“Versöhnung jetzt!”

Berichten die al dan niet tevens op de website verschijnen en reacties van lezers
Forumregels
Doordat de redactie een wisselende samenstelling heeft, neemt zijzelf in beginsel niet deel aan een eventuele discussie. Het is ook niet erg praktisch om na het plaatsen van redactionele stukken, waar tijd en voorbereiding mee gemoeid zijn geweest, niet de handen vrij te hebben om alvast met nieuwe onderwerpen aan de slag te kunnen gaan. Bovendien is ieders vrije tijd beperkt. Beurtelings vervullen de redactieleden op het Forum de taak van Moderator. Eventueel overleg kan het best via een privé-bericht.
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

BakEenEi schreef:(...)
Bij de internationale kerkleiding is men weliswaar in de meest voor de hand liggende doch verkeerde psychologische reflex geschoten. Hierdoor toont men zich nu nauwelijks gevoelig voor welk moreel appel dan ook. Angstvallig wordt er tijd gerekt en om de hete brij heen gelopen. Zoiets blijft natuurlijk niet onopgemerkt.

(...)


Uit: Mijn bericht in deze thread op "Wo 13 Nov 2013, 17:29"
@all

Zie onder:
Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

Redactie schreef:(…)
Het thans ingenomen standpunt bij de nieuw-apostolische kerkleiding houdt evenwel in dat er voor de Boodschap bij nader inzien tóch geen Bijbelse grondslag heeft bestaan. (...) Wat opvallend genoeg achterwege bleef, was nu een verklaring van het internationale kerkbestuur over wat daarmee nog de status kan zijn van de op 4 december 2007 van haar kant gepresenteerde officiële geschiedschrijving over de jaren 1938 tot 1955. Kuhlen bijvoorbeeld zou "nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" nota bene een "Verführer" zijn geweest. Het leed dat anderen trof na te zijn toegetreden tot de VAG, zou híj ze hebben berokkend!

Vandaar dat vanavond de vraag opkwam: was dit het nu, wat er van de kerkleiding te verwachten valt, óf voelen de heren-machtspolitici intussen op de klompen aan dat slachtoffers gerehabiliteerd moeten worden?

Eén van de deelnemers merkte toen op dat stamapostel i.r. Leber eergisteren desgevraagd zou hebben geantwoord dat, wat de Boodschap betreft, er een aanvullende rapportage verschijnt met interviews van "Zeitzeugen" en dat, wanneer deze rond de jaarwisseling voorligt, de kerkleiding zich nader zal uitspreken, waarbij met name ook de vernietigende kritiek op de vroegere districtsapostel Kuhlen wordt ingetrokken.

(…)


Uit: Het redactionele bericht in deze thread op "Wo 10 Jul 2013, 01:25"
@all

Op 19 mei jl. werd stamapostel Wilhelm Leber opgevolgd door stamapostel Jean-Luc Schneider. Diens roem als "een man van principes" (...) ging hem dit voorjaar al vooruit in het NAK-tijdschrift "Unsere Familie":
eric schreef:Ein Zitat aus "Unsere Familie"
  • "Eine Gemeinde, die wirklich auf den Herrn wartet - die erkennt man. Sie ist in eile, sie verschwendet keine Zeit, den der Herr kommt ja bald. Wir können nicht sechs Monate warten, um ein Wort in die Tat umzusetzen. Es gibt manchmal Konflikte in de Gemeinden, da können wir nicht sechs Monate warten, um sie zu lösen - das müssen wir sofort tun, denn der Herr kommt bald; darum demütigen wir uns und bringen Opfer. Der Herr kommt bald - uns bleibt nicht viel Zeit, wir wollen uns beeilen."

    (aus einem Gottesdienst des Stammapostelhelfers) (Nr.8/2013, Seite 5)
Hilft das etwas?

Liebe Grüße

eric


Bron: Bericht door "eric" op "19.05.2013, 21:48" in de thread "Intensives Warten auf den Herrn" bij Forum "Glaube & Kirche" - Eine Plattform zum religiös orientierten Gedankenaustausch
Zie ook het bericht door zefyr op "Wo 16 Jan 2013, 20:58" in de thread "preek stamapostelhelper Schneider 13.01.13 Bern (CH)"
Over enkele dagen is het 19 november. Dan zijn de eerste "sechs Monate", waarin betrokkene zijn eigen woorden waar heeft kunnen maken, voorbij. Of... moet bij hem "sechs Monate" worden opgevat als 1.000 jaar?

