor Theo wens u een heel onrustige kerst en ik vind je een ..............


_____________________________________________
'Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen'
Gebruikersavatar
SYSOP
Berichten: 77
Lid geworden op: do 09 dec 2010, 19:00

Re: Onbehoorlijk bestuur NAK: Slotwoord

Bericht door SYSOP »

[SYSOP: dit bericht werd hier naartoe verplaatst]

Re: Openheid
door Emile op za 18 dec 2010, 15:00

@WillemPower, IJ es un vorbild van die Satoanische gebondenheit oan het het apostolische werk.
Vroag het Willem of Emile enz.!, en hullie en mn. achterneef Arie Boer, weten het goans en kloar.
Doe een boes, en jij sal bevrijd woer van die helderwetendheid.
Groets, noamens Ds. Denzel Dieck, Pretoria. :roll:


_____________________________________
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Emile
Berichten: 148
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 12:54

Re: Onbehoorlijk bestuur NAK: Slotwoord

Bericht door Emile »

Demoniese bindings:
SYSOP schreef:[SYSOP: dit bericht werd hier naartoe verplaatst]

Re: Openheid
door Emile op za 18 dec 2010, 15:00

@WillemPower, IJ es un vorbild van die Satoanische gebondenheit oan het het apostolische werk.
Vroag het Willem of Emile enz.!, en hullie en mn. achterneef Arie Boer, weten het goans en kloar.
Doe een boes, en jij sal bevrijd woer van die helderwetendheid.
Groets, noamens Ds. Denzel Dieck, Pretoria. :roll:


_____________________________________
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Een weg veraf of in de buurt,
er is altijd wel een flitspaal die gluurt.
Gebruikersavatar
willempower
Berichten: 461
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 21:25

Re: Onbehoorlijk bestuur NAK: Slotwoord

Bericht door willempower »

@All
De brief van Peter Klene doe me een beetje denken aan de woorden van Colijn

"Daarom maan ik nog eens aan om zich niet te laten verontrusten." Hij beëindigde zijn radiorede zo: "Ik verzoek den luisteraars dan ook om wanneer ze straks hunne legersteden opzoeken, even rustig te gaan slapen als ze dat ook andere nachten doen. Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn."

Maar Peter weet ook beter , ik weet dat er vele leden erg ongerust zijn als hun kerkje geveild gaat worden om aan de verplichtingen te voldoen om effe 7 miljoen op tafel te leggen door wan beleid van Theo loog ,en blijft liegen .
Wat doet hij zijn eigen leden aan hij verraad ze en dat lijkt Judas wel dan en dat voor eigen gewin en roem .
Hoogmoed komt voor de val en hoe eerder hoe liever .
N.A.K. Nieuwe Advocaten Kerk
Mocht iemand vinden dat ik iets mis heb stuur dan even een bericht ,met verbeterde tekst .ik wil niet zoals de kerkleiding liegen in naam van Leber,dat doet Kleene wel ,als een blind paard navolgen noemen ze dat .
Tosca
Berichten: 335
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 20:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Onbehoorlijk bestuur NAK: Slotwoord

Bericht door Tosca »

@ll en Willem,

De brief die Peter Klene (ik kan hem met de beste wil van de wereld geen Apostel van Jezus Christus noemen, dat zou neerkomen op Godslastering) krijgt een heel lange staart zoals ik voor enige weken al eens heb geschreven.

We gaan de wereldse Rechter vragen een oordeel te vellen over de inhoud van de brief (21 februari 2010), er komt dus (alweer de zoveelste) rechtszaak, die ik namens vele mede Broeders en Zusters ga aanspannen. De uitslag van die rechtszaak zal zeer negatief uitvallen voor Peter Klene, Maar…Peter Klene schrijft de brief namens de Opziener (Hans Kamstra) de Oudste ( zijn broer Nico Klene) en de Evangelist (Ruud Vis) , dat maakt de zaak wat gecompliceerder.

Maar tevens zeer interessant, de rechtsgang zal dus worden uitgebracht tegen alle vier de genoemde Ambtsdragers.
Indien het tot een veroordeling komt, zal deze veroordeling niet alleen Peter Klene treffen maar ook de drie genoemde Ambtsdragers. Ook al hebben zij de beruchte brief niet mede ondertekend, zij hebben na het verzenden van de brief (aan alle Nieuw Apostolische voorgangers) ook geen aangetekend protest laten ‘horen’.

Juridisch worden zij wel degelijk gezien als ‘’medeplichtige’’ schrijvers. Zij hebben immers geen protest aangetekend bij Peter Klene! Nu zijn zij voor de wet medeplichtig aan de leugenbrief.
(het is nu te laat voor eventuele protesten!!)

Dat zal een geweldige jurisprudentie opleveren voor verdere vervolgingen van Ambtsdragers binnen (de) een SEKTE. Het is ook mogelijk dat de Ambtsdragers die door Peter Klene worden genoemd tegen het door mij veronderstelde vonnis in zullen gaan, Daarmee verliezen zij het gedragen Ambt! Maar de veroordeling blijft. Dus …is het aan alle Ambtdragers der nieuw Apostolische Kerk geraden bij de hoofd bestuurder een absolutie aan te vragen betreffende medeverantwoordelijkheid. (…) Daartoe zullen de nu geldige Statuten echter moeten worden aangepast. (Het neerleggen van het Ambt bied betere bescherming tegen aardse goederen(...)

Inderdaad, hoogmoed komt voor de val, het is afgelopen met het schouwen en het in ontvangt nemen van eer en roem die feitelijk toekomt aan onze verlosser Jezus Christus onze Messias. Dus er mag best wel eens flink worden geofferd teneinde de 7 miljoen euro ook nog eens te verhogen met alle kosten—dan zitten we al snel op tien miljoen—dat vervolgens boven op de kosten van het debacle in Arnhem komt. Tja, het ziet er niet best uit!

Met vriendelijke groet,
Tosca
Moeten de Schapen en de Lammeren de Herder weiden en hoeden? Zo is het wel in de Nieuw Apostolische Kerk, de Apostelen hebben altijd feest van de ‘’tienden’’
Gesloten