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

  • Afbeelding
    "Gesprächskreis Bottrop", dinsdagavond 12 november 2013 - tijdens het aanvangslied. Foto: R. Gohr

    1.
    Das Gotteshaus ist unsre Lust
    und wird es immer mehr.
    Dort hören wir so gern und oft
    die süße Jesuslehr,
    die Wahrheit aus dem Gnadenquell,
    drin Jesu Liebe klar und hell.
    Man lehrt uns lieben, aufwärts schaun
    und auf den Herrn vertraun.
    Singet, dass es laut erschallt
    und Erd und Himmel widerhallt:
    Halleluja, halleluja,
    halleluja sei dem Gotteslamm.


    2.
    Wir danken, liebe Hirten, euch
    für eure Sorg und Müh.
    Ihr führt uns zu dem Himmelreich
    in unsrer Jugend früh.
    Und ziehn wir aus dem Vaterhaus
    einst in die weite Welt hinaus,
    so führ uns euer treuer Rat
    stets auf dem Lebenspfad!
    Singet, dass es laut erschallt
    und Erd und Himmel widerhallt:
    Halleluja, halleluja,
    halleluja sei dem Gotteslamm!

    Uit: Lied 382, Gesangbuch der Neuapostolischen Kirche
@all

"Stel niet uit tot morgen, wat ge heden (door een ander) kunt (laten) doen!", wordt wel gezegd. In de Bijbel staat het nog duidelijker:
  • Vergis u niet: alleen horen is niet genoeg, u moet wat u gehoord hebt ook doen.
    Uit: Jakobus 1: 22 (NBV)


    of...

    Als u boos wordt, zondig dan niet: laat de zon niet ondergaan over uw boosheid
    Uit: Efeziërs 4: 26 (NBV)
Of er hieromtrent ook ontheffingen worden gegeven, weet ik niet, maar degenen die voor mij in het geloof het meest hebben betekend, zouden van die eventuele mogelijkheid geen gebruik hebben gemaakt.

Ik zou willen dat allen die daartoe in de gelegenheid zijn, er nu de moed voor willen verzamelen om eraan bij te dragen dat in het apostolische werk de liefde van God en Zijn waarheid weer hoofdzaken zijn...

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

[Bijgewerkt: 16-11-2013, 00.15 uur]
BakEenEi schreef:(...)
Er waren ons door toedoen van het internationale kerkbestuur halve waarheden voorgehouden. Niet echter uit onwetendheid doch bewust! Nu wilde ik bij wijze van spreken op een schaal van 1 tot 10 exact weten in hoeverre en door wie ons dan echt willens en wetens hierbij een rad voor ogen was gedraaid. En: is de omvang van het achterliggende probleem misschien niet veel groter?

(...)


Uit: Mijn bericht in deze thread op "Wo 13 Nov 2013, 12:59"
@all

"Het achterliggende probleem" is helaas telkens dat sommigen uit zichzelf en voor zichzelf een goddelijk mandaat claimen en het voor elkaar krijgen af te dwingen zulks te eerbiedigen, terwijl daartoe alle middelen wettig worden verklaard.

Zie in deze samenhang tevens het redactionele bericht op "Ma 13 Mei 2013, 20:04" in de thread "Lafhartige "verklaring" van Betonkopf Wilhelm Leber".


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

@all

Wat de "Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff" betreft, heeft het zo'n zestig jaar geduurd tot er voldoende informatie naar buiten kwam om nu onder ogen te kunnen zien hoezeer het hele verhaal daaromtrent in scène is gezet. Niet alleen de toenmalige stamapostel zelf heeft tegen beter weten in gehandeld, maar ook zijn zoon, Friedrich Bischoff, alsmede de apostelen Gottfried Rockenfelder en Walter Schmidt.

Gedurig werd er van hogerhand in de organisatie informatie weggemoffeld of (opvallend) weggelaten:
BakEenEi schreef:(...)
  • 1953 Herausgabe des Buches "Geschichte der Neuapostolischen Kirche" durch J.G. Bischoff. Im Kapitel 'Stammapostel Bischoff' aeussert er sich zum Zeitgeschehen, aber ohne nur ein Wort von seiner vom Herrn Jesus unmittelbar und persoenlich empfangenen Offenbarung verlauten zu lassen. Im Gegenteil, seine Ausfuehrungen widerlegen den goettlichen Charakter seiner 'Botschaft': "Zu keiner Zeit vorher hat je eine aehnliche Gefahr bestanden, durch eine einzige nicht genuegend durchdachte Massnahme den Bestand des Werkes in Frage zu stellen." Das in Offenbarung 12, 1-3 Gesagte war in diesen Jahren buchstaeblich erfuellt. Aus alledem erkennen wir, dass wir in die Zeit hineingekommen sind, in der die groesste aller uns vom Herrn gegebene Verheissung erfuellt werden wird. Nicht nur die Getreuen im Werke Gottes, sondern auch ein grosser Teil der noch glaeubigen Christenheit erwartet in absehbare Zeit das Kommen des Herrn. Die politischen Verhaeltnisse haben sich derart entwickelt, dass nur Unrteilunfaehige noch daran zweifeln koennen, eine weltumspannende Auseinandersetzung von unvorstellbarer Furchtbarkeit lasse sich vermeiden. Wir erkennen in ihr jene Truebsal, die dem tausendjaehrigen Friedensreich vonrangeht und auf welche die Heilige Schrift an verschiedenen Stellen, besonders aber in die Offenbarung, hinweist."

    (...)
(...)


Uit: Mijn bericht op "Vr 23 Aug 2013, 22:05" in de thread "Verslag van de Godsdienst van zondag 10 juli 1960"
Kortom, de Boodschap ging destijds al snel een geheel eigen leven leiden en het duurde niet lang of er was ook al geen weg meer terug. Natuurlijk, men verwachtte de Heer, maar het bijgeloof daaromheen in relatie tot de levensverwachting van de stamapostel, praatte men elkaar aan. Het liep hiermee zo enorm uit de hand dat degenen, voor wie dat het begrip te boven ging, als paria's werden verketterd - tot op de dag van vandaag!

Zijn de scherpste kantjes er dan niet intussen al behoorlijk van af? Ik vind van niet. Nog altijd moet het aanzien van het ambt van stamapostel prevaleren boven het recht van slachtoffers om te worden gerehabiliteerd.


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

BakEenEi schreef:(...)
Nog altijd moet het aanzien van het ambt van stamapostel prevaleren boven het recht van slachtoffers om te worden gerehabiliteerd.

(...)


Uit: Mijn bericht in deze thread op "Vr 15 Nov 2013, 12:34"
@all

Ingewikkeld hoeft het niet te zijn:
  • [8] Jullie moeten je niet rabbi laten noemen, want jullie hebben maar één meester, en jullie zijn elkaars broeders en zusters. [9] En noem niemand op aarde vader, want jullie hebben maar één vader, de Vader in de hemel. [10] Laat je ook niet leraar noemen, want jullie hebben maar één leraar, de messias. [11] De belangrijkste onder jullie zal jullie dienaar zijn. [12] Wie zichzelf verhoogt zal worden vernederd, en wie zichzelf vernedert zal worden verhoogd.

    Uit: Matteüs 23 (NBV)
Stamapostel Wilhelm Leber probeerde hier een handige draai aan te geven door het volgende statement te laten afgeven:
BakEenEi schreef:(...)
Overigens antwoordde districtsapostel Armin Brinkmann mij op 23 december 2009 desgevraagd als volgt:
  • Sie können sich sicherlich vorstellen, dass in den Gebieten, in denen die damalige Trennung der VAG von der NAK stattgefunden hat, sich sehr viele Gräben aufgetan haben und Probleme entstanden sind, die zum Teil Familien entzweit haben. Viele Geschwister, die die damalige Zeit aktiv miterlebt, haben dazu ihre ganz persönliche Einstellung und möchten darüber reden. Es gilt, das zu tun was unser Stammapostel geraten hat, sich nach vorne zu strecken und sich zu versöhnen. Dazu ist es notwendig, sich von eigenen Vorstellungen, vielleicht vorgefasster Meinung und alten Erfahrungen zu distanzieren.

    (...)

    Die offiziellen Schritte zur Versöhnung sind schwierig, hier müssen nicht nur historische Fragen sondern auch theologische Probleme behandelt werden. Dazu kommt, dass die Ereignisse sehr lange zurückliegen und Zeitzeugen immer älter werden.
Eerst nemen de "Godsgezanten" van 21 oktober 1999 tot 4 december 2007 de tijd om een misleidend antwoord te geven op een brandende vraag en nu werd onlangs iemand in het oor gefluisterd dat er begin 2014 een aanvullende mededeling volgt op de vele vragen oproepende verklaring van 13 mei 2013. Tussendoor mocht ik op 23 december 2009 alvast wel weten dat er "auch theologische Probleme" zouden zijn gerezen.

En dat allemaal terwijl het hier eenvoudig gaat om een situatie waarbij kerkvorsten uit het oog waren verloren dat immers geldt: "Laat liefde lichten bij werk en plichten; dát zal slechts bestaan wat in liefd' is gedaan" (uit het refrein van lied 518, NAK-gezangboek).

(...)


Uit: Mijn bericht in deze thread op "Ma 16 Sep 2013, 09:51". Zie ook mijn bericht op "Za 29 Jan 2011, 22:46" in de thread "Criticasters of opbouwwerkers?!"
Met andere woorden (in 2009): laten wij verder maar in het midden laten wat er in de jaren '50 allemaal kan zijn gebeurd - "Voorwaarts, op de hemel aan" (lied 409, NAK-gezangboek). Aan de hand van "onze dierbare stamapostel", wel te verstaan. Toen afgelopen dinsdagavond in Botttrop opziener Manfred Bruns aan het woord kwam, sprak hij tot mijn ontsteltenis woorden van dezelfde strekking! Kortom, de zaak zit muurvast. (...)


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

@all

Wie het gewoon (nog) niet snapt of wie het niet wil weten dat het in de Nieuw-Apostolische Kerk écht menens is als de beleidslijn luidt "Es gilt, das zu tun was unser Stammapostel geraten hat... ", valt vroeg of laat bij de "zegenaars" in ongenade. Omdat de aangesloten leden hun "genaderijke uitverkiezing" voor het hemelrijk niet graag in de waagschaal zullen stellen, laat dit onheil zich vanuit de jarenlang "in de gemeenschap" geoefende "geloofsgehoorzaamheid" doorgaans nog wel min of meer onbewust afwenden. Toch kan onverhoopt de situatie zich voordoen dat de gewenste "souplesse" tegen elk gevoel van weldenkendheid indruist. Moet óók dan aller knie zich buigen voor "het hoogheilige ambt" van de stamapostel? Ja, vonden de meesten, in de jaren '50, toen het er vanwege de "Boodschap van stamapostel Johann Gottfried Bischoff" op aankwam.

(...)

Ja, vinden nog steeds de meesten. En de meeste stemmen gelden, vinden de meesten.


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

@all

Als je op zo'n manier, door vastberaden de "waardevolle woorden van de stamapostel" in twijfel te trekken, in de Nieuw-Apostolische Kerk in gewetensnood raakt, komt er heel wat op je af. "Nach dem neuapostolischen Glaubensverständnis" zet je ermee je eeuwige leven op het spel. Wie kennelijk meer belang hecht aan "eigen meningen en inzichten" dan aan het besef dat geldt "Wie hen niet mint, die God ons geeft tot dienen, hoe kan die Gods genade recht verstaan?" (derde couplet van lied 185, NAK-gezangboek), dient zich alsnog te verootmoedigen om als "gezegende des Heren" het gaan en staan op "de weg der navolging" te mogen behouden.

Zó wordt de nieuw-apostolische tale Kanaäns gesproken en "doorleefd". (...) Alles goed en wel, heb ik op een gegeven moment gedacht maar ik stel mij nu toch maar op het standpunt dat, al geldt (intussen: gold) de stamapostel als "de eerste knecht van God op aarde"; hij moet zich maar niet verbeelden "het licht dat naar de wereld is gekomen" (vgl. Joh. 12: 46) te belichamen want als dat werkelijk zo zou zijn, had hij véél meer oog gehad voor de zorgen en noden van zielen, die door "ambtelijke willekeur" in zijn kerk in de verdrukking waren geraakt. Naar het evangelie van Jezus Christus wordt er niemand platgewalst door... een ideologie.


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

@all

Zojuist werd ik opgebeld door een goede vriend. Spontaan wees hij mij op het wezen van Jezus Christus; hoe Hij zich oprecht begaan toonde met velen die naar de publieke opinie juist Zijn ontferming niet behoeften.

(…)
BakEenEi schreef:(...)
Aandachtig luisterde ik als kind naar de verhalen uit de Bijbel, over de barmhartige Samaritaan, over de wijsheid die God schonk aan Salomo of over de vrouw aan de Jakobsbron, en bij het godsdienstonderwijs wilde ik alles weten over de geschiedenis in de negentiende eeuw in het Duitse Karlshuld met de evangelist Lutz of over Mary en Isabella Campbell in Schotland. Ondertussen was ik er niet blij mee dat er zó veel verschil moest zijn tussen protestanten en katholieken, dat ze bijvoorbeeld als kemphanen op het voetbalveld tegenover elkaar stonden.

(...)


Uit: Mijn bericht op "Di 29 Jan 2013, 14:36" in de thread "Heersers in de kerk (3): Geen woorden maar daden"
Jezus zocht aansluiting bij de belevingswereld van de mensen met wie hij sprak; met vissers, farizeeën, tollenaars, zoekenden, zondaren! Het werd een hartverwarmend telefoongesprek. Dan komt de vraag op of ook wíj daar nog licht in zien...

Als je mensen, die in de kerk beschadigd zijn (!), botweg confronteert met "Es gilt, das zu tun was unser Stammapostel geraten hat... ", terwijl het er dan op neerkomt dat leugens en fouten van diens ambtsvoorganger, waarbij er nota bene doden en ontzettend veel gewonden te betreuren zijn, er nu verder niet toe doen vanwege het genoegzame offer van koning Jezus, de mantel der liefde of wat dies meer zij; ben je... een botterik. Geen Godsgezant in elk geval. Dan ben je eerder een advocaat van de duivel, wat mij betreft. De exercitie waaraan jl. dinsdag in Bottrop zielen, op zoek naar vrede, door de uit naam van de stamapostel afgevaardigde gestaalde kaders met hun geharnaste monologen werden blootgesteld, leent zich níet voor herhaling.


[wordt vervolgd]

Groet,
BakEenEi
Less Is More
Gebruikersavatar
BakEenEi
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 22 sep 2010, 17:23

Re: “Versöhnung jetzt!”

Bericht door BakEenEi »

BakEenEi schreef:(...)
"Het achterliggende probleem" is helaas telkens dat sommigen uit zichzelf en voor zichzelf een goddelijk mandaat claimen en het voor elkaar krijgen af te dwingen zulks te eerbiedigen, terwijl daartoe alle middelen wettig worden verklaard.

(...)


Uit: Mijn bericht in deze thread op "Vr 15 Nov 2013, 11:26"
@all

Eén stamapostel sprong er voor mij uit: stamapostel Hans Urwyler. Hij kwam voor een "mission impossible" te staan. De "Einheit im NAK-Apostelkreis" is immers niet berekend op de liefde van God en Zijn waarheid. Aan zo'n gefingeerde "Einheit" valt er geen leiding te geven. De bestuurlijke organisatie in de Nieuw-Apostolische Kerk is zó opgezet, dat er economische machtsblokken zijn ontstaan, aangevoerd door invloedrijke districtsapostelen, bij voorkeur opgevolgd door zonen en schoonzonen. Gretig kozen ze hun eigen dienaren uit. Al naar gelang ieders "aanbieding", kregen betrokkenen aanzien op de nieuw-apostolische ambtsladder.

Dit hele denkraam is uit den boze.

God zendt die Hij zenden wil, Hij laat zich niet ketenen aan de kluisters van een catechismus en: zoals de wind waait waarheen hij wil (...) is het met iedereen die uit de Geest geboren is (vgl. Johannes 3: 8). Daarom:
  • "... houd de gastvrijheid in ere, want zo hebben sommigen zonder het te weten engelen ontvangen."

    Uit: Hebreeën 13: 2 (NBV)
Groet,
BakEenEi
Less Is More
Plaats reactie